Na jarenlang 'vechten' heb ik het opgegeven. Mijn hond kan niet alleen zijn, en dat gaan we nu maar eens gewoon accepteren in plaats van weer een nieuw hulpmiddel/therapie/training te proberen. Dat hebben we 5 jaar lang gedaan, en de conclusie is nu dat niets werkt. Jammer, maar het is zo.
En ik moet zeggen, het geeft veel rust, zowel voor mij als voor Binti. Ze gaat gewoon veel mee overal heen, blijft veel in de auto (waar ze wel rustig is) en anders kan ze vaak wel even naar ouders/vrienden/familie. We passen ons gewoon aan, en zij ook. Daar valt best mee te leven.
Behalve op woensdag. Op mijn andere werkdagen heb ik een oplossing voor haar (ze gaat 1 dag mee naar mijn werk en 1 dag zijn mijn schoonouders hier om op mijn dochter te passen en dus ook op Binti, de rest van de week ben ik thuis), maar de woensdag is een probleem. Ze gaat met de uitlaatservice mee, maar jankt en blaft vanaf het moment dat ik vertrek tot het ophaaltijdstip van de uitlaatservice, en daarna weer nadat ze weer is thuisgebracht (overigens niet fulltime, ze is regelmatig een half uurtje stil, maar camerabeelden leren dat ze dan gestresst en hijgend door het huis loopt en niet ontspant. Daarna begint ze weer met blaffen of janken) . Niet leuk voor de buren, en nog minder leuk voor haarzelf, en daardoor voor mij. Helaas kan ze op woensdag niet bij familie terecht en de andere oppasadressen die we hebben zijn te ver weg om een structurele oplossing te zijn.
Ik ben dus op zoek naar opvang voor haar. Ik heb wel nogal wat eisen/noten op mijn zang: ik woon vlakbij Hilversum (Aan de kant van Loosdrecht/'s Graveland/Ankeveen zeg maar), en werk in Utrecht (centrum), dus zoek iets in een van beide plaatsen, of langs de A27 er tussenin. Ik heb al gekeken naar pensions, maar die zitten A. nogal uit de route en B. vaak met vaste breng/haaltijden terwijl mijn werk nogal is flexibel qua tijden, waardoor het soms een enorme gestress en gedoe zal zijn om haar op tijd op te kunnen halen. Daarnaast wil ik haar niet in een kennel hebben. Ze is ooit eerder in een pension in dagopvang geweest waarbij ze een deel van de dag in een kennel zat en dat was geen succes, zelfs niet met een tweede (bekende) hond erbij.
Dus zoek ik een kleinschalige opvang in een thuissituatie, of een particulier. Dat zou dan wel iemand moeten zijn die op woensdag de hele dag thuis is (thuiswerker oid?). Liefst met een (of meer) andere hond(en), omdat ze zich dan meer op haar gemak voelt, ze ontleent steun aan andere honden. Geen kleine kinderen in huis, want hoewel wij een dochter van 3 hebben en ze ontzettend goed met elkaar omgaan is ze wel wat onzeker naar kinderen toe, en ik wil haar niet in een situatie met kleine kinderen hebben als ik er niet bij ben, dat voelt gewoon niet goed. Katten zijn ook geen goed idee, ze jaagt graag, hoewel ze bij katten die honden gewend zijn geen krimp geeft. Een van onze vaste oppasadressen heeft 2 katten, daarmee ligt ze gewoon voor de haard te slapen, maar het lijkt me handiger om dat niet uit te proberen.
In principe ga ik op woensdagochtend altijd flink met haar wandelen of fietsen, dus de rest van de dag hoeft ze niet perse nog uitgebreid uit te gaan. 1 of 2 plasrondjes zijn wel prettig natuurlijk. Overigens mag ze natuurlijk wel mee op langere wandelingen. Ze speelt (racen!!) graag maar kan ook rustig wat rondscharrelen. Loslaten zou kunnen, maar pas na een (lange) wenperiode.
Enige informatie over Binti: ze is 7,5 jaar oud en dus een Rhodesian Ridgeback. Ze is qua karakter wat onzeker en zoekt veel steun bij mensen die ze goed kent en andere honden. Ze is in eerste instantie naar vreemden wat eenkenning, maar als ze je eenmaal kent (en er zijn wat koekjes aan te pas gekomen
Ze is sociaal goed met zo'n beetje alle honden. Reuen gaat altijd goed, daar is ze dol op. De meeste teven ook, maar bij hele felle types wil ze nog wel eens een grote mond terug geven, altijd zonder verder gedoe. Een snauw of grauw is genoeg. Ze is erg duidelijk in haar communicatie en heeft nooit echte problemen met andere honden (in de zin van vechten ofzo).
Ik ga gewoonlijk ergens tussen 9 en 10 van huis richting Utrecht, en vertrek over het algemeen ergens tussen 6 en 7 van mijn werk. Het tijdstip van brengen en ophalen ligt dus in die buurt, al zal het soms wat wisselen.
Betaling is uiteraard mogelijk.
Mocht iemand tips of ideeen hebben (of zelf wel een lieve wekelijkse logee willen) dan hoor ik dat heel graag. Ze is echt een supermeisje en op dit moment is die woensdag gewoon een stressdag voor haar (en daardoor voor mij) dus ik hoop er een goede oplossing voor te vinden. Alvast bedankt!