Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buiten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dennis_Charlie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Whippet

Buiten

Ongelezen bericht door Dennis_Charlie »

Hi there,

Ik heb een Whippet die tamelijk goed luistert. Echter, buiten is hij een ramp. Ik krijg het niet voor elkaar om hem af te leren te willen spelen met andere honden. Hij is totaal niet agressief, maar aan de riem wil hij per se naar een andere hond toe en komt dan agressief over. Los is het geen probleem, maar vast word ik bekant maf van hem. Hij is inmiddels 2,5, maar in dat opzicht heel erg een puppie. Help!
Een Whippet uitlaten wanneer het regent:
Ik doe de voordeur open: "Nee, NEEEEEEE! Baas, ik ga echt de regen niet in!"
Ik sjor hem met twee handen aan de riem de straat op.
"Echt niet, echt niet! Het is ook nog eens koud, ik heb als windhond een hele dunne vacht en huid weet je nog?"
"Charlie, verdomme, loop eens mee!"
"Jank, piep, nee baas ik wil niet!"
"Hup, lopen, pissen, poepen, ik word ook nat."
Charlie doet een heel snel plasje. "Baas, *trekt richting voordeur* ik wil weer naar binnen. M'n haar!"
Noeska
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua
Aantal honden: 4

Re: Buiten

Ongelezen bericht door Noeska »

Wat doet hij dan om zo agressief over te komen maar het niet te zijn :denken:
Willen spelen oogt toch niet agressief?
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik zou m in de bench stoppen :mrgreen:
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

sjaak-k schreef:Ik zou m in de bench stoppen :mrgreen:
:F:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Afbeelding

:pffff:
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Wel leren dat hij tussen de tralies door moet piesen.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Dennis_Charlie schreef:Hi there,

Ik heb een Whippet die tamelijk goed luistert. Echter, buiten is hij een ramp. Ik krijg het niet voor elkaar om hem af te leren te willen spelen met andere honden. Hij is totaal niet agressief, maar aan de riem wil hij per se naar een andere hond toe en komt dan agressief over. Los is het geen probleem, maar vast word ik bekant maf van hem. Hij is inmiddels 2,5, maar in dat opzicht heel erg een puppie. Help!
Toen wij Tessa kregen had zij het predikaat agressief te zijn naar andere honden. Zij was nog geen 2 jaar en had al 2 eigenaren gehad voor wij haar uit het asiel haalden.
Tessa is absoluut NIET agressief naar andere honden, maar als zij aan de riem zit en ze ziet een andere hond dan gaat zij (het liefst) uit haar dak. Trekken, springen, grommen en grauwen, ze komt dan vreselijk agressief over, als ze los is gedraagt ze zich heeeel anders.
Ik wil geen gestuiter aan de riem en ik probeer in die situaties dan ook zoveel mogelijk de rust erin te brengen. Niet verder lopen, gaan zitten, aandacht vragen, rust/aandacht belonen en het werkt. Komt vaak heel asociaal over op de andere hondeneigenaren omdat ik mijn volledige aandacht op Tessa heb en hun negeer, maar dat moet dan maar.
Het is nog steeds best moeilijk voor haar, veel zit ook in het karakter en haar vorige opvoeding, maar het gaat vooruit.

Probeer een middenweg te vinden. Zoveel mogelijk los en lekker spelen, maar aan de riem geen gedoe. Rust er in brengen is nmm het belangrijkste.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Probeer een middenweg te vinden. Zoveel mogelijk los en lekker spelen, maar aan de riem geen gedoe. Rust er in brengen is nmm het belangrijkste.
Ik denk, dat je een probleem hebt. Een Whippet is een lange hond en die mogen niet los volgens de F/F wet. Niet dat ik er mee zit hoor, maar het kan je een lieve duit kosten.
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

nyckle schreef:
Ik denk, dat je een probleem hebt. Een Whippet is een lange hond en die mogen niet los volgens de F/F wet. Niet dat ik er mee zit hoor, maar het kan je een lieve duit kosten.
Een wat?
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

nyckle schreef:
Niet dat ik er mee zit hoor, maar die windhondenwet is echt al járen afgeschaft.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

1. Het begrip 'ter uitoefening van de jacht' a.b.i. art 50 Flora- en faunawet. De tenlastelegging is toegesneden op het zich met andere dan tot jagen geoorloofde middelen ‘ter uitoefening van de jacht’ in het veld bevinden (twee lange honden).

Verweer verdachte: weliswaar met twee lange honden in het veld bevonden, doch niet ter uitoefening van de jacht (uitlaten honden).

