Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inteelt

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: inteelt

Ongelezen bericht door crutz »

Weet bv van een MH reu in NL die nu veel dekt dat het op papier vaak een volledige relatieve (want veel gaat rich uiteindelijk weer terug op de oude lijnen) outcross is, enkel de papieren kloppen niet (& de juiste afstamming is bv ook niet op bloedlijnen terug te vinden)...

Maar je weet in dat geval dus niet wat je fokt, bloedlijnen wise dan :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:Weet bv van een MH reu in NL die nu veel dekt dat het op papier vaak een volledige relatieve (want veel gaat rich uiteindelijk weer terug op de oude lijnen) outcross is, enkel de papieren kloppen niet (& de juiste afstamming is bv ook niet op bloedlijnen terug te vinden)...

maar da's altijd al zo geweest... een hele bekende mechel die in heel veel stambomen zit had ook niet de boom die er stond :wink: alleen wisten ze daar de echte bloedlijn wel van volgens mij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

crutz schreef: Maar je weet in dat geval dus niet wat je fokt, bloedlijnen wise dan :wink:
Ja, dat vinden mensen zo belangrijk, he ;)
Dat snap ik ook wel hoor, het is ook belangrijk.
Je wilt een bepaald uiterlijk, een bepaald temperament. Daar is ook niks mis mee, als je dat wilt.
Maar is het belangrijker dan gezondheid? Dan een stabiele hond? Dan een hond die normaal ouder wordt?

Mensen moeten ook beseffen dat hoe nauwer je fokt, hoe groter de risico's zijn.
Daarom zeg ik: spreiden.
Tenzij je allerlei problemen wilt zoals hogere vatbaarheid voor infecties, verlies van instincten zoals dekken, zogen, verzorgen, hogere gevoeligheid voor allerlei ziektes en hoger risico op afwijkingen.

Bij het ene ras merk je het aan verminderde vruchtbaarheid, bij het andere aan andere dingen, zoals rasbepaalde ziektes en afwijkingen.
Het is allemaal terug te voeren op genenverlies en dat is wat je doet door inteelt.
Wil je die weg zo langzaam mogelijk laten verlopen, dan moet je dus zo breed mogelijk fokken.
En af en toe vers bloed infokken, domweg omdat je dat nodig hebt als je niet wilt dat je hele ras omdondert van ellende.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
crutz schreef:Weet bv van een MH reu in NL die nu veel dekt dat het op papier vaak een volledige relatieve (want veel gaat rich uiteindelijk weer terug op de oude lijnen) outcross is, enkel de papieren kloppen niet (& de juiste afstamming is bv ook niet op bloedlijnen terug te vinden)...

maar da's altijd al zo geweest... een hele bekende mechel die in heel veel stambomen zit had ook niet de boom die er stond :wink: alleen wisten ze daar de echte bloedlijn wel van volgens mij.

Das zeker waar, maar idd was t daar bekend, net als bij A'Tim....er zijn er alleen ook genoeg waar t stil van gehouden wordt.

@Marjoleine, je weet dus ook niet of je heel kort fokt :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef: @Marjoleine, je weet dus ook niet of je heel kort fokt :wink:
Nee, dat weet je niet.
Dat is een veelgebruikt argument om het niet te doen inderdaad.
Hoewel je dat vaak ook redelijk kunt inschatten als je in een ras zit, hoor. ;)

Net zo'n soort argument is dat je niet weet "wat je binnenhaalt". Dat bestrijd ik trouwens, je weet namelijk wel dat de kans uiterst waarschijnlijk is dat je nieuwe genen binnenhaalt.
Dat vind ik dan weer heel wat belangrijker dan de heel wat kleinere kans op andere problemen.

Afbeelding

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:
vania schreef:ik denk dat dat bijna onmogelijk is niet?
In een gesloten populatie is dat onmogelijk, inderdaad.
Daarom is het dus zo onzinnig dat mensen dat maar blijven zeggen.
Het kan helemaal niet, tenzij je een open stamboek hebt en nieuw (letterlijk dus) bloed binnenhaalt.
ik heb bv een DC in mijn database staan die volgens zoo easy 0% coi heeft, het enige nadeel aan die hond is dat aan moederskant het na 3 generaties stopt, er is over de honden niets te vinden en niemand weet wie dat zijn (of weten het wel, maar staat het niet officieel op papier)
En omdat de verwante honden dan niet in de database staan is dat onverwant bloed.
Niet echt natuurlijk, maar dat weet jij ook best ;)
Ik spreek hooguit van een relatieve outcross persoonlijk, als het een gesloten stamboek betreft. Gewoon omdat een feitelijke outcross niet kan.
ik denk inderdaad ook dat veel mensen niet heel veel verder gaan dan hetgeen op de stamboom staat, 3 of 4 generaties en dan heb je al snel een outcross
Dat denk ik ook.
Valse veiligheid dus.
ik wil met Guapa's volgende nest een zo ver mogelijke "outcross" doen, ik weet dat een totale outcross absoluut niet mogelijk is bij de DC, want je komt altijd wel ergens dezelfde voorouder tegen, als die bv ergens in de 5e of 6e generatie zit is dat al best "uniek" omdat heel veel al "vroeger" verwant zijn
En meer kun je niet doen tenzij je vers bloed binnenhaalt.
Maar wees er wel realistisch over.
En jullie stamboek is nog open toch?
Ik zou het wel weten dan, ik zou kijken of ik wat binnen kon halen.
hier in Belgie is inderdaad "alles" nog open stamboek, je kan hier iedere hond aankeuren, maar ik denk niet dat je dat bedoelde?
of het bij de DC zelf open stamboek is, weet ik eigenlijk niet :denken:

