Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Na een jaar oud leren los lopen
Moderator: moderatorteam
- Oreo
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Jack Russel
Na een jaar oud leren los lopen
Ik heb Oreo al vanaf puppy af aan maar ik woonde toen in haarlem in een heel druk stedelijk gebied met geen geschikte plekken om hem los te durven laten, heb ik dit nooit echt met hem geoefend. in nijmegen woon ik vlak bij een bos gebied en heb het hier ook een aantal keer geprobeerd hij blijft in de buurt lekker spelen en rennen maar zodra ik hem roep wil hij niet meer terug komen. Vooral niet als er een andere hond in zicht is. Ik heb het geprobeerd met snoepjes maar dan grist hij supersnel het snoepje uit me hand om vervolgens weer rond te rennen. thuis en aan de lijn luisterd hij heel goed ook als ik hem roep dus ik weet nu eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken zonder hem in gevaar te brengen. 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Na een jaar oud leren los lopen
Hem gewoon aan een lijn van 10 meter doen, dan kun je goed oefenen en mocht meneer niet terug willen komen dan kun je hem rustig binnen halen aan de lijn 

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
En dan met die lijn eraan, hem heel vaak roepen en dan snoepje erin zonder dat je dus daadwerkelijk weg gaat. Dat heeft ie anders heel snel in de gaten en dan komt ie gegarandeerd niet meer. Dus even roepen, snoepje erin en weer laten gaan.
Gr. Aniek

- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Wat je ook kunt doen is twee koekjes paraat houden. Koekje één voor het bij je komen, en koekje twee krijgt hij nadat je de halsband vast hebt gepakt. Dat kun je aangelijnd oefenen. En niet graaien, maar de hand met de koekjes dicht bij je lichaam houden. Succes!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aan de lange lijn oefenen en dan twee brokjes gebruiken: één in je linker- en één in je rechterhand. Laat beide brokjes goed zien als hij bij je komt. Zodra hij bij je is krijgt hij het eerste hapje, het tweede houd je direct weer voor z'n neus. Met je vrije hand (waar het eerste hapje in zat) pak je nu van onderaf zijn halsband beet. Pas als je die vast hebt geef je hem het tweede brokje.
Let wel op dat je hem niet elke keer aanlijnt als je hem bij je roept. Dus ook heel vaak belonen met de twee brokjes èn het vastpakken aan de halsband, maar dan daarna ook weer laten gaan. Anders leert hij binnen de korste keren dat het hierkomen betekent dat hij aangelijnd wordt en het over is met de vrijheid....
edit: twee brokjes was al genoemd, dus dubbel....
Let wel op dat je hem niet elke keer aanlijnt als je hem bij je roept. Dus ook heel vaak belonen met de twee brokjes èn het vastpakken aan de halsband, maar dan daarna ook weer laten gaan. Anders leert hij binnen de korste keren dat het hierkomen betekent dat hij aangelijnd wordt en het over is met de vrijheid....

edit: twee brokjes was al genoemd, dus dubbel....
Vooral goed oefenen zoals ze hierboven al zeggen aan de lang lijn. En hem laten weten dat komen niet altijd betekend dat jullie gelijk weg gaan en het over is met de pret.
Dus lekker belonen en weer vrij geven.
Dus lekker belonen en weer vrij geven.
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Haha, maar jouw uitleg is een stuk duidelijker.Zeeuwse labjes schreef:edit: twee brokjes was al genoemd, dus dubbel....

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
En alleen roepen als succes verzekerd is, dus niet als hij net fijn aan het spelen is met een andere hond 

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik doe het niet met twee brokjes, maar houdt het brokje net zo lang vast, tot ik ook de halsband beet hem. Dus hond hapt in oh zo lekker koekje (en in mijn vingers
), probeert het los te krijgn wat niet lukt, ondertussen pak ik van onderen (dat is wel heel belangrijk) de halsband beet en dan pas laat ik koekje los.
Ook veel oefenen met hier komen door hem regelmatig te laten komen, koekje er in en weer vrij te geven. Als je alleen maar roept als je hem gaat aanlijnen, heeft hij dat snel door!

