Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ent-gezeur

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

ent-gezeur

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik was vandaag met Gol bij de da voor een weil enting. De da zei dat ik hem had laten verlopen, hij had gewild dat ik in januari de kleine coctail had gegeven en nu wil hij over twee weken Gollum wéér een weil enting geven want dan heeft ze een boost :denken:
Dat klopt niet helemaal in mijn ogen, maken die twee maanden nou zoveel uit dat ze nóg een enting moet?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: ent-gezeur

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Bizar en volgens mij niet juist.

DA's en entingen toch altijd! ;-(

Suzanne
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Volgens mij is dat ook niet juist, voor zover de enting al werkt heeft de hond er geen vol jaar bescherming van, jouw da denkt aan zijn beursje ben ik bang :wink:
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

Wat de vaccinatie tegen de ziekte van Weil betreft is nogal veel onduidelijkheid geloof ik.
De werkingsduur kan ook per hond verschillen van 6 maanden tot een jaar als ik het goed heb.
Je kunt je dan ook afvragen waarom een hond waarbij de vaccinatie maar 6 maanden werkt, niet nog veel eerder een booster/revaccinatie zou moeten krijgen.
Als je nu een compleet jaar over tijd was, ok, dan zou ik 2 vaccinaties begrijpen, maar voor 2 maanden... dan zou ik toch eerst een wetenschappelijk onderzoek willen zien waaruit blijkt dat dat nodig/zinvol is.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Dat lijkt mij dus totale onzin en idd alleen voor de kas van de DA.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

yuri36 schreef:Wat de vaccinatie tegen de ziekte van Weil betreft is nogal veel onduidelijkheid geloof ik.
De werkingsduur kan ook per hond verschillen van 6 maanden tot een jaar als ik het goed heb.
Je kunt je dan ook afvragen waarom een hond waarbij de vaccinatie maar 6 maanden werkt, niet nog veel eerder een booster/revaccinatie zou moeten krijgen.
Als je nu een compleet jaar over tijd was, ok, dan zou ik 2 vaccinaties begrijpen, maar voor 2 maanden... dan zou ik toch eerst een wetenschappelijk onderzoek willen zien waaruit blijkt dat dat nodig/zinvol is.
Nou precies, ik heb expres gewacht tot deze periode omdat het zwemseizoen voor Gollum dan weer echt begint. Ik heb ook gelezen dat de weil enting maar voor 6 maanden werkzaam is, vandaar dat ik hem dan wil geven in de periode waarin Gollum veel zwemt.

Normaal had ik ook gelijk gedacht dat het hem om de beurs ging maar dan had hij me ook nog makkelijk een zalfje voor de neus of pootjes kunnen verkopen. Maar hij zei dat ik met mijn eigen oplossingen al goed op weg was (biotine extra geven en berkenteerolie op de pootjes). Dus tja :19:
Ik denk dat ik gewoon nog maar eens bel om te vragen naar zijn beweegredenen. Stom dat ik daar niet gelijk om heb gevraagd maar Gol stond zo blij te springen toen we wegmochten dat ik automatisch 'ja' zei toen de da vertelde dat hij me over twee weken terug wil zien voor nog een weil-enting en om te kijken hoe het met haar neus gaat :oeps:
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

is onzin zeg... zover ik weet boost je alleen een vaccinatie als je bijvoorbeeld 2 jaar of meer niet hebt geënt..
Ach mijn DA is nog erger, die kwakt er gewoon elk jaar de volledige enting in :oohja: van de week wezen vragen of de kleine cocktail een mogelijkheid was, dus de assistente; wat bedoel je met kleine cocktail? toen zakte even mijn broek van mijn kont af.. dus uiteindelijk zetten ze hem wel maar dan moet je erom vragen.
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Gollum schreef:
yuri36 schreef:Wat de vaccinatie tegen de ziekte van Weil betreft is nogal veel onduidelijkheid geloof ik.
Nou precies, ik heb expres gewacht tot deze periode omdat het zwemseizoen voor Gollum dan weer echt begint. Ik heb ook gelezen dat de weil enting maar voor 6 maanden werkzaam is, vandaar dat ik hem dan wil geven in de periode waarin Gollum veel zwemt.

