Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
okeey... nu toch weer aan het twijfelen... (betreft enten)
Moderator: moderatorteam
-
Ayurveda
- Zeer actief
okeey... nu toch weer aan het twijfelen... (betreft enten)
Aangezien de tijd voor de enting er weer aan zit te komen ben ik me weer is gaan inlezen.
Nu is het zo dat Max, shadow & Bikkel vroeger elk jaar geent werden, dus grote coctail, kleine coctail en zo door.
Toen heb ik vorig jaar op het forum hier gelezen dat dit dus helemaal niet nodig is en dat ik dus beter 1x coctail 2x weil en dan weer de coctail en zo verder kan enten... (toch?)
Maar nu zat ik te bedenken, mijn honden zwemmen nooit de kans dat ze in het water komen is uberhaupt heel klein geworden sinds ze niet meer aan boord wonen (ik las dat dit de voornaamste besmmettingsbron is). Maar ze kunnen het toch ook op andere manieren oplopen?
Moet ik nu als nog doorgaan met enten zoals ik de laatste keer heb gedaan? of kan ik de Weil weglaten en gewoon elke 3 jaar de coctail doen?
Pulchra heeft vorig jaar de pup enting gehad en ik hoorde al dat hij dan beter nog 1x de volledige enting kan krijgen. Dit is de Grote coctail neem ik aan? en dan elke 3 jaar zoals bij de andere honden.
Dusss... zouden jullie mijn nog 1xtje willen helpen waar ik nou het beste aan doe? Weil wel of helemaal niet?
Nu is het zo dat Max, shadow & Bikkel vroeger elk jaar geent werden, dus grote coctail, kleine coctail en zo door.
Toen heb ik vorig jaar op het forum hier gelezen dat dit dus helemaal niet nodig is en dat ik dus beter 1x coctail 2x weil en dan weer de coctail en zo verder kan enten... (toch?)
Maar nu zat ik te bedenken, mijn honden zwemmen nooit de kans dat ze in het water komen is uberhaupt heel klein geworden sinds ze niet meer aan boord wonen (ik las dat dit de voornaamste besmmettingsbron is). Maar ze kunnen het toch ook op andere manieren oplopen?
Moet ik nu als nog doorgaan met enten zoals ik de laatste keer heb gedaan? of kan ik de Weil weglaten en gewoon elke 3 jaar de coctail doen?
Pulchra heeft vorig jaar de pup enting gehad en ik hoorde al dat hij dan beter nog 1x de volledige enting kan krijgen. Dit is de Grote coctail neem ik aan? en dan elke 3 jaar zoals bij de andere honden.
Dusss... zouden jullie mijn nog 1xtje willen helpen waar ik nou het beste aan doe? Weil wel of helemaal niet?

- yuri36
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel - Locatie: sittard
Re: okeey... nu toch weer aan het twijfelen... (betreft enten)
Weil zou ik niet weglaten. Het wordt namelijk overgedragen via de urine, van andere honden of knaagdieren.
Ayurveda schreef:Aangezien de tijd voor de enting er weer aan zit te komen ben ik me weer is gaan inlezen.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ziekte van weil werkt ongeveer 3 maanden, soms ietsje langer, dus is het belangrijk wanneer deze je hond krijgt.

-
Ayurveda
- Zeer actief
Ja toch wel doen he, ja ik las op verschillende 'sites dat heel vaak werdt aangehaald of de hond wel of niet zwemt, maar zat al dat het volgens mij ook op een andere mannier doorgegevn kom worden!
Het is ook zo lastig aangezien de DA zelf niet meedenkt en ik er zelf om moet vragen (daarna kreeg ik wel gelijk maar toch...)
Ook keek ik even de paspoortjes in en onze honden worden altijd pas half Juli geent... heeft de DA verder nooit wat over gezegd... ben ik dan niet veel te laat?
Het is ook zo lastig aangezien de DA zelf niet meedenkt en ik er zelf om moet vragen (daarna kreeg ik wel gelijk maar toch...)
Ook keek ik even de paspoortjes in en onze honden worden altijd pas half Juli geent... heeft de DA verder nooit wat over gezegd... ben ik dan niet veel te laat?

