Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Toch even een entings vraag....
Moderator: moderatorteam
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
- Aantal honden: 2
Toch even een entings vraag....
De 12 jarige sheltie van mijn ouders heeft weer een oproep voor een enting (cocktail) gekregen. Hij heeft last van zijn hart : een ruis en vocht achter de longen waar hij medicijnen voor heeft. Dat gaat op soms wat hoesten na wel goed.
Nu heb ik tegen mijn ouders gezegd dat ze hem niet meer moeten laten enten, maar nu twijfel ik wel of ze alleen de parvo/weil enting wel moeten laten doen. Mijn gevoel zegt eigenlijk helemaal niet meer enten.....
Wat zouden jullie doen?
Nu heb ik tegen mijn ouders gezegd dat ze hem niet meer moeten laten enten, maar nu twijfel ik wel of ze alleen de parvo/weil enting wel moeten laten doen. Mijn gevoel zegt eigenlijk helemaal niet meer enten.....
Wat zouden jullie doen?
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
Iris40
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Teckel
Re: Toch even een entings vraag....
Anders laat je ze de vaccicheck doen bij hun hond. Dat laat zien of hij nog voldoende beschermd is...sommige dierenartsen doen die test.
- freskin
- Zeer actief
Oh, oke dat is een idee. Ik zal informeren bij onze da (mijn ouders hebben dezelfde als ik). Mijn ouders zijn al aardig op leeftijd, 84 en 80 jaar. Die laten zich snel overrompelen door een da. Vandaar dat ik het even van ze "overneem ", met hun toestemming uiteraard 
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
Wat betreft de Vaccicheck, je kunt wel op antistoffen een test doen, maar dan moet je wel de referentiewaarden kennen.
En die kent de industrie maar die geeft ze niet vrij.
Dus vooralsnog een niet zekere test, blijkt ook uit onderzoeken van de universiteit.
Dus vooralsnog een niet zekere test, blijkt ook uit onderzoeken van de universiteit.
- freskin
- Zeer actief
Dan heeft dat dus ook niet veel zin......bedankt voor de reactie. Het blijft altijd lastig, he?AnneMarie schreef:Wat betreft de Vaccicheck, je kunt wel op antistoffen een test doen, maar dan moet je wel de referentiewaarden kennen.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik zou NIET meer laten enten; tenzij de hond in aanraking komt met risico-omstandigheden; bijvoorbeeld in een pension. Of als huisgenoten van die hond (andere honden bedoel ik) frequent daarmee in aanraking komen.
Verder denk ik dan "is het wel goed zo" zeker als het dier tot nu "conform de richtlijnen" geent is.
Hooguit, als hij/zij nog mee moet naar het buitenland Rabies, maar dan is het wel fijn.
Oh, en als de hond nog denkt dat sloten om te zwemmen zijn of plassen om doorheen te rennen en uit te drinken eventueel Weil en dan ook alleen Weil, niet ergens in opgelost.
Onze Guinnie, nu 14 (schotse herdershond) laat ik ook niet meer enten. Onze shelties komen wel op de hondenschool maar ik ervaar die omgeving niet als risicovol.
Haar Rabies is nog 1 jaar geldig. Als ze tijd van leven heeft laat ik dat wel op tijd weer enten; ze kan dan mee naar Duitsland wat we graag willen. Te zijner tijd beoordeel ik dit standpunt opnieuw; als ze dan de reis niet meer aan zou kunnen wordt de enting erg twijfelachtig en laten we die niet zetten natuurlijk.
Suzanne
Verder denk ik dan "is het wel goed zo" zeker als het dier tot nu "conform de richtlijnen" geent is.
Hooguit, als hij/zij nog mee moet naar het buitenland Rabies, maar dan is het wel fijn.
Oh, en als de hond nog denkt dat sloten om te zwemmen zijn of plassen om doorheen te rennen en uit te drinken eventueel Weil en dan ook alleen Weil, niet ergens in opgelost.
