Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

The Dalmatian Backcross Project

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

The Dalmatian Backcross Project

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Heb even gezocht in de zoekfunctie maar kon niks vinden hierover.

Het gaat over een kruising Pointer x Dalmatian om een normaal uric acid niveau te krijgen.
(Low Uric Acid ipv de High Uric Acid die Dalmatiers blijkbaar hebben)

Ik lees deze blog altijd en kwam toen dit verhaal tegen:

http://pedigreedogsexposed.blogspot.com ... inner.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en het vervolg:

http://pedigreedogsexposed.blogspot.com ... usted.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind het echt reuze interessant en ben een groot voorstander van zulke verbeteringen ivm gezondheid van welk ras dan ook.
De UKC heeft deze honden geaccepteerd/geregistreerd en de AKC staan er lijnrecht tegenover en wil het absoluut niet hebben en wil er zelfs niet eens over praten.
Nu is er een van de "Backcross Dalmations" gekwalificeerd voor Crufts en natuurlijk een hoop ophef ontstaan over de goede showresultaten van dit teefje.

Inmiddels zitten deze honden in hun 14e generatie (of 16e, ben het even kwijt)

Nou ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Voor of tegen? Waarom wel of niet?

Fiona:
BIMBS BISS Gr Champion Fiacre's First and Foremost CGC

Afbeelding

Afbeelding

http://www.luadalmatians.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tyrodal.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief

Re: The Dalmatian Backcross Project

Nou sommige fokkers vinden de honden blijkbaar "mongrels" and "not pure".

Ik ben het daar niet mee eens, de honden zitten nu in hun 14e, of later zelfs, generatie en doen het zo goed dat ze Grand Champion zijn en naar Crufts mogen.
Bovendien, en daar gaat het om, ze vererven hun LUA gen en dus produceren ze gezonde pups.

Maar de AKC heeft zelfs verbannen dat dit onderwerp binnen hun club besproken mag worden :denken:

Ik denk dat de meeste fokkers bang zijn hun pups uit "hun lijnen" niet meer kunnen verkopen omdat die "mongrels" gezond zijn en blijkbaar ook mooi zijn en voldoen aan de rasstandaard.

Of zoiets :U:
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief

Mee eens :ok:
Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Ik vind dit gewoon erg goed.
Er is niets belangrijker dan een gezond ras en als de honden aan de rasbeschrijving voldoen begrijp ik niet waarom mensen daar tegen zouden kunnen zijn.

Zou met meer rassen moeten gebeuren, ken er nog wel een paar..
Indy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Indy »

Ik vind het echt supergoed dat dit gebeurt! Alles wat beter is voor de gezondheid van een ras zou je moeten doen toch?
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik heb het ook doorgelezen en ik snap niet waarom ze dit tegen willen houden?? het is toch de bedoeling (Lijkt mij) als je fokt om te proberen om het ras te verbeteren?? tenminste dat is wat 99% van de fokkers verklaart...dus zouden ze dit juist moeten omarmen lijkt mij :denken:
groetjes Tamara
Hayley84
Zeer actief

Tja, ignorance is bliss denk ik dan maar :U:
Afbeelding
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Ik vind het fantastisch dat ze ander ander bloed toelaten om de basis te verbreden, ik zou echt niet weten waarom niet als type en karakter een beetje overeen komen zodat de kopers van F1 pups een klein beetje op een bepaald type/karakter kunnen rekenen. Bij de Sphynx (katten ras) is het heel normaal af en toe een huiskat of andere raskat te introduceren. Als de lijnen van de introducé ook bekend zijn voor wat betreft ziektes en afwijkingen... dan zou ik zo'n F1 of F2 ook heel interessant vinden.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Eens.
Dit lijkt op waar de wetterhounen nu mee bezig zijn. Daar zijn ook mensen tegen helaas.
Ik ben voor, dat moge duidelijk zijn ;)
Gelukkig is de Raad van beheer ook voor.

