Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

namen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

koentje

namen

Ongelezen bericht door koentje »

hoe kiest een fokker namen voor honden die een stamboom hebben?
De naam die gekozen wordt door de eigenaars, kan die ook op de stamboom komen?
Is het raar om hierover te willen overleggen met de fokker?
Ik heb een naam voor mijn toekomstige pup die ook met een M begint zoals het nestje het M nestje is, en ik zou het leuk vinden als de naam in de officiele papieren staat.

Hebben jullie namen gekozen voor de hond die iets te maken heeft met de afkomst?
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Re: namen

Ongelezen bericht door Danielle »

De fokker moet de namen binnen 10 dagen na de geboorte doorgeven aan de Raad van Beheer. Vaak weet je dan als fokker nog niet welke pup naar welke eigenaar toe gaat. Mijn nesten hebben allemaal een bepaald thema en beginnen niet met dezelfde letter. Je zou het natuurlijk kunnen vragen aan de fokker, maar dan moet je dus wel zeker weten of je een reu of een teef krijgt, want de fokker moet doorgeven welke namen voor teven en welke namen voor reuen zijn. De daadwerkelijke naam wordt op het moment van chippen aan de pup gekoppeld.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Lobke
Actief
Mijn ras(sen): wetter

Ongelezen bericht door Lobke »

Hier mag iedereen een eigen naam bedenken als ik ze maar op tijd binnen heb. Ik vind het belangrijk voor de toekomstige eigenaren dat ze de naam zelf geven en dat het op de stamboom staat. Maar ja als je de pups binnen tien dagen nog niet kwijt bent dan kan het niet anders.

gre en haar wetters
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Dit lijkt me nu echt een vraag om gewoon aan de fokker van je toekomstige hondje te stellen. En NEE, dat is niet raar :wink:
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Gewoon vragen kan altijd. Wij hebben die vragen ook gehad alleen hadden mensen bij ons die keus niet. Wij gaven de Staffords altijd namen uit de Keltische mythologie op de stamboom.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

In België kiest vaak/meestal de toekomstige eigenaar de naam...voor St Hubertus is het elk jaar een andere letter...
Wij hebben een Italiaans ras met een Italiaanse kennelnaam dus vonden we dat daar een Italiaanse voornaam bij moest mét een betekenis...
Giorgio werd in 2007 geboren, het jaar van de G en Giorgio verwijst naar landbouw (de Lagotto wordt ook wel boerenpoedel/ caniche de campagne genoemd)
Juno werd in 2010 geboren, het jaar van de J en zij werd als eerste in een J nest geboren, dus een vrij vertaling van J 1 werd Juno en haar naam is een maangodin, haar moeder heet Illustre (roepnaam Luce) dus licht...
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

overleg met de fokker.

wij hebben het bij 1 pup toegestaan.

ons idee was alle pups te laten beginnen met touched by (love, lightning etc) én 1 reu en 1 teef an ode to lola/an ode to sammy. en dan of cannock chase erachter.

1 stel dat een pup wilde wilde hun hondje Tikaani noemen en dat hebben wij toen gedaan. die heet dus touched by tikaani of cannock chase.

en gelukkig maar want zo blijft hij altijd leven aangezien hij vorig jaar op 3 jarige leeftijd overleden is :jank:
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik heb voor mijn pups de namen bedacht en zal dat ook blijven doen, ik wil graag Poolse of die met het gebied te maken hebben waar de het ras vandaan komt te maken heeft.
Ik heb een Poolse Kennelnaam en vind dat wel erg leuk, van de 5 hebben er nog 2 hun echte naam.
Ik geloof dat Ben /Benno erg populair is op het moment .....
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Wij mochten dat zelf uitkiezen als pupkoper.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Darko hebben wij zelf gekozen, op zijn stamboom staat wel EDarko, omdat hij van 2005 is en het toen met een E moest beginnen
Guapa had haar naam al, is van 2007 moest met een G beginnen
Jänta is ook zelf gekozen, voor haar 3 broers en 5 van haar zussen hebben wij ook namen gekozen, 2 zusjes hebben de eigenaars zelf gedaan
van 1 van de reuen is de naam een deel "onze" naam, Jiu en een deel zijn roepnaam Nash, hij noemt dus op zijn stamboom Jiu-Nash, er zijn nadien nog 2 pups van naam verandert, Jelano (reutje) noemt nu Geertje en Junta (teef) noemt nu Tigra, al deze pups zijn van 2010 en moesten dus met een J beginnen
Afbeelding
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Zou het gewoon aan de fokker vragen.

