Dat was ironie Carmencrutz schreef: zoals ik al schreef, nu geen tijd om hier uitgebreid op in te gaan, maar geheel willekeurig en dan Nico v N noemen????
Dit staat gewoon op bloedlijnen hoor... geen frauduleuze stamboeken dus.en verder, of die uit inteelt of lijnteelt voortkomt....ik ga me er niet aan wagen, want wat op papier staat klopt niet altijd....(zoals ik hierboven ook al benoemde mbt de stb MH)
Klopt inderdaad. Er is een uitgebreid afschotprogramma geweest, waardoor de Mexicaanse wolf in de jaren 50 is uitgestorven in de VS en in de jaren 70 ook bijna in Mexico, op die drie exemplaren na dus. Dat waren dus de exemplaren die in staat zijn geweest in zéér ongelukkige omstandigheden toch nog te overleven. Uitstekende eigenschappen dus. Daar is vervolgens een fokprogramma mee gestart dat er op gericht was zo min mogelijk genetische informatie verloren te laten gaan. En dat heeft in eerste instantie succes gehad: zoveel dat in 1999 dus nog een artikel verscheen waarbij geen enkele vorm van inteeltdepressie vast te stellen was bij de Mexicaanse wolf. En dan pats boem 12 jaar later is het sprookje voorbij. In de dierentuinen wil het fokken niet meer lukken en het uitzetprogramma in Arizona (doel: een levensvatbare populatie van 200 exemplaren in 2005) is op sterven na dood omdat de overgebleven 40, 50 'wilde' wolfjes bijna geen nakomelingen meer krijgen. Prima genetisch materiaal maar na 20, 30 jaar inteelt is het gewoon voorbij.Marjoleine schreef:Nou gok ik zomaar (als het fout is corrigeert Kees me wel) dat er nog maar drie waren omdat de rest is afgeschoten.cadeboualmere schreef: Dit kan je toch niet vergelijken,je praat over 3 overgebleven exemplaren.Hiervan is waarschijnlijk niet bekend waarom het er 3 zijn.Er valt niets te selecteren en er is geen vers bloed gebruikt terwijl dit wel nodig was
Dus dat je hier insinueert dat ze al slecht waren vind ik wat zwak, hoor.
I quotte jou dan ook niet direct, maar Carmen. Inteelt is natuurlijk wel het onherroepelijke gevolg van het toepassen van extreme selectie. Als je bij meklkoeien 1 stier een miljoen nakomelingen laat krijgen (is echt gebeurd, Sunny Boy) dan gaat hij natuurlijk ook zijn eigen dochters dekken. En vervolgens draaien mensen het nog om ook: ze beginnen dan te denken dat inteelt niet het onaangename gevolg is van selectie maar dat je selecteert door in te telen. Laten we eerlijk zijn: er zijn duizenden goede herders in Nederland. Hoe groot is de kans nou dat als je met een teef wilt fokken, haar eigen vader precies de enige geschikte reu voor haar is? Slaat nergens op. Zoiemand beweert misschien dat hij aan het 'selecteren' is maar in werkelijkeid doet ie aan inteelt voor de inteelt, gewoon omdat ie denkt dat je van inteelt betere honden krijgt. Heeft met selectie niets te maken.dogo4ever schreef:Ik zeg nergens dat selectie hetzelfde is als inteelt.![]()
Ik moet de eerste intelende fokker die weet wat ie doen nog tegen komen. Ze beweren allemaal dat ze weten wat ze doen, maar geen één geeft toe dat van inteelt (ook 1 of 2 generaties) het immuunsysteem een klap krijgt. Terwijl we gewoon precies weten hoe en waarom dat zo is en daar dus helemaal geen discussie over zou hoeven te bestaan. Iemand die niet de tijd wil nemen omdat even goed uit te zoeken voor een vader op zijn eigen dochter te smijten weet naar mijn mening NIET waar hij mee bezig is…. Sorry.Ik ben niet tegen inteelt maar wel goed weten wat je doet.
Kees