wat bedoel je precies met "nieuw bloed"?
Darko bv, is een aangekeurde hond, ik weet wie zijn moeder is en heel haar stamboom, van zijn vader weet ik geen lijnen omdat hij ook aangekeurd is geweest en zijn fokker (die nu trouwens CC's fokt) het me niet wilt zeggen :denken:
of bedoel je honden die ze "Presa canario's" noemen en enkel bij UPPCC worden ingeschreven en zo maar heel af en toe "gekruist" worden met een "dogo canario", maar dan krijg je weer gaten in de stambomen als deze bij FCI worden aangevraagd, of ze moesten ze (zoals er honden zijn) bij zowel FCI als UPPCC aanmelden
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: hier in Belgie is inderdaad "alles" nog open stamboek, je kan hier iedere hond aankeuren, maar ik denk niet dat je dat bedoelde?
De erkenning is nog voorlopig toch? Daarom ging ik er vanuit dat het stamboek nog open is in Spanje.
Maar een aangekeurde hond kan ook inderdaad.
Darko bv, is een aangekeurde hond, ik weet wie zijn moeder is en heel haar stamboom, van zijn vader weet ik geen lijnen omdat hij ook aangekeurd is geweest en zijn fokker (die nu trouwens CC's fokt) het me niet wilt zeggen :denken:
Aangekeurd en dan liefst uit onverwante lijnen of voor mijn part sterk gelijkende honden die niet verwant zijn (voor zover bekend dan).
Uit Belgie of uit Spanje of waar dan ook vandaan.
of bedoel je honden die ze "Presa canario's" noemen en enkel bij UPPCC worden ingeschreven en zo maar heel af en toe "gekruist" worden met een "dogo canario", maar dan krijg je weer gaten in de stambomen als deze bij FCI worden aangevraagd, of ze moesten ze (zoals er honden zijn) bij zowel FCI als UPPCC aanmelden
Kan ook.
Als ze onverwant zijn maar wel passend in je fokbeleid zou ik zo'n hond gebruiken.
En ja, dan kotsen andere fokkers je uit.
Maar eerlijk gezegd zou dat me niet erg boeien. Aangekeurd is aangekeurd tenslotte.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
vania schreef: hier in Belgie is inderdaad "alles" nog open stamboek, je kan hier iedere hond aankeuren, maar ik denk niet dat je dat bedoelde?
De erkenning is nog voorlopig toch? Daarom ging ik er vanuit dat het stamboek nog open is in Spanje.
Maar een aangekeurde hond kan ook inderdaad.
in Spanje zelf is het ras erkent hoor, sinds 2001 is het erkent volgens FCI, alleen hier in Belgie zit het nog in een proefstage, hier kan je ook geen Belgisch kampioen worden, terwijl dat in Spanje, Polen, Nederland en een hoop andere landen al wel kan, dus ga ik er van uit dat het officieel erkent is :denken:
Aangekeurd en dan liefst uit onverwante lijnen of voor mijn part sterk gelijkende honden die niet verwant zijn (voor zover bekend dan).
Uit Belgie of uit Spanje of waar dan ook vandaan.
ik dacht dat alleen in Belgie je honden kan laten aankeuren, het enige "probleem" hier in Belgie is dat er heel veel honden afstammen van dezelfde vader, ook Darko en het dus best "moeilijk" word om hier een "nieuwe" hond te laten aankeuren, als je honden uit het buitenland gaat halen van bv UPPCC en die laat aankeuren, heb je (officieel) geen "lijnen" omdat die gewoon weg niet op die stambomen staat
Kan ook.
Als ze onverwant zijn maar wel passend in je fokbeleid zou ik zo'n hond gebruiken.
En ja, dan kotsen andere fokkers je uit.
Maar eerlijk gezegd zou dat me niet erg boeien. Aangekeurd is aangekeurd tenslotte.
de meeste van die honden stammen wel af van 1 fokker (Irema curto) en zijn ergens ver weg wel weer verwant aan de "dogo canario's " van FCI, dus echt echt niet verwant heb je dus bij een DC (of PC in sommige delen) zo goed als niet
het probleem met de "PC's" is dan ook nog dat er helemaal niet veel "gedeeld" word, het is toevallig via "hard" zoeken dat ik wel wat stambomen heb kunnen vinden, maar eigenlijk staat er niet veel op het net op, dus dat word enorm moeilijk
ook willen de meeste PC fokkers helemaal niets met de DC te maken hebben dus word het al moeilijk om daar "vers bloed" van te krijgen (trouwens de enige verschillen tussen een PC en een DC is dat de honden afstammen van "pure" lijnen uit gran canaria en tenerife, dat ze geen r**t geven om kleuren, dat de honden "moeten" werken en ze lijken nog het hardste op de Perro de presa canario hoe hij ooit was, dus atletisch en geen Engelse bullen op hogere poten)