- yuri36
- Zeer actief
Half juli is laat. Beter zo vanaf nu. Het duurt namelijk ook nog even voordat de vaccinatie begint te werken.
Als de hond zwemt, en zowel al in het vroege voorjaar en in het late najaar, dan is zelfs elke 6 maanden enten misschien verstandig. Dit omdat er wat conflicterende informatie is over hoe lang de vaccinatie werkt en dit ook per hond verschilt.
Je moet ervan uitgaan dat de vaccinatie minimaal 6 maanden werkt, en maximaal een klein jaar.
Laat je je honden nu vaccineren tegen Weil, en laat je ze augustus/september voor het laatst zwemmen, dan ben je normaal gesproken altijd safe.
Als de hond zwemt, en zowel al in het vroege voorjaar en in het late najaar, dan is zelfs elke 6 maanden enten misschien verstandig. Dit omdat er wat conflicterende informatie is over hoe lang de vaccinatie werkt en dit ook per hond verschilt.
Je moet ervan uitgaan dat de vaccinatie minimaal 6 maanden werkt, en maximaal een klein jaar.
Laat je je honden nu vaccineren tegen Weil, en laat je ze augustus/september voor het laatst zwemmen, dan ben je normaal gesproken altijd safe.
Ayurveda schreef:Ja toch wel doen he, ja ik las op verschillende 'sites dat heel vaak werdt aangehaald of de hond wel of niet zwemt, maar zat al dat het volgens mij ook op een andere mannier doorgegevn kom worden!
- yuri36
- Zeer actief
Laat wel in geval van je puppy de cocktail en de Weil-vaccinatie niet gelijk geven, maar laat er bijvoorbeeld 2 weken tussen.
- dagmar88
- Zeer actief
Ik heb een waterrat en ent niet tegen weil.
Al zegt dat niet zo veel aangezien Charlie heftige reacties heeft op entingen en ik er niet bijzonder veel voor voel.
Een gezonde hond heeft gewoon weerstand tegen weil.
Daarbij heeft het wat mij betreft weinig nut; de enting werkt niet effectief aangezien de weil bacterie zich steeds veranderd, weil komt nog maar heel weinig voor, werkt tussen de 3 en de 6 maanden stukken minder (daarna niet meer) en er schijnen nogal wat bijwerkingen te zijn.
Het is wel zo dat ze van mij niet in stilstaand water mag zwemmen en ik wil niet dat ze uit plassen drinkt; maar goed dat gebeurd toch wel eens en dan is er nog geen man over boord
Een gezonde hond heeft gewoon weerstand tegen weil.
Daarbij heeft het wat mij betreft weinig nut; de enting werkt niet effectief aangezien de weil bacterie zich steeds veranderd, weil komt nog maar heel weinig voor, werkt tussen de 3 en de 6 maanden stukken minder (daarna niet meer) en er schijnen nogal wat bijwerkingen te zijn.
Als je wel wilt enten ben je dan inderdaad te laat, je kunt beter zorgen dat je in deze tijd ent, zodat ze in de zomer 'beschermd' zijn.Ayurveda schreef: Ook keek ik even de paspoortjes in en onze honden worden altijd pas half Juli geent... heeft de DA verder nooit wat over gezegd... ben ik dan niet veel te laat?
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 10 mar 2011 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ayurveda
- Zeer actief
Mmm... okeey
Ja weet je mijn honden zwemmen echt nooit! willen ze niet en mogen ze ook niet
Ook drinken ze niet uit plassen of dat soort geneuzel.
Ze zijn allemaal hartstikke gezond en ik ben ook niet van je hond maar vol proppen met entingen terwijl het helemaal niet nodig is...
Ik denk er nog even over na en anders maak ik iig zelf eerder de afspraak om tegen weil te enten.
Ze zijn allemaal hartstikke gezond en ik ben ook niet van je hond maar vol proppen met entingen terwijl het helemaal niet nodig is...
Ik denk er nog even over na en anders maak ik iig zelf eerder de afspraak om tegen weil te enten.

- dagmar88
- Zeer actief
Ayurveda schreef:Mmm... okeey
-
Ayurveda
- Zeer actief
dagmar88 schreef:Ayurveda schreef:Mmm... okeey
Ik denk er nog even over na en anders maak ik iig zelf eerder de afspraak om tegen weil te enten.Zou er inderdaad gewoon even over nadenken en voor jezelf afwegen of de nadelen tegen de voordelen op wegen.
Met twee gezonde honden met een prima weerstand is dat bij mij niet het geval.
Ja hier in princiepe 4 gezonde hondjes die nooit wat mankeren (okeey pul is pas een jaar maar goed die laat ik zowiezo volledig enten) en daarbij oon nog het type hond die over plasjes heen springen om geen vuile poten te krijgen
Ik ga er goed over na denken, bedankt!

