Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Yarrah sensitive kip/rijst

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Yarrah sensitive kip/rijst

Ongelezen bericht door Mojuan »

Wie heeft dit wel eens gekocht en gevoerd?
En wat is je ervaring?

Ik heb een zak besteld een paar weken terug, en die vandaag open gemaakt omdat de emmer met brok meer dan half leeg was. Dus de brok die ik nog had (een mengsel van Taste of the Wild en Nutro Choice lam/rijst) heb ik eruit gehaald, en onderin wat Yarrah gedaan en het oude voer bovenop zodat het tijdens het voeren langzaam mengt met elkaar.

Maar nu dus mijn eerste indruk.
Ik maakte de zak open en vond het behoorlijk stinken, raar luchtje hangt eraan.
Ook ziet het er niet uit, lijkt erg droog te zijn en kartonnig.
Een heel lichte kleur vind ik het hebben, ziet er niet zo eetbaar uit als ik eerlijk ben.
Ik liet per ongeluk een brokje vallen en dat at Julia uiteraard meteen op.

Op de één of andere manier heb ik het gevoel dat de ontlasting hierop niet zo denderend zal zijn, als ik kijk hoe het eruit ziet.
Maar ik zou heel graag eens ervaringen van mensen weten.

De reden dat ik dit gekocht heb om te proberen, is dat ik graag alles biologisch wil gaan geven met het liefst ook nog eens een EKO keurmerk. En dat heeft Yarrah toevallig.

Elke ochtend krijgen ze hier een schep blikvoer met een handje brokjes, dus vandaar.

Wie oh wie heeft het wel eens geprobeerd of voert het, en wat vond/vind je ervan?
Ik ben bang dat ik een hele slechte aankoop heb gedaan.
:zweep:
mum

Re: Yarrah sensitive kip/rijst

Ongelezen bericht door mum »

En paulala, hoe bevallen de nieuwe brokken je?
Daar ben ik wel in geintresseerd eigenlijk
Mojuan
Zeer actief

mum schreef:En paulala, hoe bevallen de nieuwe brokken je?
Daar ben ik wel in geintresseerd eigenlijk

Dat weet ik dus nog niet, want ik heb het nog niet gegeven.
De andere brokken zijn nog niet op.
Maar de eerste indruk is niet zo geweldig.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

**het topic is weer schoon. graag nu on topic of in ieder geval in de buurt van het topic blijven**
Afbeelding
mum

Ongelezen bericht door mum »

Nou dat word dan dus uit proberen he!
Maar ik dacht trouwens dat jij vers gaf? Of heb ik dat weer gewoon verkeerd gelezen ofzo?
Ben iig benieuwd naar die brokken van je, miss ook iets voor ons, ik wil vooral weten hoe de poep is op deze brokken
Mojuan
Zeer actief

Het klopt ook dat ik vers geef.
Het is een ingewikkeld verhaal, maar ik zal proberen om wat uitleg te geven.

Romeo heeft heel zijn leven al maagklachten, en daar heeft dit mee te maken.

Ik ben eerst overgestapt van brok naar kvv (Carnibest)
En dat ging heel goed.
Toen overgestapt naar Barf, ook dat ging erg goed.
Toen hij nog volledig brok at, spuugde hij elke dag gal, dat is natuurlijk niet gezond.
Dat ging over toen hij vers kreeg, alleen sommige perioden had hij heel veel misselijkheidsaanvallen.
Daarbij spuugde hij niet, maar hij had een harde buik en kwijlde enorm en at veel gras.

De laatste tijd werd het erger en vaker, en heb ik anderhalve week zitac gegeven (maagzuurremmer) tijdens de zitac mocht hij even geen rauw bot eten.
Dus toen ben ik tijdelijk volledig blik en brok gaan voeren, maar hij mag dus ook geen mais of andere soorten graan.
De enige soort graan dat wel goed gaat, is rijst.
Hij kreeg daarom Taste of the Wild, en daar ben ik zeer tevreden over, maar het is niet biologisch en dat staat me een beetje tegen.
Dus ik was op zoek naar een biologische brok zonder granen, met eventueel wel rijst.

Hiervoor was ik al wat brok gaan geven aan Julia, omdat zij op enkel Barf te dun bleef, en met een handje brok in de ochtend is ze mooi op gewicht.