ik denk dat je maar heel weinig DC's gaat vinden die echt totaal onverwant zijn, misschien vind je ze wel, maar dan ga je volgens mij tegen hetzelfde "probleem" lopen als ik daar voor aanhaalde, honden met halve stambomen omdat niemand "weet" wie de ouders zijn
zoals deze teef, is een import teef van Tenerife, maar er "ontbreekt" een heel deel in haar stamboom, dus dat zou dan "nieuw" bloed kunnen zijn, maar ook weer wel ergens verwant (aluwel alle honden van Irema Curto (die voor een heel groot deel in de basis zitten) weer niet van die honden afstammen voor zover bekend is)
http://www.zooeasy.com/nl/stamboom-soft ... nuQIbF.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:in Spanje zelf is het ras erkent hoor, sinds 2001 is het erkent volgens FCI, alleen hier in Belgie zit het nog in een proefstage, hier kan je ook geen Belgisch kampioen worden, terwijl dat in Spanje, Polen, Nederland en een hoop andere landen al wel kan, dus ga ik er van uit dat het officieel erkent is :denken:
Ja, voorlopig erkend wil zeggen dat het nog niet overal erkend is.
Op de FCI site staat het er nog niet bij volgens mij. Ik zie het niet tenminste.
Dat is dus al min of meer vers bloed.
ik dacht dat alleen in Belgie je honden kan laten aankeuren, het enige "probleem" hier in Belgie is dat er heel veel honden afstammen van dezelfde vader, ook Darko en het dus best "moeilijk" word om hier een "nieuwe" hond te laten aankeuren, als je honden uit het buitenland gaat halen van bv UPPCC en die laat aankeuren, heb je (officieel) geen "lijnen" omdat die gewoon weg niet op die stambomen staat
Ja, maar je kunt toch elders een hond kopen en die in België laten aankeuren? Jij woont er. Jij kunt dat doen :19:
En dat die lijnen niet op de stamboom staan is toch niet erg?
Als jij weet wie ze zijn en de vader is een andere is dat al een relatief nieuwe lijn.
Gaten in de stamboom boeit toch niet?
Mij niet althans. Een goeie hond is een goeie hond, dan maar gaten.
ook willen de meeste PC fokkers helemaal niets met de DC te maken hebben dus word het al moeilijk om daar "vers bloed" van te krijgen
Ook om een pup te kopen?
Ik zou dat toch proberen denk ik.
ik denk dat je maar heel weinig DC's gaat vinden die echt totaal onverwant zijn, misschien vind je ze wel, maar dan ga je volgens mij tegen hetzelfde "probleem" lopen als ik daar voor aanhaalde, honden met halve stambomen omdat niemand "weet" wie de ouders zijn
En is daar niet achter te komen? Trouwens, als de helft bewezen onverwant is in zo'n stamboom zit je al beter en wie weet kun je zo ook oudere (en nog minder verwante) lijnen vinden.

Ik snap het probleem wel, hoor, maar alle beetjes helpen.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ja, maar je kunt toch elders een hond kopen en die in België laten aankeuren? Jij woont er. Jij kunt dat doen :19:
Als jij weet wie ze zijn en de vader is een andere is dat al een relatief nieuwe lijn.
ik heb geen idee of dat kan, een "stamboomloze" (als hij/zij uppcc geregistreerd is, is dat voor FCI even goed als geen stamboom, zij zetten die bomen niet over) hond hier heen halen en dan laten aankeuren, kan ik wel eens achter horen of dat kan of niet
ik bedoelde het "probleem" met gaten alleen dat je het dus niet echt weet, voor hetzelfde geldt komt die wel uitdezelfde lijnen en doe je zonder dat je het weet een lijn/inteelt zonder dat je dat zou willen
ook willen de meeste PC fokkers helemaal niets met de DC te maken hebben dus word het al moeilijk om daar "vers bloed" van te krijgen
Ook om een pup te kopen?
Ik zou dat toch proberen denk ik.
nee je kan er wel een pup kopen maar ben je volgens hen met een ander "ras" bezig
aluwel nu in duitsland het al meer en meer gedaan word, een DC met een "PC" en eigenlijk doen ze er niet heel veel moeilijk over, mits de DC voldoet aan hun "eisen" qua karakter, dat wil zeggen dat ze 10x pittigere zijn dan de DC over het algemeen in de meeste landen is, dat is ook volgens hun het verschil, aja en de kleur he, zij geven er niet om of de hond nu blauw, paars, zwart of gestroomd is, zolang hij maar gezond is en kan/wil werken
En is daar niet achter te komen? Trouwens, als de helft bewezen onverwant is in zo'n stamboom zit je al beter en wie weet kun je zo ook oudere (en nog minder verwante) lijnen vinden.

