Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dekreu of toch laten helpen?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Dekreu of toch laten helpen?

Ongelezen bericht door malinois »

tijd steken in je hond, niet die ballen eraf, dat lost niks op, dekken ook niet.
Je moet je hond leren aandacht voor jou te krijgen en niks anders... als dat er is, werkt de rest ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

S@ndr@ schreef:waarom het een of het ander, hij kan toch intact blijven en gewoon leren dat dat gedrag niet geaccepteerd wordt, misschien moet je als eigenaar even omschakelen, maar de hond kan het wel leren hoor :wink:

Dat dus, hij is pas 1 jaar, aan de slag met die jongen! :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

Als je niet wil dat je hond de kroonjuwelen kwijtraakt, ondanks zijn gedrag, is het misschien een idee om hem chemisch te laten castreren. Bij mijn hond werkt het prima alhoewel ik er eerst sceptisch tegenover stond.

Fokkers proberen de genetische afwijkingen, typisch zijnde voor een bepaald ras te minimaliseren, door degelijk vooronderzoek te doen alvorens een bloedlijn te kiezen om mee aan de slag te gaan. Het is best een hele verantwoording om een ras sterk en gezond te houden.

AUB. niet gebruiken als dekreu, hoe graag je het misschien zou willen.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
malinois
Zeer actief
Contacteer:

daywalker schreef:Als je niet wil dat je hond de kroonjuwelen kwijtraakt, ondanks zijn gedrag, is het misschien een idee om hem chemisch te laten castreren. Bij mijn hond werkt het prima alhoewel ik er eerst sceptisch tegenover stond.
en dan, dat is na een tijdje uitgewerkt en wat dan?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
daywalker
Zeer actief

malinois schreef:
daywalker schreef:Als je niet wil dat je hond de kroonjuwelen kwijtraakt, ondanks zijn gedrag, is het misschien een idee om hem chemisch te laten castreren. Bij mijn hond werkt het prima alhoewel ik er eerst sceptisch tegenover stond.
Chemische castratie is ideaal als men het effect van castratie op het gedrag wil beoordelen. Het voordeel van chemische castratie is dat het omkeerbaar is.
Je hebt dan even de tijd om een juiste beslissing te nemen zonder er later spijt van te hebben :ok:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Heeft chemische castratie exact dezelfde uitwerking als een permanente castratie dan? :scratch:
Ik meen dat daar toch ook wel verschil in zit. :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

daywalker schreef:
malinois schreef:
Chemische castratie is ideaal als men het effect van castratie op het gedrag wil beoordelen. Het voordeel van chemische castratie is dat het omkeerbaar is.
Je hebt dan even de tijd om een juiste beslissing te nemen zonder er later spijt van te hebben :ok:
maar je wilt dus niet de kroonjuwelen kwijtraken, dat schrijf je zelf in je vb hierboven. Wat heeft chemische castratie dan voor zin?
Dat je een tijdje een makkelijkere hond hebt en dat je daarna weer volle bak aan het werk moet? Dat kun je nu ook al doen, daar heb je geen chemisch goedje voor nodig.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef: maar je wilt dus niet de kroonjuwelen kwijtraken, dat schrijf je zelf in je vb hierboven. Wat heeft chemische castratie dan voor zin?
Dat je een tijdje een makkelijkere hond hebt en dat je daarna weer volle bak aan het werk moet? Dat kun je nu ook al doen, daar heb je geen chemisch goedje voor nodig.
ik snap ook niet helemaal waarom dat nodig is als je zoveel africhtingservaring hebt :denken:
Ik heb helemaal niet zoveel ervaring in de africhting maar het zou al verschrikkelijk erg moeten zijn wou ik chemische castratie of een chip overwegen en over een echte castratie hebben we het dan al helemaal niet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
daywalker
Zeer actief

renee-uk schreef:
malinois schreef: maar je wilt dus niet de kroonjuwelen kwijtraken, dat schrijf je zelf in je vb hierboven. Wat heeft chemische castratie dan voor zin?
ik snap ook niet helemaal waarom dat nodig is als je zoveel africhtingservaring hebt :denken:
Ik heb helemaal niet zoveel ervaring in de africhting maar het zou al verschrikkelijk erg moeten zijn wou ik chemische castratie of een chip overwegen en over een echte castratie hebben we het dan al helemaal niet.
wanneer je met een loopse teef in huis zit en een dekreu, moet je effe proberen om dat in goede banen te leiden wanneer de teef willig is. Knappe jongen die dan een Duitse dog in het gareel houdt. Dus niet dekken even een chemische castratie en geen miserie.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