Het hof geeft een weergave van wettekst artikel 50, derde en vierde lid, Flora- en faunawet (degene die zich in het veld bevindt met (...) andere middelen waarmede kan worden gejaagd, wordt geacht zich daarmede ter uitoefening van de jacht in het veld te bevinden, tenzij het tegendeel blijkt) en de parlementaire geschiedenis (MvA I, 23 147, nr. 104b, p. 17). Hof: Dat van het tegendeel sprake is, is niet gebleken, noch is dit door de verdachte genoegzaam aannemelijk gemaakt. Volgt geldboete van EUR 100,- ter zake van deze overtreding.

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen weten:

Artikel 50 Flora en Faunawet

1.Tot jagen geoorloofde middelen zijn:
a. geweren;
b. honden, niet zijnde lange honden;
c. gefokte jachtvogels, te weten slechtvalken (Falco peregrinus) en haviken (Accipiter gentilis);
d. geregistreerde eendenkooien als bedoeld in artikel 56;
e. lokeenden of lokduiven, mits niet blind of verminkt;
f. fretten;
g. buidels.

2.Bij algemene maatregel van bestuur kan het gebruik van de in het eerste lid genoemde middelen worden uitgesloten of beperkt. Daarbij kunnen tevens regels worden gesteld betreffende de eisen waaraan die middelen dienen te voldoen, alsmede betreffende het gebruik van munitie, waarbij ook rekening kan worden gehouden met belangen van veiligheid, volksgezondheid, welzijn en milieu.

3.Het is verboden zich ter uitoefening van de jacht in het veld te bevinden met andere dan tot jagen geoorloofde middelen.

4.Degene die zich in het veld bevindt met een of meer tot jagen geoorloofde middelen, bedoeld in het eerste lid, alsmede met andere middelen waarmede kan worden gejaagd, wordt geacht zich daarmede ter uitoefening van de jacht in het veld te bevinden tenzij het tegendeel blijkt.

bron http://zweetwerk.messageboard.nl/viewtopic.php?t=314
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik heb de oorspronkelijke wetstekst maar even gezocht. Daaraan hecht ik dan weer meer dan aan een overname op een forum.

Maar ik denk dat we ervan uit mogen gaan dat TS binnen de context van de vraag geen intenties heeft om te jagen met de hond en dat het gaat om gewoon losloopgebied waarbij het probleem van andere honden willen benaderen juist niet het probleem is. Deze FF-wet gaat over jagen en dat heeft met de vraag van TS niets te maken.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Loslopen 'lange honden'
Er wordt veelal beweerd dat windhonden (Greyhound, Whippet, Afghaanse Windhond, Galgo Espanol, Podenco, etc.) in Nederland nooit los zouden mogen lopen volgens de Wet. Vaak duidt men dit aan met 'lange honden'. Een lange hond is een hond die snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te vangen.
Er is echter geen specifieke regelgeving (meer) met betrekking tot windhonden.

Iedere hondeneigenaar dient zich echter wel te houden aan de Flora- en faunawet.

Naast de Flora- en faunawet kunnen ook nog Algemeen Plaatselijke Verordeningen van de gemeente van toepassing zijn op honden.

In de Flora- en Faunawet staat dat iedereen verplicht is te verhinderen dat een dier (dus ook alle honden) dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt (artikel 16, lid 3).

Met veld wordt volgens de Flora- en Faunawet bedoeld: stranden, schorren, gorzen, kwelders, slikken, wadden, binnenwateren en territoriale wateren alsmede wegen en paden, voor zover deze geacht kunnen worden deel uit te maken van een voor de uitoefening van de jacht bestemd of geschikt terrein.
Hieronder vallen bijvoorbeeld, bossen, wegen en paden waar bejaagbare soorten als konijn en fazant aanwezig zijn.

Dit is van toepassing voor iedere hondenbezitter, die zijn hond niet gebruikt in het kader van jacht of beheer en schadebestrijding.

Men moet dus goed uitkijken als men zich in een veld begeeft. Als het al is toegestaan om er met de hond te komen moet de bezitter of toezichthouder altijd voorkomen dat de hond in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

bron
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
nyckle
Zeer actief

[Sandra] schreef:Ik heb de oorspronkelijke wetstekst maar even gezocht. Daaraan hecht ik dan weer meer dan aan een overname op een forum.

Maar ik denk dat we ervan uit mogen gaan dat TS binnen de context van de vraag geen intenties heeft om te jagen met de hond en dat het gaat om gewoon losloopgebied waarbij het probleem van andere honden willen benaderen juist niet het probleem is. Deze FF-wet gaat over jagen en dat heeft met de vraag van TS niets te maken.

