Verhaaltje over Bobby, de JR van mijn zussie.
Bob heeft al langere tijd honger, begint te jatten wat hij nooit heeft gedaan.
Toen enkele weken terug begon hij meer te drinken, veel meer, en heel veel te plassen. Daarbij zit hij ook niet lekker in zijn vacht en heeft hij jeuk.
Mijn zus is naar de DA gegaan en 2 weken terug is er bloed geprikt, en urine gecontroleerd. Nav de bloeduitslagen concludeerde de DA dat Bobby suikerziekte heeft. Dus ze moest over op ander voer en over een maand terug komen, kijken of het veranderde.
Het zat mijn zus toch niet helemaal lekker, en daarbij is Bobby deze afgelopen 2 weken steeds zieker geworden. 's Nachts om 3 uur moet hij er alweer uit om te plassen, soms overgeven en veel diarree. Ook overdag gaat dit zo door. Hij eet als een bootwerker, en is wel super vrolijk, en sommige momenten juist helemaal niet ziekelijk.
Gisteren zijn we naar een andere DA geweest, omdat ze daar meteen bloed uitslagen hebben, en ook alle onderzoeken kunnen doen. ( De eerste DA is erg ouderwets en heeft ook vrijwel niets op zijn praktijk )
Dus heel het verhaal verteld en meteen weer bloed geprikt.
De eerste bloeduitslagen meegenomen en daaruit bleek dat de suiker iets hoger was, maar dat zou kunnen doordat Bob toen van te voren net gegeten had. En het was helemaal niet schrikbarend hoog. Wel toonden de lever en nieren heel erg slecht. Toonden ook dat hij uitgedroogd was.
Nu kwamen de bloeduitslagen hier terug, en alles was goed! Suiker was perfect, lever en nierwaarden waren top! Iets wat verkeerde waarden wat betreft uitdroging, maar bij onderzoek leek Bobby absoluut niet uitgedroogd. Het rare is dus dat zijn bloed in 2 weken tijd helemaal veranderd was.
De DA wilde niet meteen uitgaan van een fout van de vorige DA. Een aantal opties, parasiet, wormen, infectie.
Nu heeft mijn zus vanmorgen ontlasting opgevangen en direct opgestuurd naar Utrecht. Even afwachten wat daar uit komt, of er sporen te zien zijn van parasieten, wormen of infecties.
De Da heeft wel direct een behandeling gestart omdat Bobby nu veel zieker is, dan toen zijn bloedwaarden zo slecht waren.
Hij heeft nu een goede wormenkuur, iets tegen parasieten en infecties.
Ben benieuwd wat de ontlasting aan gaat geven....
Ik dacht laat ik het hier eens beschrijven, kan zijn dat iemand denkt: hee.....ik herken het verhaal, zodat het ons Bobke kan helpen!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bobby, vaag verhaal
Moderator: moderatorteam
- Daantjeln4
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bobby, vaag verhaal
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010

- yuri36
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel - Locatie: sittard
Re: Bobby, vaag verhaal
Over de bloeduitslagen: op de eerste plaats zijn ze natuurlijk een momentopname. Op de tweede plaats, ik ken ook dierenartsen die bewust die apparaten om zelf de bloedwaarden te bepalen, niet in huis willen hebben, omdat (zeker als ze niet goed afgesteld zijn) ze er behoorlijk naast kunnen zitten.
Vergelijk het met kodakfoto's afdrukken bij de kiosk in het kruidvat bijvoorbeeld. Er kunnen goede, prachtige foto's uitkomen (gebeurt ok meestal) maar als iets mis is met het apparaat, dan kunnen er ook heel slechte, lelijke foto's uitkomen.
Uitslagen van een laboratorium zijn normaal gesproken veel nauwkeuriger.
De diarree kan ik niet plaatsen, dat kan iets anders zijn, maar het veel eten, het jatten, het veel drinken plassen, dat zou kunnen duiden op de ziekte van Cushing. Maar hoeft zeker niet, zou kunnen. Hoe oud is de hond?
Lees je engels? hier vind je een beschrijving van de ziekte: http://www.marvistavet.com/html/cushing_s_disease.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zal op internet ongetwijfeld ook wel info in het Nederlands te vinden zijn.
Mocht de dierenarts ook aan Cushing denken, dan opgelet!!! In Nederland wordt gekeken of de hond Cushing heeft, door drie dagen de urine op te vangen en dan de cortisol-waarden in de urine te bepalen.
Die test is lang niet altijd betrouwbaar!!
Onze da in Nederland ging ervan uit dat onze hond Cushing had aan de hand van deze test. We hebben haar toen mee naar Belgie genomen en een test laten doen, die ook in de rest van de wereld gedaan wordt, en toen bleek dat ze geen Cushing had.
