Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duur CT scan in Utrecht

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Duur CT scan in Utrecht

Ongelezen bericht door Floortje »

Mijn hond krijgt maandag een hals/thorax en schildklier CT scan in Utrecht.
Er werd mij geadviseerd om broodjes en een goed boek mee te nemen, omdat het heel lang duurt.

Wie heeft dit al eens meegemaakt en hoe gaat het in z'n werk?
Waarom duurt het zo lang? Krijg je gelijk de uitslag?
Op internet is er weinig over te vinden.

(voordat ik commentaar krijg: Ik heb niet genoeg doorgevraagd aan de DA omdat ik op het moment in een roes leef. Een aantal (zeer directe) dierbaren zijn op het moment in behandeling voor kanker, kom al veel te veel in ziekenhuizen op het moment. Toen ik te horen kreeg dat mijn hond ook kanker had ben ik een beetje overgegaan op de automatische piloot wat betreft (beslissingen over) onderzoeken en behandelingen.
Ik ben nu pas weer een beetje terug op aarde en nu komen de vragen naar boven, in neem het mezelf ook kwalijk dat ik niet doorgevraagd heb.)
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Duur CT scan in Utrecht

Ongelezen bericht door annemick »

Wat naar voor jullie :ugh: Ben wel bekend met Utrecht, maar meer met operatie's, onderzoeken, echo's en controles dus niet de scan. Er is daar een grote wachtruimte met mogelijkheid voor drinken, gebouw ernaast heeft een cafetaria waar je ook naar toe kunt. Meestal ga je na je te melden bij de balie even wachten met de hond tot je wordt opgeroepen voor een consult waarna je meestal terug naar de wachtruimte gaat waar je hond wordt opgehaald voor, in mijn geval, de echo of operatie. De behandelende arts komt later langs in de wachtruimte of neemt je mee naar een kamer om de uitslag te bespreken als die snel bekend is, zijn er verdere onderzoeken nodig waarvan uitslag niet meteen bekend is wordt je of later thuis gebeld of je krijgt het nummer van het telefonisch spreekuur. Ik wens je veel succes toe maandag en het is niet gek dat je van slag bent en niet hebt doorgevraagd, komt mij bekend voor, misschien een tip om wat vragen die je hebt op te schrijven en mee te nemen, Sterkte :roos:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb ook werkelijk geen idee, maar vind het wel heel erg voor jullie.
Denk trouwens ook dat het per deel van het lichaam dat onderzocht moet worden, verschillend is.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

Onze Luc heeft vorig jaar in Utrecht ook zo'n scan gehad. Dat was toevallig ook in maart.

Het duurde toen idd ook erg lang. Maar tja ik leefde toen ook in een roes en ik weet niet meer precies hoelang. Ook werd er meteen een uitgebreid biopt genomen dus hij moest onder narcose.

Ik weet niet of een hond normaal voor een CT scan ook onder narcose moet??

Maar het gaat idd zoals Annemick verteld.

ALs je alleen gaat zou ik idd iets mee nemen wat je een klein beetje afleiding kan geven.

heel veel sterkte.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Floortje
Zeer actief

Bedankt voor de reacties.

Hij zal zeker onder narcose moeten, hij is namelijk doodsbang voor de dierenarts en hij is heel sterk. Hij moet minstens met 2 man in bedwang worden gehouden en een muilkorf om voor een simpele check-up :ugh:

Goede tip om de vragen op te schrijven, dat ga ik zeker doen!
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Kyra heeft zo'n schildklierscan gehad, alleen niet in Utrecht maar in Genk. Daar moesten we totaal iets van € 235 betalen, met het consult enzo erbij. Geen idee wat de prijzen in Utrecht zijn.

Kyra heeft een roesje gekregen, toen hebben ze haar het radio actieve spul ingespoten, dat moest een (ik dacht) half uurtje inwerken en daarna hebben ze de scan gemaakt.
Wij hebben totaal iets van anderhalf uur/2 uur moeten wachten en toen kregen we de uitslag wel meteen. Maar goed, ik weet dus niet of dat in Utrecht hetzelfde is.

