Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ik zoek hulp
Moderator: moderatorteam
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
ik zoek hulp
Escha heeft een nestje gehad en daarna heb ik haar terug op training gezet.
Eerste lessen gingen weer goed, de laatste tijd ramt ze de eerste lat er af tijdens haar lessen.
We hebben geprobeerd; vanuit een ander toestel (tunnel) dan de eerste sprong, werkte niet, staand laten starten ging wel iets beter.
Nu lijkt het gewoon alsof ze niet meer kan inschatten. Op wedstrijden en trainingen heeft ze nooit echt soepel gesprongen maar nadat een vriendin van mij een filmpje in slowmotion heeft geplaatst zie ik wat er is.... ze zet te vroeg af, springt niet gestrekt rent verkeerd en zit dus al in een daling wanneer ze boven de sprong hangt.
Het geblokte springen zal ik er niet meer uit krijgen denk ik maar het te vroeg afzetten moet af te leren zijn.. maar hoe?!
Ze rent geblokkeerd, ze springt geblokkeerd, Rofo's gemaakt.. niets te zien. Voor haar nest was het al niet zo'n fantastische springer maar wat er nu gaande is... er zat iets goed fout!
Ook ben ik naar Anneke Schellingerhout geweest, heeft haar heiligbeen weer recht gezet want deze was verschoven (overigens was dat na deze wedstrijd) helaas geen filmpjes van hoe haar laatste wedstrijd was.
Als ze niet beter gaat springen gaan we nog 1x terug naar Anneke, als het weer niet goed gaat... gaan we verder kijken..
filmpje van laatste wedstrijd vóór haar nest
" onclick="window.open(this.href);return false;
filmpje wedstrijd ná haar nest
Eerste lessen gingen weer goed, de laatste tijd ramt ze de eerste lat er af tijdens haar lessen.
We hebben geprobeerd; vanuit een ander toestel (tunnel) dan de eerste sprong, werkte niet, staand laten starten ging wel iets beter.
Nu lijkt het gewoon alsof ze niet meer kan inschatten. Op wedstrijden en trainingen heeft ze nooit echt soepel gesprongen maar nadat een vriendin van mij een filmpje in slowmotion heeft geplaatst zie ik wat er is.... ze zet te vroeg af, springt niet gestrekt rent verkeerd en zit dus al in een daling wanneer ze boven de sprong hangt.
Het geblokte springen zal ik er niet meer uit krijgen denk ik maar het te vroeg afzetten moet af te leren zijn.. maar hoe?!
Ze rent geblokkeerd, ze springt geblokkeerd, Rofo's gemaakt.. niets te zien. Voor haar nest was het al niet zo'n fantastische springer maar wat er nu gaande is... er zat iets goed fout!
Ook ben ik naar Anneke Schellingerhout geweest, heeft haar heiligbeen weer recht gezet want deze was verschoven (overigens was dat na deze wedstrijd) helaas geen filmpjes van hoe haar laatste wedstrijd was.
Als ze niet beter gaat springen gaan we nog 1x terug naar Anneke, als het weer niet goed gaat... gaan we verder kijken..
filmpje van laatste wedstrijd vóór haar nest
filmpje wedstrijd ná haar nest

- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: ik zoek hulp
ik zie nog hoop voor haar als je ziet hoe ze eerst sprong, er zitten genoeg honden in de wedstrijden die ook geblokt springen en die zelfs in de hogere niveau's zitten en er geen last van hebben.Inge O schreef:ik vind haar dermate slecht springen dat ik - als het mijn eigen hond zou zijn - agility op wedstrijdniveau stpo zou zetten en alleen nog voor het plezier met haar zou lopen maar dan over lagere sprongen.
.
Daarbij vroeg ik dus om trainingen om haar sprongtechniek en inschatting weer beter te maken... het is nu eenmaal verkeerd aangeleerd en dit zal dus nooit meer gebeuren bij mijn 'volgende' hond (die aankomende 4 jaar nog niet zal komen of iets)
Ik blijf van mening dat er nog iets aan te doen is omdat het niet iets lichamelijks is
Stop zetten van wedstrijden, geloof me ik zit/zat daar ook hard aan te denken

- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Dit is een zeer lastig probleem.
Ik zie idd ook erg verschil in springen met vorig jaar en nu, vooral de afzet is idd erg vroeg.
Een paar vragen die ik me afvraag:
- is haar snelheid minder geworden? is haar kracht minder geworden?
- springt ze op een rechte lijn (met voldoende ruimte tussen de sprongen) ook latten?
- wat doet ze als je er net als bij paarden een latje voor legd? Als je dit nog niet geprobeert hebt, probeer het dan eerst met lagere sprongen want je moet in het begin kijken waar die lat moet liggen om te zorgen dat ze op het goede punt afzet.
Met lagere sprongen beginnen voorkom je dat ze erg onzeker word van hoog latten springen.
Er bestaat bij honden ook een afwijking dat ze de sprongen slecht kunnen inschatten. Hier stond laatst iets over op de band-list.
Ik zal eens zoeken of ik het kan vinden. De hond van Inge de Heer heeft dit.
Ik zie idd ook erg verschil in springen met vorig jaar en nu, vooral de afzet is idd erg vroeg.
- springt ze op een rechte lijn (met voldoende ruimte tussen de sprongen) ook latten?
- wat doet ze als je er net als bij paarden een latje voor legd? Als je dit nog niet geprobeert hebt, probeer het dan eerst met lagere sprongen want je moet in het begin kijken waar die lat moet liggen om te zorgen dat ze op het goede punt afzet.
Met lagere sprongen beginnen voorkom je dat ze erg onzeker word van hoog latten springen.
Er bestaat bij honden ook een afwijking dat ze de sprongen slecht kunnen inschatten. Hier stond laatst iets over op de band-list.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
Je bedoelt het Early take-off syndrome... heb ik ook aan zitten denken, maar dan zou ze het vaker moeten doen. Vaak zie je dan dat ze de eerste 4-5 laten liggen en dan bovenop iedere andere sprong springen.May Linn schreef:Dit is een zeer lastig probleem.
Het zou het begin kunnen zijn van de syndrome... Ik zit te denken aan Susan Salo's methode eens te proberen maar kan er weinig over vinden behalve filmpjes op youtube... denk je dat iets is?

-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
maak eens een afspraak bij Ronald Mouwen: dierenarts en chiropractor die natuurlijk ook ruime ervaring heeft in de behendigheid.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
even antwoord geven op je vragen trouwens...May Linn schreef:Dit is een zeer lastig probleem.
als ik naar haar oudere filmpjes kijk is inderdaad haar snelheid en kracht verminderd, ook verklaarbaar als ik er aan terug denk, haar pups zijn nu 6 maanden, ze is bijna 7 kilo te zwaar geweest en ben aan het afvallen geweest, en zit zo'n 2,5 a 3 maanden in training plus ik merk dat ze nu pas weer iets in spieren komt
Vooral de eerste lat, als ze moe word op het laatste van haar training gaat ze meestal in het midden latten springen maar vaak niet meerdere achter elkaar , op wedstrijden doet ze dit weer niet. In pijnhorst heeft ze op 3 parcoursen maar 1 lat gesprongen en die was toen ik een belg maakte. Afgelopen training bleef ze iedere maal op de eerste lat springen
een paar keer geprobereerd, zowel op medium als op large, gaf eigenlijk wisselende effecten misschien niet te lang vol gehouden. maar alsnog sprong ze af en toe weer bovenop de (toch weer vaak 1e) lat. Vreemde is dat we laatst een serpetine hadden neergezet MET tussen roepen dus lastiger en ze laat weer wel alles liggen
(edit typo)
Laatst gewijzigd door EschaenStefanie op 06 mar 2011 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.

- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
heb ik inderdaad ook nog aan zitten denken alleen twijfelde ik er aan. Ik hoop dat mijn ouders er mee akkoord gaan want die vinden dat ik 'te' veel dokter aan haar... als jullie de filmpjes zien.. overdrijf ik toch niet?Danielle schreef:maak eens een afspraak bij Ronald Mouwen: dierenarts en chiropractor die natuurlijk ook ruime ervaring heeft in de behendigheid.

- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
JA, hoe zit het eigenlijk met dat strekken?
Ik hoor daar veel over. Met name van mensen met border collies en dat ze dat juist moeten doen. Ik heb nu hond nummer vier volop in de sport zitten en de vierde die dus niet strekt (Nooit gedaan, alle vier niet). Mensen om mij heen roepen dat er dan iets mis is. Ik denk dan, misschien moet een border collie het kunnen, maar misschien een belg niet? Het kan toch geen toeval zijn dat geen van mijn honden (allemaal belgen) dat nooit gedaan hebben? De meesten zijn ook goed oud geworden in de sport, dus ook niet vroeg versleten oid. Kortom, wie weet hoe dat nou zit? Iets te maken met lange/korte rug? Gewicht van de hond? Lengte van de poten? Of zo ? (Sorry, heeft niets met jouw vraag te maken, maar ik vroeg het me gewoon af)
Ik hoor daar veel over. Met name van mensen met border collies en dat ze dat juist moeten doen. Ik heb nu hond nummer vier volop in de sport zitten en de vierde die dus niet strekt (Nooit gedaan, alle vier niet). Mensen om mij heen roepen dat er dan iets mis is. Ik denk dan, misschien moet een border collie het kunnen, maar misschien een belg niet? Het kan toch geen toeval zijn dat geen van mijn honden (allemaal belgen) dat nooit gedaan hebben? De meesten zijn ook goed oud geworden in de sport, dus ook niet vroeg versleten oid. Kortom, wie weet hoe dat nou zit? Iets te maken met lange/korte rug? Gewicht van de hond? Lengte van de poten? Of zo ? (Sorry, heeft niets met jouw vraag te maken, maar ik vroeg het me gewoon af)
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
lengte van rug heeft er zeker mee te maken.. Escha is kort in haar rug, dus helemaal strekken zal ze zeker niet doen....
het geblokte springen heb ik me er ook bij neergelegd en ik zie ook zeker veel langharen het doen.. Ik ken wel een mechel, die springt mooi lang
Ik vraag me ook af waarom een hond persé moet strekken en of het echt gezonder is of dat wij mensen dat verzonnen hebben. Blijft wel een feit dat als een hond strekt deze meer afstand overbrugt in zijn sprong
het geblokte springen heb ik me er ook bij neergelegd en ik zie ook zeker veel langharen het doen.. Ik ken wel een mechel, die springt mooi lang
Ik vraag me ook af waarom een hond persé moet strekken en of het echt gezonder is of dat wij mensen dat verzonnen hebben. Blijft wel een feit dat als een hond strekt deze meer afstand overbrugt in zijn sprong

