Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Havanezer en overige bichonachtigen.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Marjoleine schreef:Ik geloof direct dat ze daar aanleg voor hebben.
Fien kan zich enorm boos maken als een van de andere honden achterblijft :boos:
En ze hebben ook heilig ontzag voor haar, hoor.
Ze rent mee naast ze en springt tijdens het rennen om in hun nek te kunnen happen :S: :mrgreen:
Ik zie het zo vóór me. Wat ze aan grootte te kort komen maken ze goed door te springen.
Sancho is nu al net elastiek.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik moet zo lachen om die hond :mrgreen:
Als de bodem anders wordt neemt ze een enorme sprong, ook bv van kleed naar hout of zo, en drempels springt ze ook.
En nu heeft ze buiten de stronken ook boomstammen: als er een ligt moet ze lopen, maar wel de hele lengte natuurlijk. :pffff:
Dan probeert ze te smokkelen omdat ze gewoon haast heeft, springt ze halverwege met een enorme snoekduik eraf en staat ze voor me op d'r achterpootjes van geefnougeefnougeefnou!!!

En 's avonds drijft ze dus eenden het water in, bedenk ik me nu. Samen met de kat :smile: :smile:
Ze kan gewoon allang herderen :pffff: :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Marjoleine schreef:Afbeelding
Deze :I:
Oh, die vind ik helemaal goed!
Mooi hoofd, mooi kort in rug, goede achterhand zo te zien en een mooie expressie (vind ik).
Ja, doe maar ;)
Qua hoofd en houding is dat toch net Frenk... :D
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Marjoleine schreef:En 's avonds drijft ze dus eenden het water in, bedenk ik me nu. Samen met de kat :smile: :smile:
Ze kan gewoon allang herderen :pffff: :mrgreen:
Ahaaaaaaa dus toch :mrgreen: :ok:
Frenk schreef:
Marjoleine schreef:Afbeelding
Deze :I:
Oh, die vind ik helemaal goed!
Mooi hoofd, mooi kort in rug, goede achterhand zo te zien en een mooie expressie (vind ik).
Ja, doe maar ;)
Qua hoofd en houding is dat toch net Frenk... :D
Dat geloof ik ook maar dat valt niet uit je onderschrift te halen :smile: Frenk heeft ook een vrij lang neusje, klopt dat? De meest kruisingen hebben platgeslagen smoeltjes en dat wilde ik pertinent niet.
Frenk
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Dat geloof ik ook maar dat valt niet uit je onderschrift te halen :smile: Frenk heeft ook een vrij lang neusje, klopt dat? De meest kruisingen hebben platgeslagen smoeltjes en dat wilde ik pertinent niet.
Ik heb geprobeerd wat betere 'houding' foto's te vinden :engel:
Hier zie je op dat hij volgens mij wat lager op z'n poten staat en wat langer in de rug is. Verder is hij een beetje overbouwd. Maar wel een lekkere neus (vind ik dan :F: )

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hij is overbouwd door de RC denk ik. En inderdaad is de neus te lang en de schedel is grover en ronder vooral.
Verder is hij minder gehoekt dan de meeste Hava's en die hoeking is essentieel voor het rastypische gangwerk.
Maar dat zijn details denk ik, want inderdaad zou hij zo een wat minder typische en te groot uitgevallen Hava kunnen zijn.
Zet Fien er maar naast (ook nat, voor het betere zicht) ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:Hij is overbouwd door de RC denk ik. En inderdaad is de neus te lang en de schedel is grover en ronder vooral.
Verder is hij minder gehoekt dan de meeste Hava's en die hoeking is essentieel voor het rastypische gangwerk.
Maar dat zijn details denk ik, want inderdaad zou hij zo een wat minder typische en te groot uitgevallen Hava kunnen zijn.
Ik denk ook dat de RC voor de overbouwing gezorgd heeft inderdaad. Hij heeft wel die enorme sprongkracht en toch ook wel dat dansende loopje. Maar of dat iets zegt?