Ik snap het probleem wel, hoor, maar alle beetjes helpen.
daar is heel moeilijk achter te komen, omdat heel veel honden van vroeger en honden van nu op "de eilanden" zelf geen kennelnaam hebben en heel veel honden hetzelfde genoemd worden
voor de mensen ginter maakt het redelijk weinig uit van waar hij komt, als hij zijn "job" maar doet, ik denk zelfs dat er daar ook andere rassen ingekruist worden, maar zeker weten doe ik dat niet, maar de DC/PC's zien er helemaal anders uit als in andere landen
DC/PC op Gran Canaria en las palmas
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8593_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4674_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://4.bp.blogspot.com/_Ezd89oiOQxc/S ... CN0228.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb nog een vraagje omtrent in/lijnteelt
kan in/lijnteelt goed zijn voor het type hond?
bij de DC zijn enorm veel verschillende "types", zwaar kort, kort altetisch, hoog zwaar, hoog atletisch en zo voort, je kan van heel veel foto's (aja ikke toch :engel: ) al zien van waar ongeveer de hond komt, zo zie je bij Irema curto honden hoge atletische honden, terwijl je bij Barnacan bull bv korte zware honden ziet
Darko vind ik persoonlijk al te max (66cm en +/- 55kg) Guapa vind ik dan weer net te klein aluwel ze wel mooi in de rasstandaard-maar valt, zoals het er nu uit ziet, zijn alle pups een mix van hen 2, de reuen neigen meer naar Darko en ook een paar teven, de rest zit er mooi tussen in en 1teefje (de laatst geborenen) is helemaal Guapa qua bouw
Afbeelding
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef: ik heb geen idee of dat kan, een "stamboomloze" (als hij/zij uppcc geregistreerd is, is dat voor FCI even goed als geen stamboom, zij zetten die bomen niet over) hond hier heen halen en dan laten aankeuren, kan ik wel eens achter horen of dat kan of niet
natuurlijk kan dat, hier in belgië dan tenminste - ik meende uit jouw vorige reacties te zien dat je dit wist :scratch: ?

maar in ieder geval kan het dus wel, ik heb het gedaan, jaren terug :ok: .
ik weet dat je een hond kan laten aankeuren, maar ik wist niet met 100% zekerheid of dat je ook een hond kan laten aankeuren ergens anders geboren als hier in Belgie
maar nu weet ik dus dat het kan en maakt het het voor ons wel iets gemakkelijker om toch eventueel voor een DC te gaan die niet bij FCI geregistreerd is

dan heb ik nog wel een vraagje, qua kleuren dan eerder
bij honden van UPPCC (de zogezegde Presa canario's) komt wit op de kop, in de nek en zelfs vlekken op het lijf redelijk vaak voor, ook complete zwarte honden komen daar voor
als de DC officieel erkent word via FCI in juni dit jaar, is dat dat geen "probleem", omdat je dan een hond laat aankeuren die niet overeenkomt met de kleuren die FCI zegt? wit mag alleen op de borst en tenen, zwart mag helemaal niet. word het dan niet bijna onmogelijk om zo een hond toch te laten aankeuren, aluwel hij verder helemaal voldoet aan de rasstandaard?
Afbeelding
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef:
ik weet dat je een hond kan laten aankeuren, maar ik wist niet met 100% zekerheid of dat je ook een hond kan laten aankeuren ergens anders geboren als hier in Belgie
en wie gaat dat bewijzen als de hond (voor de fci) 'afstammingsloos' is :cool2: ?
:oohja: aja dat is ook weer waar :oohja:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: ik heb nog een vraagje omtrent in/lijnteelt
Ja.
Met inteelt/lijnteelt gaat alles op elkaar lijken, de binnen- en de buitenkant.
Uniformiteit in rassen is alleen bereikt door inteelt.
vania schreef:dan heb ik nog wel een vraagje, qua kleuren dan eerder
bij honden van UPPCC (de zogezegde Presa canario's) komt wit op de kop, in de nek en zelfs vlekken op het lijf redelijk vaak voor, ook complete zwarte honden komen daar voor
als de DC officieel erkent word via FCI in juni dit jaar, is dat dat geen "probleem", omdat je dan een hond laat aankeuren die niet overeenkomt met de kleuren die FCI zegt? wit mag alleen op de borst en tenen, zwart mag helemaal niet. word het dan niet bijna onmogelijk om zo een hond toch te laten aankeuren, aluwel hij verder helemaal voldoet aan de rasstandaard?
Als de aan te keuren hond qua kleuren voldoet maakt het toch niks uit?
Zwart zou ik niet doen, je moet maar afwachten wat daaruit komt en als dat alleen diskwalificerende kleuren zijn schiet je er niks mee op.

Maar er is toch vast wel een knappe hond te vinden die niet al te veel wit heeft?

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
vania schreef: ik heb nog een vraagje omtrent in/lijnteelt
Ja.
Met inteelt/lijnteelt gaat alles op elkaar lijken, de binnen- en de buitenkant.
Uniformiteit in rassen is alleen bereikt door inteelt.
dit vroeg ik eigenlijk omdat je bij de DC enorm veel verschillende types zijn
er zijn ook nog maar weinig DC's die lijken op de 1ste DC's, ze zijn allemaal te groot, te zwaar, te klein, te log, noem het maar op, meer als de helft lijkt niet meer op de "normale" DC
ik denk ook wel dat FCI daar voor iets "tussen zit" omdat de oude rasstandaard en die van UPPCC zegt dat een teef max 40kg mag wegen en een reu max 50, terwil FCI zegt teven rond 45kg en reuen vanaf tussen 50 en 55 kg, maar de meeste reuen zitten daar enorm veel boven :ugh:
vania schreef:dan heb ik nog wel een vraagje, qua kleuren dan eerder
Als de aan te keuren hond qua kleuren voldoet maakt het toch niks uit?
Zwart zou ik niet doen, je moet maar afwachten wat daaruit komt en als dat alleen diskwalificerende kleuren zijn schiet je er niks mee op.