- dagmar88
- Zeer actief
Die ging zelfs mee bergbeklimmen
-
Ayurveda
- Zeer actief
WHAHAHA, het ging juist niet om Pulchra die is stoer!!dagmar88 schreef:![]()
dat krijg je met die nep schnauzers. Mijn 'echte' draaide haar poot niet om voor een plas meer of minder...
Die ging zelfs mee bergbeklimmen
Bikkel denderd zowiezo overal doorheen, die is niet soepel genoeg om over een plas heen te springen
en ik doe de enting altijd met 4 tegelijk, samen met mn moeder dus vandaar

- dagmar88
- Zeer actief
-
Ayurveda
- Zeer actief
Ja hedagmar88 schreef:okay, dan geef ik het maar toe: ook halve schnauzertjes zijn stoer

-
Lillith
- Zeer actief
Lillith heeft verleden jaar alles gehad dit jaar krijgt ze alleen Weill (voorjaar).
Zij zwemt als een gek en niets is zo lekker als buitenwater
Mijn schnauzer was helemaal een zwemmer, midden in de winter kwam ze rose (velletje) uit het water.
leuk, Dagmar een schnaus

Mijn schnauzer was helemaal een zwemmer, midden in de winter kwam ze rose (velletje) uit het water.
leuk, Dagmar een schnaus
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Zo, even het topic verpesten
.
Tessa kan niet zwemmen, maar doet het toch. Ze ligt bijna vertikaal in het water. Maar ja, als merels kunnen zwemmen, dan kan zij het ook
. Dat die "merels" een witte vlek op de kop hebben valt haar geloof ik niet op
.
En Luuk, tja, ................... of hij is geen echte Schnauz of juist teveel, maar die loopt liever om een plas heen. De laatste tijd wil hij zijn voetjes nog wel eens nat maken om te drinken, maar het gaat niet van harte.
Overigens hadden mijn vorige Schnauzer-reuen ook niks met water/zwemmen. Tot aan de buik en verder niet
.
Tessa kan niet zwemmen, maar doet het toch. Ze ligt bijna vertikaal in het water. Maar ja, als merels kunnen zwemmen, dan kan zij het ook
En Luuk, tja, ................... of hij is geen echte Schnauz of juist teveel, maar die loopt liever om een plas heen. De laatste tijd wil hij zijn voetjes nog wel eens nat maken om te drinken, maar het gaat niet van harte.
Overigens hadden mijn vorige Schnauzer-reuen ook niks met water/zwemmen. Tot aan de buik en verder niet
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Het huidige protocol mbt enten is de puppy-entingen, daarna nog een keer boosteren op 1-jarige leeftijd (cocktail) en daarna om de 3 jaar de cocktail en jaarlijks Weil.
In de huidige Weil-entingen zitten slechts 2 vaccins, de een bouwt op tot een weerstand van zo'n 6 maanden, de ander tot ongeveer een jaar (volgens de diverse bijsluiters).
Om genoeg antistoffen op te bouwen ben je, na vaccinatie, ongeveer een maand verder. Het hoogtepunt van besmettingsgevaar ligt rond juli/augustus/september/oktober. De maanden waarop de watertemperatuur het hoogst is.
Lijkt mij dat je het best tegen Weil kan enten rond april, of een maand eerder of later.
In de huidige Weil-entingen zitten slechts 2 vaccins, de een bouwt op tot een weerstand van zo'n 6 maanden, de ander tot ongeveer een jaar (volgens de diverse bijsluiters).
Om genoeg antistoffen op te bouwen ben je, na vaccinatie, ongeveer een maand verder. Het hoogtepunt van besmettingsgevaar ligt rond juli/augustus/september/oktober. De maanden waarop de watertemperatuur het hoogst is.
Lijkt mij dat je het best tegen Weil kan enten rond april, of een maand eerder of later.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
- yuri36
- Zeer actief
Laat je in ieder geval niet wijsmaken dat honden van zichzelf genoeg weerstand tegen de ziekte van Weil hebben.
Het is waar dat het vaccin nooit 100% bescherming kan geven, maar al geeft het maar 50% bescherming, dat is de moeite waard, want de ziekte van Weil is een zeer ernstige ziekte. Je hond kan eraan doodgaan of er als een wrak uitkomen.
Alleen als je hond ooit slecht zou reageren op een vaccinatie tegen de ziekte van Weil, dan is het verstandiger niet meer te vaccineren.
Het is waar dat het vaccin nooit 100% bescherming kan geven, maar al geeft het maar 50% bescherming, dat is de moeite waard, want de ziekte van Weil is een zeer ernstige ziekte. Je hond kan eraan doodgaan of er als een wrak uitkomen.
Alleen als je hond ooit slecht zou reageren op een vaccinatie tegen de ziekte van Weil, dan is het verstandiger niet meer te vaccineren.
- dagmar88
- Zeer actief
Lillith schreef:Lillith heeft verleden jaar alles gehad dit jaar krijgt ze alleen Weill (voorjaar).
leuk, Dagmar een schnaus![]()
-
Lillith
- Zeer actief
dagmar88 schreef:Lillith schreef:Lillith heeft verleden jaar alles gehad dit jaar krijgt ze alleen Weill (voorjaar).
leuk, Dagmar een schnaus![]()
2 zelfs, Amber, ons middenslag teefje moest van mij als kind mee uit het asiel
en daar waren we zo aan verknocht dat toen onze reu destijds dood ging mijn moeder er een mini bij heeft genomen
-
Ayurveda
- Zeer actief
Mijn honden hebben nooit een reactie vertoont op de entingen. Dus dat zit wel goed denk ik.
Ik denk dat ik iig dan de afspraak eerder maak, en vind het eigenlijk wel een beetje raar dat de DA dat zelf niet aangeeft... zeker toen ik vorig jaar aangaf het niet eens te zijn met elk jaar klakeloos enten... maar even een opmerking van: voor weil ben je eigenlijk wel een beetje laat kreeg ik niet.
Gelukkig hebben we dit forum nog

