Ik las net in een ander topic dat op jouw puppycursus ook dominantiehandelingen aangeleerd worden: op de zij leggen enzo.Simone-Simone schreef:Wij hebben eerst spelen, en daarbij wordt verteld hoe de honden communiceren.
Nelson wil altijd bovenop, en speelt heel ruig. Hij gromt ook hard bij het spelen, maar bedoeld dit niet slecht.
Het liefst speelt hij met andere wilde honden en oudere honden, omdat hij dan lekker kan raggen.
Desalniettemin is hij wat ongeremd en krijgt hij af en toe een snauw van een oudere hond, dat hij kalmer moet doen
Daarna gaan we commando's leren
Daarna krijgen we theorieles, vandaag was er een powerpoint over verschillende soorten blaffen ( blij, gefrustreerd, verlatingsangst, bang )
Eerst dacht ik dat puppycursus belangrijk was voor de commando's, maar dat kan ik eigenlijk zelf ook wel, ik zie nu in dat je hond leren begrijpen en zijn taal spreken echt de sleutels zijn voor een goede band
Ik heb toch een beetje een hard hoofd in puppencursussen waar dat soort opvoeding gepredikt wordt.
Wij zijn geen van allen César Millan's en zouden ook niet moeten doen alsof we dat dat wel zijn.
Het is zo ontzettend veel belangrijker om een goede band met je hond op te bouwen dan om hem aan je te onderwerpen.
Speel veel met je hondje, tijdens het spel kun je hem zoveel leren, waaronder het ongelofelijke belangrijke woordje 'nee', en hij zal dat met veel meer plezier doen dan dominantiehandelingen ondergaan.

In memoriam: overleden 19 februari 2010