Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
Bongo liep vorig jaar zomer ineens vreemd, leek hij stijf in zijn lijf en van voren liep hij heel kort. Achterpoten bij sommige stappen een beetje slepen en krassen met de nagels over de grond. en soms struikelen uit het niets. Hij werd natuurlijk ook een dagje ouder en het was me toen die tijd al opgevallen dat hij soms wat langzamer liep, niet altijd.
Toen ik dat dus zag ben ik direct naar de da (niet mijn eigen het was weekend en hier om de hoek zit er een met spreekuur op zaterdag) gegaan omdat ik heel bang was voor een hernia omdat het zo klap boem was.
Da dacht niet aan een hernia, maar aan spondylose in de rug. Hij wou een foto maken maar Bongo was het hier niet mee eens en dat liep uit op een hele scene. Ik heb toen gezegt laat die foto maar zitten want Bongo was helemaal in paniek.
Een paar dagen daarna begon Bongo weer super te lopen, nog beter eigenlijk als voorheen. Ontzettend los in zijn lijf en heerlijk doorlopen. Perfect dus. Paar maanden later weer hetzelfde probleem maar nu veel erger, van de een op de andere dag liep hij als een pinquin van voren, kwam bijna niet vooruit. Hij wou ook helemaal niet meer eruit. Naar mijn eigen da gegaan en daar liep Bongo een stuk beter dan thuis. ( je kent dat wel kiespijn en bij de tandarts is het over) ik kon dus toen niet laten zien hoe ernstig kreupel hij wel niet liep. Da heeft hem onderzocht en dacht dat zijn tenen gekneusd waren.
Maar 2 dagen later nog steeds hetzelfde met hem en ik zei tegen mijn man dit zijn zijn tenen niet, volgens mij komt het weer uit zijn rug. Dus hup weer naar mijn da en ik hem verteld dat ik dacht dat het uit zijn rug kwam, hij de rug nagekeken en volgens hem kon ik wel eens gelijk hebben. Tramadol en gabapenthine mee gekregen ( zenuwpijn) en na een week ging het weer goed. Ik ben toen met Bongo naar Dorit Aharon geweest en zei kwam erachter dat Bongo zijn nekwervels scheef stonden en een paar wervels in de rug. Zij dacht aan Wobbler. Heeft hem behandeld dus en de dag erna met Bongo naar acupunctuur geweest. Nou liep hij weer als een trein. Dan gaan het weer een paar maanden goed en dan begint het weer, gelukkig niet in die mate als dat het was. Moet wel zeggen dat hij met periodes wel een beetje krast met zijn achterpoten.
Van de week had Bongo een tijdje geslapen en toen merkte ik met opstaan dat hij even wat minder kracht leek te hebben van achteren, ook zijn linkerachter poot was wat strammer. Maar hij liep wel gewoon mee, paar dagen erna merkte ik dat hij veel stijfer is in zijn onderrug ( ziet het dan minder bewegen van links naar rechts met lopen) en soms weer struikelen en dan ineens klappen zijn achterpoten weer dubbel. Ook viel me op dat hij met 1 poot van voren weer wat korter liep. En gisteren na een klein stukje lopen en 3 keer gestruikeld te zijn op de terugweg begint hij weer van voren onbenullig kreupel ( echt als een pinguin) te lopen.
Thuis aangekomen gaat hij rustig liggen en een half uur later begint hij druk door de kamer te springen en te spelen. Achter de kat aan, al zijn speeltjes tevoorschijn pakken enz. Ook ontzettend veel opstaan en zelfs ineens opspringen omdat de kat voorbij vliegt. Krijg dus absoluut niet de indruk dat hij pijn heeft. Sávonds weer een klein stukje gelopen en loopt weer redelijk normaal, wel wat stijf en korter van voren. Maar nog altijd even druk met spelen en doen.
Af en toe als hij dit heeft ga ik dus naar acupunctuur en dan loopt hij van voren weer super, belast zijn voorpoten dan ook anders.
Begin me nu wel een beetje af te vragen of het echt Wobbler is of zou het toch ook nog spondylose kunnen zijn? Wil geen foto's maken want daar heb ik weinig aan, en Bongo al helemaal niet met dat gestress. Woensdag gaan we weer naar acupunctuur, dat is echt super. Wil hem misschien ook puur spondy gaan geven maarja ik weet natuurlijk niet of het echt ook spondylose is, zou dat geen kwaad kunnen?
Wat vinden jullie nou typisch voor Wobbler en spondylose?
Bongo heeft dus geen dronkenmansgang.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wobbler, spondylose?