Maar er is toch vast wel een knappe hond te vinden die niet al te veel wit heeft?
ja dat is zo, maar de kans zit er natuurlijk dan wel "groter" in dat er toch kleuren uit gaan komen die volgens FCI niet mogen, bv zoals het nest met Darko en Guapa, dan hadden er 3 pups of geen stamboom gehad, of een NEK waar je dan verder niets meer mee kan
zo is bv Jelano (zoontje van Darko en Guapa) een geweldige stevige stabiele reu (voor 6maanden te zijn) maar hem "gebruiken" zal bijna onmogelijk zijn omdat hij een witte vlek op zijn neus heeft

ik heb al wat honden op het oog voor Guapa voor volgend jaar, we willen ze alleen nog in het echt zien (ff een ritje naar roemenië :engel: ) het ging eigenlijk over het algemeen, omdat ik denk dat meer landen, waar maar 1 "stamboom-uitgave-systeem" is daar mee te maken gaat hebben als ze toch honden willen gebruiken die enkel en alleen bij UPPCC geregistreerd zijn en waar je geen honden kan laten aankeuren
ik kan bv bij Irema curto (hij is absoluut tegen de "nieuwe" rasstandaard van FCI, hij fokt naar de rasstandaard van 1989 (dezelfde ongeveer als die van UPPCC), maar hij zit wel in Spanje) een hond kopen, die zijn UKC geregistreerd en hem/haar dan hier laten aankeuren en "gebruiken", maar heel veel landen kunnen dat niet denk ik dan (ik kan ff niet vinden of sint hubertus UKC registreert of niet :ugh: )
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Verschil in type boeit mij niet erg eigenlijk.
Of wel, in die zin dat het wijst op variatie en dat is alleen maar gunstig.
vania schreef: ja dat is zo, maar de kans zit er natuurlijk dan wel "groter" in dat er toch kleuren uit gaan komen die volgens FCI niet mogen, bv zoals het nest met Darko en Guapa, dan hadden er 3 pups of geen stamboom gehad, of een NEK waar je dan verder niets meer mee kan
Maar een bles is toch minder gewenst of ongewenst, niet dusdanig dat het een NEK is?
Dat zou te idioot voor woorden zijn. :piew:
Die bles is recessief namelijk, het zou belachelijk zijn dat een NEK te noemen.
Zwart gaat er niet uit komen overigens, zolang je tenminste geen zwart gebruikt.

UKC, welk land is dat dan?

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: UKC, welk land is dat dan?
USA
Niet FCI erkend.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat dacht ik al maar Vania heeft het over Spanje dacht ik? Daarom was ik even de draad kwijt.

Nouja, hoe dan ook, als het UKC Amerika is kan je wel importeren maar moet je laten aankeuren.
En als het toch anders is weet ik het niet tot ik weet wat ;)

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ja, maar je kunt toch elders een hond kopen en die in België laten aankeuren? Jij woont er. Jij kunt dat doen

Misschien kunnen al die gaten op de stamboom van die reu ingevuld worden dat het zwaar familie van je teef is .?
En wie zegt dat die reu uit gezonde lijnen komt.?
Op zich ook weer een groot risico wat je kan nemen.
Onverwant brengt ook niet altijd gezond.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kees, je kan niet quoten ;)
bouvierpoedel schreef: Misschien kunnen al die gaten op de stamboom van die reu ingevuld worden dat het zwaar familie van je teef is .?
Ja, deels kan hij verwant zijn aan je teef. Maar als wat wel ingevuld is, onverwant is, haal je toch vers bloed binnen.

En ik snap wel wat je bedoelt hoor, met de angst voor wat je binnenhaalt. Maar in elk geval haal je verse genen binnen, waarmee je risico's omlaag brengt.
Natuurlijk is er een risico dat je iets verkeerds binnenhaalt.
Maar het risico op nieuwe genen is groter en dat is bloedverversing.
Daarmee loop je een groot "risico" op gezondere honden.
Het is maar net wat je belangrijker vindt. :19:

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:Verschil in type boeit mij niet erg eigenlijk.
vania schreef: ja dat is zo, maar de kans zit er natuurlijk dan wel "groter" in dat er toch kleuren uit gaan komen die volgens FCI niet mogen, bv zoals het nest met Darko en Guapa, dan hadden er 3 pups of geen stamboom gehad, of een NEK waar je dan verder niets meer mee kan
Maar een bles is toch minder gewenst of ongewenst, niet dusdanig dat het een NEK is?
Zwart gaat er niet uit komen overigens, zolang je tenminste geen zwart gebruikt.

maar heel veel verschillende types kan toch nooit niet "goed" zijn, ik snap best dat er een "paar" types zijn, maar bij de DC zijn er wel heel erg veel (vind ik)
bij de aussie heb je bv een showtype en een werktype, hetzelfde bij de border collie
maar bij de DC heb je:
- veel te zwaar
- veel te klein
- te veel vel
- te groot
- uit proporties
- te kort (ze moeten langer zijn als hoog)

dit staat er in de FCI rasstandaard:

COLOUR: All shades of brindle, from warm dark brown to pale grey or blond. All shades of fawn to sandy. White marks are acceptable on the chest, at the base of the neck or throat, forefeet and toes of hind feet, but these should be kept to a minimum.
The mask is always black, and should not spread above eyelevel.