Onze Guinnie, nu 14 (schotse herdershond) laat ik ook niet meer enten. Onze shelties komen wel op de hondenschool maar ik ervaar die omgeving niet als risicovol.
Haar Rabies is nog 1 jaar geldig. Als ze tijd van leven heeft laat ik dat wel op tijd weer enten; ze kan dan mee naar Duitsland wat we graag willen. Te zijner tijd beoordeel ik dit standpunt opnieuw; als ze dan de reis niet meer aan zou kunnen wordt de enting erg twijfelachtig en laten we die niet zetten natuurlijk.
Suzanne
- freskin
- Zeer actief
Bedankt, Suzanne. Ik bedenk me nu dat mijn ouders deze zomer misschien nog een paar weken naar mijn broer in Duitsland gaan. Maar volgens mij is de Rabies enting nog geldig. Ze zijn vorig jaar ook in Duitsland geweest. Hij rent niet meer in sloten en zo. Het is een rustig hondje. Mijn ouders komen ook niet meer op risico volle plaatsen, dus dat moet geen probleem zijn.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
~Suzanne~
- Zeer actief
Dan is mijn advies om tzt alleen Rabies te doen.freskin schreef:Bedankt, Suzanne. Ik bedenk me nu dat mijn ouders deze zomer misschien nog een paar weken naar mijn broer in Duitsland gaan. Maar volgens mij is de Rabies enting nog geldig. Ze zijn vorig jaar ook in Duitsland geweest. Hij rent niet meer in sloten en zo. Het is een rustig hondje. Mijn ouders komen ook niet meer op risico volle plaatsen, dus dat moet geen probleem zijn.
Wat zou je zo'n dier nog belasten met entingen?
Kijk, kom je op shows, hondenscholen.. dan is je overweging anders, maar nu... neuh, voor mij zou het duidelijk zijn
Suzanne
- freskin
- Zeer actief
Suzanne123 schreef:Dan is mijn advies om tzt alleen Rabies te doen.freskin schreef:Bedankt, Suzanne. Ik bedenk me nu dat mijn ouders deze zomer misschien nog een paar weken naar mijn broer in Duitsland gaan. Maar volgens mij is de Rabies enting nog geldig. Ze zijn vorig jaar ook in Duitsland geweest. Hij rent niet meer in sloten en zo. Het is een rustig hondje. Mijn ouders komen ook niet meer op risico volle plaatsen, dus dat moet geen probleem zijn.
Wat zou je zo'n dier nog belasten met entingen?
Kijk, kom je op shows, hondenscholen.. dan is je overweging anders, maar nu... neuh, voor mij zou het duidelijk zijn
Suzanne
Bedankt voor de reactie!
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- yuri36
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel - Locatie: sittard
Dit blijft altijd een moeilijke:
Bij een hondje op die leeftijd met deze medische problemen, zou ik ook niet meer vaccineren.
Er is 1 "maar": De vaccinatie tegen Leptospirose (ziekte van Weil) blijft belangrijk. Na een jaar heeft je hond geen bescherming meer tegen die ziekte. Het is verder een ziekte die zeer ernstig kan verlopen. De ziekte kan ook makkelijk overgedragen worden van hond op mens en ook mensen kunnen er doodziek van worden.
Probleem daarbij is, dat juist de vaccinatie tegen die ziekte problemen kan geven. Nog moeilijker is omdat niemand precies weet waar en hoeveel in Nederland de ziekte voorkomt. Bovendien kan de ziekte overgedragen worden via de urine van honden die zelf niet (meer) zichtbaar ziek zijn.
Een heel moeilijke beslissing dus. Ik zou dit echt overleggen met de dierenarts. Het kan best dat hij meteen zegt: "niet doen". Als hij wel een vaccinatie wil geven tegen Leptospirose, als dat mogelijk is met de problemen die de hond van jouw oduers heeft, dan valt daar zeker ook iets voor te zeggen, zeker als de hond nog nooit slecht gereageerd heeft op vaccinatie.
Maar zoals gezegd, de andere vaccinaties zou ik laten.
