Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stamboeken openen. Hoe eigenlijk?
Moderator: moderatorteam
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Re: Stamboeken openen. Hoe eigenlijk?
Duidelijkere stempel van de RvB: Fokken volgens hun eisen, anders wordt er geen stamboom verstrekt. En als de helft van de mensen dan besluit stamboomloos te fokken, so be it; de RvB laat dan iig zien dateen stamboom ergens voor staat. Om de kosten te drukken vanwege het wegvallen van deze mensen kunnen ze 100 euro ipv de nu gevraagde 50 euro gaan vragen. Die 50 euro extra zal dan niemand meer van wakker liggen. RvB regelt dan:
* DNA opslag van alle nieuw geboren pups om eventuele problemen snel op te kunnen sporen
* De minimale leeftijd voor dekreuen omhoog, en het aantal nesjes voor zwel de reu- als de teef op bv vier nestjes houden
* Ieder jaar een 'stamboom-dag': look-alikes testen op gedrag en uiterlijk, en, als deze dieren ook aan de gezondheidseisen van het betreffende ras voldoen, stamboom verstrekken
* RvB keurt iedere dekking voorafgaand aan de daadwerkelijke daad: De IC moet per dekking worden vastgesteld en mag niet boven een voor dat ras bepaalde waarde uitkomen
* Opslag sperma en meer gebruik van dieren uit het buitenland.
* En overleg plegen met een geneticus aangaande het ras en het te volgen fokbeleid
Onderzoek wees overigens uit dat per 10% meer inteelt de levensverwachting met ongeveer 10 maanden daalt.
Bron: Inbreeding and Longevity in the Domestic Dog, J.B. Armstrong (2001), in press.
Nog een goede link:
http://www.catteryalyona.com/cattery_2004_Inteelt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook: http://www.canine-genetics.com" onclick="window.open(this.href);return false;
* DNA opslag van alle nieuw geboren pups om eventuele problemen snel op te kunnen sporen
* De minimale leeftijd voor dekreuen omhoog, en het aantal nesjes voor zwel de reu- als de teef op bv vier nestjes houden
* Ieder jaar een 'stamboom-dag': look-alikes testen op gedrag en uiterlijk, en, als deze dieren ook aan de gezondheidseisen van het betreffende ras voldoen, stamboom verstrekken
* RvB keurt iedere dekking voorafgaand aan de daadwerkelijke daad: De IC moet per dekking worden vastgesteld en mag niet boven een voor dat ras bepaalde waarde uitkomen
* Opslag sperma en meer gebruik van dieren uit het buitenland.
* En overleg plegen met een geneticus aangaande het ras en het te volgen fokbeleid
Onderzoek wees overigens uit dat per 10% meer inteelt de levensverwachting met ongeveer 10 maanden daalt.
Bron: Inbreeding and Longevity in the Domestic Dog, J.B. Armstrong (2001), in press.
Nog een goede link:
http://www.catteryalyona.com/cattery_2004_Inteelt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook: http://www.canine-genetics.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Komende regels is wat jij graag zou willen zien ?
Met DNA heb je nog helemaal geen zicht op ziektes of problemen. Het is alleen een unieke streepjescode. Verder kunnen ze er helemaal niets mee. Behalve dan voor een heel klein aantal ziektes bij bepaalde rassen en dat moet je dan echt zelf laten testen.Anne&Taar schreef: * DNA opslag van alle nieuw geboren pups om eventuele problemen snel op te kunnen sporen
Mee eens.* De minimale leeftijd voor dekreuen omhoog, en het aantal nesjes voor zwel de reu- als de teef op bv vier nestjes houden
Gewoon mogelijkheid tot aankeuren is ook prima.* Ieder jaar een 'stamboom-dag': look-alikes testen op gedrag en uiterlijk, en, als deze dieren ook aan de gezondheidseisen van het betreffende ras voldoen, stamboom verstrekken
Aub niet zeg! Als een ander uit gaat maakt met wie ik wel en niet mag fokken hou ik meteen op. Zeker als het mensen zijn die niets met het ras te maken hebben.* RvB keurt iedere dekking voorafgaand aan de daadwerkelijke daad: De IC moet per dekking worden vastgesteld en mag niet boven een voor dat ras bepaalde waarde uitkomen
Verplichte opslag ?* Opslag sperma en meer gebruik van dieren uit het buitenland.