Maar nu weer terug bij Romeo.
Na de zitac ging het ineens veel slechter met zijn maag, en spuugde hij weer bijna elke dag gal.
Hij at ook meer gras en spuugde dan vaak.
Het ging langzaam beter als hij in de ochtend iets te eten kreeg, dat werd dus blik en brok, en in de avond een bakje smuldier vlees compleet, omdat daar geen gemalen bot in zit maar een calciumsupplement.
Een biologische variant zonder gemalen bot heb ik nog niet kunnen vinden, wel biologisch blikvoer.

Veel info, maar misschien begrijp je het nu een beetje.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sorry hoor maar de gezondheid van mijn hond is het belangrijkste, dat er een voer is waar hij het perfect op doet maar dat jij om persoonlijke redenen niet wil geven zou ik daar ondergeschikt aan vinden...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mojuan
Zeer actief

Huh?
Deze reactie begrijp ik serieus even niet.
Ik doe dit júist voor mijn hond, om iets te vinden dat én diervriendelijker is, én goed voor hem.
Dit is alleen maar voor in de ochtend, in de avond krijgt hij Smuldier.

Zou je misschien even kunnen toelichten wat je precies bedoelt?
Waar doet hij het perfect op volgens jou dan?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Misschien heb ik het verkeerd gelezen hoor :N: maar ik dacht te lezen dat hij het prima deed op Taste of the wild, maar dat je dat niet meer wil geven omdat het niet biologisch is. Maar als dat een voer is waar hij het heel goed op doet dan gaf ik het hem dat wel, ondanks mijn persoonlijke gevoel daarover zeg maar....
dus dat het niet biologisch is in jouw geval.
Dat nam ik er maar op de koop bij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mojuan
Zeer actief

Aaah dat bedoel je!

Ik denk niet dat ik heel veel verschil zal gaan merken, aangezien hij maar een half theekopje per dag aan brok krijgt.
En een eetlepel of vijf blik.
En in de avond een heel bakje smuldier.
Ik wilde hem eigenlijk op de Darf Eko gaan zetten, maar helaas durf ik hem helemaal geen bot meer te geven, ook niet in gemalen vorm.
Als hij in de ochtend wat brok en blik krijgt, en in de avond smuldier gaat het echt perfect met hem.
Zodra ik iets ga toevoegen van gemalen bot dan beginnen de maagklachten weer op te spelen.

Dus als ik rustig de Yarrah meng met de Taste of the Wild (die overigens ook al gemengd is met Nutro Choice lam/rijst) dan verwacht ik absoluut geen problemen.
De meeste van zijn voedingsstoffen haalt hij uit de smuldier waar hij dan ook het meest van krijgt.

Maar ik begrijp nu je reactie wel :ok:

*edit*

Mocht hij onverhoopt toch slecht reageren op de Yarrah, dan bestel ik zonder moeite zo weer een zak Taste of the Wild, en gaan de Yarrah brokjes naar de buren.
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Ik ken smuldier niet zo goed omdat ik zelf al ruim 5 jaar naar alle tevredenheid CB geef. Maar ik vraag mij af, zit er in smuldier geen gemalen botten dan? En als je echt fijn zou willen voeren zou je toch ook tijdelijk CB puppy kunnen geven? Dat is heel fijn gemalen maar dan krijgt hij toch vers, eventueel met maagcompositum van Groene Os. Ik heb zelf ook een hondje met een maagprobleem en als ik merk dat ze erg last krijgt dan geef ik haar 3 x per dag de hoeveelheid CB die ze normaal 2 x per dag krijgt. Ik merk aan haar hele doen wanneer ze last heeft van haar maag en wat bij haar helpt is een Okugest van VSM, maar bij haar is het echt maar een paar periodes per jaar. Toen ze nog pup was en aan de brokken zat heb ik vreselijk met haar lopen dokteren. Na twee maanden dokteren ben ik tegen het advies in van mijn toenmalige d.a. haar op KVV gaan zetten en de keren dat ze last van haar maag/darmen heeft is op één hand te tellen. Als pupzijnde had ze voornamelijk last van slijm/bloed in haar ontlasting en niet kunnen eten van de maagpijn.
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

In CB zit ook gemalen bot, en ik heb gemerkt dat hij daar steeds minder goed op reageert.
Ik wil in de toekomst nog wel gaan proberen om via Darf een kvv voor hem samen te stellen (dat doen ze nml) en daar dan zelf een supplement bij te gaan geven voor de calcium.
Maagcompositum van de groene os krijgt hij al jaren dagelijks.
En hij krijgt sinds een tijdje Gastronol.