FAULTS: Any departure from the foregoing points should be considered a fault and the seriousness with which the fault should be regarded should be in exact proportion to its degree and its effect upon the health and welfare of the dog.

FAULTS:
• Too many facial wrinkles, but not affecting the expression.
• Pincer bite.

SEVERE FAULTS:
• Incorrect head-face proportions
• Extremely convergent facial-cranial lines (over pronounced stop)
• Extremely divergent facial-cranial lines.
• Excessive mask (above the level of eyes)
• Feet and toes turning outwards or inwards
• Excessively pendulous, small or prominent flews.
• Loins and withers of the same height.
• Too large dewlap
• Sagging eyelids
• Bridge of nose not flat.
• Excessive or poor angulations.
• Sagging underline.
• Chest not deep enough.
• Incorrect position of limbs.
• Thin tail. Set on too high.
• Insufficient amount of bone.

VERY SEVERE FAULTS:
• Square profile.
• Triangular head, narrow (not cube shape)
• Weak appearance
• Curled tail, very thin, equally thick throughout its length; or deformed.
• Size outside the limits of the standard.
• Saddle or roached back.
• Narrow chest.
• Frail appearance, seen from the front..
• Insufficiently sprung ribcage.
• Absence of wrinkles on the facial-cranial area (skin taut, not elastic)
• Light eyes (yellow), very close together or oblique, sunken or protuding.
• Very undershot mouth.
• Missing teeth (except P1).
• Ears set very high.
• Rounded or domed skull.
• Smooth and thin hair
• Insufficient mask.
• Long neck, not thick enough.

ELIMINATING FAULTS:
• Aggressive or overly shy.
• Unbalanced temperament.
• Depigmented nose or mouth lining.
• Total absence of mask.
• Unacceptable white marks.
• Overshot mouth.
• Croup lower than withers. Sloping topline.
• Blue eyes or unmatched in colour.
• Cropped tail.
• Monorchid or cryptorchid specimens.
• Lack of chest capacity.

UKC komt uit Amerika, maar blijkbaar kan een Spanjaard (Irema Curto) daar ook stambomen krijgen :denken:
Afbeelding
vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ja, dat dacht ik al maar Vania heeft het over Spanje dacht ik? Daarom was ik even de draad kwijt.

Nouja, hoe dan ook, als het UKC Amerika is kan je wel importeren maar moet je laten aankeuren.
En als het toch anders is weet ik het niet tot ik weet wat ;)
ik had het inderdaad over een Spaanse fokker
dit staat er op zijn website:
Pups come with DNA , tattoo, Parentage Certified, and Pedigree UKC
en dit zijn de contact gegevens die op de site staan:
MANUEL CURTO GRACIA
Camino Guillén, s/n. Ortigal Alto, LA LAGUNA - 38297
TENERIFE -CANARY ISLANDS -SPAIN

hij woont in Spanje maar zijn honden zijn niet FCI geregistreerd, wel bij UKC en ook zijn pups worden daar geregistreerd

Marjoleine schreef:Kees, je kan niet quoten ;)
bouvierpoedel schreef: Misschien kunnen al die gaten op de stamboom van die reu ingevuld worden dat het zwaar familie van je teef is .?
Ja, deels kan hij verwant zijn aan je teef. Maar als wat wel ingevuld is, onverwant is, haal je toch vers bloed binnen.

En ik snap wel wat je bedoelt hoor, met de angst voor wat je binnenhaalt. Maar in elk geval haal je verse genen binnen, waarmee je risico's omlaag brengt.
Natuurlijk is er een risico dat je iets verkeerds binnenhaalt.
Maar het risico op nieuwe genen is groter en dat is bloedverversing.
Daarmee loop je een groot "risico" op gezondere honden.
Het is maar net wat je belangrijker vindt. :19:
hetgeen Kees bedoeld is ook mijn "probleem"
hoe kan je zeker weten dat hij/zij niet verwant is als er maar 2 of 3 generaties bekend zijn
het kan nieuw bloed zijn, maar het kan ook van niet
dan ga je al een DNA test moeten doen van beide honden om te zien of ze verwant zijn of niet (geen idee hoe ver ze dat terug kunnen zien)
waarom loop je een groter risico op gezondere honden bij het binnen halen van "vers bloed", als je zowel in/lijnteelt als outcross doet (voor zover mogelijk)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: waarom loop je een groter risico op gezondere honden bij het binnen halen van "vers bloed", als je zowel in/lijnteelt als outcross doet (voor zover mogelijk)
Nee, je loopt een "risico" op gezondere honden als je vers bloed binnenhaalt.
Omdt je dan andere genen binnenhaalt en zo je eigen poel als het ware verdunt.
En als je je genenpoel verdunt, is de kans dat er problemen uitkomen kleiner.
En dus heb je "risico" op gezondere honden. :19:

Natuurlijk kan een nieuwe hond ook verwant zijn. Maar zelfs al is dat zo, als hij ook half van nieuwe genen is, heb je die toch maar mooi binnen.