Hmmm, als je wilt zijn er altijd mensen bereid specifieke vragen te beantwoord maar om nu een geneticus fokbeleid te laten bepalen, nee. De theorie is nog iets anders als gevoel en kennis van het ras.* En overleg plegen met een geneticus aangaande het ras en het te volgen fokbeleid
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
DNA zegt niks, zoals Sirene al aangeeft.Anne&Taar schreef: * DNA opslag van alle nieuw geboren pups om eventuele problemen snel op te kunnen sporen
Waarom in vredesnaam?* De minimale leeftijd voor dekreuen omhoog, en het aantal nesjes voor zwel de reu- als de teef op bv vier nestjes houden
Dat is totaal niet zinvol in een groot ras. Dekbeperking moet je per ras bepalen en dan nog maken mensen dat graag zelf uit.
Het is volslagen onzinnig en niet te verantwoorden om standaard voor alle rassen dezelfde deklimiet te hanteren.
Dat lijkt mij ook.sirene schreef:Gewoon mogelijkheid tot aankeuren is ook prima.
Verplicht?Anne&Taar schreef:* Opslag sperma en meer gebruik van dieren uit het buitenland.
En buiten dat: enig idee wat dat kost?
Bovendien is het helemaal niet haalbaar voor alle rassen.
En al deze dingen lijken erg leuk maar zul je ook moeten kortsluiten met andere landen.
En als die het niet willen houdt het al op.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Daar ben ik wel van op de hoogte.sirene schreef:Met DNA heb je nog helemaal geen zicht op ziektes of problemen. Het is alleen een unieke streepjescode. Verder kunnen ze er helemaal niets mee. Behalve dan voor een heel klein aantal ziektes bij bepaalde rassen en dat moet je dan echt zelf laten testen.
Anne&Taar schreef: RvB keurt iedere dekking voorafgaand aan de daadwerkelijke daad: De IC moet per dekking worden vastgesteld en mag niet boven een voor dat ras bepaalde waarde uitkomen
Ik dacht wel dat een hoop mensen het hier niet mee eens zouden zijn.sirene schreef:Aub niet zeg! Als een ander uit gaat maakt met wie ik wel en niet mag fokken hou ik meteen op. Zeker als het mensen zijn die niets met het ras te maken hebben.
Anne&Taar schreef: Opslag sperma en meer gebruik van dieren uit het buitenland.
Ik zou zeker niet zo ver gaan om KI te verplichten; daar vind ik dit veel te controversieel voor! Maar in sommige gevallen kan het mogelijk wat aangemoedigd wordensirene schreef:Verplichte opslag ?
Ja, maar ik vind het juist belangrijk om, om zo belangenverstrengeling te voorkomen, dat er tevens een neutraal persoon meedenkt.sirene schreef:Hmmm, als je wilt zijn er altijd mensen bereid specifieke vragen te beantwoord maar om nu een geneticus fokbeleid te laten bepalen, nee. De theorie is nog iets anders als gevoel en kennis van het ras.
(Sorry. Erge ruzie met quotes....
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 14 dec 2010 23:01, 6 keer totaal gewijzigd.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dit is iets te eenvoudig voorgesteld? Geen idee wat SCID is, maar voor bv PRA is niet een eenduidige test voor alle rassen. Ieder ras heeft zo zijn eigen testje nodig. Of de SCID-test voor Wetters ook iets zal zeggen over de andere rassen? Waarschijnlijk niet.Marjoleine schreef: Zo zullen de te gebruiken honden voor de wetterpopulatie getest worden op SCID.
Vooralsnog lijkt de wetter het enige ras waar dit probleem speelt, maar er is een DNA-test.
Dus ook rassen waar het niet speelt zullen voor ze gebruikt worden getest worden.