Ik denk dat ik iig dan de afspraak eerder maak, en vind het eigenlijk wel een beetje raar dat de DA dat zelf niet aangeeft... zeker toen ik vorig jaar aangaf het niet eens te zijn met elk jaar klakeloos enten... maar even een opmerking van: voor weil ben je eigenlijk wel een beetje laat kreeg ik niet.
Gelukkig hebben we dit forum nog

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar Weil wordt overgebracht via oa rattenurine.
En denk nou niet dat ratten zich alleen in het water ophouden of dat die er niet zijn.
Het enige wat je moet beseffen is dat ratten er dus wél zijn en dat je ze niet ziet.
Maar waar water is, zijn ook ratten.
En die komen dus ook op het land en leggen soms heel wat kilometers af. Dus Weil is niet alleen van belang voor zwemmers, maar ook voor niet-zwemmers!
En denk nou niet dat ratten zich alleen in het water ophouden of dat die er niet zijn.
Het enige wat je moet beseffen is dat ratten er dus wél zijn en dat je ze niet ziet.
En die komen dus ook op het land en leggen soms heel wat kilometers af. Dus Weil is niet alleen van belang voor zwemmers, maar ook voor niet-zwemmers!
-
Ayurveda
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Maar Weil wordt overgebracht via oa rattenurine.
Mee eens.
Ik ga binnenkort ff bellen voor de Weil enting
Nu heeft Pulchra vorig jaar Juni de laatste van de reeks pup entingen gehad, zou ik hem gewoon tegelijk met die andere kunnen laten enten (dus iets vroeger) of niet?
Lijkt me wel makkelijk namelijk

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Normaal zit ie dacht ik in bij de gewone cocktail?Ayurveda schreef: Nu heeft Pulchra vorig jaar Juni de laatste van de reeks pup entingen gehad, zou ik hem gewoon tegelijk met die andere kunnen laten enten (dus iets vroeger) of niet?
Lijkt me wel makkelijk namelijk
Dan is het al vanzelfsprekend tegelijk, toch?
Zou het wel even checken inderdaad
-
Ayurveda
- Zeer actief
Ja hij zit er wel bij
maar omdat pulchra deze keer wel nog een keer volledig geent gaat worden weet ik niet of het heel erg is als die een maand of 2 eerder wordt geeent als vorig jaar.
maar omdat pulchra deze keer wel nog een keer volledig geent gaat worden weet ik niet of het heel erg is als die een maand of 2 eerder wordt geeent als vorig jaar.

