Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

braken van de honger?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

aman.en.don
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler
Aantal honden: 2

braken van de honger?

Ongelezen bericht door aman.en.don »

daro is nu 6,5 maand en zou dus bij mijn weten terug moeten naar 2 voedingen op een dag.
hij lijkt dit alleen niet te redden. hij krijgt sochtends om 6 uur een bak brokken. als ik hem overdags niks meer geef gaat hij tegen 2en gal spugen. ik denk dus dat hij misselijk word van de honger?
als ik hem ongeveer rond om 6 uur, 12 uur, 7 uur, en even voor de nacht nog voer, is er niks aan de hand. spuugt hij helemaal niet. hij krijgt 3 maal per dag brokken en savonds smuldier.
als ik hem een half uurtje na het spugen voer geef blijft dat er gewoon netjes in. wacht wel minimaal een half uur omdat ik wil dat zijn maag weer rustig is.
heeft iemand hier ervaring mee?
mijn idee is om dan maar gewoon voorlopig 4 keer te blijven voeren
Me_and_Sandy
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: braken van de honger?

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

Dan ga je toch eerst naar 3 maaltijden per dag? Ik denk inderdaad dat het van de honger komt.
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

naar 3 heb ik idd ook al geprobeert maar dan gaat het ook fout.
Me_and_Sandy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

aman.en.don schreef:naar 3 heb ik idd ook al geprobeert maar dan gaat het ook fout.
En als je de eerste twee maaltijden dan iets groter maakt?
lila660
Zeer actief

Ongelezen bericht door lila660 »

Hier ook een galspuger en we hebben het nu voor elkaar om 3 keer daags te voeren maar naar 2 keer gaat gewoon echt niet goed.
Wij hebben de vierde maaltijd steeds ietsje kleiner gemaakt en die andere drie dus steeds heel iets groter.
Hier hebben we geloof ik wel anderhalve of twee maand over gedaan, maar uiteindelijk ging dat zonder spugen goed.
Van drie naar twee maaltijden hebben we op dezelfde manier geprobeerd maar dat lukt bij hem gewoon echt niet.
Dus wij voeren gewoon drie keer per dag en blijven dat doen.
Groetjes Linda
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Galspugen komt doordat een hond eten verwacht en het dan niet krijgt.
Hij moet dan zijn overtollige maagzuur kwijt. De ene hond heeft hier mee last van dan de ander.
Wat lila zegt zou ik ook adviseren, eerst de 4e maaltijd heel langzaam steeds wat kleiner maken en de andere maaltijden wat groter.
Zo kan de hond eraan wennen dat hij niet zoveel maagzuur aan hoeft te maken.

Een klein beetje geitenmelk ipv de laatste maaltijd schijnt ook goed te helpen tegen galspuwen s'avonds/s'nachts.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hij is 6,5 mnd en zit nog op 4x per dag voeren?
hier zitten ze met 8 wk al op 2x per dag en dan snel naar 1x per dag zonder problemen

maar idd, zou langzaam aan de maaltijden die je wilt laten vallen verkleinen en dan pas laten vervallen...
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Mijn honden heb ik altijd tot 9 maanden 3 maaltijden per dag gegeven, daarna heb ik ze gewoon met de andere mee laten lopen, maar wel op vaste tijden (8 uur 's morgens en 8 uur 's avonds). Mijn Sheltie was daar ook gevoelig voor en daarom krijgen ze 's avonds voor het naar bed gaan altijd nog een pensstaafje. Maar als je bijv. een hele energieke hond hebt zul je meer moeten geven, want hij verteerd zijn voedsel blijkbaar snel.
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wat geef je hem te eten? Geef je hem nog andere dingen tussendoor?