Ik ben al jaren met hem bezig en zodoende gaan bepaalde dingen opvallen.
Vooral bot van gevogelte geeft vaak problemen. Bij Lamsbot heb ik nog nooit iets gemerkt, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
In Smuldier vlees compleet glutenvrij zit als het goed is geen bot, maar een supplement.
Wat er wel in zit, zijn stukjes kraakbeen uit de runderstrotten die erin vermalen zitten, daar reageert hij goed op.

Ik ga geen risico's meer nemen met onze oude man.
Hij heeft tien jaar van af en aan heftige maagpijnen achter de rug, en ik vind het genoeg geweest.
Het ging ontzettend goed de afgelopen weken dat hij in de ochtend wat blik met brok kreeg, en in de avond Smuldier.
Dus straks als hij genezen is van zijn operatie gaan we op dezelfde manier weer verder.

Barf vind ik het allerbeste dat er is, maar voor hem betekent dit periodes van heftige misselijkheid en pijn.
Dan liever wat brok, blik en kvv zonder al deze klachten.
Esther1963
Zeer actief
Contacteer:

Begrijpelijk, hij heeft het net natuurlijk wel voor zijn kiezen gehad, de arme man. Het is een gesukkel, maar gelukkig reageerde mijn meisje heel goed op KVV en werd doodziek van brokken, ongeacht welke brok.

Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Romeo was nooit ziek op het dagelijks gal spugen na.
Verder mankeerde hij vrijwel nooit iets.
Hij was alleen sloom en had weinig energie omdat hij niet de benodigde voedingsstoffen haalt uit enkel en alleen brok.
De oorzaak van het galspugen is ook bekend, dat is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door allerlei graansoorten en door de honger. Hij kon maar heel weinig eten van brok omdat hij er heel snel te dik van werd. Dat had weer te maken met de hoeveelheid koolhydraten.
Rijst is geen probleem, dus vandaar dat ik Yarrah eens wilde proberen.

We zullen zien of het wat is, en mocht ik merken dat het niet goed valt op zijn maag, dan schaf ik gewoon weer net zo gemakkelijk een zak Taste of the Wild aan, en maak mijn buren blij met een zak brokken.
Maar dan betekent dat ook dat er niet meer wordt veranderd, en dan blijft hij de rest van zijn leven op het zelfde voer zitten. Het is dan echt genoeg geweest voor hem.
Esther1963
Zeer actief
Contacteer:

Het is soms even zoeken, maar als je hond het goed doet op brokken dan moet hij daar maar op blijven, je hebt lang genoeg gesukkeld als ik dat zo lees. Taste of the Wild heb ik ook goede berichten van gehoord.

Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik heb zelf geen ervaring met yarrah maar ik meen dat er een hele tijd geleden eens lijst is geweest met geteste brokkenmerken en dat Yarrah daar erg laag in scoorde ? Was volgens mij een duitse test ofzo maar ik weet het niet meer precies en kan het niet meer vinden... :19:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

SuzieC1970 schreef:Ik heb zelf geen ervaring met yarrah maar ik meen dat er een hele tijd geleden eens lijst is geweest met geteste brokkenmerken en dat Yarrah daar erg laag in scoorde ? Was volgens mij een duitse test ofzo maar ik weet het niet meer precies en kan het niet meer vinden... :19:
Volgens mij kwam Yarrah inderdaad met een magelhaft uit de stiftung, en 2 andere holistische merken waren onvoldoene. Helaas moet er betaald worden om alles precies te kunnen zien...
Mojuan
Zeer actief

Maar op welke punten scoorde Yarrah zo slecht dan?
En geldt dit ook voor de kip/rijst versie?

