Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zit-staan-af op afstand obedience

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

zit-staan-af op afstand obedience

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ean en ik zijn samen met een paar anderen obedience aan het oefenen, bij gebrek aan ervaren trainers in de buurt (voor zover we weten in elk geval). Het is als eerste heel gezellig en als tweede gaat het eigenlijk best heel goed, maar we hebben nu de vraag hoe we het zit-staan-af op afstand het beste kunnen opbouwen.
Voor zover ik weet moeten die bewegingen zodanig zijn dat de hond niet naar voren komt, klopt dat?
Hoe kun je dat het beste aanleren?
En dan als tweede vraag; hoe en wanneer koppel je het aan het vooruitsturen? We oefenen nu het sturen naar een target en door een snoepje achter ons te gooien komt de hond weer terug en kun je een stap naar achteren doen, waardoor je makkelijk afstand opbouwt. Dat is de eerste stap zoals we die van Brigitte van Gestel tijdens de workshop geleerd hebben, maar hoe we het verder moeten uitbouwen weten we niet.
Iemand met ervaring tips voor ons?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: zit-staan-af op afstand obedience

Ongelezen bericht door Sanne!! »

hoe ik heb gezorgd dat hij met appel op afstand niet naar voor komt is gewoon een balletje of iets anders wat ze heel leuk vinden ACHTER hun neer leggen.
Zazoe kwam echt niet naar voren hoor want dan ging hij verder weg van die bal :lol:

Dan af en toe de bal weg halen maar toch goed belonen en zo heb ik dat eik gedaan. Op het begin niet te lange afstand natuurlijk...

edit: OP je tweede vraag heb ik geen antwoord snap en de oefening niet dus ook niet hoe je het zou kunnen doen. En ik doe GG dus dat is misschien toch wat anders aangeleerd.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Een handige tip is dat je vanuit staan achteruit af leert gaan. Dus eerst door de voorpoten dan pas kont op de grond. De meeste honden inclusief die van mij leren af vanuit zit maar als ze bij af eerst hun kont neerzetten komen de voorpoten altijd verder dan ze eerst waren en is je hond dus een stuk naar voren gekomen :wink:

Ik heb met Odin op een verhoging geoefed. soort stoeprand daar ging hij niet vanaf en dan zetten ik hem op het randje dan kon hij dus niet naar voren. Maar hij moet dus nu wel opnieuw af aan leren want anders komt hij zonder die rand toch naar voren :mrgreen:
Sanne!!
Zeer actief

corason del perro schreef:Een handige tip is dat je vanuit staan achteruit af leert gaan. Dus eerst door de voorpoten dan pas kont op de grond. De meeste honden inclusief die van mij leren af vanuit zit maar als ze bij af eerst hun kont neerzetten komen de voorpoten altijd verder dan ze eerst waren en is je hond dus een stuk naar voren gekomen :wink:

Ik heb met Odin op een verhoging geoefed. soort stoeprand daar ging hij niet vanaf en dan zetten ik hem op het randje dan kon hij dus niet naar voren. Maar hij moet dus nu wel opnieuw af aan leren want anders komt hij zonder die rand toch naar voren :mrgreen:
Dat trucje met die stoeprand doet Zazoe niet aan mee hoor :pffff:
Die legt lekker zijn pootjes gestrekt op de straat want ja je ellebogen zitten zo in de weg met die rand he.... :ugh:

En inderdaad de af leren vanuit staan en niet vanuit zit
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Dat wist ik inderdaad; af mag niet in voorwaartse beweging en vroeg me af hoe we dat zouden moeten aanleren. Werkt dat een beetje, met zo'n stoeprand of zo, want heb het idee dat dat nog wel een gedoetje wordt. :ugh:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Sanne!!
Zeer actief

denk dat het heel erg aan de hond ligt. Zoals je hier al ziet twee reacties bij de een werkt het fantastisch en de ander maakt er een zooitje van....

Zou het gewoon proberen. En met achteruit gaan liggen kun je hem bijvoorbeeld ook eerst laten buigen en dan zijn billen naar beneden laten zakken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moniek B. schreef:Dat wist ik inderdaad; af mag niet in voorwaartse beweging en vroeg me af hoe we dat zouden moeten aanleren. Werkt dat een beetje, met zo'n stoeprand of zo, want heb het idee dat dat nog wel een gedoetje wordt. :ugh:
Eerst in spelvorm vanuit staan de af aanleren door je hand tussen de voorpoten op de grond te houden?
Gewoon tijdens een spel bijvoorbeeld.
Het gaat er ook om dat hij die handeling kan verrichten en er mee vertrouwd raakt.
Daarna is een stoeprand best een goeie hulp.
Ik legde de honden de ene keer op de rand van de stoep, dus op een verhoging, en de andere keer vóór de stoep op straat (op het einde van een doodlopende straat :8): ), voor een verhoging.
De hond mag bij de G&G tijdens de positiewisselingen niet meer dan een halve lengte naar voren of naar achteren verschuiven dacht ik.