Zo kun je dingen uitsluiten. Better safe then sorry tenslotte.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
SCID is een auto-immuunprobleem waarbij geen immuuncellen worden aangemaakt.Rosita Compagner schreef: Dit is iets te eenvoudig voorgesteld? Geen idee wat SCID is, maar voor bv PRA is niet een eenduidige test voor alle rassen. Ieder ras heeft zo zijn eigen testje nodig. Of de SCID-test voor Wetters ook iets zal zeggen over de andere rassen? Waarschijnlijk niet.
En dat er geen eenduidige test is weet ik.
Maar een afwijking in het DNA kan bij het ene ras geen effect hebben door af/aanwezigheid van ander DNA, en bij een ander ras kan het opeens wel iets doen.
Daarom dus toch die test.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Omdat een aantal ziekten zich pas op oudere leeftijd manifesteren. Ik vind dat een reu eerst maar eens bv 6 jaar gezond moet zijn geweest ipv op 1,5 jarige leeftijd al tig nestjes te hebben geproduceerd.Marjoleine schreef:Waarom in vredesnaam?
Dat is totaal niet zinvol in een groot ras. Dekbeperking moet je per ras bepalen en dan nog maken mensen dat graag zelf uit.
Het is volslagen onzinnig en niet te verantwoorden om standaard voor alle rassen dezelfde deklimiet te hanteren.
.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Overigens is voor SCID bij de wetterhoun bv zo snel als mogelijk bloed verzameld van de destijds gekregen nestjes. Waardoor de oorzaak snel opgespoord kon worden. Dit gaat wat lastiger als je populatie groter is en niet iedereen aan een DNA onderzoek wil meewerken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Wacht eens even.Anne&Taar schreef:Omdat een aantal ziekten zich pas op oudere leeftijd manifesteren. Ik vind dat een reu eerst maar eens bv 6 jaar gezond moet zijn geweest ipv op 1,5 jarige leeftijd al tig nestjes te hebben geproduceerd.Marjoleine schreef:Waarom in vredesnaam?
Heb je het nu over dekbeperking in het leven of over dekbeperking in een jaar?
Als je een limiet aan dekkingen in een jaar wilt stellen geef ik je groot gelijk.
Wil je een limiet in een hondenleven stellen, dan geef ik je geen gelijk, dat moet je per ras bekijken.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Zeker zou ik alles per ras beoordelen; dat spreekt voor zich. Maar, om maar een voorbeeld te noemen: Primaire epilepsie bij de border. Wat zegt een reu welke op 1,5 nog geen epilepsie gehad heeft? Een 6 jaar oude reu zonder epilepsie. Dat zegt veel meer.Marjoleine schreef:Wacht eens even.Anne&Taar schreef:Omdat een aantal ziekten zich pas op oudere leeftijd manifesteren. Ik vind dat een reu eerst maar eens bv 6 jaar gezond moet zijn geweest ipv op 1,5 jarige leeftijd al tig nestjes te hebben geproduceerd.Marjoleine schreef:Waarom in vredesnaam?
Heb je het nu over dekbeperking in het leven of over dekbeperking in een jaar?
Als je een limiet aan dekkingen in een jaar wilt stellen geef ik je groot gelijk.
Wil je een limiet in een hondenleven stellen, dan geef ik je geen gelijk, dat moet je per ras bekijken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ehm...Anne&Taar schreef:Overigens is voor SCID bij de wetterhoun bv zo snel als mogelijk bloed verzameld van de destijds gekregen nestjes. Waardoor de oorzaak snel opgespoord kon worden. Dit gaat wat lastiger als je populatie groter is en niet iedereen aan een DNA onderzoek wil meewerken.
Bij SCID lijders gaan de lijderpups dood voor ze 10 weken zijn.
Het enige probleem dat we hadden was bloed krijgen van lijders, want de actuele ziekteperiode was vaak zo kort dat de pup al dood was voor de melding van ziekte de commissie bereikt had.