Vannacht de F/F nog even opgezocht op de pagina van de NOJG. Het desbetreffende artikel over aanlijnen van lange honden is inderdaad verwijderd.Ik loop dus weer eens wat jaren achter. ( Een jaar of zes)

Dat wil niet zeggen, dat ik de plank helemaal missla. De F/F wet geldt voor iedereen. Dus niet alleen voor jagers. Als een hond, ook in een losloop gebied achter een ree aangaat en een BOA ziet dat, dan ben je zwaar de beer. Je hond is dan aan het jagen, of je dat wilt of niet. Natuurlijk wil jij en TS dat niet. Maar jagen is: bemachtigen, doden of het met het oog daarop opsporen van wild alsmede het doen van pogingen daartoe'', aldus artikel 1.

Artikel 2

1. Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving.
2. De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.

Artikel 9
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te sporen.

Artikel 10 de FF-wet
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten.

Heel snel kom je dan ook in aanraking met artikel 11.

Artikel 11

Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren.

Bijna alle in het wild levende dieren vallen onder beschermde dieren. ( bruine- en zwarte rat huismuis en mol niet)
Dus als Fikkie niet netjes naast je loopt en achter een beestje aangaat, kun je een pittige rekening tegemoet zien.

Bij ons in het dorp ging een Rothweiler achter een haas aan in een losloop gebied. Boete €450,-

Artikel 16

*

1.Het is degene die niet voorzien is van een jachtakte, verboden in het veld een geweer of een gedeelte van een geweer te dragen tenzij hij uit andere hoofde tot het gebruik van een geweer ter plaatse gerechtigd is.
*

2.Het is degene die zich in het veld ophoudt, verboden zich zonder gegronde reden met een fret, een buidel of een kastval te bevinden op gronden, waarop hij niet bevoegd is van die middelen gebruik te maken voor de uitoefening van de jacht of in verband met beheer en bestrijding van schade als bedoeld in de artikelen 65, 67 en 68.
*

3.Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Hier het zelfde probleem
Hij begint dan met een grom, een kef en dan een piep
Mensen denken dan: oe die hond is vals, wat die dus echt niet is!

Ik probeer de aandachtsoefeningen toe te passen zoals de kijk (het naar jou laten kijken) maar vaak zonder suc6... Ik lees nog even mee hier voor een goede tip, maar zo weet je dat jou hond niet de enige is!

p.s. ik heb 2 cursussen met hem gedaan (Pulchra)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

meestal is het "nog" geen agressie, maar frustratie van het vastlopen in de lijn die maakt dat ze uitvliegen en naar gaan doen.
trainen op netjes naast lopen onder alle omstandigheden kan helpen.
verder als ze in de lijn gaan hangen en grommen gewoon niet reageren( kan best met zo`n mug aan de lijn) en pas als ze daarna weer gekalmeerd is en naar je kijkt belonen.
een correctie op zo`n moment doet toch weinig of niets, je kunt je die moeite beter besparen :roll: :U:
als je dit consequent toepast zal de hond steeds eerder gaan kijken waar de beloning blijft, en het na een (lange, of minder lange) tijd vanzelf gaan doen als je een hond aangelijnd tegenkomt.
succes in ieder geval :wink:
Dennis_Charlie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Whippet

Ongelezen bericht door Dennis_Charlie »

Wat betreft dat jagen.... Nee, die intentie heb ik niet. Wel moet ik absoluut uitkijken wanneer er iets voorbij schiet (duif, konijn, kat). Het is volgens mij verstandiger om Whippets niet los te laten, maar ze moeten ergens die gigantische berg energie kwijt en het is natuurlijk schitterend om te zien.
Wat de originele vraag betreft. Ik kreeg vorige week van een buurman het advies om het even een paar seconden te laten gaan (dus, snuffelen, kennis maken, etc.). En echt, dat werkt! Nu is het gewoon *snuffel, hoi, ik ben Charlie*, daarna roep ik een keer en is het probleem over.
Ik herken trouwens ook heel erg het grommen en dan wegrennen als uitdaging.
Een Whippet uitlaten wanneer het regent:
Ik doe de voordeur open: "Nee, NEEEEEEE! Baas, ik ga echt de regen niet in!"
Ik sjor hem met twee handen aan de riem de straat op.
"Echt niet, echt niet! Het is ook nog eens koud, ik heb als windhond een hele dunne vacht en huid weet je nog?"
"Charlie, verdomme, loop eens mee!"
"Jank, piep, nee baas ik wil niet!"
"Hup, lopen, pissen, poepen, ik word ook nat."
Charlie doet een heel snel plasje. "Baas, *trekt richting voordeur* ik wil weer naar binnen. M'n haar!"
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

sjaak-k schreef:Ik zou m in de bench stoppen :mrgreen:
Optillen :N:
Dennis-Charlie, fijn dat het al opgelost lijkt te zijn, soms is het zo simpel dat je je voor je kop kunt slaan dat je dat zelf niet bedacht had :W:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”