Vanuit zit achteruit gaan staan kan hij wel?
En hoe gaat hij af vanuit zit?
En hoe gaat hij vanuit staan zitten?

Het is het geheel wat je eigenlijk eerst moet bekijken om te zien waar je misschien wijzigingen moet aanbrengen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik doe de af niet achterwaarts, maar recht naar beneden bij staan.
En bij de zit gewoon de voorpoten naar voren.
Wat ik dan wel doe is bij de staan dat ze bij zit haar kont ophoog gooit.
En bij de af recht omhoog gaat staan.
Ze blijft dus exact op haar plek.

Ik oefen deze gedragingen gewoon zo op zijn plek. Eerst de commando's afzonderlijk heel goed aanleren.
Dan de combinatie's: van zit naar af, van af naar zit, van staan naar zit, van af naar staan enz.
En dan later pas in combinatie's van 3 of meer positie's.
Al die tijd kijk je goed dat ze nooit naar voren komt met haar positie's.
Noeska
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Noeska »

Sta gewoon aangeleerd door op de hond in te lopen ...hond eerst achteruit lopen geleerd en vanuit zit. Ook door op stoel te zitten en hond laten zitten voor je en dan Sta vragen. Brigitte doet dan vaak haar hand in een snelle beweging naast de benen naar beneden zodat de hond achteruit gaat om het koekje daar te pakken. Tja gewoon van alles door elkaar gebruikt, maar nooit naar voren laten komen. Karlijn van mij gaat goed STA naar achteren (let op dat ze ook net zo min echt achteruit mogen hoor. We leren het achteruit aan omdat naar voren veel makkelijker er insluipt (hond wil naar je toe), maar feitelijk moet alles op de plaats gebeuren.

DC koppelen aan vooruitsturen? Na de sent away vraag je simpel een af of sta. Dit kan bij de back markers maar kun je ook doen zonder dat je hond de frontmarkers passeert. Kun je varieren.

oefenen doen wij o.a. met een stoel of pion (stoel is simpeler). Leer de hond "om" (rondje om de stoel lopen) en ga steeds verder van de stoel staan. Dus dan wordt het een sent away met om. Waarom die om? Omdat het nu makkelijker is om ZODRA de hond met de snuit weer jouw kant op komt maak je een gooi beweging (onderhands) en zeg je STA. (of je vraagt een andere, maar deze gaat vaak het makkelijkst). Uiteraard begin je op relatief korte afstand.

Je kunt ook m.b.v. een voedselcirquit deze oefening doen en je kunt hem statisch oefenen dus in combi met een blijf. Die laatste verpest wel vaak de blijf merk ik.

Nou ja, ik heb er niet veel verstand van hoor, maar zo oefenen wij het.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Ben inmiddels gaan naar kijken naar of de kans van slagen van de verschillende tips. Heb gekeken wat hij deed als ik hem commando down gaf. Geloof dat ik voor Ean naar iets anders moet gaan kijken voor deze oefeningen :hmmm:
- bij stoeprand; gaat ie gewoon overeen liggen
- tegen een schuine wand aan; we hebben een schuinlopend deel op ons terras (soort rolstoelafrit). Als ik hem daar voor leg gaat ie ook gewoon met zijn voorpoten overheen liggen. Ik heb verschillende verhogingen op ons terras, maar geen van allen lokte bij hem het gedrag uit dat hij anders ging liggen dan "normaal"
- achter hem een bal of snoepje leggen; dan is hij daar zo op gefocused dat ik druk moet gebruiken om hem eerst te laten liggen. Dat wil ik niet.
ranetje schreef:Vanuit zit achteruit gaan staan kan hij wel?
nee, nog niet.. Hij kent het commando staan nog helemaal niet dus dat is misschien in dit kader een voordeel. Is helemaal nieuw
ranetje schreef:En hoe gaat hij af vanuit zit?
Kont op de grond, poten naar voren. Heb er nu aantal keren op gelet of hij het misschien uit zichzelf soms ook anders doet, maar helaas :19:
ranetje schreef:En hoe gaat hij vanuit staan zitten?
Dat is wel "achterwaarts" :cheer: :wink:
May Linn schreef:Ik doe de af niet achterwaarts, maar recht naar beneden bij staan.
En bij de zit gewoon de voorpoten naar voren.
Wat ik dan wel doe is bij de staan dat ze bij zit haar kont ophoog gooit.
En bij de af recht omhoog gaat staan.
Ze blijft dus exact op haar plek.