Ook veel oefenen met hier komen door hem regelmatig te laten komen, koekje er in en weer vrij te geven. Als je alleen maar roept als je hem gaat aanlijnen, heeft hij dat snel door!

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
in haarlem is er toch ook een groot bos waar honden los mogen? afijn, lekker aan de lange lijn oefenenOreo schreef:Ik heb Oreo al vanaf puppy af aan maar ik woonde toen in haarlem in een heel druk stedelijk gebied met geen geschikte plekken om hem los te durven laten, heb ik dit nooit echt met hem geoefend. in nijmegen woon ik vlak bij een bos gebied en heb het hier ook een aantal keer geprobeerd hij blijft in de buurt lekker spelen en rennen maar zodra ik hem roep wil hij niet meer terug komen. Vooral niet als er een andere hond in zicht is. Ik heb het geprobeerd met snoepjes maar dan grist hij supersnel het snoepje uit me hand om vervolgens weer rond te rennen. thuis en aan de lijn luisterd hij heel goed ook als ik hem roep dus ik weet nu eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken zonder hem in gevaar te brengen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik wens je succes, het is vaak niet zo makkelijk om een hond die nooit los is geweest, op latere leeftijd nog normaal los te leren lopen. Er zijn overigens prima tips gegeven, oefenen aan de lange lijn, veel koekjes etc. Ik vind overigens dat je als pupeigenaar gewoon de plicht hebt, en zeker in de begintijd, om plaatsen op te zoeken waar je hond los kan. Daar verbaasde ik mij op puppycursus ook over, dat heel veel mensen hun pup nog nooit los hebben gelaten. Apple hier loopt vaker los dan vast, en dat wil ik ook graag zo houden, juist omdat met Ben de labrador dit nooit is geoefend toen hij een pup was bij zijn eerste eigenaren, en dat eigenlijk ook nooit meer goed is gekomen.
- Oreo
- nieuw lid
Bedankt ik ga het uitproberen. Met een beetje doorzettings vermogen komen we er wel
En in haarlem heb je inderdaad een losloop gebied maar toen der tijd had ik zelf nog geen auto. Het is ook pas mijn eerste hondje dus ik heb zelf nog veel te leren.

En in haarlem heb je inderdaad een losloop gebied maar toen der tijd had ik zelf nog geen auto. Het is ook pas mijn eerste hondje dus ik heb zelf nog veel te leren.
- Oreo
- nieuw lid
En voor de duidelijkheid het is niet zo dat hij nu nooit los loopt hoor
er zijn hier vlak waar ik woon genoeg omheinde velden speciaal voor honden waar hij lekker kan rennen en spelen zou het alleen wel fijn vinden als we ook echt samen los konden wandelen. Dus hard aan het werk met de tips.

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Succes, en veel plezier 

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
- Zeer actief
Hier is Bikkel altijd aan boord opgevoed, daar liep die los maja hij kon daar ook niet weg. De sec dat hij (perongelijk) los was aan de wal ging die er als een speer vandoor. Dit alles nog voor ik hem (en mijn huidige vriend) leerde kennen. Bij vrienden van ons (toen nog mijn buuren) zat die buiten in de tuin altijd aan een lange lijn vastgebonden.
Ik ben later met hem gaan oefenen met een lange lijn en ik heb er voor gezorgd dat ik gewoon zo leuk werdt dat hij niet bij me weg wilde rennen.
Niemand had het verwacht en hij komt misschien niet altijd ala minute als ik hem roep maar hij kan wel rustig los wandelen met me zonder dat hij er vandoor gaat
Sinds Pulchra erbij is gaat het zelfs nog beter!
Bikkel was toen 2 jaar oud en had nooit ook maar iets geleerd.
Het kan dus zeker wel!
Ik ben later met hem gaan oefenen met een lange lijn en ik heb er voor gezorgd dat ik gewoon zo leuk werdt dat hij niet bij me weg wilde rennen.
Niemand had het verwacht en hij komt misschien niet altijd ala minute als ik hem roep maar hij kan wel rustig los wandelen met me zonder dat hij er vandoor gaat

Sinds Pulchra erbij is gaat het zelfs nog beter!
Bikkel was toen 2 jaar oud en had nooit ook maar iets geleerd.
Het kan dus zeker wel!

