Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoeveel smuldier voor deze honden?? (ik kom er niet uit)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

hoeveel smuldier voor deze honden?? (ik kom er niet uit)

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik zit er over te denken om helemaal over te gaan op smuldier, maar wil wel graag uit rekenen hoeveel ik moet reserveren en hoeveel ze moeten hebben?

want ik zit met het "probleem" dat Remy 38 kilo weegt maar 45 hoort te wegen en giga actief is (4 dagen in de week 2x per dag 1 uur wandelen, behendigheid, flyball en GG)

Solo weegt nu 13 kilo (15,5 week) en geen idee hoeveel hij zal wegen als hij volwassen is eigenlijk....

ze krijgen nu Remy smorgens 300 gram smuldier + 200 gram brok, rond 1800 250 gram brok en savonds voor het slapen gaan 250 gram brok ivm anders gal spugen(greenheart summer style)

solo krijgt 3x daags 250 gram brok smorgens 100 gram smuldier erbij(hetzelfde voer als remy) en hierop blijft hij netjes kwa uiterlijk, niet te dik en niet te dun

iemand die mij kan uitleggen hoeveel ze zouden moeten hebben?? ik kom er nlniet uit...ben niet zo een ster met rekenen :ugh:
groetjes Tamara
signmodel
Actief
Mijn ras(sen): max en job, geweldige vullusbakkuh

Re: hoeveel smuldier voor deze honden?? (ik kom er niet uit)

Ongelezen bericht door signmodel »

wow! wat heeft remy een ondergewicht. ik zou m een kilo per dag gaan geven en dit even aankijken of hij niet te snel dik wordt anders kan je hem altijd meer geven. ik zou dus beginnen met 3% van zn gewicht komt hij nog niks aan zou ik naar 1,2 kg daarna 1,5kg zodat hij weer op gewicht komt. maar wel rustig aan he?! wanneer hij op gewicht is dan kan je weer verder kijken.
mocht hij blijven overgeven kan je m ook 1 x per dag voeren en dan steeds op een ander tijdstip. dit wil vaak helpen.

wat solo betreft: kan je geen schatting maken van wat hij hoort te gaan wegen? maar denk geen heel kleintje.
die zou ik beginnen met 6% dus 840 gram per dag en kijken hoe hij het erop doet.
wel minimaal nog even 3 x per dagen voeren.

en smuldier kan je ook ongeveer berekenen: gewicht in brokken x 2.
dus bijvoorbeeld: 100 gram brok is ongeveer gelijk aan 200 gram smuldier.
ik hoop dat je eruit komt.
Afbeelding

groetjes van ons.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

signmodel schreef:wow! wat heeft remy een ondergewicht. ik zou m een kilo per dag gaan geven en dit even aankijken of hij niet te snel dik wordt anders kan je hem altijd meer geven. ik zou dus beginnen met 3% van zn gewicht komt hij nog niks aan zou ik naar 1,2 kg daarna 1,5kg zodat hij weer op gewicht komt. maar wel rustig aan he?! wanneer hij op gewicht is dan kan je weer verder kijken.
mocht hij blijven overgeven kan je m ook 1 x per dag voeren en dan steeds op een ander tijdstip. dit wil vaak helpen.

wat solo betreft: kan je geen schatting maken van wat hij hoort te gaan wegen? maar denk geen heel kleintje.
die zou ik beginnen met 6% dus 840 gram per dag en kijken hoe hij het erop doet.
wel minimaal nog even 3 x per dagen voeren.

en smuldier kan je ook ongeveer berekenen: gewicht in brokken x 2.
dus bijvoorbeeld: 100 gram brok is ongeveer gelijk aan 200 gram smuldier.
ik hoop dat je eruit komt.
Ik dacht bij Remy ook aan een kilo smuldier per dag. Echter, toen ik zag dat hij nu 700 g brokken en 300 g smuldier eet, en je voert de berekening die jij noemt (en ik ook gebruik) uit, dan zou je aan 1700 g smuldier per dag komen. :denken:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

klopt... en als je uit gaat van Remy zijn streefgewicht en dan iets hoger gaat zitten dan 3% kom je op zo'n anderhalve kilo uit.
Ik zou de ene dag 3.5 bakje gaan geven en de andere 4.

