Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleding voor het hondje!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

koentje

Re: Kleding voor het hondje!

Ongelezen bericht door koentje »

Als het nodig is of prettig voor de hond om een of andere reden,oke, maar verder vind ik het aankleden een hondonwaardig fenomeen!!! :tong:
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

alm@ schreef:Niet echt hé :ugh: dekjes, jasjes e.d. vind ik prima zolang het een nuttige funktie heeft :wink:
Dat dus.

Maar honden aankleden omdat het leuk is vind ik walgelijk.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

koentje schreef:Als het nodig is of prettig voor de hond om een of andere reden,oke, maar verder vind ik het aankleden een hondonwaardig fenomeen!!! :tong:
Jullie halen er aldoor uitzonderingen bij om je vooroordeel te kunnen bevestigen. Beetje rare manier van discussiëren. :denken:

Mensen fokken honden die soms bescherming tegen de weersomstandigheden nodig hebben.
En als je dat niet doet vind ik dat behoorlijk hondonwaardig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Zolang het funktioneel is heb ik er geen problemen mee;Max heeft afgelopen winter voor het eerst van zijn leven een jas aan gehad tijdens de koudste dagen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik vind honden aankleden omdat het leuk is helemaal niet walgelijk, sterker nog ik doe het zelf ook :smile2:
Kenzo krijgt voor de grap weleens een boevenshirt en bijpassende sokken aan, hij vindt het best en ik lig in een deuk.
En Nova met een roze prinsessenjurk lijkt mij enorm schattig :I: Nova heeft ook een jasje voor achterop de scooter, dat is ook echt wel nodig maar ik heb wel gekeken voor een jasje wat haar leuk stond. En wees gerust, zodra we met de scooter bij het bos gearriveerd zijn gaat het jasje uit en mag ze door de modder rennen :cheer:
Ήυs

lets have fun schreef:
Jaap* schreef:Tja, ik weet niet hoor. Wat hindert het :19:
Ik vind het soms wel storend hoe mensen met honden omgaan, maar dat is dan gedragsmatig.
Een hond aankleden is mijn 'ding' niet, maar veel hondensporten zijn dat ook niet. Om dezelfde reden.
Zo'n jurkje hindert de hond inderdaad niet. Wat de hond wel hindert is dat er vaak een hele onnatuurlijke manier van omgaan met de hond bij hoort. Hondje wordt voortdurend gedragen, is tasjes gepropt, betutteld en als een baby behandeld. Hondje kan niet lekker hond zijn want dan worden de kleertjes vies. Dat soort dingen. Het dragen van kleertjes is daar vaak een onderdeel van.

Je hebt gelijk als je zegt dat de hond geen last heeft van alleen een kek jurkje. Jammer genoeg is dat meestal niet het enige. Dat is wat ik bedoelde. Die cultus er omheen. Dat vind ik heel naar voor de hond.

Nou, ik denk dat een wel last heeft van dat stomme jurkje, hij kan niet bij zijn vacht, kan zich niet schoonmaken.

Een hond moet gewoon hond zijn. Dan neem je maar lekker een pop.
Ήυs

lets have fun schreef:
Ik vind het soms wel storend hoe mensen met honden omgaan, maar dat is dan gedragsmatig.
Een hond aankleden is mijn 'ding' niet, maar veel hondensporten zijn dat ook niet. Om dezelfde reden.
Zo'n jurkje hindert de hond inderdaad niet. Wat de hond wel hindert is dat er vaak een hele onnatuurlijke manier van omgaan met de hond bij hoort. Hondje wordt voortdurend gedragen, is tasjes gepropt, betutteld en als een baby behandeld. Hondje kan niet lekker hond zijn want dan worden de kleertjes vies. Dat soort dingen. Het dragen van kleertjes is daar vaak een onderdeel van.

Je hebt gelijk als je zegt dat de hond geen last heeft van alleen een kek jurkje. Jammer genoeg is dat meestal niet het enige. Dat is wat ik bedoelde. Die cultus er omheen. Dat vind ik heel naar voor de hond.