- yuri36
- Zeer actief
Geen enkel probleem dat het nu twee maanden eerder is.
Aangezien jouw honden nooit reacties hebben gehad op de vaccinaties, zou je pulchra alles tegelijk kunnen laten geven, maar eerst de cocktail (zonder Weil) en dan een paar weken later vaccineren tegen de ziekte van Weil is het allerbeste.
Soms kan dat wel problemen opleveren met de dierenarts... die kan moeilijk gaan doen omdat ze niet altijd het vaccin tegen de ziekte van Weil apart hebben en dat dan moeten bestellen. Het kost natuurlijk ook wat meer, je betaalt 2x een consult dan.
Of je dat wil, is een afweging die je voor jezelf moet maken.
Aangezien jouw honden nooit reacties hebben gehad op de vaccinaties, zou je pulchra alles tegelijk kunnen laten geven, maar eerst de cocktail (zonder Weil) en dan een paar weken later vaccineren tegen de ziekte van Weil is het allerbeste.
Soms kan dat wel problemen opleveren met de dierenarts... die kan moeilijk gaan doen omdat ze niet altijd het vaccin tegen de ziekte van Weil apart hebben en dat dan moeten bestellen. Het kost natuurlijk ook wat meer, je betaalt 2x een consult dan.
Of je dat wil, is een afweging die je voor jezelf moet maken.
Ayurveda schreef:Ja hij zit er wel bij
-
Ayurveda
- Zeer actief
Ja ik zeg voor de zekerheid als ik de afspraak maak dat het enkel om Weil gaat
dus dat ik daar niet voor jan met de korte achternaam sta 
De dierenarts die ik altijd heb is niet hier in de stad dus ik ga er extra voor naar mn ouders.
De dierenarts die ik altijd heb is niet hier in de stad dus ik ga er extra voor naar mn ouders.

- dagmar88
- Zeer actief
Volgens mij is dat altijd een combinatie van weil/lepto en parvo?Ayurveda schreef:Ja ik zeg voor de zekerheid als ik de afspraak maak dat het enkel om Weil gaatdus dat ik daar niet voor jan met de korte achternaam sta
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 11 mar 2011 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- yuri36
- Zeer actief
Ayurveda, ik heb het eens even voor je nagekeken in onze eigen vaccinatieboekjes:
Pulchra zul je toch alles tegelijk moeten laten geven, mijn fout. Ziekte van Weil zit gecombineerd met een ander vaccin van de cocktail.
Je andere honden kun je wel alleen tegen de ziekte van Weil laten vaccineren.
Die vaccins heten dan bijvoorbeeld nobivac-lepto of Istolept L.
Waar je heel erg moet op letten:
Ik heb een keer een dierenarts gevraagd onze hond te vaccineren tegen de ziekte van Weil, en toen gaf hij nog de combinatie-spuit waarin meerdere vaccins zitten. Was zogenaamd een foutje.. terwijl ik echt alleen maar om vaccinatie tegen de ziekte van Weil had gevraagd. Dus je moet het heel duidelijk aangeven.
Pulchra zul je toch alles tegelijk moeten laten geven, mijn fout. Ziekte van Weil zit gecombineerd met een ander vaccin van de cocktail.
Je andere honden kun je wel alleen tegen de ziekte van Weil laten vaccineren.
Die vaccins heten dan bijvoorbeeld nobivac-lepto of Istolept L.
Waar je heel erg moet op letten:
Ik heb een keer een dierenarts gevraagd onze hond te vaccineren tegen de ziekte van Weil, en toen gaf hij nog de combinatie-spuit waarin meerdere vaccins zitten. Was zogenaamd een foutje.. terwijl ik echt alleen maar om vaccinatie tegen de ziekte van Weil had gevraagd. Dus je moet het heel duidelijk aangeven.
-
Ayurveda
- Zeer actief
Ja ik heb de boekjes hier niet liggen, die zijn tijdens de verhuizing bij mn ouders gebleven, ook omdat de het enten met alle 4 de honden tegelijk doen maar je hebt wel gelijk, Weil zit daar idd in!
En er is idd wel degelijk alleen een Lepto enting, een geel stickertje als ik me niet vergis!
De eerste keer toen ik het vroeg (ik was toen voor de pup enting voor pulchra) zei de DA (een vrouw) ook dat die altijd samen zit met Parvo... maar toen ik daadwerkelijk voor de enting kwam en er ngmaals om vroeg (andere DA een man) toen bestond die ineens wel
enne ik reken toch goed als ik zeg 1x coctail, 2x weil en zo door...?
En er is idd wel degelijk alleen een Lepto enting, een geel stickertje als ik me niet vergis!
De eerste keer toen ik het vroeg (ik was toen voor de pup enting voor pulchra) zei de DA (een vrouw) ook dat die altijd samen zit met Parvo... maar toen ik daadwerkelijk voor de enting kwam en er ngmaals om vroeg (andere DA een man) toen bestond die ineens wel
enne ik reken toch goed als ik zeg 1x coctail, 2x weil en zo door...?