Apple ( bijna 5 maanden ) krijgt sinds kort ook gewoon 2 maaltijden, nou is ze zelf vrij klein, dus misschien dat dat ook helpt, maar daar heeft ze geen moeite mee.
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

hij krijgt brok van carocroc
daro verteerd idd heel erg snel. als hij gal spuugd zit er idd echt geen enkel stukje voer bij.
de 1ste, 2de en 4de maaltijd krijgt hij brok. de 3de krijgt hij 400 gram smuldier. brok krijgt hij volgens de verpakking zo'n 350 graam over de dag verdeeld.
tussendoor krijgt hij van alles. als we buiten zijn krijgt hij beloningssnoepjes en als hij de bensch in moet krijgt hij pensstaafjes of gedroogde long, gedroogde kipstrip, plaat staafje of iets dergelijks. af en toe krijgt hij wat vers extra's met zijn brok zoals bijv lever. daar buiten heeft hij zijn kluiven wanneer hij die zelf wil.
op zich heb ik er geen problemen mee dat hij regelmatig en wat vaker per dag moet eten alleen zou ik het wel prettiger vinden als we iig naar 3 keer per dag kunnen. ik ga wel kijken wat hij doet als hij de 1ste voerbeurt wat meer krijgt. tussen de eerst en de 2de zit nu meestal de langste tijd.
smuldier verteerd langzamer als brok? misschien die anders als eerste voer laten eten ipv in de avond?
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Heb het 1 week drie keer per gedaan, was geen doen, want die oudste werd daar gek van......
Dus met 8 weken direct naar twee keer per dag, gaat prima!

Misschien gewoon doen?
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

& gewoon vol blijven houden, t wordt vanzelf minder omdat t verwachten v eten steeds minder wordt.

Mia wordt zondag 9 wk, maar denk dat ze dan al op 1x per dag zit...in de ochtend, nl lekker mee naar t werk, kan haar daar iedere 2 uur uitlaten, dus 's ochtends thuis, bij aankomst op t werk (1 uur reistijd) voeren, na 2 uur uitlaten, de rest vd dag dus iedere 2 à 3 uur, naar huis & daar de avond in de puppyren.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik zie niet in waarom je niet gewoon 3x per dag zou mogen voeren, mijn honden krijgen altijd 3x per dag, Napoleon gaat ook spugen als hij honger heeft en zeker een hond die op brokken staat heeft sneller honger dan een hond die rauw vlees krijgt (dat is mij tenminste opgevallen bij mijn honden) Ik heb het met Nap ook een tijd geprobeerd met 2x maar die bleef spugen en was echt beroerd dan vind ik het middel erger dan de kwaal dus weer naar 3x gegaan en iedereen happy :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik voer naar energieverbruik. En dat kan dus 2x of 3x op een dag voeren zijn.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik zou er ook geen probleem van maken, wat maakt het uit dat je het eten over de dag verdeeld?
Afbeelding
lila660
Zeer actief

Mijn ervaring is dat een hond op vlees minder last heeft van gal spugen dan op brokken. Maar dat is bij mijn eigen honden zo, weet dus niet hoe dat bij andere honden is....
Als de tijd tussen de eerste en de twee maaltijd het langst gaat worden zou ik er persoonlijk voor kiezen om dat die eerste maaltijd vlees gaan geven.
En de maaltijd die je er tussen uit wilt laten, die echt rustig afbouwen hoor.
Ik lees hier dat er een aantal mensen denken dat het gal spugen geen kwaad kan, maar dat is niet helemaal waar.
Het gal kan de maagwand aantasten en dat kan voor problemen zorgen.
Bij het langzaam afbouwen van die maaltijd zal de galproductie vanzelf minder worden en is de kans op spugen kleiner.
Groetjes Linda
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom een hond perse max 1 of 2 keer per dag mag eten. kan iemand dat uitleggen?
ik vind het zoiezo onzin om daro zich de hele dag beroerd te laten voelen van de honger omdat ik perse wil dat hij max 2 keer eet. me kinderen laat ik ook niet misselijk worden van de honger dus waarom me hond wel?