De oorzaak kon helemaal niet snel opgespoord worden doordat we bloed konden krijgen, we hadden domweg mazzel.
Als je pech hebt duurt het tien jaar.
Wij hadden het foute DNA-tje binnen drie maanden.
Natuurlijk moet je medewerking hebben van je fokkers, maar véél fokkers hoef je er niet voor te hebben bij een enkelvoudig probleem.
Mazzel moet je absoluut wel hebben.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo kwam het anders niet overAnne&Taar schreef:Zeker zou ik alles per ras beoordelen; dat spreekt voor zich.
Maar dat is één geval bij één ras.Anne&Taar schreef:Maar, om maar een voorbeeld te noemen: Primaire epilepsie bij de border. Wat zegt een reu welke op 1,5 nog geen epilepsie gehad heeft? Een 6 jaar oude reu zonder epilepsie. Dat zegt veel meer.
Er zijn iets meer problemen en die hebben allemaal hun eigen aanpak nodig.
Dus als je dan met kort-door-de-bocht oplossing komt gaan mensen steigeren.
Ik vind dat vrij logisch trouwens
Overigens zouden die border-fokkers dat zelf ook kunnen bedenken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Buiten dat, he, Anne&Taar, jij wilt die dekbeperking om ziekte te beperken, niet om genen te spreiden.
Ik vind die genenspreiding veel en veel belangrijker.
Daar win je namelijk op de lange termijn echt veel meer mee.
Ik vind die genenspreiding veel en veel belangrijker.
Daar win je namelijk op de lange termijn echt veel meer mee.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ik snap niet zo heel erg wat je bedoeld met mazzel eigenlijk...Het feit dat het monogenetisch was was idd de hoofdreden dat het oplossen zo snel ging.Marjoleine schreef:Ehm...Anne&Taar schreef:Overigens is voor SCID bij de wetterhoun bv zo snel als mogelijk bloed verzameld van de destijds gekregen nestjes. Waardoor de oorzaak snel opgespoord kon worden. Dit gaat wat lastiger als je populatie groter is en niet iedereen aan een DNA onderzoek wil meewerken.![]()
Bij SCID lijders gaan de lijderpups dood voor ze 10 weken zijn.
Het enige probleem dat we hadden was bloed krijgen van lijders, want de actuele ziekteperiode was vaak zo kort dat de pup al dood was voor de melding van ziekte de commissie bereikt had.
De oorzaak kon helemaal niet snel opgespoord worden doordat we bloed konden krijgen, we hadden domweg mazzel.
Als je pech hebt duurt het tien jaar.
Wij hadden het foute DNA-tje binnen drie maanden.
Natuurlijk moet je medewerking hebben van je fokkers, maar véél fokkers hoef je er niet voor te hebben bij een enkelvoudig probleem.
Mazzel moet je absoluut wel hebben.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ik geef het quoten op...Marjoleine schreef:Zo kwam het anders niet overAnne&Taar schreef:Zeker zou ik alles per ras beoordelen; dat spreekt voor zich.
Maar dat is één geval bij één ras.Anne&Taar schreef:Maar, om maar een voorbeeld te noemen: Primaire epilepsie bij de border. Wat zegt een reu welke op 1,5 nog geen epilepsie gehad heeft? Een 6 jaar oude reu zonder epilepsie. Dat zegt veel meer.
Er zijn iets meer problemen en die hebben allemaal hun eigen aanpak nodig.
Dus als je dan met kort-door-de-bocht oplossing komt gaan mensen steigeren.
Ik vind dat vrij logisch trouwens
Overigens zouden die border-fokkers dat zelf ook kunnen bedenken.
Maar ik bedoelde wel uit te gaan van de verschillende rassen. Het specifieke probleem ligt natururlijk per ras weer verschillend. Dus niemand hoeft te steigeren van wat ik zeg.
Het is ook alleen maar mijn prive-mening; niemand die hier natuurijk wat mee moet. Jammergenoeg.
En dat van die Border-fokkers ben ik uiteraard met je eens.