Nou, ik denk dat een wel last heeft van dat stomme jurkje, hij kan niet bij zijn vacht, kan zich niet schoonmaken.

Ήυs

lets have fun schreef:

melmops
Actief
Mijn ras(sen): Super lieve American Staffordshire Terriër, Tys en Zwarte Kater, Kattemans
Contacteer:

Ongelezen bericht door melmops »

Marjoleine schreef:
koentje schreef:Als het nodig is of prettig voor de hond om een of andere reden,oke, maar verder vind ik het aankleden een hondonwaardig fenomeen!!! :tong:
Jullie halen er aldoor uitzonderingen bij om je vooroordeel te kunnen bevestigen. Beetje rare manier van discussiëren. :denken:

Mensen fokken honden die soms bescherming tegen de weersomstandigheden nodig hebben.
Het is "Een" manier van discussiëren... :lol1: en het is ook geen vooroordeel....maar een doodgewone mening.... Dat sommige mensen zich dan lullig voelen omdat ze zelf hun honden wel kleertjes (Lees: pakjes, jurkjes, broekjes, kortom mensenkleding) aandoen...ja...daar kan ik niets aan doen... Sla deze mening dan gewoon in de wind! En weg zijn je zorgen... :E:
Laatst gewijzigd door melmops op 10 apr 2011 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Je zorgen maken, is de verkeerde kant op fantaseren
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

alm@ schreef:Volgens mij praten jullie volledig langs elkaar heen :smile2:
Nee hoor :wink:
Ik zeg alleen maar dat je niet over citroenen moet beginnen als je het over knollen wilt hebben :wink:
Ik vind een discussie over hoe je met honden omgaat kansloos als het criterium is of je ze wel of geen kleren aandoet en de zieligheidsfactor daarvan.
Een hond die z'n hele leven aan een ketting achter huis ligt is zielig, een hond die wel eens een mutsje wordt opgezet niet per definitie.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
melmops
Actief
Mijn ras(sen): Super lieve American Staffordshire Terriër, Tys en Zwarte Kater, Kattemans
Contacteer:

Jaap* schreef:
Ik zeg alleen maar dat je niet over citroenen moet beginnen als je het over knollen wilt hebben :wink:
Ik vind een discussie over hoe je met honden omgaat kansloos als het criterium is of je ze wel of geen kleren aandoet en de zieligheidsfactor daarvan.
Een hond die z'n hele leven aan een ketting achter huis ligt is zielig, een hond die wel eens een mutsje wordt opgezet niet per definitie.
Waarom honden kleertjes aandoen? Dat doe je je hond toch niet aan! In mijn ogen beschouwen mensen de honden als kinderen die, er erg genoeg, niet gekomen zijn.... Maar leent een hond zich hiervoor..??
Even voor de duidelijkheid, dan hoef je zelf niet terug te lezen, een onderbouwing van mijn topic... :wink:

Stelling 1: Waarom honden kleertjes aandoen? Vraag naar meningen van anderen... kan namelijk om verschillende reden zijn.

Stelling 2: In mijn ogen (mijn mening) beschouwen die mensen hun honden als kinderen, die om bepaalde redenen geen kinderen hebben/willen (wat erg genoeg kan zijn) en slaan dus door wat mij betreft, omdat ze de honden mensenpakjes e.d. aandoen.

Stelling 3: Leent een hond zich hiervoor?? Spreekt voor zich lijkt me....