Zonde en dom dat de AKC hier tegen is. Ignorance is bliss, inderdaad.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
tkuijernl
Zeer actief

gebeurt dit trouwens ook in NL?? of lopen ze hier nog "achter" wat dat betreft??
groetjes Tamara
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Je kan niet genoeg doen om je ras te verbeteren, dus ik ben voor.
Vind het overigens ook geinig teefje om te zien.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

tkuijernl schreef:gebeurt dit trouwens ook in NL?? of lopen ze hier nog "achter" wat dat betreft??
Met een ras bedoel je? Of algemeen?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, algemeen: er is een eerste aanzet hiertoe gedaan hier in Nederland.
Voor één ras, dat wel, maar er zijn eer rassen die dit willen.

Afbeelding

tkuijernl
Zeer actief

ik doelde eigenlijk op de dalmaat :lol1: of die kruising pointer x dalmaat in nl ook gedaan wordt, maar ik ben wel heel benieuwd of het ook met andere rassen gebeurt (en welke)

vind het erg interessant namelijk
groetjes Tamara
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Marjoleine schreef:Eens.
Dit lijkt op waar de wetterhounen nu mee bezig zijn. Daar zijn ook mensen tegen helaas.
Ik ben voor, dat moge duidelijk zijn ;)
Gelukkig is de Raad van beheer ook voor.

Zonde en dom dat de AKC hier tegen is. Ignorance is bliss, inderdaad.

kun je niet even fixen dat ze de wetter met iets kleins mixen? ik wil in alles een wetter alleen dan de helft kleiner :engel:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

:ok: top initiatief, maar snap 1 ding niet, de FCI accepteerd toch geen UKC stambomen, enkel AKC, hoe kan zo'n gefokte hond dan op de Crufts komen? Begrijp me goed hoor, ben voor t verbeteren vd gezondheid & voor open stamboeken
Hayley84
Zeer actief

crutz schreef::ok: top initiatief, maar snap 1 ding niet, de FCI accepteerd toch geen UKC stambomen, enkel AKC, hoe kan zo'n gefokte hond dan op de Crufts komen? Begrijp me goed hoor, ben voor t verbeteren vd gezondheid & voor open stamboeken
After many months of wrangling, and to the dismay of many dalmatian breeders in the country, The Kennel Club declared that Fiona could be registered as a pedigree because she can bring health benefits to future generations of dalmatians
in Britain.
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Zover ik weet is er hier nog geen sprake van bij de dalmaten
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Heel goed initiatief :ok:
Eigenlijk best wel spijtig dat ze dat hier in België zo niet doen terwijl de mogelijkheid hier gewoon bestaat, open stamboek voor alle rassen en na enkele generaties(4 dacht ik) een gewone stamboom.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

Linsey schreef:Heel goed initiatief :ok:
Eigenlijk best wel spijtig dat ze dat hier in België zo niet doen terwijl de mogelijkheid hier gewoon bestaat, open stamboek voor alle rassen en na enkele generaties(4 dacht ik) een gewone stamboom.
zou dat hier niet gebeuren met de open stamboeken?
nu weten wij wie Darko's ouders zijn en beide hadden een stamboom, door een "fout" van de fokker, Darko dus niet, hij is dus aangekeurd, maar daar staat nergens op wie zijn ouders zijn

als je nu een dalmaat (in dit geval) met een pointer kruist en die trekt 85% op een dalmaat en je laat die aankeuren, heb je toch vrij veel kans om toch een "stamboom" voor die hond te krijgen en na 4 generaties ook zijn "kinderen"?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: als je nu een dalmaat (in dit geval) met een pointer kruist en die trekt 85% op een dalmaat en je laat die aankeuren, heb je toch vrij veel kans om toch een "stamboom" voor die hond te krijgen en na 4 generaties ook zijn "kinderen"?
Ja, dat krijg je dan gewoon.
Maar wat Lindsey bedoelt is volgens mij dat het dus kán bij jullie, maar dat het helaas niet gebeurt.