ik heb daro net zijn eerste kippenvleugeltje gegeven. hij vond het heerlijk hihi. ik hoop dat dat iets langer duurt eer het verteerd is zodat hij het dalijk wel vol gaat houden tot 4 uur om dan pas weer te eten.
op dit moment is mijn streven om rond 6 uur(brok), rond 4 uur(brok) en dan rond 10 uur(smuldier compleet) 's avonds te gaan voeren. ik ben niet de hele dag weg maar wel eigenlijk altijd of de middag of de ochtend weg. vandaar dat ik het wil proberen te gaan rekken tot iig 4 uur. zo blijft er toch nog wat regelmaat in. 8 uur voor ik de kids naar school ga brengen kan hij nog een vleugeltje of iets dergelijks krijgen.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

aman.en.don schreef:ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom een hond perse max 1 of 2 keer per dag mag eten. kan iemand dat uitleggen?
Honden zijn bulketers. Die zijn er op ingesteld dat ze in één keer veel te eten krijgen en dan een poos niks. Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten zou het beste zijn om één keer heel veel eens in de drie dagen te geven en dan twee dagen niks.
Dat schijnt het risico op maagtorsie ook fors te reduceren. Heeft geloof ik iets te maken met het trainen van de maagwand (wat gewoon een spier is, in feite) en de banden waar de maag aan hangt.

Dát doe ik ook niet, maar een pup gaat al meteen naar twee keer per dag, en rond de negen maanden stap ik over naar een keer per dag. Met af en toe een vastendag tussendoor. Niks afbouwen, gewoon doen. Nooit een galspuger gehad, trouwens.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
lila660
Zeer actief

aman.en.don schreef:ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom een hond perse max 1 of 2 keer per dag mag eten. kan iemand dat uitleggen?
ik vind het zoiezo onzin om daro zich de hele dag beroerd te laten voelen van de honger omdat ik perse wil dat hij max 2 keer eet. me kinderen laat ik ook niet misselijk worden van de honger dus waarom me hond wel?
Helemaal mee eens hoor, gewoon meerdere keren per dag blijven voeren, ze hoeven zich niet slecht te voelen door honger.

ik heb daro net zijn eerste kippenvleugeltje gegeven. hij vond het heerlijk hihi. ik hoop dat dat iets langer duurt eer het verteerd is zodat hij het dalijk wel vol gaat houden tot 4 uur om dan pas weer te eten.
op dit moment is mijn streven om rond 6 uur(brok), rond 4 uur(brok) en dan rond 10 uur(smuldier compleet) 's avonds te gaan voeren. ik ben niet de hele dag weg maar wel eigenlijk altijd of de middag of de ochtend weg. vandaar dat ik het wil proberen te gaan rekken tot iig 4 uur. zo blijft er toch nog wat regelmaat in. 8 uur voor ik de kids naar school ga brengen kan hij nog een vleugeltje of iets dergelijks krijgen.
Je schema waar je naar streeft lijkt me helemaal goed, zou haalbaar moeten zijn denk ik.
Ik weet niet of jij voor dat hj gaat spugen kan zien aan je hond dat het er aan zit te komen? Hier kan ik het zien aan de neuskleur van me hond. Zolang hij dan nog niet kwijlt kan ik er snel nog wat in stoppen om het spugen te voorkomen.
Succes!
Groetjes Linda
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zie ook niet in waarom je een hond die helemaal niet te dik is per sé naar 2 voedingen zou moeten zetten.
Als ik een hondje had dat last kreeg van te weinig eten zou ik hem ook vaker voeren.
Je hebt ook best kans dat ie, als ie wat ouder is, zelf al een maaltijd gaat weigeren, of met veel minder smaak gaat eten.
Dat was bij mij altijd de tijd om het aantal maaltijden te verminderen.

Ik voer twee keer per dag, ik heb ook galspugers en op deze manier voorkom ik dat.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier zitten ze met 10 weken ook al op 2 x voeren per dag. Kun je de tussenliggende uren niet een keer of 2 een snee brood voeren?
Heeft ie toch iets binnen.
Krijgen ze hier ook
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

Miranda schreef:
Honden zijn bulketers. Die zijn er op ingesteld dat ze in één keer veel te eten krijgen en dan een poos niks. Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten zou het beste zijn om één keer heel veel eens in de drie dagen te geven en dan twee dagen niks.
Dat schijnt het risico op maagtorsie ook fors te reduceren. Heeft geloof ik iets te maken met het trainen van de maagwand (wat gewoon een spier is, in feite) en de banden waar de maag aan hangt.