Geen fruit met groente vergelijk....lijkt me.
:F:

En ja...een hond aan een ketting achter een huis is veel zieliger! Maar het gaat er hier niet om wat het zieligste is voor een hond.... Dan kan ik nog wel een kast open trekken :klaar:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Jaap* schreef:
Juist :ok:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

melmops schreef:[Waarom honden kleertjes aandoen? Dat doe je je hond toch niet aan! In mijn ogen beschouwen mensen de honden als kinderen die, er erg genoeg, niet gekomen zijn.... :
Eerlijk gezegd stoor ik mij altijd aan mensen die menen dat een ander de hond behandeld als het-kind-dat-ze-nooit-hebben-gekregen. Dat wordt mij ook regelmatig ten laste gelegd, en dan onder andere omdat mijn honden ruim gebruik maken van de bank. :mrgreen: Zelf heb ik geen ras dat dergelijke dingen nodig heeft en vind ik er persoonlijk niet zoveel aan, maar als ik gek zou zijn op de Chi zou ik zeker weten een lading kleertjes hebben. Dat kan ik je nu al vertellen. :mrgreen: Maar daarnaast zou ik zeker weten ook dagelijks in het bos te vinden zijn :ok: . Het 1 hoeft het ander toch niet uit te sluiten?
xAmberx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar

Ongelezen bericht door xAmberx »

Niet alles hoeft toch persé nut te hebben?

Als iemand dat nou gewoon leuk vindt om zijn/haar hond een keertje in een jurkje te hijsen met bijpassende strikjes? Ik heb de mechelse herder van mijn vorige huisgenoot waar normaal mee getraind werd en uren door het bos sjouwde met het WK ook een oranje T-shirt aangetrokken en een bijpassende cowboyhoed opgezet. Ze vond het leuk dat ik lekker met haar aan het klieren was, had echt niet het idee dat ze zichzelf reuzezielig of onhonds voelde.
melmops
Actief
Contacteer:

xAmberx schreef:Mij zul je geen jurkjes en tierelantijntjes aan een hondje zien hangen. Ik denk niet dat ze er last van zullen hebben, wél van het vaak bijbehorende gedrag van de baasjesjes. Of last.. Ik denk dat een hondje dat als speelgoedje behandeld wordt, daar ook wel aan went, weet niet beter tenslotte. Maar zelf ik zie liever een chihuahua of klein swiffertje in het bos rennen dan aangekleed op de arm meegenomen worden naar de stad.

Niet helemaal on topic maar wel een beetje; wij krijgen waarschijnlijk een inieminie maltezermixje als logeetje over een paar weken en dan kijk ik stiekem rond naar een halsbandje of tuigje en een lijntje voor het beestje omdat ze nu een roze tuigje met strassdiamantjes om heeft, maar het is gewoon lastig om normále dingen te vinden voor de hele kleintjes :N:
Een keer gek doen is ook niet het probleem.... Tys wordt ook wel eens in een jurk gehezen door mijn meiden :F: maar wat in je hierboven (eerdere bericht ook staat) het gaat om het waarom.... in mijn ogen dus mensen die doorslaan om dagelijks zo met hun hondje om te gaan...en in een tasje te stoppen of zelfs vervoeren in een kinderwagen... :roll:....mja...ik zie die mensen ook niet zo snel naar een bos toe gaan... met hun pollewop in roze joggingpakje en glitter diadeem.
Afbeelding
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer

Ongelezen bericht door Sil »

melmops schreef:
xAmberx schreef:Mij zul je geen jurkjes en tierelantijntjes aan een hondje zien hangen. Ik denk niet dat ze er last van zullen hebben, wél van het vaak bijbehorende gedrag van de baasjesjes. Of last.. Ik denk dat een hondje dat als speelgoedje behandeld wordt, daar ook wel aan went, weet niet beter tenslotte. Maar zelf ik zie liever een chihuahua of klein swiffertje in het bos rennen dan aangekleed op de arm meegenomen worden naar de stad.