Afbeelding

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:
vania schreef: als je nu een dalmaat (in dit geval) met een pointer kruist en die trekt 85% op een dalmaat en je laat die aankeuren, heb je toch vrij veel kans om toch een "stamboom" voor die hond te krijgen en na 4 generaties ook zijn "kinderen"?
Ja, dat krijg je dan gewoon.
Maar wat Lindsey bedoelt is volgens mij dat het dus kán bij jullie, maar dat het helaas niet gebeurt.
zou dat echt echt niet gebeuren?
ergens "onder de toonbank" ? ik weet bv een hond die is aangekeurd geweest, maar waar niemand zijn achtergrond van weet, of van wilt vertellen, dan ga ik denken dat er toch iets is wat officieel niet mag of zo
ik vind het een veel beter iets als het officieel wel zou mogen in België, ik zou er ook niets mee inzitten als er bij sommige DC lijnen terug Majoreros in gefokt zouden worden, dan krijg je (hopelijk) terug de "normale" DC ipv die vierkante blokken die je vrij veel begint te zien
dit is 1 van de 1ste "Dogo Canario's"
Afbeelding
tov dit, wat nu heel veel voorkomt
Afbeelding
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

ik vind het een veel beter iets als het officieel wel zou mogen in België
Het mag officieel ook :wink: Alleen gebeurt het niet vaak en de keurders weten op voorhand welke hond een stamboom heeft en welke niet wat de kansen op een goed resultaat meteen naar beneden laat duiken. Ik weet dat bij border collies bijvoorbeeld er wel veelvuldig gebruik word van gemaakt van de open stamboeken in België en ik denk ook bij mechelse herders, maar verder word daar eigenlijk weinig gebruik van gemaakt, terwijl dat zo enorm spijtig is als je wel de mogelijkheid heb, welke er dus gewoon is in België voor alle erkende rassen. Dan is er nog bijkomstig probleem dat als je een hond laat aankeuren en hij behaald 2 maal zeer goed en mag dus ingeschreven worden in het RISH, er maar weinig fokkers zijn die zo'n hond in hun lijnen toelaat, dus om een 4de generatie te krijgen om zo een gewone stamboom (FCI erkend) te krijgen zou je zelf al veel honden moeten hebben.
Het formulier voor inschrijving in het RISH:
http://www.srsh.be/documents/doc_nl/RIS ... 6%2001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En meer info hierover:
http://www.kmsh.be/pages-nl/societe/maa ... _losh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
R.I.S.H.: Initieel Register St.-Hubertus
Parallel met het L.O.S.H.-stamboek houdt de K.M.S.H. tevens een 'open register', het R.I.S.H., waarin rashonden die om één of andere reden geen F.C.I.-stamboom hebben, kunnen ingeschreven worden op basis van hun uiterlijke kenmerken. Om deze honden een kans te geven officieel als “rashond” erkend te worden, werd het R.I.S.H. gecreëerd. In het R.I.S.H. worden dus die honden geregistreerd die conform zijn aan de standaard maar waarvan de afkomst onbekend is.
A.L.S.H.: Bijvoegsel bij het L.O.S.H. ( Annexe au L.O.S.H.)
Hierin vindt men honden waarvan minstens één generatie gekend en geregistreerd is, maar ook honden van recent gecreëerde rassen en honden "uit niet-toegelaten kruisingen".
De Afstammelingen van honden geregistreerd in het R.I.S.H.
Honden die afstammen van in het R.I.S.H. geregistreerde ouders ( één of allebei) ontvangen een A.L.S.H-stamboom maar moeten minsten 'zeer goed' halen op een tentoonstelling alvorens voor het fokken in aanmerking te komen. Na vier generaties krijgen hun nakomelingen een L.O.S.H. stamboom ( indien alle voorwaarden vervuld zijn). Men veronderstelt dat de raseigenschappen dan zuiver vererfd zijn.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik ben voor :cheer: maar kan me wel voorstellen dat de eerste paar generaties inderdaad geen stamboom krijgen.
Elmo/maureen
Zeer actief