daywalker schreef:
renee-uk schreef:
wanneer je met een loopse teef in huis zit en een dekreu, moet je effe proberen om dat in goede banen te leiden wanneer de teef willig is. Knappe jongen die dan een Duitse dog in het gareel houdt. Dus niet dekken even een chemische castratie en geen miserie.
Dat zou echt wel de laatste reden zijn voor mij om een hond chemisch te castreren. Die scheidt je toch gewoon een week of 3 maximaal. Ook een DD ja, lukt bij een Mastiff ook prima :ok: .
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

daywalker schreef:
renee-uk schreef:
voor die 2 x per jaar een paar dagen? Toch eens nooit, die zooi in mn hond. En wat Budkes zegt, dan zet je ze maar ff uit elkaar... dat weet je vantevoren als je een teef en een reu hebt. Ik heb jaren zowel teef als reuen binnen gehad, dus ook wanneer ze loops was...
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het kan alleen handig zijn als je wilt weten in hoeverre het probleem hormoongerelateerd is.

Maar in dit geval zou ik het niet overwegen moet ik zeggen.
Gewoon trainen met die hond.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
daywalker
Zeer actief

de mensen hun mening is duidelijk geloof ik. Niet laten helpen!!! Goed toch? :klaar:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

malinois schreef:
Het kan een ommekeer brengen, de hond is tijdens de chem. castratie bereikbaar voor training (zie mijn post vorige blz.)
Gr. Marijke
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als het echt been probleem is om tot hem door te dringen om zijn focus te krijgen zou je castratie kunnen overwegen.
Ben niet zo voor.
Maar als het kan helpen om meer rust in de hond te brengen en in jezelf dan zou ik daar niet zo mee zitten .
Soms dan kun je die ballen missen als kiespijn. :wink:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

malinois schreef:
Om een reu over een moeilijke periode tijdens zijn puberteit te helpen is chemische castratie een prima middel. Eventueel kan je het nog een keer herhalen. Er slijt dan geen ongewenst gedrag in en als de lastige jaren voorbij zijn kan je het achterwege laten.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dat zou voor mij absoluut geen reden zijn om dat spul er in te gooien... je moet nog steeds gaan opvoeden en of je daar nu dat spul voor nodig heb, daar geloofik dus niet in.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Ik zou die meuk ook niet in mijn hond laten zetten maar als het alternatief castreren is... tja... dan zou ik voor chemische castratie kiezen.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

daywalker schreef:
renee-uk schreef:
:80: je kunt toch niet 2 of 3 keer per jaar je reu chemisch castreren? gezond is anders. maar het zal wel makkelijk zijn idd, en dat dient de mens....
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik ken nu 2 reuen die rond de leeftijd van 1 jaar het suprelorin staafje kregen omdat ze zo bezig waren met hormonen dat ze dus totaal niet te bereiken waren ook niet voor training.

de suprelorin heeft er voor gezorgd dat ze minder last hadden van de hormonen, baasjes konden weer verder gaan en toen de suprolorin was uitgewerkt, was de hond zodanig "getraind" (en 6 maanden ouder) waardoor het gedrag veel beter te doorbreken was en de honden nu nog met hun ballen kunnen rondlopen

soms is het een handig hulpmiddel voor honden die gewoon niet te doorbreken zijn zodat de hond niet gecastreerd hoeft te worden

als ik dan de keus had dan 1x een suprelorin staafje dan 1x een castratie :19:
groetjes Tamara
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

tkuijernl schreef:ik ken nu 2 reuen die rond de leeftijd van 1 jaar het suprelorin staafje kregen omdat ze zo bezig waren met hormonen dat ze dus totaal niet te bereiken waren ook niet voor training.

de suprelorin heeft er voor gezorgd dat ze minder last hadden van de hormonen, baasjes konden weer verder gaan en toen de suprolorin was uitgewerkt, was de hond zodanig "getraind" (en 6 maanden ouder) waardoor het gedrag veel beter te doorbreken was en de honden nu nog met hun ballen kunnen rondlopen

soms is het een handig hulpmiddel voor honden die gewoon niet te doorbreken zijn zodat de hond niet gecastreerd hoeft te worden

2 keer castratie wordt ook een beetje moeilijk :engel:
Afbeelding
Rikoy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rikoy »

Ik denk dat castreren hier geen oplossing is.
De reu is net 1 jaar en heeft nu pas door dat hij een piemel heeft. :eek:

Ik vindt castratie de weg van de minste weerstand. :hmmm:
Wij hebben 4 reuen gedad, 1 daarvan moest om medische gecastreed worden.
Je wilt niet weten hoe erg wij dit vonden.