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou inderdaad lekker oefenen in het omheinde bos, dat is ook niet zo heel erg groot maar wel mooi om teoefenen.
Veel lekkers in je jaszak doen, kaasjes, worstjes, gedroogde long en elke keer als hij bij je komt wat in zijn snavel doen... zo kan ik Bowie ook los laten lopen.. die komt gewoon redelijk vaak een lekkertje halen, en elke keer als ik haar roep en ze komt krijgt ze ook wat... maar Bowie is wel erg voer gericht dus dat scheelt.
Veel lekkers in je jaszak doen, kaasjes, worstjes, gedroogde long en elke keer als hij bij je komt wat in zijn snavel doen... zo kan ik Bowie ook los laten lopen.. die komt gewoon redelijk vaak een lekkertje halen, en elke keer als ik haar roep en ze komt krijgt ze ook wat... maar Bowie is wel erg voer gericht dus dat scheelt.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zo wordt het ook op veel puppycursussen geleerdZeeuwse labjes schreef:Aan de lange lijn oefenen en dan twee brokjes gebruiken: één in je linker- en één in je rechterhand. Laat beide brokjes goed zien als hij bij je komt. Zodra hij bij je is krijgt hij het eerste hapje, het tweede houd je direct weer voor z'n neus. Met je vrije hand (waar het eerste hapje in zat) pak je nu van onderaf zijn halsband beet. Pas als je die vast hebt geef je hem het tweede brokje.
Let wel op dat je hem niet elke keer aanlijnt als je hem bij je roept. Dus ook heel vaak belonen met de twee brokjes èn het vastpakken aan de halsband, maar dan daarna ook weer laten gaan. Anders leert hij binnen de korste keren dat het hierkomen betekent dat hij aangelijnd wordt en het over is met de vrijheid....![]()

Het voordeel is dan dat je inderdaad heel rustig de halsband kan vastpakken.
Als je na het vastpakken de hond even knuffelt of zelf een spelletje met hem doet voor je hem weer loslaat maak uje ook op den duur duidelijk dat er bij jou ook wat leuks te beleven valt

Je moet wel proberen te voorkomen dat hij een Speedy Gonzalez wordt.
Dus .............. aan komen racen, lekkers uit je hand grissen en weer weg wezen

Met het "twee koekjes" systeem kan je dat (proberen) te voorkomen.
- Oreo
- nieuw lid
Nou ik mag met trots vertellen dat het veel sneller gaat dan ik had gedacht :smile1: Na elke dag hard oefenen loop ik nu steeds een kleine stukje met Oreo los en het gaat goed. Dus ik wil nog niet te over enthousiast worden en blijf nog lekker een tijdje oefenen :smile1:
Bedankt voor de tips iedereen!
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Sterker nog, Haarlem is een supergroene gemeente met heerlijk veel losloopgebieden en parken voor honden. Ik ben er nog elke dag erg blij mee.Hutsje schreef:in haarlem is er toch ook een groot bos waar honden los mogen? afijn, lekker aan de lange lijn oefenenOreo schreef:Ik heb Oreo al vanaf puppy af aan maar ik woonde toen in haarlem in een heel druk stedelijk gebied met geen geschikte plekken om hem los te durven laten, heb ik dit nooit echt met hem geoefend. in nijmegen woon ik vlak bij een bos gebied en heb het hier ook een aantal keer geprobeerd hij blijft in de buurt lekker spelen en rennen maar zodra ik hem roep wil hij niet meer terug komen. Vooral niet als er een andere hond in zicht is. Ik heb het geprobeerd met snoepjes maar dan grist hij supersnel het snoepje uit me hand om vervolgens weer rond te rennen. thuis en aan de lijn luisterd hij heel goed ook als ik hem roep dus ik weet nu eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken zonder hem in gevaar te brengen.

Succes met je hondje los te leren lopen, er zijn al hele goede tips gegeven zie ik.