Moderator: moderatorteam
- sambongo
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
-
Kimmie
Re: Wobbler, spondylose?
ik heb ervaring met spondylose bij honden ,maar niet met wobbler (ja wobbler bij een paard)
spondylose is heel goed te zien op een foto,dus zou toch adviseren die foto te maken om spondylose vast te stellen of uit te sluiten.
aan spondylose kan je echt veel doen,ip is het slijtage in de rug,en tussen de wervels groeien er bruggetjes,deze drukken op de zenuwbanen en zijn heel pijnlijk voor een hond,en hier is echt goede medicatie voor te krijgen die de druk van die bruggetjes van de zenuwbanen afhaalt (zowel reguliere medicatie als homeopatisch).
die bruggetjes zijn heel goed te zien op een foto,vandaar dat een foto best aan te raden is bij zulke klachten.
ik heb 2 honden met spondylose gehad,1 was stijf van achter en had moeite met opstaan en zijn poten goed neerzetten,en 1 die werkelijk zo krom liep als een hoepel...
die laatste heeft toen een lange tijd op druk verlagende medicijnen gestaan,en nog jaren normaal kunnen lopen...
spondylose is heel goed te zien op een foto,dus zou toch adviseren die foto te maken om spondylose vast te stellen of uit te sluiten.
aan spondylose kan je echt veel doen,ip is het slijtage in de rug,en tussen de wervels groeien er bruggetjes,deze drukken op de zenuwbanen en zijn heel pijnlijk voor een hond,en hier is echt goede medicatie voor te krijgen die de druk van die bruggetjes van de zenuwbanen afhaalt (zowel reguliere medicatie als homeopatisch).
die bruggetjes zijn heel goed te zien op een foto,vandaar dat een foto best aan te raden is bij zulke klachten.
ik heb 2 honden met spondylose gehad,1 was stijf van achter en had moeite met opstaan en zijn poten goed neerzetten,en 1 die werkelijk zo krom liep als een hoepel...
die laatste heeft toen een lange tijd op druk verlagende medicijnen gestaan,en nog jaren normaal kunnen lopen...
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Ik heb dezelfde ervaring met spondylose als Kimmie.
Idd kun je best veel doen met medicijnen, evt homeopatisch.
Het verdwijnt niet, maar honden kunnen er vaak prima mee leven.
En als de 'bruggen' eenmaal dichtgegroeit zijn is de pijn vaak ook veel minder. De bewegelijkheid ook, maargoed dat is niet zo erg als pijn.
Geen ervaring met Wobbler.
Wel met "cauda equina" syndroom, wat betekend dat de 1e staartwervel niet goed uitgelijnd is met de laatste rugwervel.
Waardoor de zenuw daar in knel kan komen en klachten veroorzaakt zoals uitval van achterpoten, nagels slepen over de grond, stijfheid en pijn.
Maar dit kan heel wisselend zijn, vandaar dat ik dit even noem.
Mijn hond loopt soms tijdens als een zonnetje en dan ineens zie ik dat ze weer last heeft van haar achterhand. Ze krijgt dan pijnstilling en met een paar dagen is meestal weer wat beter.
Ik mijn hond ter ondersteuning spiersupport van de groene oss en een glucosamine/chondriotïne complex en heb het idee dat dat zeker wat helpt.
Ook mijn hond met spondylose geef ik dit ter ondersteuning.
Idd kun je best veel doen met medicijnen, evt homeopatisch.
Het verdwijnt niet, maar honden kunnen er vaak prima mee leven.
En als de 'bruggen' eenmaal dichtgegroeit zijn is de pijn vaak ook veel minder. De bewegelijkheid ook, maargoed dat is niet zo erg als pijn.
Geen ervaring met Wobbler.
Wel met "cauda equina" syndroom, wat betekend dat de 1e staartwervel niet goed uitgelijnd is met de laatste rugwervel.
Waardoor de zenuw daar in knel kan komen en klachten veroorzaakt zoals uitval van achterpoten, nagels slepen over de grond, stijfheid en pijn.
Maar dit kan heel wisselend zijn, vandaar dat ik dit even noem.
Mijn hond loopt soms tijdens als een zonnetje en dan ineens zie ik dat ze weer last heeft van haar achterhand. Ze krijgt dan pijnstilling en met een paar dagen is meestal weer wat beter.
Ik mijn hond ter ondersteuning spiersupport van de groene oss en een glucosamine/chondriotïne complex en heb het idee dat dat zeker wat helpt.
Ook mijn hond met spondylose geef ik dit ter ondersteuning.
-
Iris40
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Teckel
IK heb ook ervaring met mijn hond en spondylose. Er zijn wel foto's gemaakt. Het zit voor een heel groot deel in zijn hele rug....zowel onder zijn borstwervels,nek en het laatste deel van de ruggewervels. Mijn eigen dierenarts had niet meer advies dan levenslang pijnstiller.........toen ben ik verder gaan zoeken en las dat meerdere mensen een goed effect hadden met acupunctuur. Dat heb ik laten doen door een dierenarts uit den haag, mvr Ooms. De eerste keer twijfelde ik een beetje maar nu na de tweede behandeling zie ik echt een groot verschil. waanzinnig!! Zij adviseerde mij ook inderdaad Puur spondy. Dat geef ik nu sinds 1 dag. Daar zie ik nog niet veel van natuurlijk. Het was de acupunctuur die het hem doet vlgs mij.