Ik vond ooit eens deze foto van een Hava en hier lijkt hij wat mij betreft heel erg op:
Afbeelding

Zelf vind ik hem meer op de hava's lijken die ik op internet zie, dan op de lhasa's, maar het gaat inderdaad wel om details wat mij betreft. Ik ben in ieder geval blij dat hij een redelijke neus heeft, dat scheelt toch. En verder is het een heerlijke hond. Echt een gezelligheidshond, dol op alle leden van het gezin. Leergierig en slim, eigenlijk altijd vrolijk en speels.

Ik heb enorme mazzel gehad met 'm :I:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hm, ja, die is wat laag in front maar dat is Frenk ook :mrgreen:
Ja, dat loopje heeft hij wel, hij heeft alleen een veel breder en grover front en is all-over grover.
Zijn bekken ligt als bij Fien maar zijn knietjes zijn wat steiler.

Ik vraag me af wat er door zit verder want een kortneus is ie absoluut niet gelukkig!
Het is in elk geval een leuk ventje ;)

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ja, dat loopje heeft hij wel, hij heeft alleen een veel breder en grover front en is all-over grover.
Ja, nu je het zegt zie ik dat ook (met mijn lekenoog :F: ) dat 'ie grover gebouwd is. Maar eerlijk gezegd, heb ik daar zelf meer mee, dan de wat fijner gebouwde types.
Wat dat betreft is zo'n kruising ook wel weer grappig, omdat je er verschillende dingen in (denkt te) herkennen :D
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hij kan andere dingen dan een hondje als Fien, juist door die bouw ;)
Fien is nog geen 6 kilo, ze is van elastiek zo ongeveer en springt enorm hoog. Ze is veel behendiger dan Frenk, mede door haar bouw.
Frenk heeft een rondere borstkas, waardoor het front breder is.

Ik vind wat Fien allemaal kan erg leuk trouwens, Frenk heeft in zijn bewegen veel meer van een kortbeen, die kan sommige dingen fysiek dus niet, domweg doordat zijn bouw anders is.

Maar op zich maakt het niet uit natuurlijk, als ie maar een lekker ventje is ;)

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Mijn lekenoog ziet in Frenk een erg mooi Havanezertje. Maar na uitleg zie ik dus wel dat hij
wat overbouwd is. Hoezo van RC ( ik neem aan dat jullie Royal Canin bedoelen?)
Daar zijn al onze honden altijd erg mooi op groot geworden maar dat waren natuurlijk wel grotere rassen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:Mijn lekenoog ziet in Frenk een erg mooi Havanezertje. Maar na uitleg zie ik dus wel dat hij
wat overbouwd is. Hoezo van RC ( ik neem aan dat jullie Royal Canin bedoelen?)
Daar zijn al onze honden altijd erg mooi op groot geworden maar dat waren natuurlijk wel grotere rassen.
Neenee, Frenk heeft het Radius Curvus syndroom, daar is hij aan geopereerd.
Zijn ene bot in de voorbenen groeide dus sneller dan het andere, waardoor hij problemen kreeg. Wat da wordt gedaan is dat te lange bot inkorten, zodat de lengtes weer gelijk zijn.
gevolg is natuurlijk wel dat die pootjes dan korter worden.
Vandaar ;)

Frenk is overigens wel (ik meen) 11 kilo. En niet vet. Hij is echt véél groter dan Fien en veel grover gebouwd.
Al zie je dat dus niet op de aparte foto's.
We wandelen wel eens samen, volgende keer eens foto's maken ;)

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Aha, nu snap ik het, afkortingen zijn niet mijn sterkste kant :wink:
Vandaar dat wipkontje :mrgreen:
Ja leuk om eens foto's van die twee samen te zien.
Marie-Josée
Erelid