Nummer 5 is ook in de ontdekkingsfase.............so what. :balon:
Accepteren dat je even met een andere (geile) hond te maken hebt zou ik adviseren. :ok:

Over dat dekken en het vermeerderen van rassen zeg ik maar niks...............dat raakt kant nog wal. :roll:
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

Hutsje schreef:
tkuijernl schreef:ik ken nu 2 reuen die rond de leeftijd van 1 jaar het suprelorin staafje kregen omdat ze zo bezig waren met hormonen dat ze dus totaal niet te bereiken waren ook niet voor training.

2 keer castratie wordt ook een beetje moeilijk :engel:
hahah jij was wakker haha ik doelde er eigenlijk op dat castratie gelijk zo definitief is hahah
groetjes Tamara
heppiedepeppie
Actief
Mijn ras(sen): Beagles

Ongelezen bericht door heppiedepeppie »

S@ndr@ schreef:waarom het een of het ander, hij kan toch intact blijven en gewoon leren dat dat gedrag niet geaccepteerd wordt, misschien moet je als eigenaar even omschakelen, maar de hond kan het wel leren hoor :wink:
Helemaal mee eens... Opvoeden en flink blijven trainen.
Hier 3 reuen bij 3 teven... Niks geen problemen. En er is maar één dekreu bij. Met mijn Labrador ook in het veld getraind. En vooral geleerd (met doorzetten) dat trainen boven alles ging.
Het dekken maakte bij mij niks uit in de rust... of juist niet. Qua gedrag niet met chemische castratie ook niet. Wij hebben onze lab (nu 9) pas laten castreren. Alleen om de reden dat hij het meerdere keren per jaar drie weken zwaar had als hij bij zijn beste vriendinnen weg moest. Hij is zo gehecht aan hen... De loopsheid kon hem niks schelen :) Dus na overleg met DA besloten... Qua karakter merken we echt geen verandering

Dus blijven trainen en lekker intact laten. En zeker niet gebruiken om alleen maar te vermeerderen omdat het zogenaamd beter voor hem is...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In loving memory
Wiljean's Branko (28 augustus 1995 - 16 maart 2010)
Geable v/d Oppershoeve (10 mei 2000 - 14 december 2010)
Mary Tudor of Geable's Pride (11 april 2010 - 22 december 2010)
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Nou hij is toch gecastreerd en we merken toch al lichtelijk verschil in zijn gedrag dan voor de castratie (en dat terwijl het effect meestal pas na 6 weken tot een half jaar na de castratie helemaal duidelijk is).
Hij markeert vele malen minder maar plast nu gewoon twee a drie keer een flinke plas.
Teven zijn nog steeds interessant maar hij duikt er niet meer te pas en te onpas bovenop maar het allerbelangrijkste is dat hij minder dominant is geworden naar andere honden (reuen).
Nog een positief effect dat ik opgemerkt heb is dat hij nu iets aanhankelijker naar mij toe lijkt, minder eigengereid. De keus tussen baas en hond blijft soms moelijk maar neigt nu iets makkelijk naar baas. Maar goed e.e.a. valt natuurlijk ook te danken aan consequent trainen :wink:
Achteraf gezien ben ik blij dat ik hem heb laten helpen en niet nog heb laten rondlopen met een overdosis hormonen waar hij niks mee kan/mag.
De dierenarts verzekerde mij dat het qua groei niet uitmaakt aangezien hij al redelijk uitgegroeid is (daarbij sluiten de groeischijven later onder invloed van castratie) en erg overmaats voor een Labrador. Hij mag alleen qua gewicht nog iets aankomen (is nu 35 kg en zijn flanken zijn duidelijk zichtbaar).
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Bmamavan2 schreef:Nou hij is toch gecastreerd en we merken toch al lichtelijk verschil in zijn gedrag dan voor de castratie (en dat terwijl het effect meestal pas na 6 weken tot een half jaar na de castratie helemaal duidelijk is).
Hij markeert vele malen minder maar plast nu gewoon twee a drie keer een flinke plas.
Teven zijn nog steeds interessant maar hij duikt er niet meer te pas en te onpas bovenop maar het allerbelangrijkste is dat hij minder dominant is geworden naar andere honden (reuen).
Nog een positief effect dat ik opgemerkt heb is dat hij nu iets aanhankelijker naar mij toe lijkt, minder eigengereid. De keus tussen baas en hond blijft soms moelijk maar neigt nu iets makkelijk naar baas. Maar goed e.e.a. valt natuurlijk ook te danken aan consequent trainen :wink:
Achteraf gezien ben ik blij dat ik hem heb laten helpen en niet nog heb laten rondlopen met een overdosis hormonen waar hij niks mee kan/mag.
De dierenarts verzekerde mij dat het qua groei niet uitmaakt aangezien hij al redelijk uitgegroeid is (daarbij sluiten de groeischijven later onder invloed van castratie) en erg overmaats voor een Labrador. Hij mag alleen qua gewicht nog iets aankomen (is nu 35 kg en zijn flanken zijn duidelijk zichtbaar).