Normaal had ik ook gelijk gedacht dat het hem om de beurs ging maar dan had hij me ook nog makkelijk een zalfje voor de neus of pootjes kunnen verkopen. Maar hij zei dat ik met mijn eigen oplossingen al goed op weg was (biotine extra geven en berkenteerolie op de pootjes). Dus tja :19:
Ik denk dat ik gewoon nog maar eens bel om te vragen naar zijn beweegredenen. Stom dat ik daar niet gelijk om heb gevraagd maar Gol stond zo blij te springen toen we wegmochten dat ik automatisch 'ja' zei toen de da vertelde dat hij me over twee weken terug wil zien voor nog een weil-enting en om te kijken hoe het met haar neus gaat :oeps:
Dat is precies wat mijn da ook als advies geeft, voor de zomer.
Van haar hoorde ik weer dat veel jagers hun honden twee maal per jaar laten enten tegen weil, juist om de onduidelijke beschermingsduur.
Ik ben erg benieuwd naar zijn beweegredenen :wink:
Gollum
Zeer actief

rose schreef:
Gollum schreef: Nou precies, ik heb expres gewacht tot deze periode omdat het zwemseizoen voor Gollum dan weer echt begint. Ik heb ook gelezen dat de weil enting maar voor 6 maanden werkzaam is, vandaar dat ik hem dan wil geven in de periode waarin Gollum veel zwemt.

Dat is precies wat mijn da ook als advies geeft, voor de zomer.
Van haar hoorde ik weer dat veel jagers hun honden twee maal per jaar laten enten tegen weil, juist om de onduidelijke beschermingsduur.
Ik ben erg benieuwd naar zijn beweegredenen :wink:
Dat heb ik ook gelezen en gehoord, ik had het dus logischer gevonden als hij haar zo tegen het einde van het jaar nog eens had willen enten. Word vervolgd ;)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als je niet gebonden bent aan paspoorttechnische verplichtingen vanwege reizerij naar oorden waar op zulks de doodstraf staat, zou ik me er niet druk over maken en gewoon je eigen plan trekken.

Is die enting eigenlijk van toepassing op alle varianten van de bacterie?
Want ik heb wel eens begrepen dat de enting zich doorgaans maar richt op één variant, terwijl er veel meer varianten zijn.
En dat die enting dus eigenlijk schromelijk overschat wordt?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gollum
Zeer actief

Jaap* schreef:Als je niet gebonden bent aan paspoorttechnische verplichtingen vanwege reizerij naar oorden waar op zulks de doodstraf staat, zou ik me er niet druk over maken en gewoon je eigen plan trekken.

Want ik heb wel eens begrepen dat de enting zich doorgaans maar richt op één variant, terwijl er veel meer varianten zijn.
Nee inderdaad, ik zit niet op een hondenschool, maak geen gebruik van pension of uitlaatservice en ga voorlopig ook niet ver op reis met Gol. Dus de kennelhoest hoefde ik ook niet, die vind ik ook wat overschat.

Ja dat heb ik ook wel eens gelezen, dat er maar twee varianten in het Weil-vaccin zitten en er veel meer varianten zijn. Ik vind het een lastig onderwerp, vooral ook omdat er zoveel verschillende meningen en informatie is en vaak ook niet zo duidelijk.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Gollum schreef:...vooral ook omdat er zoveel verschillende meningen en informatie is en vaak ook niet zo duidelijk.
Precies, en dan wordt ik altijd achterdochtig :mrgreen:
Maarja, het risico op een besmetting is ook weer niet geheel ondenkbeeldig heb ik het idee. Wij enten dus ook maar voor de zekerheid :19:
Ook al heeft onze da wel eens gezegd dat een hond bijna in de bek moet worden gepist voor een beetje besmetting, maar met dat wadende gestruin van Felix door de waterkant zie ik zo'n rat daar best voor aan :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Hier zegt zo ongeveer iedere da praktijk dat de Weilenting apart onmogelijk is, het móét met een cocktail of parvo. Ook zo'n mooie. :Q: M'n eigen da doet het dan weer wel, maar die is echt belachelijk duur.
Ik zit ook nog een beetje te twijfelen dus, denk dat ik het maar wel doe en m'n eigen da gewoon die nieuwe auto maar moet gunnen. :oeps: :mrgreen:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Maylala schreef:Hier zegt zo ongeveer iedere da praktijk dat de Weilenting apart onmogelijk is, het móét met een cocktail of parvo. Ook zo'n mooie. :Q: M'n eigen da doet het dan weer wel, maar die is echt belachelijk duur.
Ik zit ook nog een beetje te twijfelen dus, denk dat ik het maar wel doe en m'n eigen da gewoon die nieuwe auto maar moet gunnen. :oeps: :mrgreen:
Hier zeggen inderdaad ook veel praktijken dat een aparte weil enting onmogelijk is.
Gelukkig weet ik zelf dat het wel kan :lol1:
Ik doe dus ook alleen weil en betaal daar ik geloof 17 euro voor, maar ik hoef geen consult te betalen dus dat scheelt weer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Maylala
Zeer actief

samantha! schreef: Hier zeggen inderdaad ook veel praktijken dat een aparte weil enting onmogelijk is.
Ik doe dus ook alleen weil en betaal daar ik geloof 17 euro voor, maar ik hoef geen consult te betalen dus dat scheelt weer.
Weet je toevallig ook de precieze naam van die enting? Dan horen ze dat ik goed beslagen ten ijs kom. :rambo:
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