Dát doe ik ook niet, maar een pup gaat al meteen naar twee keer per dag, en rond de negen maanden stap ik over naar een keer per dag. Met af en toe een vastendag tussendoor. Niks afbouwen, gewoon doen. Nooit een galspuger gehad, trouwens.
dat zal denk ik iig op gaan voor de wolf maar of dat ook nog op gaat voor de hond? de hond van tegenwoordig heeft andere behoeftes als de wilde wolf. maar goed, ik ben geen expert maar dit is wat mij lijkt.

ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die er geen moeite mee heeft om vaker te voeren. zodra daro te dik zou worden zou ik hem liever kleinere maaltijden gaan geven dan dat hij misselijk moet zijn van de honger. :F:

verder is daro net een kliko. hij eet echt alles. af en toe krijgt hij wel eens een boterham maar voor verse rauwe groente draait hij zijn neus ook niet weg.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

aman.en.don schreef:
Miranda schreef:
dat zal denk ik iig op gaan voor de wolf maar of dat ook nog op gaat voor de hond? de hond van tegenwoordig heeft andere behoeftes als de wilde wolf. maar goed, ik ben geen expert maar dit is wat mij lijkt.
Het spijsverteringsstelsel is nog precies hetzelfde, hoor.
Ik ben ook geen expert, maar krijg af en toe de laatste wetenschappelijke inzichten mee via een vriend die dierenarts is en die zich regelmatig laat bijscholen.

Om een vergelijking te maken, mensen doen het ook heel erg veel beter op een primatendieet van rauwe groentes, fruit, zaden, noten en af en toe een stukje vlees of vis. Ons spijsverteringsstelsel is namelijk ook niet veranderd sinds we uit de boom naar beneden kwamen.
Ons dieet wél, vandaar de vele welvaartsziektes.

Wat betreft gal, dat is adaptief.
Dat wordt aangemaakt naar gelang verwachting.
Dat houdt dus vanzelf op als je 's morgens niet meer voert (of wanneer dan ook). Maar als je een paar keer gal opgeven zielig vindt, geef dan een bruine boterham of ziets.
Daar is veel minder gal voor nodig (gal breekt voornamelijk vetten af), maar het zal wel in de boterham opgenomen worden. Ik vermoed dat als je dat een poos gedaan hebt er ook nauwelijks gal meer aangemaakt wordt op die tijd en het dus helemaal niet meer nodig is.
And few will ever climb
anita d
nieuw lid
Mijn ras(sen): divers

Ongelezen bericht door anita d »

aman.en.don schreef:hij krijgt brok van carocroc
daro verteerd idd heel erg snel. als hij gal spuugd zit er idd echt geen enkel stukje voer bij.
de 1ste, 2de en 4de maaltijd krijgt hij brok. de 3de krijgt hij 400 gram smuldier. brok krijgt hij volgens de verpakking zo'n 350 graam over de dag verdeeld.
tussendoor krijgt hij van alles. als we buiten zijn krijgt hij beloningssnoepjes en als hij de bensch in moet krijgt hij pensstaafjes of gedroogde long, gedroogde kipstrip, plaat staafje of iets dergelijks. af en toe krijgt hij wat vers extra's met zijn brok zoals bijv lever. daar buiten heeft hij zijn kluiven wanneer hij die zelf wil.

combinatie geëxtrudeerde/geëxpandeerde brok met kvv en de andere dingen die je hem geeft kan ook problemen geven (KAN - hoeft niet) - beter is dan om geperste brokken te combineren met kvv

prins, farmfood, cavom zijn voorbeelden van persbrokken. deze vallen uit elkaar en gaan onder in de maag - net als kvv.

geëxtrudeerde/geëxpandeerde brokken gaan drijven in de maag - verteren erg langzaam.

als een hond soms na 2 uur die brokken spuugt zie je nog hele brokken als sponsjes eruit komen - volgezogen bolletjes...terwijl de persbrok dan een brij is (lekker praatje hè?) - ik weet niet hoe zijn ontlasting eruit ziet? als deze vaak flatserig is of lichtbruin van kleur kan het zo zijn dat de spijsvertering niet goed in balans is door alle verschillende dingen die de hond krijgt.