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 14 dec 2010 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, duh.Anne&Taar schreef: Ik snap niet zo heel erg wat je bedoeld met mazzel eigenlijk...Het feit dat het monogenetisch was was idd de hoofdreden dat het oplossen zo snel ging.
Maar dan nog kun je jaren zoeken hoor, als je niet weet waar je moet zoeken.
Dat het zo snel ging was wel degelijk mede gewoon geluk.
Voor hetzelfde geld had het nog heel lang geduurd.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Das waar; maar je hebt soms 'handvaten' aan bv andere rassen met soortgelijke ziekten. Als de ligging op het DNA van die afwijking bij die andere diersoort (bv de mens) bekend is, dan kan het zijn dat je zoektocht ingeperkt wordt. Als alle bekende locaties negatief blijken, dan wordt t een klus. Maar dat noem ik dan gewoon 'pech'.Marjoleine schreef:Ja, duh.Anne&Taar schreef: Ik snap niet zo heel erg wat je bedoeld met mazzel eigenlijk...Het feit dat het monogenetisch was was idd de hoofdreden dat het oplossen zo snel ging.
Maar dan nog kun je jaren zoeken hoor, als je niet weet waar je moet zoeken.
Dat het zo snel ging was wel degelijk mede gewoon geluk.
Voor hetzelfde geld had het nog heel lang geduurd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Anne&Taar schreef: Das waar; maar je hebt soms 'handvaten' aan bv andere rassen met soortgelijke ziekten. Als de ligging op het DNA van die afwijking bij die andere diersoort (bv de mens) bekend is, dan kan het zijn dat je zoektocht ingeperkt wordt. Als alle bekende locaties negatief blijken, dan wordt t een klus. Maar dat noem ik dan gewoon 'pech'.![]()
Ja, zo kun je het ook zien
Bij SCID was het natuurlijk niet echt bekend; er is lang gedacht dat het een ent-reactie was tot er stomtoevallig ontdekt werd dat een overleden pup gewoon nul antilichamen had.
Toen was er wel een heldere geest die SCID riep inderdaad (voor de leken: SCID is een verzamelnaam voor dergelijke immuun-problemen).
Maar ze moesten toch heel wat locaties af en hadden gewoon geluk dat ze zo snel de goede te pakken hadden
Dat was inderdaad erg prettig: er kon in eerste instantie alleen in het bloed worden gezien welke pups zeker weten dood zouden gaan.
Niet erg prettig om te weten als je een nest hebt liggen
- Anne&Taar
- Zeer actief
Tuurlijk.Marjoleine schreef:Anne&Taar schreef: Das waar; maar je hebt soms 'handvaten' aan bv andere rassen met soortgelijke ziekten. Als de ligging op het DNA van die afwijking bij die andere diersoort (bv de mens) bekend is, dan kan het zijn dat je zoektocht ingeperkt wordt. Als alle bekende locaties negatief blijken, dan wordt t een klus. Maar dat noem ik dan gewoon 'pech'.![]()
![]()
![]()
![]()
Ja, zo kun je het ook zien![]()
En idd een verre van prettige test als je deze op je net kleine puppies moet uitvoeren...
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Toen nog alleen gevonden kon worden welke pups dood zouden gaan hebben we gezegd dat we dan niet meer zouden gaan fokken.Anne&Taar schreef: En idd een verre van prettige test als je deze op je net kleine puppies moet uitvoeren...
Dat is te gruwelijk.
Maar nu de DNA-marker er is, kunnen de ouderdieren worden getest zodat je dus alleen drager x vrij kunt doen en drager x drager kunt voorkomen.
Natuurlijk, ik vind dan ook dat je moet concentreren op spreiding.Inge O schreef:maar het één volgt wel uit het ander : als je 100 teven wil laten dekken zullen er automatisch veel meer verschillende reuen aan de bak komen (dus genenspreiding) in het geval van dekbeperking.
Maar Anne&Taar legde nogal de nadruk op selectie en opsporen van problemen
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Interessant topic 
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik volg hier mee...zeer interessant en misschien binnenkort nog nuttig...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik kan natuurlijk alleen voor mijn ras spreken en op dit moment zeg ik dat het vooralsnog niet nodig is om de stamboeken open te gooien.