EschaenStefanie schreef:is onzin zeg... zover ik weet boost je alleen een vaccinatie als je bijvoorbeeld 2 jaar of meer niet hebt geënt..
.
Dat geldt misschien voor andere vaccins, maar de leptospirose (=Weil)vaccinatie moet je echt geen 2 jaar laten verlopen, dan heb je niks meer aan een booster.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

In Amerika zitten er intussen 4 varianten in de vaccinatie die overigens ook in Europa voorkomen, en het Amerikaans vaccin is met een techniek gemaakt waarvan men hoopt dat het minder bijwerkingen geeft.
Het is daar al zeker een paar jaar verkrijgbaar. Schandalig gewoon dat het in Europa/Nederland nog niet te krijgen is.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Maylala schreef:
samantha! schreef: Hier zeggen inderdaad ook veel praktijken dat een aparte weil enting onmogelijk is.
Weet je toevallig ook de precieze naam van die enting? Dan horen ze dat ik goed beslagen ten ijs kom. :rambo:
Nobivac lepto heet het (bij nobivac tenminste, van de andere fabrikanten weet ik het niet).
Het hoeft nergens mee gemengd te worden, zit gewoon al kant en klaar als vloeistof in het flesje :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Je hebt ook Istolept-L van merial
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Er zou eigenlijk een overkoepelende gedragsregel ofzo moeten zijn voor dierenartsen.

Ik ga deze week ofzo een keer voor alleen WEIL.

Ben benieuwd wat ie daarvan gaat zeggen. Mijn nieuwe dierenarts duwt er liefst ieder jaar een heel cocktail in, maar als je ernaar vraagt is ie het helemaal eens, hoorde ik, als je alleen weil wilt in de tussenliggende jaren.
Hij vindt dan weer dat je iedere twee jaar een cocktail moet geven, ik dacht toch echt max. iedere drie jaar.

Die onzin van overenten, zeggen dat het los niet kan etc. Ik vind het onvoorstelbaar en heel heel slecht voor de betrouwbaarheid en kundigheid van deze beroepsgroep. Heel jammer want ik ga nu bij alles twijfelen.
Als ze zoveel onzin verkopen om er rijker van te worden, of uit gemak.... :piew:

Twee keer enten achter elkaar heb ik laatst ook gehoord van iemand, die hond had in nov een cocktail gehad, gaat ze in februari voor Rabies, hij zegt dat kan niet los en drukt er een cocktail PLUS Rabies in.
Weer 70 euro binnen. Terwijl hij als niet extreem commercieel te boek staat :denken: :denken: :roll: :oohja:
Maylala
Zeer actief

Bedankt voor de merknamen, ik ga bellen. :ok:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Jaap* schreef:
Gollum schreef:...vooral ook omdat er zoveel verschillende meningen en informatie is en vaak ook niet zo duidelijk.
Precies, en dan wordt ik altijd achterdochtig :mrgreen:
Maarja, het risico op een besmetting is ook weer niet geheel ondenkbeeldig heb ik het idee. Wij enten dus ook maar voor de zekerheid :19:
Ook al heeft onze da wel eens gezegd dat een hond bijna in de bek moet worden gepist voor een beetje besmetting, maar met dat wadende gestruin van Felix door de waterkant zie ik zo'n rat daar best voor aan :mrgreen:
hahaha dat heb ik dus ook met Gol, snorkelen is één van haar hobby's en ze steekt haar hoofd echt overal in dus tja..
Maylala schreef:
Gol is geënt met Eurican Lci. Mijn vorige da zei ook dat weil niet apart geënt kon worden, bij deze heb ik dus maar even van te voren gebeld. Ik weet niet precies wat het kostte, met consult erbij was het iets van 45 euro maar de rekening gaat evengoed eerst naar de verzekeraar dus dat zie ik later.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Toen ik Luuk kreeg bleek dat hij niet volgens schema gevaccineerd was.
De vorige eigenaren lieten eens in de 2 jaar de DA langs komen om de boel te enten, waardoor Luuk de enting op 1 jaar gemist had en sowieso de jaarlijkse Weilenting.
Ik heb toen contact opgenomen met de DA van Intervet (Nobivac) en een DA alhier die zich verdiept had in vaccineren (omdat zij bij haar eigen honden het nodige had meegemaakt).