Dat het slecht scoort op geur en kleur etc. (voor het menselijk oog dus) kan ik me goed voorstellen.
Dat het misschien slecht wordt gegeten door de honden ook nog wel (mijne vreten vrijwel alles).
Maar is het ook slecht uit de bus gekomen kwa voedingsstoffen?
En is het dan ook voor lange duur getest door mensen en zagen ze hun honden achteruit gaan?
dagmar88
Zeer actief

Volgens mij is dat puur op voedingsstoffen, kan het alleen niet meer nakijken, heb de consumentengids al weg gegooid.

Yup, heb hem maar even gedownload, vond het toch voor mezelf al interessant. Yarrah kip & rijst heeft een sehr gut gekregen.
Goede verhoudingen van de voedingsstoffen en geen schadelijke stoffen aangetroffen.

:80: drie keer raden wat de 3 slechtste merken zijn :smile:
Mojuan
Zeer actief

Ja zeg, nou snap ik er niets meer van.

Dus nu zeg je juist dat Yarrah kip/rijst wél goed is?

En welke zijn de slechtste dan?
Huismerken?
Of Eukanuba, Royal Canin en Hills oid
dagmar88
Zeer actief

Paulala schreef:Ja zeg, nou snap ik er niets meer van.

Huismerken?
ja, ik heb even de hele test gedownload; wat ik heb gezien was een stukje uit de gids van de consumentenbond; maar blijkbaar heb ik dat niet goed onthouden of begrepen.
My bad!
Yarrah is dus qua voedingsstoffen prima :ok:

top 5 van de slechtste merken:

1. Schecko Fit (slecker)
2. Orijen
3. Magnussen
4. Lukullus
5. Kaufland huismerk

Dat had ik dus écht niet verwacht :cool2:
Mojuan
Zeer actief

Waar kan ik dat downloaden?
Want dat wil ik graag eens bekijken.
Staat er ook bij wát er precies slecht is aan Orijen?
En ook Lukullus bijvoorbeeld.

Ben daar erg benieuwd naar, waar het dan op getest is, en wat er precies slecht aan is volgens de test.
dagmar88
Zeer actief

Natuurlijk

https://www.test.de/themen/haus-garten/ ... 0-4149192/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mojuan
Zeer actief

Oh hellluuup.. helemaal in het Duits.
Is de test er ook in het Nederlands vertaald?
Ik kom er niet echt wijs uit zo.

Begrijp ik nou goed dat het geld kost om het te kunnen lezen?
Laat dan maar, ik snap toch de helft niet, dus weggegooid geld.
Laatst gewijzigd door Mojuan op 31 mar 2011 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Nee, helaas, alleen in het duits...

Maar er zijn toch wel mensen die daarmee kunnen helpen?
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

dagmar88 schreef:
Paulala schreef:Ja zeg, nou snap ik er niets meer van.

Huismerken?
ja, ik heb even de hele test gedownload; wat ik heb gezien was een stukje uit de gids van de consumentenbond; maar blijkbaar heb ik dat niet goed onthouden of begrepen.
My bad!
Yarrah is dus qua voedingsstoffen prima :ok:

top 5 van de slechtste merken:

1. Schecko Fit (slecker)
2. Orijen
3. Magnussen
4. Lukullus
5. Kaufland huismerk

Dat had ik dus écht niet verwacht :cool2:
Wat Orijen betreft kan ik je melden dat het de grootste onzin is :cool2:

Als groot Orijen-fan was ik natuurlijk ook zeer nieuwsgierig ernaar waarom Orijen een slechte beoordeling kreeg.
En wat blijkt? Omdat het voer voor volwassen honden teveel calcium voor opgroeiende dieren zou bevatten.
Dat is dus dikke zever, want speciaal voor puppies heeft Orijen een apart voer. Zelfs een apart voer voor puppies van kleine rassen en voor puppies van grote rassen.
Dus is er klopt helemaal niks van :cool2:

Bovendien zijn in die test produkten met kunstmatige conserveringsmiddelen en kleurstoffen als "zeer goed" beoordeeld :piew:
----------------------------------------------
Stiftung Warentest in der Ausgabe 11/2010

Bewertung: Mangelhaft

Die Stiftung Warentest hat in der Ausgabe 11/2010 Hundetrockenfutter getestet.