Even mijn geluk spuien.Sancho is echt een hartenbrekertje, hij is gek op kinderen, voorzichtig lief tegen grote mensen en rustig onderdanig bij vreemde honden. Hij is dus Bijna Volmaakt :mrgreen:
Als gezond tegenwicht voor al dat zoets is hij veranderd van een vliegend speldenkussen in een op hol geslagen nietmachine maar gelukkig niet de hele dag door. Ik lik mijn wonden als hij slaapt.
Hij toont respekt voor Tomas al daagt hij hem wel af en toe uit. Tomas vindt hem eigenlijk best leuk maar hij had van hem groter gemogen :cheer:
Vanmorgen is hij de drukke Brunsummerheide op geweest en heb ik kunnen genieten van al die mooie hondentaal. Grote honden die voorzichtig maar uitgebreid aan hem snuffelen en Sancho die met de oortjes vlak en staartje een paar graden gezakt, dat over zich heen liet komen. Een te grote en te dikke labrador werd op afstand gehouden door een ingehouden gilletje.Een enorme Berner mocht wel gewoon puppysnuiven.Hij maakt geen onderscheid op afmeting maar lijkt aan te voelen welke honden hij kan vertrouwen en welke wat te lomp zijn.
Intussen kent hij al veel commando's en doet alles met een enthousiast plofje :mrgreen:
Nu geniet hij van de zondagmiddagrust en vooral van het zonnetje;
http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 09793.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Marie-Josée
Erelid

Wie ooit bedacht heeft dat dit dameshondjes of schoothondjes zijn ( oké, dat noemen we nu gezelschapshondjes) had toch een andere versie van het ras voor. Een gloeiend ondeugd, dat is het.Een wolf in schaapskleren. Een échte hond :ok:
Afbeelding
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

't zijn gremlins. :pffff:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Marie-Josée schreef:Wie ooit bedacht heeft dat dit dameshondjes of schoothondjes zijn ( oké, dat noemen we nu gezelschapshondjes) had toch een andere versie van het ras voor. Een gloeiend ondeugd, dat is het.Een wolf in schaapskleren. Een échte hond :ok:
Afbeelding
om te smelten zo ondeugend. En van de term schoothondjes hebben die van mij ook nog nooit gehoord. De schoot van het vrouwtje is niet om op te liggen. We willen er wel even op zitten (met de rug naar haar toe) maar liggen :neenee:
Hij wordt prachtig. :I:
Afbeelding
gevni havanezers
mariskazwart
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising maltheser/shi-tzu en bordercollie/goldenretriever

Ongelezen bericht door mariskazwart »

ik wilde ook een schoothondje en heb in plaats daarvan een voeten kacheltje gekregen... oh ja, en meestal speelt hij voor tochtvanger, ligt ie languit op de vensterbank alles in de gaten te houden wat er buiten gebeurt...

's nachts mag ie bij ons op de kamer slapen, maar zelfs dan ligt hij liever op de grond
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

IK wilde juist geen schoothondje maar gewoon een makkelijk klein ras, maar wel een echte hond,dus ik heb eigenlijk mijn zin gekregen :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik wilde ook geen schoothond maar een sportief hondje dat mee kan doen met de rest.
Ik heb ook precies wat ik wilde ;)

Afbeelding

Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

De ondeugd straalt eraf :wink: Het zijn ook echte honden al zijn ze klein want dat hebben ze zelf helemaal niet door :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Pemba schreef:De ondeugd straalt eraf :wink: Het zijn ook echte honden al zijn ze klein want dat hebben ze zelf helemaal niet door :mrgreen:
Fien moest in het begin niks hebben van typegenoten.
Ze weet natuurlijk niet hoe ze eruit ziet en volgens mij vindt ze dat ze 20 kilo en zwartwit is ;)

Als ze een van de stabijs weerspiegelt ziet in de overdeur kwispelt ze, als ze zichzelf ziet gromt ze :smile:

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Haha die Fien, ze heeft een identiteitscrisis :mrgreen:
Het valt me steeds weer op hoe stabiel zo'n klein ding van karakter kan zijn.Er zijn eigenlijk geen dingen waar we al meteen aan hebben moeten werken. Hij is nergens bang voor maar ook niet té ondernemend.Als we naar het bos gaan heeft hij voortdurend de grootste lol maar blijft bij ons in de buurt.We kunnen hem overal mee naartoe nemen, hij schikt zich gewoon in de situatie.Vanmorgen moesten we dicht langs een machine die bomen aan het rooien was en dat vind hij dan niet leuk ( ik ook niet) maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Blaffen doet hij bijna niet, alleen af en toe met Tomas mee.
Hij eet alles en lust alles en heeft tot nu toe nog steeds mooie vaste drolletjes die hij netjes onder een grote conifeer deponeert.
Zelfs het bijten wordt minder ... :mrgreen:
Hij plast nog geregeld in huis maar de meeste nachten gaat het goed en hij zit niet eens in een bench.
Martin is inmiddels ook helemaal weg van hem :I:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef: Martin is inmiddels ook helemaal weg van hem :I:
Geweldig he, hoe zo'n uk de stoerste vent nog om een pinkje windt ;)
Ze brengen het subtiel maar heel effectief :mrgreen:

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt met je grote-hond-in-klein-lijffie :cheer:

Ik vind het ook geweldige hondjes en ben ook nog elke dag zo gelukkig met Frenk. Lief, stabiel, gezellig, sportief, enthousiast, makkelijk, sociaal, slim, wat wil een mens nog meer? :I:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Frenk schreef:Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt met je grote-hond-in-klein-lijffie :cheer:

Ik vind het ook geweldige hondjes en ben ook nog elke dag zo gelukkig met Frenk. Lief, stabiel, gezellig, sportief, enthousiast, makkelijk, sociaal, slim, wat wil een mens nog meer? :I:
Dat alles inderdaad, plus nu al dat invoelend vermogen. Vrouwtje is uitgeschakeld dus ik hou me rustig en knuffel nu vaker ipv te bijten.
Behalve als ik aan de telefoon ben, dan gromt er iets beneden en voel ik weer naaldjes :mrgreen:
En wat ik ook zo leuk vind is dat ik weer een nieuwe eigenschap heb ontdekt in Martin; hij beschermt het pupske. Als hij jankt is Martin de eerste die hem op de arm heeft, en dat voor zo'n rasechte stoere kerel :I:
Frenk
Zeer actief

Haha, die Martin :smile:

Ja, dat invoelend vermogen is inderdaad groot. Frenk voelt heel goed aan als ik echt niet lekker ben. Dan houdt 'ie zich kalm(er). Of als ik verdrietig ben, dan gaat hij ook echt troostend bij je liggen. Maar als ik huil, dan wordt 'ie onrustig en dan wil hij m'n gezicht likken. Op 't dwangmatige af. :19:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Misschien weet hij geen raad met zoiets als tranen? Wel lief eigenlijk, het leidt je in ieder geval af van je verdriet.
Volgens is Frenk ook een Havanezer :mrgreen: maar ik denk dat de meeste van die kleine gezelschapshondjes zo baasgericht zijn, ze worden niet afgeleid door genetisch gestimuleerde instincten om te jagen of te waken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, ze zijn geselecteerd op gezelschap houden, aanhankelijk zijn dus.
Fien holt wel eens vijf meter mee als ze hier door de bosschages razen, maar dan kijkt ze om om komt ze weer terug.
Woest razen doet ze wel, maar dan in de tuin met een speelgoedmuis of als ze met Yoost de kat speelt ;)

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Sancho holt wel vaak verder vooruit maar dan hangt hij aan de hakken van Tomas. Het bos in doet hij (nog) niet, gelukkig! Volgens mij kon ik hem dan ook elke 5 minuten uit een braamtak knippen :oeps:
Achterblijven is er nog wel eens bij want als pup zie je zoveel wat interessant is.....maar dan moet je enorm hard hollen om het vrouwtje weer in te halen :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”