Niet helemaal on topic maar wel een beetje; wij krijgen waarschijnlijk een inieminie maltezermixje als logeetje over een paar weken en dan kijk ik stiekem rond naar een halsbandje of tuigje en een lijntje voor het beestje omdat ze nu een roze tuigje met strassdiamantjes om heeft, maar het is gewoon lastig om normále dingen te vinden voor de hele kleintjes :N:
Een keer gek doen is ook niet het probleem.... Tys wordt ook wel eens in een jurk gehezen door mijn meiden :F: maar wat in je hierboven (eerdere bericht ook staat) het gaat om het waarom.... in mijn ogen dus mensen die doorslaan om dagelijks zo met hun hondje om te gaan...en in een tasje te stoppen of zelfs vervoeren in een kinderwagen... :roll:....mja...ik zie die mensen ook niet zo snel naar een bos toe gaan... met hun pollewop in roze joggingpakje en glitter diadeem.
En toch, en toch, en toch, (het topic is hier al -tig keer voorbij gekomen) de extreme uitzondering die jullie hier beschrijven gaat bijna altijd over gezelschapshondjes. Ik denk dat die gezelschapshondjes 10 keer liever zo behandeld worden dan dat ze 's-ochtends even gauw uitgelaten worden, dan tot half 6 alleen thuis zijn en dan "een lekkere lange wandeling krijgen" en dat dan is het "hele weekend ook nog voor de hond is". Het zijn gezelschapshondjes, die doen niets liever dan bij het baasje zijn. Dat er dan getut wordt zal ze verder worst zijn. Zij weten niet dat ze voor paal lopen en een gezelschapshond heeft in principe genoeg aan korte wandelingen. En nee, mijn maltezers hebben geen tut kleren en ze hebben gewone zwarte Rogz halsbanden met niks erop, om maar zeker te weten dat niemand zich vergist en denkt dat het mutserige rot keffers zijn, want sommige mensen hébben een vooroordelen..... :devil:
xAmberx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar

Ongelezen bericht door xAmberx »

Ik denk ook wel dat ze veel liever de hele dag bij hun baasjes zijn, maar geloof dat dat geldt voor elke hond en dat ook gezeldschaphondjes net zo graag lekker een eind naar buiten gaan. Ze zullen vast wennen en zich aanpassen aan minder beweging hoor, en misschien niet de tent afbreken zoals de gemiddelde werkhond als het niet gebeurd, maar activiteit is ook iets wat aangeleerd/aangewend wordt. Meer wandelen, meer conditie, meer energie. En als ik bijvoorbeeld lees over de Havanezer van Marjoleine en de chihuahua van SJM, die zijn toch ook heel erg actief?

Maarja dat had weer minder met het aankleden te maken :P
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer

Ongelezen bericht door Sil »

xAmberx schreef:Ik denk ook wel dat ze veel liever de hele dag bij hun baasjes zijn, maar geloof dat dat geldt voor elke hond en dat ook gezeldschaphondjes net zo graag lekker een eind naar buiten gaan. Ze zullen vast wennen en zich aanpassen aan minder beweging hoor, en misschien niet de tent afbreken zoals de gemiddelde werkhond als het niet gebeurd, maar activiteit is ook iets wat aangeleerd/aangewend wordt. Meer wandelen, meer conditie, meer energie. En als ik bijvoorbeeld lees over de Havanezer van Marjoleine en de chihuahua van SJM, die zijn toch ook heel erg actief?

Maarja dat had weer minder met het aankleden te maken :P
Natuurlijk is lekker rennen/wandelen/snuffelen en zoveel mogelijk bij de baas zijn het leukste voor een hond. Maar als een gezelschapshond mocht kiezen tussen getut, aandacht, verwend worden als een kind, in een tas en kleren aan en daarbij de hele dag bij de baas zijn, óf lange wandelingen maar wel vaak alleen zijn, eventueel met uitlaatservice, dan denk ik toch dat een gezelschapshond voor dat eerste kiest. Dan mogen wij het allemaal met ons verstand een rot gezicht vinden maar ik denk dat die hond er weinig last van heeft, maar dat die wel de liefde en aandacht voelt.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Dan mag dit zeker helemaaaal niet :mrgreen: :

Afbeelding
Gr. Marijke
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Afbeelding

Lekker warm!
Kan je verklappen dat ze een complete garderobe heeft en een eigen haakje aan de kapstok :pffff:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