als het mogelijk is zou ik kiezen voor volledig kvv - ik denk als je het prijstechnisch bekijkt je niet veel duurder uitbent als je smuldier kiest (0,45 ct 400 gram bij jumbo - 0,46 ct bij ah) plus een hond die zich lekkerder voelt?

en inderdaad die bruine boterham 's avonds heb ik ook een tijd gedaan. mijn ervaring met mechelaars (dat is daro volgens mij?) - is toch dat die vaak spijsverteringsklachten hebben (ook weer niet allemaal - maar wel veel)

succes!
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

anita d schreef:mijn ervaring met mechelaars (dat is daro volgens mij?) - is toch dat die vaak spijsverteringsklachten hebben (ook weer niet allemaal - maar wel veel)
Nog nooit een mechelaar met spijsverteringsklachten gehad. Dit is ook voor het eerst dat ik zoiets over mechelaars hoor.
And few will ever climb
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Hier ook Diego als jonge hond heb ik hem lang 3x per dag moeten worden.
Eerst gewoon 3x per dag (smorgens, smiddags, savonds)
na paar maanden wilden we dat afbouwen naar 2x per dag.
Maar dan was het elke ochtend spugen (zelfde hoeveelheid alleen dan over 2 x voeren). Dus hele tijd in overleg met de DA toen nog (eerste hond dus tja...) de avondmaaltijd in 2en gedaan en 2e deel voor het slapen gaan gegeven.
Tot hij een jaar was ofzo toen konden we afgaan bouwen naar 2x per dag. En dat gaat nu heel goed, heel af en toe nog een keer gal maar dat is zelden.
Diego kon dus ook niet tegen een lege maag.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

anita d schreef:[mijn ervaring met mechelaars (dat is daro volgens mij?) - is toch dat die vaak spijsverteringsklachten hebben (ook weer niet allemaal - maar wel veel)
Nou dat is helemaal nieuw voor mij, hier nu 3 mechelaars, 1 niet meer hier en 2 die niet van mij zijn maar geen enkele die problemen heeft met de spijsvertering hoor :denken:
Alles zat hier overigens met 10 weken al op 2 x per dag eten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
anita d schreef:[mijn ervaring met mechelaars (dat is daro volgens mij?) - is toch dat die vaak spijsverteringsklachten hebben (ook weer niet allemaal - maar wel veel)
Nou dat is helemaal nieuw voor mij, hier nu 3 mechelaars, 1 niet meer hier en 2 die niet van mij zijn maar geen enkele die problemen heeft met de spijsvertering hoor :denken:
Alles zat hier overigens met 10 weken al op 2 x per dag eten.

idd, hier ook 7 MH & die problemen zijn mij totaal niet bekend...
anita d
nieuw lid
Mijn ras(sen): divers

Ongelezen bericht door anita d »

Miranda schreef:
anita d schreef:mijn ervaring met mechelaars (dat is daro volgens mij?) - is toch dat die vaak spijsverteringsklachten hebben (ook weer niet allemaal - maar wel veel)
Nog nooit een mechelaar met spijsverteringsklachten gehad. Dit is ook voor het eerst dat ik zoiets over mechelaars hoor.
ben niet volledig geweest :

is mijn eigen ervaring met heropvoeden van zgn "probleem"-mechelaars die in de asielen zitten in samenwerking met een organisatie die de honden test op geschiktheid voor o.a. drugshond / explosievenhond.

daro is ook een herplaatser toch?

dus ik bedoel niet de raszuivere mechels die meteen de juiste baas treffen...maar degene die niet meteen een juiste start hebben gekregen. vaak door stress een spijsverteringsprobleem...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

anita d schreef:
Miranda schreef:
ben niet volledig geweest :

is mijn eigen ervaring met heropvoeden van zgn "probleem"-mechelaars die in de asielen zitten in samenwerking met een organisatie die de honden test op geschiktheid voor o.a. drugshond / explosievenhond.

daro is ook een herplaatser toch?

dus ik bedoel niet de raszuivere mechels die meteen de juiste baas treffen...maar degene die niet meteen een juiste start hebben gekregen.
dan heeft het, lijkt mij, niks met het ras te maken maar met de start van het beestje?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”