Gisteravond ging ik Diesel uitlaten hier gewoon in de wijk. Helaas is het hier zo ongeveer een ongeschreven regel dat je je hond los laat lopen. Ik vind het bloed irritant, Diesel loopt altijd aangelijnd. Er zijn een aantal honden die wel heel goed onder appel staan en dus niet op mij en Diesel afrennen, maar gewoon met de baas mee lopen en niet op of om kijken. Dat vind ik prima.
Gisteravond kom ik iemand tegen met een flatcoat, deze hond loopt los. De baas fluit naar de hond en die rent dus terug naar de baas. Dus ik dacht nog die luistert goed. Vervolgens loop ik verder, en wat doet die hond, die stormt op Diesel af om hem vervolgens af te blaffen, aan te vallen en op te jagen. Sta ik daar met Diesel aan de lijn rondjes te vliegen omdat Diesel weg wilt. De baas is aan het telefoneren dus die doet niets. Ik met mijn benen die hond weg houden en proberen door te lopen. Gelukkig houd die hond het eindelijk voor gezien en loopt verder, maar die baas heeft de hele tijd niets anders gedaan dan telefooneren.
Vervolgens loop ik door en zie ik een stabij los lopen. Ik was al lichtelijk geirriteerd van die andere hond, en ik wilde een andere route lopen. De baas van deze stabij staat met zijn armen over elkaar een beetje naar zijn hond te kijken. Ik loop verder, op een afstand van 20 meter van deze hond. Die hond neemt een sprint en rent op Diesel af, ook blaffend, grommend en half happend. En toen was ik echt over de zeik, en die baas blijft in eerste instantie ook gewoon met zijn armen over elkaar heen staan. Dus ik probeer weer die hond met mijn benen bij Diesel weg te houden en door te lopen. En ineens zag die baas wel het licht en komt naar zijn hond toe gerend om er vervolgens een zachte sorry uit te spreken.
Sorry hoor, ik kan mij hier zoooo kwaad om maken. Het is gewoon een aanlijnplicht gebied, maar nee hoor iedereen vind het wel makkelijk als de hond los loopt.
Gelukkig is Diesel nog leuk naar andere honden, maar ik was de sjaak geweest als Diesel dus wel had gebeten. Dan is het vooroordeel weer bevestigd dat ik een vecht hond heb.
Hou g*tver je hond gewoon bij je als die niet luistert, ik wil gewoon rustig mijn avond rondje met Diesel lopen zonder dat Diesel aangevallen wordt door loslopende honden.
Ik was wel trots op Diesel, hij heeft geen snauw gegeven, hij probeerde alleen weg te rennen en af en toe een grom zo van, en nou oprotten.