Sterkte in ieder geval!
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

shaggy heeft daar twee jaar geleden een echo en punctie gehad..heb er van 10 uur in de ochtend tot vier uur s'middags gezeten.....ben de hele dag weg geweest met al die files :oeps: ...dus inderdaad broodjes en een boek!
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Vergeet niet om je chipknip op te laden, dat is het enige middel waarmee je kan betalen daar voor koffie etc.
Heel veel succes!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

krijgt hij niet 2 soorten scans, de ct van hals/thorax en een schildklierscan. Wat Veronique zegt, over het inspuiten van radioactief materiaal, jodium als het goed is, is een nucleair onderzoek/scan, dit duurt langer omdat de stof moet worden opgenomen door de schildklier volgens mij. Ik weet het niet exact, ik ben van de rontgen, niet van nucleair. Een ct zelf duurt niet zo lang, dat zou dan vooral de narcose zijn, die hij daar zeker voor moet krijgen, het is heeeel belangrijk dat hij stil ligt. Maar met een ct wordt eigenlijk neit echt de schildklier gediagnosticeerd. Ik maak nu bijna 4 jaar ct's en heb eigenlijk nog nooit een vraagstelling mbt de schildklier voorbij zien komen.
Ik denk dus idd dat het een nucleaire scan is, en ja dan moet je wachten omdat de stof moet gaan werken.

verschil tussen rontgen en nucleair is vooral dat bij de rontgen het apparaat straalt en bij nucleair de patient, wat opgevangen wordt door een scanner

http://www.schildklierzorg.nl/Consumer/ ... /index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

citaat van de website van Utrecht:
Scintigrafie
Bij scintigrafisch onderzoek van een bepaald orgaan, bijvoorbeeld de schildklier, wordt een hoeveelheid radioactieve stof toegediend. Door deze (ongevaarlijke) radioactieve stof wordt een fotografische plaat belicht, waarop het betreffende orgaan dan wordt afgebeeld.

De radioactieve stof vervalt snel tot een niet-radioactieve stof en wordt vervolgens door het lichaam uitgescheiden
CT-scan
Voor het maken van een CT-scan (Computer Tomografie) wordt, net zoals bij de gewone röntgenfoto, gebruik gemaakt van röntgenstraling. Met behulp van de CT-scan worden vele dwarsdoorsneden van het lichaam gemaakt, zodat op de computer een driedimensionaal beeld ontstaat. Een CT-scan geeft dan ook meestal meer informatie dan een gewone röntgenfoto. Het maken van een CT-scan vindt plaats onder volledige anesthesie. De CT-scan kan voor alle organen in het lichaam worden gebruikt.
Als het geen nucleaire scan was geweest was het wss niet apart genoemd geweest, de schildklier ligt in het hals/thorax gebied en je kan niet een stukje niet scannen. Hij is dus ook te zien op de ct, maar er kan verder weinig over gezegt worden. De nucleaire scan, of scintigrafie(is hetzelfde) kun je veel meer zeggen over de schildklier.

Edit: link schildklier scan toegevoegd
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Jeannettebo schreef:krijgt hij niet 2 soorten scans, de ct van hals/thorax en een schildklierscan. Wat Veronique zegt, over het inspuiten van radioactief materiaal, jodium als het goed is, is een nucleair onderzoek/scan, dit duurt langer omdat de stof moet worden opgenomen door de schildklier volgens mij. Ik weet het niet exact, ik ben van de rontgen, niet van nucleair.
Weet eigenlijk niet zeker of het jodium was. Ze was alleen nog 2 dagen radio actief en moesten we uitkijken met haar speeksel/bloed en urine. Daar mocht je zelf niet mee in aanraking komen en ze moest uit de buurt blijven bij zwangere vrouwen en kleine kinderen omdat het nog 2 dagen gevaarlijk was.

Maar de stof moest inderdaad opgenomen worden door de schildklier, zodat ze die goed konden zien. Dan konden ze zowel de werking van de schildklier zien, en of er eventueel tumoren in de schildklier zaten.