Als het goed gaat krijgt Neela een nest en ik heb als thema edelstenen omdat Neela zelf Red Ruby heet op stamboom.
Maar ik heb een aantal mensen op de lijst met hun heb ik wel overlegd wat ze leuk vinden. Of wat ze graag in de naam vernoemd/vermeld wilden hebben zodat ik daarmee aan de slag kon om wat te bedenken.
Afbeelding

Groetjes Annemieke
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

Bij onze fokker moest het beginnen met een L en omdat ik zelf een naam wou geven is het Lizzy geworden..
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

In beginsel is het bepalen van de stamboomnaam volledig aan de fokker.
Soms vraagt hij zijn pupkopers naar imput, soms ook niet. Soms mag je het zelf bepalen (zolang de fokker akkoord gaat met die naam) en soms doe je het maar met wat je krijgt ;-)
Als je zelf al wat mag aangeven is er vaak een verplichte beginletter / thema ofzo.

Hoe je je hond thuis noemt staat volledig los van de stamboomnaam en DAT bepaal je natuurlijk hoe danook zelf.

Onze Merlijn heet TrueBlue (gevolgd door kennelnaam) op zijn stamboom.
Dat begint met de gevraagde T, er zit "blue" in (wat slaat op zijn kleur, niet verplicht, wel leuk)
We mochten een suggestie doen voor de stamboomnaam en die werd goedgekeurd.

Onze Tristan heet Cheerful Chester (gevolgd door kennelnaam) op zijn stamboom.
Hoewel wij suggesties deden is het hier de fokker die gekozen heeft. We vinden 't prima.

Hoe een hond op stamboom heet vind ik niet zo belangrijk (voor mij). Het is leuk als er iets in vernoemd is ofzo, maar hoe fikkie thuis heet vind ik veel belangrijker ;-)

Suzanne
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Melanie 74 schreef:Ik heb voor mijn pups de namen bedacht en zal dat ook blijven doen, ik wil graag Poolse of die met het gebied te maken hebben waar de het ras vandaan komt te maken heeft.
Ik heb een Poolse Kennelnaam en vind dat wel erg leuk, van de 5 hebben er nog 2 hun echte naam.
Ik geloof dat Ben /Benno erg populair is op het moment .....
Poolse namen kunnen echte tongbrekers zijn. :N: :mrgreen:

TS, ik zou het met de fokker bespreken. Bij sommige fokkers is het mogelijk om de naam te bedenken en bij andere niet. En wat de roepnaam van je pup zal zijn, maakt een fokker niets uit. Bij Newfoundlanderfokkers (maar dat zal bij elk ras voorkomen) worden de meest vreselijke, in mijn ogen dan, namen bedacht. No way dat ik dat roep als mijn hond moet hierkomen. Dan roep ik nog liever Ben / Benno. :mrgreen:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ja Poolse namen kunnen echte tongenbrekers zijn :lol:
Maar Dolina valt toch best mee en Wanda ook, en in mijn A-nestje vond ik Antonia (Antonja) Arkusz (Arkoes) Atosz, Atai en Amant best meevallen hoor.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, soms lees ik namen die niet uit te spreken zijn.

Ok, mijn kennelnaam is haast niet uit te spreken maar de Polen vinden hem wel geweldig :F:
koentje

Ongelezen bericht door koentje »

ik heb het over :ok: legd maar het gaat niet lukken. Nou ja, we geven toch de naam die we mooi vinden!
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik vind het niet veel uitmaken.
ze heten hier naar thema's.
1 naar auto merken.
en mijn overleden hond naar sporters.
vond het beide niet echt leuk.
dus gewoon eigen namen gegeven.
wel naar de afstamming, in dit geval finland.
zijn stamboomnaam is toch niet uit de bek te krijgen. :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

koentje schreef:ik heb het over :ok: legd maar het gaat niet lukken. Nou ja, we geven toch de naam die we mooi vinden!
Wat jammer.
Ik doe er nooit moeilijk over. Wij houden wel letters aan hoor, maar als mensen een leuke naam hebben koppelen we dat gewoon aan de juiste pup.
En als het niet de juiste letter is krijgen ze gewoon een dubbele naam.
Mits ik het op tijd weet natuurlijk, ze moeten inderdaad voor de tiende dag opgegeven zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
heppiedepeppie
Actief
Mijn ras(sen): Beagles