:mrgreen: Solo eet wel echt heel veel zeg! Vind ik erg moeilijk om in te schatten bij een pup.
signmodel
Actief

EstherK schreef:
Ik dacht bij Remy ook aan een kilo smuldier per dag. Echter, toen ik zag dat hij nu 700 g brokken en 300 g smuldier eet, en je voert de berekening die jij noemt (en ik ook gebruik) uit, dan zou je aan 1700 g smuldier per dag komen. :denken:
ja :denken: :U:
Afbeelding

groetjes van ons.
tkuijernl
Zeer actief

Remy is ook degene waar ik niet uitkom :denken:

hij heeft echt veel nodig om maar op dit gewicht te blijven en de 38 kilo is zijn winter gewicht. in de zomer is het net aan 35....

ik krijg hem echt niet zwaarder....maar omdat hij zo actief is hoeft hij van mij gaan 45 te wegen...maar zo tegen de 40 aan in de zomer en 45 in de winter zou ik wel fijn vinden eigenlijk...dat is ook de reden waarom ik over wil op smuldier...de laatste strohalm om hem dikker te krijgen eigenlijk :N: hij heeft in zijn 3 jaar al verschillende brokken gehad maar hij kan ook niet overal tegen ivm huidallergie.

ik denk dat Solo als ik kijk naar zijn gewicht nu zo rond de 30 a 35 gaat wegen....het is een kruising bc X fr. stabij

ik denk dat ik met Solo maar begin met de 800 gram...komt hij aan wordt het minder, valt hij af wordt het meer...het is wel een smulaapje die kleine in tegenstelling tot Remy
groetjes Tamara
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

signmodel schreef:
EstherK schreef:
ja :denken: :U:
Dan is met een kilo per dag beginnen veel te weinig.
tkuijernl
Zeer actief

misschien hebben ze van deze brok meer nodig als een ander?? ze krijgen wel speciaal voor actieve honden maar het is geen duur voer (15 kilo voor 40 euro) ze doen het er op zich goed op alleen zou ik remy graag iets steviger zien..
groetjes Tamara
Mauce
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Labrador "werklijn".

Ongelezen bericht door Mauce »

Mijn Lab weegt 29 kilo. Schoft 62 cm.
400 gram smuldier 's avonds en 160 a 180 gram brok 's ochtens.

Hiermee is ie iets aangekomen, dan eet die kleine wel veel zeg ???
tkuijernl
Zeer actief

Mauce schreef:Mijn Lab weegt 29 kilo. Schoft 62 cm.
400 gram smuldier 's avonds en 160 a 180 gram brok 's ochtens.

Hiermee is ie iets aangekomen, dan eet die kleine wel veel zeg ???
die kleine is nog wel erg in de groei :engel: is pas 15,5 weekjes jong dus dat hij veel eet snap ik wel hahahah
groetjes Tamara
signmodel
Actief

15 kilo voor 40 euro, ik vind het nogal wat. niet heel duur maar zeker niet goedkoop.
ja misschien toch met meer smuldier beginnen. het kan natuurlijk ook zijn dat jouw hond te weinig voedingsstoffen haalt uit brok. graan is namelijk geen voedingsstof die geschikt is voor honden. smuldier bevat weliswaar veel vocht maar toch.
ik durf nu even niks meer te adviseren aangezien estherk mij wees op mijn eigen reken fout. :oohja:
Afbeelding

