Wat betreft anekdotische "bewijzen", ik ben het helemaal met je eens. Maar schrap mijn anekdotische opmerking maar, het was geïnspireerd door de anekdotische opmerkingen van anderen, maar ik wil me daar verder niet toe verlagen.
Dat honden beslist geen omnivoren zijn, klopt niet. Je kan op zijn best zeggen dat er geen overeenstemming is, of honden nu carnivoren of omnivoren zijn.
Mijn mening is dat ze wel degelijk omnivoren zijn.
Weet je, veel van die barf en kvv verhalen, waarvan jij er nu eentje ophangt wat betreft de granen, zijn meestal totaal onwetenschappelijk, onjuist, en spreken zichzelf nog tegen ook.
Als je kijkt naar Farmfood, de sponsor van dit forum, dan zie je dat op hun website staat dat de hond qua spijsverteringsstelsel gelijk zou staan met de wolf. Maar ze stoppen wel granen in hun brokken!
Dat spreekt elkaar tegen, toch?
Voor mij bewijst het dat de hond geen carnivoor is, maar een omnivoor, of wou je gaan beweren dat Farmfood granen in haar brokken stopt, waar een hond niks mee kan?
De reden waarom honden op brokken met granen -volgens jou- meer ontlasting hebben, komt gewoon omdat er in plantaardige voeding meer vezels en andere onverteerbare stoffen zitten. Maar omdat het hondenlichaam dat niet evrwerkt, betekent dat nog niet dat een hond geen omnivoor is. Mensen verteren verschillende plantaardige vezels ook niet.
Miranda schreef:Mijn honden hebben ook nog nooit aandoeningen aan het spijsverteringsstelsel gehad. Niet op brok (vroeger) afgewisseld met
rauwe VUILE pens en
rauwe eieren (de HORROR!!!) en niet op rauw vlees. Goh. Gek, hè.
Voor iemand die zo van de wetenschap is ben je wel erg van de anecdotische "bewijzen", beste yuri.
Overigens zijn honden (in tegenstelling tot wat jij beweert) beslist geen omnivoren. De enzymen om granen e.d. te verteren zijn gewoon nauwelijks aanwezig in de darmen van honden. Vandaar ook de enorme brokkendrollen. Ze schijten het gewoon uit
Als je de hond van tegenwoordig zou moeten omschrijven dan past
adaptieve carnivoor beter. Ze worden niet hartstikke ziek van granen, tenminste de meesten niet, maar benutten het ook niet tot nauwelijks en schijten het zo weer uit. Daar is duizenden jaren domesticatie dan weer goed voor.
Zo, doe met deze informatie je voordeel (of niet), moet je helemaal zelf weten.