Nogmaals sterkte :roos:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Veronique & Kyra schreef:
Jeannettebo schreef:krijgt hij niet 2 soorten scans, de ct van hals/thorax en een schildklierscan. Wat Veronique zegt, over het inspuiten van radioactief materiaal, jodium als het goed is, is een nucleair onderzoek/scan, dit duurt langer omdat de stof moet worden opgenomen door de schildklier volgens mij. Ik weet het niet exact, ik ben van de rontgen, niet van nucleair.
Weet eigenlijk niet zeker of het jodium was. Ze was alleen nog 2 dagen radio actief en moesten we uitkijken met haar speeksel/bloed en urine. Daar mocht je zelf niet mee in aanraking komen en ze moest uit de buurt blijven bij zwangere vrouwen en kleine kinderen omdat het nog 2 dagen gevaarlijk was.

Maar de stof moest inderdaad opgenomen worden door de schildklier, zodat ze die goed konden zien. Dan konden ze zowel de werking van de schildklier zien, en of er eventueel tumoren in de schildklier zaten.

Nogmaals sterkte :roos:
Ze gebruiken Jodium of Technetium

Als ik hun vergunning bekijk zou het zomaar Technetium kunnen zijn.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

@Jeanette: Dankjewel! Dat is een heel stuk duidelijker.

We gaan zo vertrekken, hopelijk valt het allemaal mee. Ik vind het zo zielig voor hem :(
Marina
Zeer actief

sterkte vandaag. :J:
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

:roos: :roos:
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

We zijn terug. Al met al viel het mee, we waren in 4 uur klaar.

Op de CT scan was te zien dat de linker schildklier iets vergroot was, maar de rechter wordt dan normaal gesproken kleiner, dat is bij Fribbel niet het geval.

De schildklierscan heeft NIKS opgeleverd. Er is niks van de radioactieve stof opgenomen. Maar de bloedwaardes wijzen wel op een tumor (hoge T4 en lage TSH)
Ze hebben dus opnieuw bloed afgenomen om dit te dubbelchecken. Want in theorie is dit niet mogelijk.

Er wordt nu nog overlegd over verdere behandeling. Therapie met radioactief jodium gaat sowieso geen zin hebben omdat dit dus niet opgenomen wordt. Dit wilden we eigenlijk toch al niet, omdat hij hiervoor een week opgenomen moet worden in Gent. Dat ging ons iets te ver, hij is zo bang, dat zou echt te zielig zijn.
Enige overgebleven mogelijkheid is dan operatief verwijderen van de schildklier. Maar dat wordt dus besproken. Ik zei ook al: "jullie hebben in ieder geval een leuke casus voor in de collegezaal :mrgreen: "

En wat er ook nog bij kwam: Op de CTscan was te zien dat hij een volledige tennisbal in zijn maag heeft! :O: Die kan er al een hele tijd inzitten. Onze honden spelen niet zo vaak met tennisballen, in de zomervakantie voor het laatst. Maar het is dus ook mogelijk dat deze er nog langer inzit.

Dit zou wel zijn gewichtsverlies verklaren, maar niet de bloedwaardes.

Wij dokteren dus voorzichtig door, maar het is al een hele opluchting dat hij geen levensbedreigende tumor heeft! (en dat hij geen radiotherapie hoeft)

De mensen in het ziekenhuis waren allemaal superlief voor Fribbel en ons, pluim dus voor Utrecht!
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Dat is een hele opluchting :ok:

Wordt die tennisbal er nog uitgehaald? :N:
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ja, natuurlijk wordt die tennisbal er nog uitgehaald.
Maar blijkbaar heeft hij er dus geen last van, dus het heeft niet hele erge haast.
We wachten even af wat er met die schildklier moet gebeuren, als die eruit moet dan kunnen we het misschien combineren.
De bal kan misschien wel met een scopie verwijderd worden, want de theorie van de arts was "als die er in z'n geheel in is gekomen, dan kan die er ook in z'n geheel uit."
Klinkt logisch :tongue:
Marina
Zeer actief

Ik ben blij dat het dan niet levensbedreigend is.

En dat ze het allemaal operatief kunnen verwijderen. haha die tennisbal. raar toch.

wie heb je gehad in Utrecht weet je dat nog???