Marjoleine schreef:Mensen fokken honden die soms bescherming tegen de weersomstandigheden nodig hebben.
Ze zeggen dat chihuahua's ook swinters jasjes om moeten, enfin ik dus een jasje gekocht Reus was nog onwijs jong en kreeg hem half december dus ook nog is ijskoud.
Arm ding een jasje om ... nou meneer vond het helemaal niks.
Tot op de dag van vandaag heeft hij het jasje misg 2/3 keer aangehad ... loopt ook gewoon buiten als het regent of iets maar jasjes vind hij echt 1000 x niks ... Ken overigens wel begrijpen dat mensen het aan willen doen naar bepaalde weersomstandigheden maar hier dus een hondje die het 'nodig' schijnt te hebben maar er dus niks van wilt weten.
Buiten dat doet hij zijn behoefte ook niet als hij dat jasje aan heeft.
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Badu schreef:Afbeelding

Lekker warm!
Kan je verklappen dat ze een complete garderobe heeft en een eigen haakje aan de kapstok :pffff:
Kori heeft 7 haakjes :pffff: :smile:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik vind het in de meeste gevallen echt te belachelijk voor woorden, tenzij er echt! (en dat is niet al te vaak) een goede reden voor is!
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik hoop niet dat het ooit nodig is dat ik mijn honden jasjes aan moet doen, maar als het dan per se moet kan een dekje nog wel.Ik denk dat ik er meer last van heb dan de hond :wink:
Ik denk niet dat honden daarop zitten te wachten maar ze lijden er ook niets van.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dumas krijgt een regenjas voor de herfst. Ik moet er niet aan denken dat die kleddernat regent en 3 dagen later pas droog is. :N: :mrgreen:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik hoor dat argument vaker, en nam dat altijd voor kennisgeving aan. Altijd shortstockhondjes gehad. Die zijn droog in een vloek en een zucht.
Maar ik heb nu voor het eerst een langharige hond, die echt een enórm dichte vacht heeft. Ondervacht en bovenvacht. Ja, dat néémt wat water op, zeg :N:
(en ze zwemt ongeveer drie keer per week)

Maar goed uitschudden, een uurtje op haar kleedje laten liggen en daarna goed nadrogen met een handdoek....en ik heb een droge hond.
Dágenlang nat? Serieus? Is er zoveel verschil in langharige honden?
Bij een pulli kan ik me er iets bij voorstellen, maar verder eigenlijk niet.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Miranda schreef:Bij een pulli kan ik me er iets bij voorstellen, maar verder eigenlijk niet.
Dumas is een puli ;)

Luca krijgt echt geen jas aan hoor. Die is met een uurtje al aardig droog op zijn borst na. Maar dat droogt wel gewoon :) Die zwemt ook vrijwel dagelijks en dat ga ik hem echt niet onthouden :)
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

Miranda schreef: Maar goed uitschudden, een uurtje op haar kleedje laten liggen en daarna goed nadrogen met een handdoek....en ik heb een droge hond.
Dágenlang nat? Serieus? Is er zoveel verschil in langharige honden?
Bij een pulli kan ik me er iets bij voorstellen, maar verder eigenlijk niet.
Nou ik geloof ook niet dat een hond dagen lang nat kan blijven :denken: ... Mijn vorige hond was een new foundlander en had een gigantische vacht maar die was ook weer na een uurtje droog, zelfs na het douchen dat ik zelf tot de huid hem gewassen heb ...
En ja een Puli daar durf ik niet over te oordelen, ik ben totaal niet bekend met die vacht.
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Ik heb een hond die het geweldig vind om aangekleed te worden, helaas voor haar doe ik dat alleen als ze ziek is of net geknipt in de winter :oeps:

Oh swiffers waren geen honden he? :smile: :smile: :smile:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Machie schreef:
Miranda schreef:Bij een puli kan ik me er iets bij voorstellen, maar verder eigenlijk niet.
Dumas is een puli ;)
I stand corrected :lol1:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”