De genepool is weliswaar smal in Nederland maar dat ligt er naar mijn mening meer aan omdat de meeste fokkers niet zo snel naar het buitenland gaan voor een dekking . Ze gaan vaak niet verder dan Duitsland of Belgie.
En als er dan eindelijk een reu of teef geimporteerd wordt, dan komt die meestal van de grotere/bekende fokker(s) waarvan er al zo veel honden van in Europa zitten.
Op zich zijn er in Amerika genoeg lijnen waar we mee voor uit zouden kunnen maar het probleem ligt daar in dat de minder bekende fokkers vaak niet naar Europa willen exporteren of hun minder goede honden opsturen.
Wat de kwaliteit van de honden in Nederland/Europa niet ten goede komt. En wil je een hond of zaad importeren dan kan dat moet je al bevriend zijn met een bevriende collegafokker van hun.
Ik vind dat ze in Noorwegen/Finland ook mooie Bostons hebben . Zover ik weet heeft de Noorse BT club bepaalde testen verplicht gesteld wat ik alleen maar goed vind.
Maar daar zit je weer met de titertest . Ik had namelijk voordat ik besloot om Portia door Jim Jam te laten dekken een prachtige Noorse reu op het oog maar ik heb toen mijn plannen moeten wijzigen , omdat Portia`s titer niet hoog genoeg was. Die was 0,4 en moest minimaal 0,5 zijn.
Verder zou ik eerlijk gezegd niet weten met welk ras ik een Boston zou willen kruisen om de gezondheid te verbeteren. De rassen die het meest op de Boston lijken kampen nml met dezelfde gezondheidsproblemen.
Groetjes,
Linda
De genepool is weliswaar smal in Nederland maar dat ligt er naar mijn mening meer aan omdat de meeste fokkers niet zo snel naar het buitenland gaan voor een dekking . Ze gaan vaak niet verder dan Duitsland of Belgie.
En als er dan eindelijk een reu of teef geimporteerd wordt, dan komt die meestal van de grotere/bekende fokker(s) waarvan er al zo veel honden van in Europa zitten.
Op zich zijn er in Amerika genoeg lijnen waar we mee voor uit zouden kunnen maar het probleem ligt daar in dat de minder bekende fokkers vaak niet naar Europa willen exporteren of hun minder goede honden opsturen.
Wat de kwaliteit van de honden in Nederland/Europa niet ten goede komt. En wil je een hond of zaad importeren dan kan dat moet je al bevriend zijn met een bevriende collegafokker van hun.
Ik vind dat ze in Noorwegen/Finland ook mooie Bostons hebben . Zover ik weet heeft de Noorse BT club bepaalde testen verplicht gesteld wat ik alleen maar goed vind.
Maar daar zit je weer met de titertest . Ik had namelijk voordat ik besloot om Portia door Jim Jam te laten dekken een prachtige Noorse reu op het oog maar ik heb toen mijn plannen moeten wijzigen , omdat Portia`s titer niet hoog genoeg was. Die was 0,4 en moest minimaal 0,5 zijn.
Verder zou ik eerlijk gezegd niet weten met welk ras ik een Boston zou willen kruisen om de gezondheid te verbeteren. De rassen die het meest op de Boston lijken kampen nml met dezelfde gezondheidsproblemen.
Groetjes,
Linda
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Over dat veranderen van rasstandaarden, dat doet de FCI> Volgens mij overleggen zij daar niet voor met (bijvoorbeeld) de rasvereniging.
Zo mag de Parson alleen maar ruw of glad zijn itt tot de Jack RUssell die daarnaast ook nog broken vacht mag hebben. En niemand weet hoe dat veranderd is....
Zo mag de Parson alleen maar ruw of glad zijn itt tot de Jack RUssell die daarnaast ook nog broken vacht mag hebben. En niemand weet hoe dat veranderd is....
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Er eentje die ik mis.....