Ik denk ook niet dat het staartaanzet is hoor, want duidelijk is wel dat honden met hun staart alle kanten opkunnen. Toch zou er misschien qua staartdracht wel wat erfelijks mee kunnen spelen. Niet voor niets heeft een heel ras globaal genomen dezelfde staartdracht toch. Verder ben ik het er helemaal mee eens hoor. Vrolijk gedragen maar niet over de rug, helemaal prima!
Inge O schreef:Madelief schreef:
Ik ben het voor het grootste deel met je eens, maar zie geen probleem in het laag moeten dragen van de staart.
en nu ben ik het alweer met je eens maar mijn probleem ligt bij het 'moeten'. dan krijg je dus hoe dan ook mensen die dan in het ongunstigste geval gaan meppen of druk zetten en in het gunstigste geval erop gaan trainen en dat vind ik hoe dan ook een kwalijke zaak, ik zie daar echt geen enkele goede kant aan, zowel niet voor wat betreft de hond zelf als voor wat het foktechnische aangaat

.
Absoluut waar. Maar, zoals in bovenstaande blijkt, is dat moeten helemaal niet zo strak. Niks bij ons is erg strak, goddank. Dat is bij andere rassen wel anders. Er zijn bijzonder veel beaucerons zonder paralell belijnd hoofd, of met lichter dan gewenst brand (oh ja joh?

) of juist met zwart doorschoten brand, of met hele rare oren. Bij de oren staat dan vaak "vrolijk gedragen oor" , maar daar blijft het zo'n beetje bij. Ons ras is niet voor niets zo weinig homogeen

Het meeste is alleen maar gewenst en niet ge-eist.
Maar wat ik net al zei...wat is dan het verschil met letten op een herdershondenhoofd en de ongewenste zware ronde koppen benoemen? Het enige verschil is dat mensen mogelijk iets kunnen doen aan de staartsdracht en niet kunnen doen aan de kopvorm. Bedoel je dat?
Dat mensen menen "fouten" in hun hond te moeten verdoezelen of veranderen is al zo oud als de showwereld, en dat heeft denk ik meer van doen met de showwereld zelf als met de rasstandaard. Je kunt tenslotte ook besluiten het niet te doen. Tegelijkertijd is het pure feit dat er een rasstandaard is inherent aan het "moeten" benoemen van fouten of afwijkingen van het gewenste. Anders is het toch geen ras? Als alles maar mag? Je moet toch ergens naar kijken? Zolang het niet erg streng beoordeeld wordt zie ik werkelijk het probleem niet. Het probleem ligt hem eerder in willen winnen en de huidige trent dat alleen nog Utjes goed genoeg zijn. Mentaliteit dus met verlies van overzicht over het geheel. Als je echt wat wilt bereiken met je fok moet je minstens ook de fouten van je eigen honden kunnen zien. Anders heb je ook geen idee hoe je iets kunt verbeteren toch? Dus moet er gewoon op het keurrapport staan wat er gezien wordt in de ring. Ook al is dat een moment-opname of er een verklaring voor.
Mijn mening hoor
En met betrekking tot de staart is er nog heel veel speling tussen laag gedragen en niet boven de ruglijn.