Bij een hondje op die leeftijd met deze medische problemen, zou ik ook niet meer vaccineren.
Er is 1 "maar": De vaccinatie tegen Leptospirose (ziekte van Weil) blijft belangrijk. Na een jaar heeft je hond geen bescherming meer tegen die ziekte. Het is verder een ziekte die zeer ernstig kan verlopen. De ziekte kan ook makkelijk overgedragen worden van hond op mens en ook mensen kunnen er doodziek van worden.
Probleem daarbij is, dat juist de vaccinatie tegen die ziekte problemen kan geven. Nog moeilijker is omdat niemand precies weet waar en hoeveel in Nederland de ziekte voorkomt. Bovendien kan de ziekte overgedragen worden via de urine van honden die zelf niet (meer) zichtbaar ziek zijn.
Een heel moeilijke beslissing dus. Ik zou dit echt overleggen met de dierenarts. Het kan best dat hij meteen zegt: "niet doen". Als hij wel een vaccinatie wil geven tegen Leptospirose, als dat mogelijk is met de problemen die de hond van jouw oduers heeft, dan valt daar zeker ook iets voor te zeggen, zeker als de hond nog nooit slecht gereageerd heeft op vaccinatie.
Maar zoals gezegd, de andere vaccinaties zou ik laten.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Als je hond niet zwemt of uit plassen drinkt is Weil in mijn beleving ook niet echt nodig hoor.
Suzanne
Suzanne
- freskin
- Zeer actief
Bedankt, Yuri! Dat is het overwegen waard. De ziekte van Weil is inderdaad een nare ziekte......Mijn ouders moeten van de week toch met hun andere hondje naar de da om hechtingen te laten verwijderen, dus dan kan het oude hondje gelijk even mee. Dan vragen we aan de da wat we het beste kunnen doen wat betreft de Weil enting. De cocktail doen we in ieder geval niet meer.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
~Suzanne~
- Zeer actief
Let wel op als je met de DA gaat overleggen; die wil je vast veel en veel meer entingen laten zetten en je daarvan overtuigen.
Lees je in, GOED in en vraag heel bewust om alleen dat wat je wilt.
Weil is echt niet nodig denk ik oprecht in dit geval.
Als je dat toch wilt, vraag dan de DA nadrukkelijk om "Alleen Weil" niet opgelost in wat anders zodat er toch nog wat anders bijgeent wordt. Voordat de enting gezet wordt, dus luttele seconden; WEER vragen of het echt alleen Weil is. DA's zijn niet allemaal "te vertrouwen" wat dat betreft.
(Maar ik zou niets enten)
Suzanne
Als je dat toch wilt, vraag dan de DA nadrukkelijk om "Alleen Weil" niet opgelost in wat anders zodat er toch nog wat anders bijgeent wordt. Voordat de enting gezet wordt, dus luttele seconden; WEER vragen of het echt alleen Weil is. DA's zijn niet allemaal "te vertrouwen" wat dat betreft.
Suzanne
- freskin
- Zeer actief
Ik zal het nog goed overwegen. Ik denk ook niet dat Weil echt nodig zal zijn. Hun hondje komt alleen nog maar in de wijk op een paar grasveldjes. Hij loopt niet echt op risicovolle plaatsen. Ik denk dat enten in dit geval inderdaad niet nodig is.Suzanne123 schreef:Let wel op als je met de DA gaat overleggen; die wil je vast veel en veel meer entingen laten zetten en je daarvan overtuigen.
Suzanne
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- yuri36
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel - Locatie: sittard
Dat is niet juist: De ziekte van Weil wordt ook overgedragen via de urine van ratten en andere honden die besmet zijn.Suzanne123 schreef:Als je hond niet zwemt of uit plassen drinkt is Weil in mijn beleving ook niet echt nodig hoor.
Suzanne
En ook in modder kan de ziekte voorkomen, eigenlijk alles wat vochtig is, daarom dat de ziekte ook in voorjaar en najaar het meeste voorkomt.