groetjes van ons.
tkuijernl
Zeer actief

signmodel schreef:15 kilo voor 40 euro, ik vind het nogal wat. niet heel duur maar zeker niet goedkoop.
ja misschien toch met meer smuldier beginnen. het kan natuurlijk ook zijn dat jouw hond te weinig voedingsstoffen haalt uit brok. graan is namelijk geen voedingsstof die geschikt is voor honden. smuldier bevat weliswaar veel vocht maar toch.
ik durf nu even niks meer te adviseren aangezien estherk mij wees op mijn eigen reken fout. :oohja:
hahaha waarom denk je dat ik het plaats?? ik kom er zelf ook niet uit :wink: maar je mag gewoon reageren ook al zit er misschien een foutje in....kan gebeuren ik ben allang blij dat mensen mee willen denken :mrgreen:

ik heb nu nog wel 1 zak brok staan maar ik ga eerst even half half doen....2 x 400 gram smuldier en dan 1x 350 gram brok. dan krijgt hij meer vlees, minder brok en misschien kan ik dan al zien of hij meer uit de smuldier haalt.

het kan makkelijk zijn dat ze uit deze brok niet genoeg halen hoor. ik zal de laatste zijn die anders beweert alle honden zijn anders dus ja..
Laatst gewijzigd door tkuijernl op 13 mar 2011 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Tamara
Mauce
geregistreerd lid

[/quote]
die kleine is nog wel erg in de groei :engel: is pas 15,5 weekjes jong dus dat hij veel eet snap ik wel hahahah[/quote]

Het eten is nog wel het moeilijkste tot nu toe vind ik zelf. Vooral omdat het lijkt of ze de heledag willen eten.
En dan kan ie zo zielig kijken.

sucses.
signmodel
Actief

ja mauce, jij hebt een lab die hebben echt altijd honger!
en smuldier en ander versvoer is natuurlijk ook wel heel erg lekker.

ik heb er nog even over nagedacht en de antwoorden vergeleken, tips waren welkom he?
begin met 1,5 kg per dag voor je iele grote vent en kijk dan hoe het gaat.

je zegt ook dat hij voedsel allergie heeft wat zich uit in huidproblemen, het kan dus best zo zijn dat wanneer hij vers eet straks veel minder nodig heeft aangezien zn gestel sterker zal worden.
ik zou ook als ik jou was toch ook wel 1x per week wat vette vis erbij geven.
eventueel kwa bedrag kan je ook eens kijken naar lotgering. kan je mooi mee afwisselen en dit is ook vrij vet en dat kan hij wel gebruiken.

ik blijf voor je denken.
Afbeelding

groetjes van ons.
tkuijernl
Zeer actief

signmodel schreef:ja mauce, jij hebt een lab die hebben echt altijd honger!
en smuldier en ander versvoer is natuurlijk ook wel heel erg lekker.

ik heb er nog even over nagedacht en de antwoorden vergeleken, tips waren welkom he?
begin met 1,5 kg per dag voor je iele grote vent en kijk dan hoe het gaat.

je zegt ook dat hij voedsel allergie heeft wat zich uit in huidproblemen, het kan dus best zo zijn dat wanneer hij vers eet straks veel minder nodig heeft aangezien zn gestel sterker zal worden.
ik zou ook als ik jou was toch ook wel 1x per week wat vette vis erbij geven.
eventueel kwa bedrag kan je ook eens kijken naar lotgering. kan je mooi mee afwisselen en dit is ook vrij vet en dat kan hij wel gebruiken.

ik blijf voor je denken.
lotgering heb ik wel vaker over gehoord dat het wat vetter is als andere KVV's....zou dat dan evt beter kunnen zijn??