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

vania schreef: hetgeen Kees bedoeld is ook mijn "probleem"
hoe kan je zeker weten dat hij/zij niet verwant is als er maar 2 of 3 generaties bekend zijn
Vaak weet je wel waar de hond vandaan komt en kan dan inschatten of hij dichtbij verwant zou kunnen zijn aan jouw honden. Ook kun je het, als je in een ras zit ook best wel inschatten dmv type. Ik denk ook bij de DC wel. De kans dat een hond uit een hele andere streek (of land) van een heel ander type dichtbij verwant is aan de jouwe is klein. Ook kan er op papier niets staan maar is door veel te vragen en uit te zoeken vaak ook wel eea te achterhalen.
dan ga je al een DNA test moeten doen van beide honden om te zien of ze verwant zijn of niet (geen idee hoe ver ze dat terug kunnen zien)
Dat kunnen ze (nog) niet zien.
waarom loop je een groter risico op gezondere honden bij het binnen halen van "vers bloed", als je zowel in/lijnteelt als outcross doet (voor zover mogelijk)
Door te spreiden, en zeker door totaal onverwante dieren (bv met een ander ras) wordt de kans dat slechte genen elkaar treffen veel minder groot.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

vania schreef:
Marjoleine schreef:Verschil in type boeit mij niet erg eigenlijk.

maar heel veel verschillende types kan toch nooit niet "goed" zijn, ik snap best dat er een "paar" types zijn, maar bij de DC zijn er wel heel erg veel (vind ik)
bij de aussie heb je bv een showtype en een werktype, hetzelfde bij de border collie
maar bij de DC heb je:
- veel te zwaar
- veel te klein
- te veel vel
- te groot
- uit proporties
- te kort (ze moeten langer zijn als hoog)

dit staat er in de FCI rasstandaard:

COLOUR: All shades of brindle, from warm dark brown to pale grey or blond. All shades of fawn to sandy. White marks are acceptable on the chest, at the base of the neck or throat, forefeet and toes of hind feet, but these should be kept to a minimum.
The mask is always black, and should not spread above eyelevel.

FAULTS: Any departure from the foregoing points should be considered a fault and the seriousness with which the fault should be regarded should be in exact proportion to its degree and its effect upon the health and welfare of the dog.

FAULTS:
• Too many facial wrinkles, but not affecting the expression.
• Pincer bite.

SEVERE FAULTS:
• Incorrect head-face proportions
• Extremely convergent facial-cranial lines (over pronounced stop)
• Extremely divergent facial-cranial lines.
• Excessive mask (above the level of eyes)
• Feet and toes turning outwards or inwards
• Excessively pendulous, small or prominent flews.
• Loins and withers of the same height.
• Too large dewlap
• Sagging eyelids
• Bridge of nose not flat.
• Excessive or poor angulations.
• Sagging underline.
• Chest not deep enough.
• Incorrect position of limbs.
• Thin tail. Set on too high.
• Insufficient amount of bone.

VERY SEVERE FAULTS:
• Square profile.
• Triangular head, narrow (not cube shape)
• Weak appearance
• Curled tail, very thin, equally thick throughout its length; or deformed.
• Size outside the limits of the standard.
• Saddle or roached back.
• Narrow chest.
• Frail appearance, seen from the front..
• Insufficiently sprung ribcage.
• Absence of wrinkles on the facial-cranial area (skin taut, not elastic)
• Light eyes (yellow), very close together or oblique, sunken or protuding.
• Very undershot mouth.
• Missing teeth (except P1).
• Ears set very high.
• Rounded or domed skull.
• Smooth and thin hair
• Insufficient mask.
• Long neck, not thick enough.

ELIMINATING FAULTS:
• Aggressive or overly shy.
• Unbalanced temperament.
• Depigmented nose or mouth lining.
• Total absence of mask.
• Unacceptable white marks.
• Overshot mouth.
• Croup lower than withers. Sloping topline.
• Blue eyes or unmatched in colour.
• Cropped tail.
• Monorchid or cryptorchid specimens.
• Lack of chest capacity.