Ongelezen bericht door heppiedepeppie »

Wij bepalen zelf de stamboomnaam.
Deze moet idd al binnen 10 dagen aan de Raad v Beheer worden doorgegeven en pas rond de 7e week worden onze pups pas verdeeld. Dit omdat ik dan ook pas definitief heb besloten of en wat ik eventueel zelf houd.
De roepnaam interesseert me niet. Die mogen de eigenaren zelf verzinnen. Al noemen ze 'm erwtensoep... :smile:
Wel wil ik maar één roepnaam per nest voorkomt, dus geen 5 Tommy's enz.

Mijn namen baseer ik zelf op thema's.
Eerste nest: Phil Collins
Tweede nest: Eilanden (wij wonen op het eilandplein (Terschellingstraat) in Duiven).
Aankomend nest: Ierse namen... Moeder's roepnaam is Erin (oud Iers voor Ierland)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In loving memory
Wiljean's Branko (28 augustus 1995 - 16 maart 2010)
Geable v/d Oppershoeve (10 mei 2000 - 14 december 2010)
Mary Tudor of Geable's Pride (11 april 2010 - 22 december 2010)
heppiedepeppie
Actief
Mijn ras(sen): Beagles

Ongelezen bericht door heppiedepeppie »

Mickie schreef:Ná 10 dagen de namen insturen, levert alleen maar een boete op ;)
Ik vind het ook leuk als de roepnaam op de stamboom komt, dan héb je daar tenminste nog iets mee. Weet je op een show bijvoorbeeld ook gewoon dat het om een hond gaat die je kent ;)
Ik hou trouwens sowieso niet van die onmogelijke stamboomnamen, lach me vaak een kriek om de meest pompeuze gevallen, je zal maar zo heten zeg :N:
Dat niet alleen hoor. De stambomen komen ook veel later en ik vind het juist heel leuk om deze ook bij het ophalen al mee te geven. Hoort bij het pakket!
Het is waar je voor kiest. Daarnaast heb ik zelf een hekel aan dat mijn kennelnaam met zorg en in het Engels is uitgezocht en er dan een "Keesie" of "Piet" of iets dergelijks voor komt te staan. Dus ook die namen zijn bedacht in de stijl van de kennelnaam.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In loving memory
Wiljean's Branko (28 augustus 1995 - 16 maart 2010)
Geable v/d Oppershoeve (10 mei 2000 - 14 december 2010)
Mary Tudor of Geable's Pride (11 april 2010 - 22 december 2010)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mensen mogen hun hond van mij noemen zoals ze willen, maar namen als Bailey en zo wil ik niet.
Willen ze zelf ook niet trouwens, bij een Nederlands ras ;)
Maar echt moeilijk ben ik niet, hoor. Ik vind het voor de herkenbaarheid zelf ook prettig als de naam als roepnaam gebruikt wordt, die ingewikkelde namen vind ik alleen maar verwarrend: "Shooting Star Born to Fly of Daisy's Paradise, roepnaam: Sproet. :oeps:

Ik kan daar niet zoveel mee ;)

Maar uiteraard is het ieders eigen keuze :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Marjoleine schreef:Mensen mogen hun hond van mij noemen zoals ze willen, maar namen als Bailey en zo wil ik niet.
Willen ze zelf ook niet trouwens, bij een Nederlands ras ;)
Maar echt moeilijk ben ik niet, hoor. Ik vind het voor de herkenbaarheid zelf ook prettig als de naam als roepnaam gebruikt wordt, die ingewikkelde namen vind ik alleen maar verwarrend: "Shooting Star Born to Fly of Daisy's Paradise, roepnaam: Sproet. :oeps:

Ik kan daar niet zoveel mee ;)

Maar uiteraard is het ieders eigen keuze :ok:
Wat een naam inderdaad. Dit soort namen zie je overigens heel veel bij Newfoundlanders. Zelf vind ik het nergens op slaan, het is in mijn ogen veel te gekunsteld en ver gezocht. Wat dat betreft bof ik heel erg met Jaymz, dat staat ook gewoon op zijn stamboom.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”