Es wurden 32 Hundetrockenfutter untersucht. Davon schnitten 19 mit “sehr gut” ab.
Orijen Adult wurde mit “mangelhaft” bewertet, weil: (Zitat): “Zu viel Kalzium. Noch vertretbar für ausgewachsene Hunde, aber sichere Obergrenze für Welpen
überschritten.
Deshalb kein Alleinfuttermittel. Teuer”
Die ernährungsphysiologische Qualität sei ebenso mangelhaft wie die Verpackung.

Auf den aktuellen ORIJEN Verpackungen steht in der Tat “Orijen ist für Hunde aller Rassen und Altersstufen geeignet”. Dieser Satz fehlt auf den Verpackungen des neuen ORIJEN 80/20.

Eigentlich hätte ORIJEN ADULT ja in die Gruppe gehört, die nur für ausgewachsene Hunde verfüttert werden soll. Denn dann wären die Werte ja lt. TEST auch vertretbar.

Die Stiftung Warentest hat die ernährungsphysiologische Qualität nur anhand von Werten ermittelt, die nach dem NRC (National Research Council) in 2006 festgelegt wurden.

ORIJEN wird in Canada produziert. Es ist im Test auch das einzige Produkt, das nicht in Europa hergestellt wird.

Champions Petfoods als Hersteller von ORIJEN orientiert sich bei den Höchstwerten für Zusatzstoffe an den Vorgaben der amerikanischen AAFCO, nicht an denen des NRC.

Wissenswert erscheint uns auch die Aussage der Firma Waltham auf deren Internetseiten
http://www.waltham.com/about1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; und http://www.walthamusa.com/about.html" onclick="window.open(this.href);return false; :

Zitat: “Waltham and Royal Canin have published over 1,000 papers in international journals that cover nutrition, companion pet behavior and veterinary science. An independent literature search (ASLIB) confirmed that Waltham has produced more scientific papers on pet nutrition than any other pet food company. In addition, Waltham research has been cited in the most recent editions of the National Research Councils Nutrient Requirements of Dogs and Nutrient Requirements of Cats more often than all the other pet food manufacturers combined.”

Mit anderen Worten: Die Vorgaben des NRC, die diesem Test zugrunde liegen, basieren unter Umständen auf Forschungsgrundlagen des Instituts “Waltham” - welches wiederum den Firmen
Royal-Canin und Mars (Frolic - Chappi - Pedigree) nahesteht.

Alle Werte in ORIJEN entsprechen den Vorgaben der AAFCO und wir sind uns sicher, dass Sie mit ORIJEN ein Produkt füttern, das zu den weltweit hochwertigsten Produkten gehört.

Bemängelt wurde der hohe Kalziumgehalt (für Welpen). Orijen Adult hat einen Kalziumgehalt von ermittelt 2,18%. Der Höchstwert der amerikanischen AAFCO für adulte Hunde liegt bei 2,5%.

Hinweisen möchten wir allerdings darauf, dass die Stiftung Warentest nicht darauf eingegangen ist, dass manche Produkte künstliche Konservierungs- und Farbstoffe enthalten. Diese Produkte sind beispielsweise mit „sehr gut“ bewertet worden.

http://www.orijen.de/html/warentest.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mojuan
Zeer actief

De tekst die je hebt geplaatst heb ik niet doorgelezen, want dat kost me echt teveel tijd en moeite.
Daar kom ik niet uit.
Maar ik hecht ook niet zo heel veel waarde aan zulke testen om eerlijk te zijn.
Volgens mij kwam bij zo'n soortgelijke test het voer van de Aldi als beste uit de test... ja schiet mij maar lek, maar dat is toch echt troep hoor.
dagmar88
Zeer actief

Nee, niets klopt wat jouw mening niet is :ok: dat weten we onderhand wel.
dagmar88
Zeer actief

Paulala schreef:De tekst die je hebt geplaatst heb ik niet doorgelezen, want dat kost me echt teveel tijd en moeite.
Daar kom ik niet uit.
Maar ik hecht ook niet zo heel veel waarde aan zulke testen om eerlijk te zijn.
Volgens mij kwam bij zo'n soortgelijke test het voer van de Aldi als beste uit de test... ja schiet mij maar lek, maar dat is toch echt troep hoor.
Het gaat ook puur om voedingsstoffen, niet om granen, vlees aandeel etc. :wink:
Mojuan
Zeer actief

Ah oke.
Maar ik kan niet geloven dat de brok van de Aldi goede voedingsstoffen bevat.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”