Waarom een reu nemen als je niet met reuengedrag overweg kan? :scratch:
Ik snap dat nooit zo goed.., was dan voor een teef gegaan als reuengedrag je niet aanstaat.
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Pfff waarom moeten sommige mensen je toch steeds even een steek geven omdat ze het "beter"weten?
Wij hebben jaren geleden een dominant agressieve hond uit het asiel gehad. Geweldige hond....voor ons!
Maar hij klapte op alles wat hij zag en ondanks tig manieren van trainen is dit nooit meer goed gekomen helaas.
Na een aantal jaren werd het echt onverantwoord om hem nog te houden maar herplaatsen was geen optie meer (asiel zou hem zelf ook laten inslapen) dus hebben wij de moeilijke keuze gemaakt om hem te laten inslapen.
Na jaren geen hond te hebben gehad (i.v.m. kleine kinderen) ben ik in de opvang van asielhonden verzeild geraakt en daar zat deze hond tussen (als pup). Het was de bedoeling dat deze naar een nieuwe baas zou gaan maar er was een enorme klik dus hij is gebleven. En natuurlijk weet je dat het een reu is (heb ook geen voorkeur voor teven) maar je gaat er van uit dat her een leuke, lieve, sociale hond zal worden en daar doe je dan ook alles aan (trainen, meenemen door stad en land, opvoeden, consequent zijn, liefde geven) tot het moment dat zijn hormonen zwaar de overhand gaan nemen. En nee dan bedoel ik niet een beetje reugebonden gedrag maar echt zwaar het padje kwijt zijn. Dat zag ik niet alleen, dat zag mijn schoonmoeder (keurmeester en liefhebber van Griffons), dat zagen ze op de club, dat zagen ze bij het asiel en dat zag een kennis die Presa's fokt en traint (en dan heb je het toch over een aardig hondje).
Trainen, uitlaten en ergens mee naar toe nemen werd de laatste tijd een echte verzoeking want hij gooide zijn kracht in de strijd en zag mij als baasje (van 1.61 en 50 kg.) echt niet meer staan, zelfs het lekkerste vlees had geen effect meer. Toen hij daarbij ook nog steeds kleinere reuen begon aan te vallen (en doorgaan terwijl deze al lang en breed op hun rug lagen)was mijn beeld van leuke gezellige gezinshond toch wel even uit elkaar gespat. En tsja misschien idealistisch gedacht van mij maar ik wil graag een leuke, sociale en gehoorzame hond die je overal mee naar toe kan nemen (zeker met kinderen erbij!!!)zonder bang te zijn voor ongelukken (heb met onze andere hond al jaren met zo'n gevoel gelopen en wilde dat niet nog eens meemaken).
En ik heb getraind tot het me bloed (letterlijk), zweet en tranen kostte en ik het eigenlijk wilde opgeven. Maar ik heb steeds doorgezet, alleen dan nu met castratie als ondersteuning, god zij dank!
Wij hebben een dierenarts die ook gedragsdeskundige is en ook hij gaf aan dat dat bij deze hond gewoon een gunstig effect zou hebben, naast zijn training, en dat blijkt dus.
Maar ja nu ga ik me eigenlijk weer zitten verdedigen terwijl ik een zeer doordachte keuze heb gemaakt wat betreft de castratie van MIJN hond. Ik ben niet over een nacht ijs gegaan en heb alle voors en tegens goed overwogen (ook de adviezen die hier gegeven zijn)en ben nu toch blij dat ik het gedaan heb en hoop nog jaren te genieten van mijn hond die lekker gek, druk, enthousiast, wild, ontstuimig is maar ook komt wanneer ik dat vraag en zich weet te gedragen (dus niet aanvallen enzo).
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Het beestje is 1 jaar. :roll:
Zoals vaker gezegd: Castratie is geen vervanging van opvoeding!
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Snap de redenatie van je DA niet, hij is al te groot & dan ook nog lekker ff langer door laten groeien omdat z'n groeischijven later sluiten...verder noem ik het een hond vermenselijken als je zo'n opmerking maakt over hormonen door z'n lijf waar hij niets mee kan of mag....das nl onzin, het is vrij natuurlijk dat ze niet dekken, ook bv bij wolven, enkel de alpha reu mag dekken.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk dat zijn gedrag heel normaal was voor een Labrador van 1 jaar. Volgende keer misschien een wat minder druk ras uitkiezen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”