Gelukkig ziet Remy er niet mager uit, maar je voelt zn botjes goed :N: is maar goed dat ie nog vacht heeft,als ik hem laat plukken dan krijg ik commentaar.....terwijl ik wel mn best doe maar ja...
groetjes Tamara
Lien0
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier

Ongelezen bericht door Lien0 »

Milo was ook te licht moest maar 2 kilo aankomen maar dat was een pup. Ik heb haar toen haar dagelijkse portie kvv gegeven en daarbij elke dag zo een 200 a 300 gram schapenvet binnen 1.5 week was ze op gewicht.

Voor Remy zou ik inderdaad beginnen met 1.5 kilo kijken hoe het gaat valt ze af stuk meer geven blijft ze op gewicht ook meer geven en komt ze aan dan naarmate ze zwaarder wordt steeds iets meer geven. Komt ze te snel aan weer even wat minder geven te snel aankomen is volgens mij slecht voor honden.

Voor Solo (als hij nu op gewicht is) zou ik ongeveer 800 gram per dag geven dat is ongeveer 6% lichaamsgewicht. Milo heb ik zelf tot 6 maanden ongeveer 5% van haar lichaamsgewicht gegeven en ben haar elke maand gaan wegen voor een indicatie. Nu ze de 6 maanden is gepasseerd zit ik op ongeveer 4% en bij 1 jaar ga ik over naar 3%. Natuurlijk zijn dit allemaal maar geschatte waardes en kun je het beste voeren op het oog.
Afbeelding
Mauce
geregistreerd lid

Ja dat commentaar dat ken ik ook. Mensen die ongevraagt hun mening geven. pfff

Daar trek ik me niks van aan. Ik ken mijn hond het beste en ik weet of ie aan komt of afvalt en hoe hij zich voelt en gedraagd. Daar gaat het tenslotte om. Als jij zegt dat ie te mager is zal het gewoon zo zijn. Jij bent de enige die dat precies kan zeggen.

Ik begrijp dat je je zorgen maakt als je je best doet en het niet lukt. Maar hoe voelt de hond zich er bij. Je bent behoorlijk actief met 'm. Denk je dat ie dat vol houdt als hij te weinig voedsel krijgt? Denk het namelijk niet. Dus je zal toch echt wel wat goed doen.

Maurice.
tkuijernl
Zeer actief

solo gaat idd op 800 gram kvv

Remy zal ik de ene dag 3 bakjes geven (1200 gram) en de andere dag 4 bakjes ( 1600 gram) dat moet wel genoeg zijn toch?

ik denk dat we uiteindelijk wel naar lotgering over gaan stappen. heb ook advies gevraagd van een rottweiler fokker die sport met de honden en die gaf ook aan dat lotgering voor sporthonden bete is als smuldier ivm dat lotgering vetter is en de honden hierop beter op gewicht kwamen/blijven.
groetjes Tamara
dagmar88
Zeer actief

tkuijernl schreef:solo gaat idd op 800 gram kvv

Remy zal ik de ene dag 3 bakjes geven (1200 gram) en de andere dag 4 bakjes ( 1600 gram) dat moet wel genoeg zijn toch?

ik denk dat we uiteindelijk wel naar lotgering over gaan stappen. heb ook advies gevraagd van een rottweiler fokker die sport met de honden en die gaf ook aan dat lotgering voor sporthonden bete is als smuldier ivm dat lotgering vetter is en de honden hierop beter op gewicht kwamen/blijven.
Maar hij krijgt op deze manier duidelijk genoeg voedingsstoffen binnen met de Smuldier... Zou je de smuldier niet aan kunnen vullen met wat extra zalm, geitensippers en schapenvet?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik sport met mijn honden, ze moeten daarvoor zware prestaties leveren en dat doen ze geheel op Smuldier :ok:
Lotgering heb ik gehad, vond ik te vet, kon ik maar heel weinig van voeren te weinig voor ze om genoeg binnen te krijgen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tkuijernl
Zeer actief

malinois schreef:

Ik sport met mijn honden, ze moeten daarvoor zware prestaties leveren en dat doen ze geheel op Smuldier :ok:
Lotgering heb ik gehad, vond ik te vet, kon ik maar heel weinig van voeren te weinig voor ze om genoeg binnen te krijgen.
oke...dus van de lotgering moet je dus minder geven en hebben jouw honden dus geen voldaan gevoel bij als ik het goed begrijp?? dat is ook niet echt de bedoeling :denken:

dat wordt dus eerst maar kijken hoe ze het doen op volledig smuldier hahaha is voor mij al heel wat dat we dus overgaan, ik wilde altijd wel brok ernaast geven...maar ja...Remy is niet echt makkelijk.,..hij is half labrador maar kwa eten dus totaal niet...soms wou ik wel eens dat hij meer op een lab leek :F:

schapenvet krijgen ze hier af en toe een blokje. maar zalm?? gewoon uit de winkel of zo?? ik ben niet echt een barfer hahaah zelfs de 1dagskuikens voor de katten vind ik al net over de grens hier hahaha

de katten krijgen dus wel regelmatig vers zoals rundvlees, kipfilet garnaaltjes of carnibest.
groetjes Tamara
signmodel
Actief

malinois schreef:

maar het is dus wel perfect om je hond op aan te laten komen. ben het geheel met je eens hoor dat lotgering heel vet is maar vandaar dat ik het haar in deze situatie wel adviseer.

verder blijf ik er ook wel bij dat vette vis (zalm of makreel oa) goed zijn voor 1 x per week.
Afbeelding

groetjes van ons.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

signmodel schreef:
malinois schreef:

maar het is dus wel perfect om je hond op aan te laten komen. ben het geheel met je eens hoor dat lotgering heel vet is maar vandaar dat ik het haar in deze situatie wel adviseer.

verder blijf ik er ook wel bij dat vette vis (zalm of makreel oa) goed zijn voor 1 x per week.
ja daar is het goed voor, maar moet de hond het ook wel op kunnen, het ligt zwaar op de maag had ik het idee...
't kwam er regelmatig een keer uit.... en dan aten ze het wel weer op maar dit heb ik met Smul nog nooit gezien bijv.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tkuijernl
Zeer actief

als ik het op smuldier houd en ik geef 1x per week zalm, waar haal ik de zalm vandaan?? uit de winkel?

en het schapenvet? hoeveel mogen ze hebben daarvan?

geitensnippers heb ik niet eerder van gehoord hhahaa

nog meer dingen die extra aanzetten?? je hebt genoeg light brokjes en extratjes maar ik heb nog niks kunnen vinden met extra kalorieen :engel:
groetjes Tamara
dagmar88
Zeer actief

tkuijernl schreef:
malinois schreef:

oke...dus van de lotgering moet je dus minder geven en hebben jouw honden dus geen voldaan gevoel bij als ik het goed begrijp?? dat is ook niet echt de bedoeling :denken:

dat wordt dus eerst maar kijken hoe ze het doen op volledig smuldier hahaha is voor mij al heel wat dat we dus overgaan, ik wilde altijd wel brok ernaast geven...maar ja...Remy is niet echt makkelijk.,..hij is half labrador maar kwa eten dus totaal niet...soms wou ik wel eens dat hij meer op een lab leek :F:

schapenvet krijgen ze hier af en toe een blokje. maar zalm?? gewoon uit de winkel of zo?? ik ben niet echt een barfer hahaah zelfs de 1dagskuikens voor de katten vind ik al net over de grens hier hahaha

de katten krijgen dus wel regelmatig vers zoals rundvlees, kipfilet garnaaltjes of carnibest.
Die blokjes zijn bewerkt schapenvet, maar je krijgt het ook vers per kilo, bijvoorbeeld hier.

http://www.lupa-diervoeding.nl/contents ... 1.html#p92" onclick="window.open(this.href);return false;

Zalmmix is ook niet te duur daar. Geitensnippers kun je beter even vragen bij de islamitische slager :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”