Ik oefen deze gedragingen gewoon zo op zijn plek. Eerst de commando's afzonderlijk heel goed aanleren.
Dan de combinatie's: van zit naar af, van af naar zit, van staan naar zit, van af naar staan enz.
En dan later pas in combinatie's van 3 of meer positie's.
Al die tijd kijk je goed dat ze nooit naar voren komt met haar positie's.
Maar hoe heb je haar dan aangeleerd dat ze niet naar voren komt? Dat wil ik zo graag weten :F:

Dank nog voor je aanvullende tips over het koppelen Noeska! Daar kan ik wel wat mee. Voor ooit. Later. Als we het ooit leren :oeps: :wink:

Ben nu al wel begonnen met Ean om hem te leren zijn kont omhoog te gooien en te gaan staan. Hij kan met zijn kont mijn hand targetten (dat staat heel raar als ik het opschrijf :mrgreen: ) Ik hou mijn been gestrekt zodat hij niet naar voren komt en als hij gaat staan gooi ik het brokje naar achteren om hem in de achterwaartse beweging te belonen. Maar ik begrijp nu dat hij helemaal niet van de plaats mag uiteindelijk he?
Ik ga er nog even goed over nadenken :denken:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik heb het geleerd met de clicker, combi van freeshapen en luring.
Laat de hond zitten en ga ervoor staan. Ik neem een koekje in mijn rechthand en sluit de hand.
Dan houd ik de hand voor de neus van de hond, deze kan er dus niet bij en zal wat anders proberen.
Vooruit zal hij niet gaan omdat je hand daar is, dus logische stap zijn kont omhoog. Ik clickte dan voor ieder klein beetje omhoog met haar kont.
Voorwaards leverderde dus nooit wat op.
Als ze staan begreep met mijn hand ervoor, haalde ik de hand weg voor haar neus, maar gebruikte hem wel als handcommando.
In een later stadium verdwijnt ook je handcommando en vergroot je de afstand.
Dit is dan vanuit zit de staan.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Een goede tip voor het laten staan door zn kont op te gooien, vond ik de manier waarbij je hond tussen je voorbenen zit. Jij zit dus op een stoel. Je laat je hand, met hierin een koekje, naast je been vallen; je hond springt overeind en je beloont op positie. Je hond KAN dan niet naar voren omdat jij daar zit en zal dus altijd achteruit opspringen. Na 10 x met een koekje, probeer je het zonder; heel snel zal je hond er dan voor kiezen om het laatst tentoongestelde gedrag aan te bieden.

Het als een harmonica achterover zakken heb ik met luring aangeleerd...Koekje naar de borst en de hond terugduwen.
Noeska
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Noeska »

Jip zo dus :mrgreen:

En als hij naast je zit dan je hand echt snel richting borst en tussen voorpoten bewegen.
Als hij voor je staat door iets op hem in te lopen.

Als je nooit anders accepteert dat achteruit gaan staan komt het echt goed hoor!

Af vanuit staan is ook een kwestie van geduld. Mensen willen te snel op afstand oefenen. Blijf er maar een tijd heel dicht op staan en bouw langzaam uit.
lifecoachcompany
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder & Witte Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door lifecoachcompany »

[quote="Anne&Taar"]Een goede tip voor het laten staan door zn kont op te gooien, vond ik de manier waarbij je hond tussen je voorbenen zit. Jij zit dus op een stoel. Je laat je hand, met hierin een koekje, naast je been vallen; je hond springt overeind en je beloont op positie. Je hond KAN dan niet naar voren omdat jij daar zit en zal dus altijd achteruit opspringen. Na 10 x met een koekje, probeer je het zonder; heel snel zal je hond er dan voor kiezen om het laatst tentoongestelde gedrag aan te bieden.quote]

Yep, zo leer ik het ook altijd aan! Kan met een koekje, maar met niet-voergevoelige honden kan het ook heel goed met een speeltje dat je naast je houdt. Elke cm. naar achter click je al en dan de bal over de hond heen naar achter gooien. Dat bouw je steeds verder uit, totdat de hond op je arm-beweging ( een klein stukje) naar achter kan lopen. En vanuit dat achteruit lopen kun je dan de zit of sta of af geven.
Geniet van jezelf, geniet van je hond en geniet van je omgeving...Elke dag opnieuw!
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Anne&Taar schreef:Een goede tip voor het laten staan door zn kont op te gooien, vond ik de manier waarbij je hond tussen je voorbenen zit. Jij zit dus op een stoel. Je laat je hand, met hierin een koekje, naast je been vallen; je hond springt overeind en je beloont op positie. Je hond KAN dan niet naar voren omdat jij daar zit en zal dus altijd achteruit opspringen. Na 10 x met een koekje, probeer je het zonder; heel snel zal je hond er dan voor kiezen om het laatst tentoongestelde gedrag aan te bieden.

Het als een harmonica achterover zakken heb ik met luring aangeleerd...Koekje naar de borst en de hond terugduwen.
Zo leer ik het mijn honden ook aan. :lol1:
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”