Mbt Weil gaven zij beiden aan dat wanneer je een enting laat 'verlopen', er dus meer dan een jaar tussen de entingen zit, je de Weil-enting weer moet laten boosteren om die echt werkzaam te maken. Volgens hun is het zo dat een enkele Weil-enting dan weinig zin heeft. Of je boosterd of je doet niks, een enkele enting heeft (volgens hun) in dit geval bijna net zoveel effect als niet enten.
Boosteren is een enting geven en na een paar weken nogmaals.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Gollum schreef:
Jaap* schreef:Als je niet gebonden bent aan paspoorttechnische verplichtingen vanwege reizerij naar oorden waar op zulks de doodstraf staat, zou ik me er niet druk over maken en gewoon je eigen plan trekken.

Nee inderdaad, ik zit niet op een hondenschool, maak geen gebruik van pension of uitlaatservice en ga voorlopig ook niet ver op reis met Gol. Dus de kennelhoest hoefde ik ook niet, die vind ik ook wat overschat.

Ja dat heb ik ook wel eens gelezen, dat er maar twee varianten in het Weil-vaccin zitten en er veel meer varianten zijn. Ik vind het een lastig onderwerp, vooral ook omdat er zoveel verschillende meningen en informatie is en vaak ook niet zo duidelijk.
In het vaccin dat hier in Nederland gebruikt wordt zitten idd (maar) 2 varianten. De een zorgt voor een afweer gedurende zo'n 6 maanden en de ander voor ongeveer een jaar.
Ik heb afgelopen jaar niet tegen Weil laten enten en als ik het (volgens de regels) dit jaar wél wil doen, dan zou ik dus 2x moeten laten enten, met een tussenpoos van een week of 2. Een enkele enting zou net zo zinvol zijn als geen enting, in mijn geval.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik moet met mijn pup ook terugkomen voor een tweede Weil-enting als boost.De vorige is dan 2 maanden geleden. Ik twijfel zelf ook nog heel erg aan het daadwerkelijke nut ervan.
Wat een gedoe eigenlijk, je zou toch blindelings op je da moeten kunnen vertrouwen.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Liesbeth schreef:Toen ik Luuk kreeg bleek dat hij niet volgens schema gevaccineerd was.
De vorige eigenaren lieten eens in de 2 jaar de DA langs komen om de boel te enten, waardoor Luuk de enting op 1 jaar gemist had en sowieso de jaarlijkse Weilenting.
Ik heb toen contact opgenomen met de DA van Intervet (Nobivac) en een DA alhier die zich verdiept had in vaccineren (omdat zij bij haar eigen honden het nodige had meegemaakt).

Mbt Weil gaven zij beiden aan dat wanneer je een enting laat 'verlopen', er dus meer dan een jaar tussen de entingen zit, je de Weil-enting weer moet laten boosteren om die echt werkzaam te maken. Volgens hun is het zo dat een enkele Weil-enting dan weinig zin heeft. Of je boosterd of je doet niks, een enkele enting heeft (volgens hun) in dit geval bijna net zoveel effect als niet enten.
Pfffff dus dan moet Bo twee keer. Ook lekker. Je mag dik betalen, mag het zelf uitzoeken en loopt dan dit soort risico's.
:U: Ik vind het heel triest. Hoe slecht zo omgaan met mensen omdat ze het vaak toch niet weten.
:S:
Gollum
Zeer actief

Liesbeth schreef:Toen ik Luuk kreeg bleek dat hij niet volgens schema gevaccineerd was.

In mijn geval zit er dus 14 maanden tussen de vorig enting en deze, is het dan ook verstandig om een booster te geven? Vind die 2 maanden wel erg kort voor het vaccin om gelijk helemaal niet werkzaam meer te zijn en te moeten boosteren..
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Ik zou het niet doen. Die twee maanden zal echt het verschil niet uitmaken hoor.

De inzichten in vaccineren zijn nogal aan het veranderen, zowel bij mensen als bij dieren. Ik heb net m'n Hepatitis A booster gehaald die "volgens de boekjes" binnen een jaar na de eerste gegeven moet worden. Bij mij is vaccinatie nummer 1 5 jaar geleden gegeven. En volgens de nieuwe inzichten is dit echt niet te lang geleden. Dus over die twee maanden die je te laat bent zou ik me echt geen zorgen maken. Het immuunsysteem heeft echt niet zo'n strikte tijdklok hoor.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Marie-Josée schreef:Ik moet met mijn pup ook terugkomen voor een tweede Weil-enting als boost.De vorige is dan 2 maanden geleden. Ik twijfel zelf ook nog heel erg aan het daadwerkelijke nut ervan.
Wat een gedoe eigenlijk, je zou toch blindelings op je da moeten kunnen vertrouwen.
Marie-Josée, dat is normaal, een puppy moet er altijd 2 krijgen. Daarna volstaat 1x jaarlijks.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Het probleem is dat volgens mij niemand weet of 2 maanden "over tijd" een probleem is...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”