Ik vond ze toen ook heel erg aardig en lief. Ze waren heel erg voor de dieren maar ook voor de baasjes.
Dus ik geef ze ook een dikke pluim maar tja dat weten ze al. hihi

:ok:
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Van de schildklierscan was Dr. Kooistra.
Die andere ook iets met een K. De namen leken op elkaar, Van Der Kooi ofzoiets.
En dan natuurlijk een stuk of wat studenten en de anesthesie waren Max en Marieke.

Ik heb dat meisje van boer zoekt vrouw ook nog door de gang zien lopen :lol1:
Marina
Zeer actief

Floortje schreef:Van de schildklierscan was Dr. Kooistra.
Die andere ook iets met een K. De namen leken op elkaar, Van Der Kooi ofzoiets.
En dan natuurlijk een stuk of wat studenten en de anesthesie waren Max en Marieke.

Ik heb dat meisje van boer zoekt vrouw ook nog door de gang zien lopen :lol1:

Dr Kooistra heb ik volgens mij ook gezien en ook Max en Marieke van de anesthesie.

die van boer zoekt vrouw heb ik niet gezien. maar tja vorig jaar konden we haar ook ng niet dus dan let je er niet op. hihi

Hou je ons wel op de hoogte??
Afbeelding
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

:ok: dat het is meegevallen, die tennsibal :O: toch niet het lekkerste snoepgoed zou je denken, ben benieuwd hoe alles verder verloopt, vond ze daar ook erg zorgzaam, nog succes verder.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Was het wle een tennis bal. vorige week was op annimalplanet ook een operatie van een hond waarvan ze dachten dat hij een bal in zijn maag had maar bleek een tumor.

Weet je al iets van de bloedwaardes?
Afbeelding
gevni havanezers
Floortje
Zeer actief

@Blacky: De hond van mijn neef had het omgekeerde. Die werd verdacht van een tumor in haar darmen, maar dat bleek een speeltje te zijn. Bij Frib weten ze wel zeker dat het geen tumor is, bij een röntgenfoto kun je je nog vergissen, maar een CTscan is zo duidelijk.

Ben net gebeld door de arts uit Utrecht.
De schildklierwaardes waren nu normaal, zelfs aan de ondergrens!

Alle andere bloedwaardes die bij aandoeningen horen die veel plassen en drinken als symptoom hebben zijn goed (nieren, lever, diabetes, cushing)
Het kan natuurlijk dat hij door die bal in z'n maag meer is gaan drinken, maar dat verklaard niet de hoge T4 en lage TSH.

De arts vroeg me of hij vaak kippennekjes te eten kreeg, ze had namelijk een keer een hond behandeld met hoog T4 die dat veel te eten kreeg en in de nekken zit natuurlijk ook een schildklier. Ik had overigens niet van tevoren verteld dat hij vers kreeg.
Ik vind dit eigenlijk wel aannemelijk, alleen Frib krijgt al een tijd geen volledig NRV meer. Hij eet al iets van een jaar een combi van KVV en NRV. Daarvoor kreeg hij meer nekken te eten (maar dan eend ipv kip). Maar of er toevallig veel schildklieren in de KVV zit weet je natuurlijk niet.

Wat ook raar is dat er bij de schildklierscan totaal niks van de radioactieve stof is opgenomen, zelfs bij een gezonde hond wordt er altijd een beetje opgenomen.

De arts adviseerde om over een paar weken het bloed weer te testen en over 2 maanden de schildklierscan te herhalen.
Bloed testen ga ik wel laten doen. Over de scan twijfel ik nog, het geeft hem zo ontzettend veel stress, ik weet niet of ik hem dat aan wil doen.

Ik kan ook volgende week terecht om de bal uit zijn maag te laten verwijderen. Ze gaan dat eerst proberen met een endoscopie, mocht dat niet lukken dan staat er een chirurg klaar om hem te opereren, dan hoeft hij dus maar 1x onder narcose.

Ik vind ze allemaal zo lief daar in Utrecht. Voor de scans hadden ze al hun best gedaan dat het op 1 dag gepland werd en nu dan weer met die scopie/operatie. Ben zeer tevreden over ze!
Marina
Zeer actief

Fijn om te lezen dat de schildklier waardes nu goed zijn.

ja ik vind ze daar ook heel erg lief. en ze proberen het zo goed mogelijk te regelen.

Ik duim dat snel alles weer in orde is. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”