Rosita Compagner schreef:
De waarzeggerij bij yuri800 zie ik in zijn uitspraak dat de 10 jaar oude hond nog wel 1 vaccinatie nodig heeft en dan wel voor zijn leven beschermd zal zijn. Hoe weet hij dat?
Mijn advies voor de 10-jarige hond is om hem mooi te laten titeren. Dan wéét je tenminste wat. In plaats van koffiedik te kijken. Nogmaals, mijn honden worden al jaren getiterd en vooral op maat (= minimaal) gevaccineerd.
Helemaal niet vaccineren is wat mij betreft een heel ander verhaal. Ergens moet een dier wel met de ziektestoffen in aanraking komen, maar om dan onbeperkt (3-jaarlijks vind ik ook onbeperkt) rond te gaan prikken zonder iets te weten, vind ik gewoon dom. Het zijn geen snoepjes.
Waarzeggerij? onzin! Op de eerste plaats heb ik NIET gezegd dat een 10 jaar oude hond nog maar 1 vaccinatie nodig heeft.
In dit specifieke geval ging het om een hond met bepaalde gezondheidsklachten.
Als die hond op 10-jarige leeftijd gevaccineerd wordt, en je gaat uit van het drie-jarig vaccinatieschema, dan is hij minstens tot zijn 13e beschermd.
Maar, honden die nog veel minder vaccinaties hebben gehad dan een 10-jarige hond, hebben vaak al een goede bescherming gedurdende 5 tot 7 jaar na vaccinatie. Dus bij de hond in dit geval, mag je ervan uitgaan dat hij tot zijn 15e-17e levensjaar beschermd is. Nou, en als hij dan nog leeft, dan ga gerust eens titeren.
Natuurlijk er is altijd een piepkleine kans dat de hond geen bescherming meer heeft bijvoorbeeld ergens op zijn 13e of 14e.
Maar dan schiet je met titeren ook niet veel op.
Want de titer-uitslag kan wel een te lage waarde aangeven, maar daarmee is nog niet aangetoond dat de hond ook niet meer beschermd is. Titeren kun je namelijk alleen maar gebruiken om aan te tonen dat een hond genoeg bescherming heeft. Met titeren kun je niet aantonen dat een hond niet meer beschermd is.
Stel deze hond zijn titer zou te laag zijn? Wat ga je dan doen? ALs hij al zo oud is en nog steeds allergieën heeft en zijn immuunsysteem van ouderdom al verzwakt is, hem nog een vaccinatie geven terwijl dat ondanks de lage titerwaarde niet eens nodig is?
Weet je, dat titeren is eigenlijk gedeeltelijk een soort waarzeggerij. Want er een vaccinatie injassen omdat de titer laag is terwijl de hond misschien nog beschermd is, is ook niet erg precies.
Nogmaals, ik wil nadrukkelijk erop wijzen: bovenstaand verhaal geldt voor een hond met gezondheidsklachten, voor ieder ander raad ik aan het 3-jarig vaccinatieschema aan te houden (en jaarlijks Weil).