UKC komt uit Amerika, maar blijkbaar kan een Spanjaard (Irema Curto) daar ook stambomen krijgen :denken:
Al die verschillende typjes zegt natuurlijk ook wat over de genetische diversieteit.
Neem het type [ ook ouders ] eruit wat je het meest aanspreekt .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:
Ja dat kan gewoon, zou er hier bij de xHH ook stambomen van kunnen krijgen vveel vd naar de VS verkochte xHH krijgen daar een UKC stamboom, kunnen de nwe eigenaren gewoon aanvragen.
vania
Zeer actief

sirene schreef:
vania schreef: hetgeen Kees bedoeld is ook mijn "probleem"
Vaak weet je wel waar de hond vandaan komt en kan dan inschatten of hij dichtbij verwant zou kunnen zijn aan jouw honden. Ook kun je het, als je in een ras zit ook best wel inschatten dmv type. Ik denk ook bij de DC wel. De kans dat een hond uit een hele andere streek (of land) van een heel ander type dichtbij verwant is aan de jouwe is klein. Ook kan er op papier niets staan maar is door veel te vragen en uit te zoeken vaak ook wel eea te achterhalen.
bij dat laatste zit zo wat het "schoentje" te wringen, niet iedereen is er open en bloot over van waar zijn/haar hond afstamt, zo is er bv een Spaans kampioen van '96 ( http://www.reygladiador.com/eng/champion_guayacan.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) waarvan niemand weet van wie hij afstamt, het is (blijkbaar) nergens niet te vinden, terwijl er van de 1ste geregistreerde kampioen van Spanje (in '92) wel zijn stamboom te vinden is (er zijn nog 2 kampioenen voor hem geweest, maar daar staat geen jaartal bij)
je kan inderdaad aan type best wel zien van waar de hond komt, maar soms is het best moeilijk omdat hij dan op een bepaald type lijkt en er dan totaal niet van afstamt :oohja:

het geen ik enorm "lastig" vind is, dat er heel veel "PC" fokkers zijn (DC's geregistreerd bji UPPCC of UKC, zijn zogenaamd Presa Canario's :piew: ) die een website hebben, maar waar geen afstamming van te vinden is, als je hen mailt, antwoorden ze redelijk dikwijls niet, omdat ik zogezegd Dogo Canario's heb en geen Presa Canario's :piew:
Afbeelding
vania
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Al die verschillende typjes zegt natuurlijk ook wat over de genetische diversieteit.
Neem het type [ ook ouders ] eruit wat je het meest aanspreekt .
ik denk dat dat het "grootste" probleem gaat zijn :engel: :N:
ik vind Darko echt de max van hoogte en gewicht, zwaarder moeten de reuen voor mij niet zijn, maar bijna alle FCI geregistreerde DC reuen zijn of korter en even zwaar of even hoog maar nog zwaarder
ik hou meer van een atletische DC en dan ben ik al bijna genootzaakt om de hoek van de zogezegde "presa canario" op te gaan en dan stoot ik dus tegen het probleem aan dat zij vinden dat het 2 verschillende rassen zijn en je dan kruisingen gaat fokken en geen "ras" :19:
de DC reuen die ik nu op het oog heb, zijn allemaal "typje Darko" of slanker, maar dat is vanaf foto's en informatie van de eigenaar via het net, Jan zou graag de reuen in het echt gaan bekijken en 1 van die reuen zit in Roemenie :engel: :N:

crutz schreef:
vania schreef:
Ja dat kan gewoon, zou er hier bij de xHH ook stambomen van kunnen krijgen vveel vd naar de VS verkochte xHH krijgen daar een UKC stamboom, kunnen de nwe eigenaren gewoon aanvragen.
dat wist ik dus niet, misschien daarom dat er toch een deel Dogo canario's ingeschreven zijn bij zowel FCI als UKC of UPPCC
kan je dat in Belgie ook, weet jij dat?
pakt dat Guapa volgend jaar in haar nest weer "witte" pups hebben, geweldig qua bouw en karakter uitgroeien, maar bv een NEK op hun stamboom hebben omdat het "wit" op plaatsen zit waar het niet mag, dan kan ik hen dus ook bij UKC of zo in laten schrijven, zodat wij ze eventueel toch kunnen gebruiken ondanks hun "kleurfout" dan kunnen die pups wel "gewone" stambomen krijgen van UKC niet?
oh nee dat kan niet, FCI erkent UKC niet zeker :denken: :denken: :denken: dan haalt het al niet heel veel uit :ugh:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

idd, je geeft t antwoord al, UKC is niet FCI erkend, maar ja, je kan ze daar dus aanmelden....niet dat het nut heeft... :mrgreen:

http://www.ukcdogs.com/WebSite.nsf/WebPages/Home" onclick="window.open(this.href);return false;
crutz
Zeer actief
Contacteer:

zie ook http://www.ukcdogs.com/WebSite.nsf/WebP ... rationHome" onclick="window.open(this.href);return false;
vania
Zeer actief

crutz schreef:idd, je geeft t antwoord al, UKC is niet FCI erkend, maar ja, je kan ze daar dus aanmelden....niet dat het nut heeft... :mrgreen:

http://www.ukcdogs.com/WebSite.nsf/WebPages/Home" onclick="window.open(this.href);return false;
ik typte en dacht toen, "oeps ook dat gaat niet" :oohja:

dus eignelijk kan ik zowel Darko, Guapa als Jänta zowel bij FCI (waar ze nu geregistreerd zijn) en bij UKC registeren, dan zijn ze zowel DC als "PC" :engel:
ik ga er straks eens voorzitten en het allemaal goed doorlezen en eens zien of dat "nut" heeft om dat te doen, zou dat nu nog gaan, of gaat dat alleen met de geboorte? (Darko is 5,5, Guapa is 3,5 en Jänta is 6maanden)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”