-
- Zeer actief
Super!Oreo schreef:Nou ik mag met trots vertellen dat het veel sneller gaat dan ik had gedacht :smile1: Na elke dag hard oefenen loop ik nu steeds een kleine stukje met Oreo los en het gaat goed. Dus ik wil nog niet te over enthousiast worden en blijf nog lekker een tijdje oefenen :smile1:

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het is in ieder geval een mooi beginOreo schreef:Nou ik mag met trots vertellen dat het veel sneller gaat dan ik had gedacht :smile1: Na elke dag hard oefenen loop ik nu steeds een kleine stukje met Oreo los en het gaat goed. Dus ik wil nog niet te over enthousiast worden en blijf nog lekker een tijdje oefenen :smile1:

- Oreo
- nieuw lid
Maylala schreef:Sterker nog, Haarlem is een supergroene gemeente met heerlijk veel losloopgebieden en parken voor honden. Ik ben er nog elke dag erg blij mee.Hutsje schreef:in haarlem is er toch ook een groot bos waar honden los mogen? afijn, lekker aan de lange lijn oefenenOreo schreef:Ik heb Oreo al vanaf puppy af aan maar ik woonde toen in haarlem in een heel druk stedelijk gebied met geen geschikte plekken om hem los te durven laten, heb ik dit nooit echt met hem geoefend. in nijmegen woon ik vlak bij een bos gebied en heb het hier ook een aantal keer geprobeerd hij blijft in de buurt lekker spelen en rennen maar zodra ik hem roep wil hij niet meer terug komen. Vooral niet als er een andere hond in zicht is. Ik heb het geprobeerd met snoepjes maar dan grist hij supersnel het snoepje uit me hand om vervolgens weer rond te rennen. thuis en aan de lijn luisterd hij heel goed ook als ik hem roep dus ik weet nu eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken zonder hem in gevaar te brengen.![]()
Succes met je hondje los te leren lopen, er zijn al hele goede tips gegeven zie ik.
Nou ik kom dus oorspronkelijk uit nijmegen en heb voor mijn studie een jaartje in haarlem gewoond, ik ben er nu nog soms maar vandaar dat ik nog niet zo heel bekend was in Haarlem

- tejologie
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Friese Stabij
- Contacteer:
In plaats van koekjes train ik met een speeltje (een touw met bal).
Ik roep hem heel regelmatig en zwaai met speeltje, dan is hij helemaal geobsedeerd.
Als hij dan bij me is spelen we even met het touw, geef commando los (berg speeltje op) en laat hem weer rennen.
Maar ik zorg wel dat ik vaker met hem en het speeltje speel, dus niet elke keer aanlijn als hij komt.
Ik roep hem heel regelmatig en zwaai met speeltje, dan is hij helemaal geobsedeerd.
Als hij dan bij me is spelen we even met het touw, geef commando los (berg speeltje op) en laat hem weer rennen.
Maar ik zorg wel dat ik vaker met hem en het speeltje speel, dus niet elke keer aanlijn als hij komt.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua - Aantal honden: 4
Na een jaar gaat het vaak prima hoor! Zeker als ze nooit in de jeugd ervaren hebben dat weglopen een optie is. Heel wat volwassen honden doen het snel goed.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Mijn eerste Airdale moest na twee jaar alles nog leren. Ging super snel.
Mijn tweede Aredale... Ja, die griste ook het snoepje weg en ging er vandoor. Lekker puh
Dat was dus een maal. Lobke lief aan de lange lijn. Voor, zitten, lijn los, lijn weer vast en dan lekkers. De dame leerde heel snel. Nu geen problemen meer. Het is echter moeilijk om slimmer dan je hond te zijn. Los lopen moet je hond verdienen. Komen ze niet, dan aan de lijn. Als je het niet vertrouwd, met wild, aan de lijn. Ja, het honden leven is geen lolletje.....
Mijn tweede Aredale... Ja, die griste ook het snoepje weg en ging er vandoor. Lekker puh

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Meen je dat nou?nyckle schreef:Los lopen moet je hond verdienen.
Dat vind ik echt flauwekul.
Aandacht van de baas, dát moeten ze verdienen.
Ze moeten leren op mij te letten en dus loop ik door en roep ik niet. Dan horen ze waar ik ben en hoeven ze niet meer op te letten

ik roep dus nooit, loop gewoon door. Als ze niet komen raken ze me kwijt. Gebeurt maar één keer