Medicijnen tegen Cushing zijn zeer schadelijk als het niet nodig is.
Denkt de dierenarts aan Cushing, laat dan zeker ook de low-dose dexamethasone-test doen.
Vergelijk het met kodakfoto's afdrukken bij de kiosk in het kruidvat bijvoorbeeld. Er kunnen goede, prachtige foto's uitkomen (gebeurt ok meestal) maar als iets mis is met het apparaat, dan kunnen er ook heel slechte, lelijke foto's uitkomen.
Uitslagen van een laboratorium zijn normaal gesproken veel nauwkeuriger.
De diarree kan ik niet plaatsen, dat kan iets anders zijn, maar het veel eten, het jatten, het veel drinken plassen, dat zou kunnen duiden op de ziekte van Cushing. Maar hoeft zeker niet, zou kunnen. Hoe oud is de hond?
Lees je engels? hier vind je een beschrijving van de ziekte: http://www.marvistavet.com/html/cushing_s_disease.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zal op internet ongetwijfeld ook wel info in het Nederlands te vinden zijn.
Mocht de dierenarts ook aan Cushing denken, dan opgelet!!! In Nederland wordt gekeken of de hond Cushing heeft, door drie dagen de urine op te vangen en dan de cortisol-waarden in de urine te bepalen.
Die test is lang niet altijd betrouwbaar!!
Onze da in Nederland ging ervan uit dat onze hond Cushing had aan de hand van deze test. We hebben haar toen mee naar Belgie genomen en een test laten doen, die ook in de rest van de wereld gedaan wordt, en toen bleek dat ze geen Cushing had.
Medicijnen tegen Cushing zijn zeer schadelijk als het niet nodig is.
Denkt de dierenarts aan Cushing, laat dan zeker ook de low-dose dexamethasone-test doen.
- Daantjeln4
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dat is het eerste wat ik vroeg, of het Cushing kon zijn.
Maar Bob is veel afgevallen, de laatste week zelfs 1 kilo. En bij Cushing komen ze aan, wat ik begreep.
Op Adisson is hij meteen getest, dat was het niet.
Maar Bob is veel afgevallen, de laatste week zelfs 1 kilo. En bij Cushing komen ze aan, wat ik begreep.
Op Adisson is hij meteen getest, dat was het niet.
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro

- yuri36
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel - Locatie: sittard
Van het afvallen had je nog niet geschreven, of ik heb eroverheen gelezen.
Ik heb eens voor je gezocht, en blijkbaar hoeft Cushing niet per se met gewichtstoename gepaard te gaan, tenminste bij mensen toch:
http://www.endocrine-abstracts.org/ea/0 ... 003p51.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Als Bobby suikerziekte heeft, honden met Cushing hebben daar meer risico op, kan dit mogelijk verklaren dat hij toch Cushing heeft, omdanks dat hij afvalt.
Hoe is de suikerwaarde bepaald? Is er alleen glucose gemeten of ook fructosamine?
De fructosamine-waarde zegt iets over de suikerwaarde van Bobby's bloed gedurende de afgelopen weken-maanden, terwijl een eenmalige bepaling van de glucose-waarde alleen maar iets zegt over het moment zelf.
Ik ken niet alles details, ik ben geen arts, ik denk dat er veel mogelijkheden open zijn wat ziektes betreft, maar ik zou zeker toch nog eens vragen aan de dierenarts of het toch geen Cushing kan zijn.
Ik heb eens voor je gezocht, en blijkbaar hoeft Cushing niet per se met gewichtstoename gepaard te gaan, tenminste bij mensen toch:
http://www.endocrine-abstracts.org/ea/0 ... 003p51.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Als Bobby suikerziekte heeft, honden met Cushing hebben daar meer risico op, kan dit mogelijk verklaren dat hij toch Cushing heeft, omdanks dat hij afvalt.
Hoe is de suikerwaarde bepaald? Is er alleen glucose gemeten of ook fructosamine?
De fructosamine-waarde zegt iets over de suikerwaarde van Bobby's bloed gedurende de afgelopen weken-maanden, terwijl een eenmalige bepaling van de glucose-waarde alleen maar iets zegt over het moment zelf.
Ik ken niet alles details, ik ben geen arts, ik denk dat er veel mogelijkheden open zijn wat ziektes betreft, maar ik zou zeker toch nog eens vragen aan de dierenarts of het toch geen Cushing kan zijn.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ik zou eens bloed laten controleren op alvleesklierafwijkingen, moet nuchter geprikt worden.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love