:oeps: vergeet ik er verder erop te reageren :mann: Maar ik ben voor :mrgreen: Ze zal wel niet winnen denk ik op de crufts, er zijn heel veel mooie dalmaten. Ben benieuwd hoe de km keurt (die moet de commotie ook hebben mee gekregen)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Linsey schreef: Het mag officieel ook :wink: Alleen gebeurt het niet vaak en de keurders weten op voorhand welke hond een stamboom heeft en welke niet wat de kansen op een goed resultaat meteen naar beneden laat duiken.
Wat zeg je nou? :scratch:
Waarom in vredesnaam??
Shima schreef: Ik ben voor maar kan me wel voorstellen dat de eerste paar generaties inderdaad geen stamboom krijgen.
Bijlage he. De eerste drie generaties zitten in de Bijlage. Daarna krijgen ze een stamboom. Bijlage is ook een stamboom maar er kan iets minder mee. Je kunt er wel mee fokken. Met papieren dus.
Elmo/maureen schreef: vergeet ik er verder erop te reageren Maar ik ben voor Ze zal wel niet winnen denk ik op de crufts, er zijn heel veel mooie dalmaten. Ben benieuwd hoe de km keurt (die moet de commotie ook hebben mee gekregen)
En jij gaat er op voorhand van uit dat die commotie invloed heeft op de keuring? :80:
Ik weet niet wat jouw beeld is van een keurmeester maar dit klinkt niet erg hoogstaand.

Afbeelding

Elmo/maureen
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Elmo/maureen schreef: vergeet ik er verder erop te reageren Maar ik ben voor Ze zal wel niet winnen denk ik op de crufts, er zijn heel veel mooie dalmaten. Ben benieuwd hoe de km keurt (die moet de commotie ook hebben mee gekregen)
En jij gaat er op voorhand van uit dat die commotie invloed heeft op de keuring? :80:
Ik weet niet wat jouw beeld is van een keurmeester maar dit klinkt niet erg hoogstaand.
Oh nee zo bedoel ik het niet ;) ik bedoelde meer wat van type hond hij een voorkeur voor heeft (snap je :oeps: ).
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Bijlage he. De eerste drie generaties zitten in de Bijlage. Daarna krijgen ze een stamboom. Bijlage is ook een stamboom maar er kan iets minder mee. Je kunt er wel mee fokken. Met papieren dus.
Hier kan je er wel iets mee, Belgische kampioenschappen gehoorzaamheid en agility staan enkel open voor honden met stamboom, dus als je eentje hebt zonder en je laat hem aankeuren dan kan je wel deelnemen. Voorbeeldje hiervan:
http://www.mechelaartje.be/Bxena.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En heeft in 2010 gewonnen ook:
http://www.mechelaartje.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi voorbeeldje van een open stamboek, want er word ook mee gefokt :ok:
Marjoleine schreef:
Linsey schreef: Het mag officieel ook :wink: Alleen gebeurt het niet vaak en de keurders weten op voorhand welke hond een stamboom heeft en welke niet wat de kansen op een goed resultaat meteen naar beneden laat duiken.
Wat zeg je nou? :scratch:
Waarom in vredesnaam??
Waarom :19: Is eigenlijk een soort van toelaten maar eigenlijk niet willen of zo.
Ik weet niet of dat nog altijd zo is, maar tijd geleden was dat nog zo en als je hond dan perfect voldeed maar keurder had een voorkeur voor stamboomhonden dan kreeg de hond maar een 'goed' enkel en alleen omwille van het geen stamboom hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Linsey schreef: Hier kan je er wel iets mee, Belgische kampioenschappen gehoorzaamheid en agility staan enkel open voor honden met stamboom, dus als je eentje hebt zonder en je laat hem aankeuren dan kan je wel deelnemen.
O, ja, dat kan hier ook. Maar je kunt niet alle titels halen, dacht. Maar werken kan, in alle takken van sport.
Waarom :19: Is eigenlijk een soort van toelaten maar eigenlijk niet willen of zo.
Ik weet niet of dat nog altijd zo is, maar tijd geleden was dat nog zo en als je hond dan perfect voldeed maar keurder had een voorkeur voor stamboomhonden dan kreeg de hond maar een 'goed' enkel en alleen omwille van het geen stamboom hebben.
Hm. :hmmm:
Dat vind ik echt erg slecht, hoor.
Ik vind dat ze het niet horen te weten.
Een km mag de catalogus niet inzien tenslotte, dus hij hoort dit niet te weten. :klaar:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”