Ik beloon ze als ze zich melden en lijn ze daar nooit voor aan.
En ik roep ze af en toe en lijn ze dan ook niet aan. Soms gaan ze even aan de lijn en daarna weer los. Zo is aanlijnen noot een straf en dat moet ook niet want dan zullen ze dat proberen te ontlopen en komen ze niet meer.
Aanlijnen is dus niet erg want daarna mogen ze weer los.
Ik heb ze hier direct vanaf pup los (waar dat kan) en nooit problemen.
En zo zou ik het met een volwassen hond overigens ook doen.
-
- Zeer actief
* Verwijderd door mod. Dringend verzoek het ABN te gebruiken.*
-
- Zeer actief
En zeg nu eens eerlijk, waar is de echte Wetterhoun en Stabij gebleven? Het is nu slechts een heel slecht aftreksel van wat ze ooit waren. Vooral de Stabij. Aangepast moet hij zijn aan het Hollandse leven. Het is jammer genoeg een schijntje wat het ras ooit was.
De Wetterhoun is gelukkig nu nog beter af. Maar ik denk dat het ras ook verloren zal gaan. twee rassen die eigenlijk niks meer te maken hebben wat ze ooit waren.
Handel
De Wetterhoun is gelukkig nu nog beter af. Maar ik denk dat het ras ook verloren zal gaan. twee rassen die eigenlijk niks meer te maken hebben wat ze ooit waren.
Handel

- Hanneke2
- Zeer actief
Mijn buurpup van 5 maanden is ook nog nooit los geweestAimee schreef:Ik wens je succes, het is vaak niet zo makkelijk om een hond die nooit los is geweest, op latere leeftijd nog normaal los te leren lopen. Er zijn overigens prima tips gegeven, oefenen aan de lange lijn, veel koekjes etc. Ik vind overigens dat je als pupeigenaar gewoon de plicht hebt, en zeker in de begintijd, om plaatsen op te zoeken waar je hond los kan. Daar verbaasde ik mij op puppycursus ook over, dat heel veel mensen hun pup nog nooit los hebben gelaten. Apple hier loopt vaker los dan vast, en dat wil ik ook graag zo houden, juist omdat met Ben de labrador dit nooit is geoefend toen hij een pup was bij zijn eerste eigenaren, en dat eigenlijk ook nooit meer goed is gekomen.

Ik denk trouwens wel dat je het ook op latere leeftijd kan aanleren, maar vaak zijn bazen zo bang dat hun hond wegloopt, dat het daar fout gaat. Je moet eerst je eigen knop omzetten, denk ik dan. Een hond loopt echt niet zomaar weg. Een hond loopt alleen weg als hij in de paniek schiet en jou niet als instinctieve veilige haven ziet, of als hij andere dingen zoals prooi belangrijker vindt. In alle andere gevallen komt die hond best wel terug als hij klaar is met spelen of snuffelen. Beetje vertrouwen in je hond hebben, dat is de eerste stap. En vervolgens koekie geven als hij netjes komt en niet aanlijnen, en dat alsmaar herhalen. Bij jou komen is koekie en hoera en verder spelen of wandelen. En geen sneaky gedoe met koekie geven en stiekum aanlijnen, zelfs de domste hond gaat dat uiteindelijk snappen en dan komt 'ie niet meer direct.
Aanlijnen moet nooit een straf of einde van de pret zijn, en dat vind ik het mooie van rolllijnen. Ik lijn Lilo best regelmatig even aan als ik bijvoorbeeld een kat in de struiken spot, maar met 8 meter lijn heeft ze daar nauwelijks last van, BEHALVE als zij die kat opeens ook ziet. En dat was dan ook precies de reden van het aanlijnen. Maar anders wandelen we gewoon gezellig aangelijnd verder, en na een tijdje is het weer los en een koekie.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
Mijn buurhond is eenmaal los geweest en maakte gelijk contact met een auto. Een heel erg geval...
het aanlijnen van een hond moet een feestje zijn. Net als het aflijnen. Voor de honden dat in de gaten hebben..? Joh dat is spannend maar werk er aan. Aanlijnen is geen staf! Nooit niet.
het aanlijnen van een hond moet een feestje zijn. Net als het aflijnen. Voor de honden dat in de gaten hebben..? Joh dat is spannend maar werk er aan. Aanlijnen is geen staf! Nooit niet.