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Heb je de training niet iets te vlot opgebouwd. Ik vind haar vlot weer terug op niveau moeten presteren, ik zou dat nooit vragen zo snel van een dier na een nest of dergelijke vragen. Ik zou eerst een flinke stap terug nemen in training en dus trainen op conditie en kracht en nog niet op oude prestatieniveau

- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb ook met die vraag gezeten... alleen de eerste keer trainen was ik bezig alles op medium te zetten en madam sprong gewoon de large sprongen... netjes per week opgebouwd wat betreft tijd (eerste keer 5 minuten, de volgende week 10 minuten) nu zit ze op een half uurtje samen met een andere hond dus laten we zeggen pak em beet 15 minuten echt trainen. Vanaf dat de pups 3-4 weken waren is ze al meegeweest naast de fiets, ik ben regelmatig naar het strand gegaan toen ze van haar pups af was voor het mulle zand om spieropbouw terug te zetten. Toen de pups wegwaren (12 weken) ben ik met haar 13 week na bevalling pas weer gaan trainen. Ging de eerste 3 weken fantastischgyanty schreef:Heb je de training niet iets te vlot opgebouwd. Ik vind haar vlot weer terug op niveau moeten presteren, ik zou dat nooit vragen zo snel van een dier na een nest of dergelijke vragen. Ik zou eerst een flinke stap terug nemen in training en dus trainen op conditie en kracht en nog niet op oude prestatieniveau
Daarna viel ze als een baksteen naar beneden op trainingen. Ik heb weinig van haar gevraagd met wedstrijden (en uiteraard trainingen), nooit gepushed en alles wat ze deed was fantastisch... (pups zijn nu alweer 6.5e maand) dus hoe lang wil je wachten?
De volgende wedstrijd waar ik me voor in had geschreven was die voor 20 maart... benefiet daarna voorlopig niet meer ingeschreven.
Ze moet niet op niveau presteren maar bovenop een lat springen is iets wat ze nog nooit heeft gedaan. verder was er natuurlijk ook lichamelijk iets aan de hand (verschoven heiligbeen) en je ziet vooral in het begin van het filmpje hoe raar ze aanzet naar de 2e sprong helaas nu geen filmpje van haar laatste wedstrijd
Ik sprak laatst met een fokker die liep een wedstrijd met haar hond terwijl ze mij vertelde dat haar pups nu 3 weken oud waren, ik hoop dat ik het had misverstaan en dat ze zei 3 maanden.. maar Escha hoefde echt geen wedstrijd te lopen toen haar pups 3 maanden waren

- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Ik heb gister even die filmpjes gekeken van Susan Salo.EschaenStefanie schreef:Je bedoelt het Early take-off syndrome... heb ik ook aan zitten denken, maar dan zou ze het vaker moeten doen. Vaak zie je dan dat ze de eerste 4-5 laten liggen en dan bovenop iedere andere sprong springen.May Linn schreef:Dit is een zeer lastig probleem.
Het zou het begin kunnen zijn van de syndrome... Ik zit te denken aan Susan Salo's methode eens te proberen maar kan er weinig over vinden behalve filmpjes op youtube... denk je dat iets is?
Had deze al eerder gezien, maar even om op te frissen wat je bedoelt.
Die methode heeft idd als doel goed inschatten van de sprongen en optijd afzetten.
Je zou eens kunnen kijken wat het doet.
Omdat ze het nu na de puppen erger doet dat inschatten en verkeerd afzetten, lijkt het mij aangeleerd gedrag. Miss vanuit onzekerheid onstaan, al is dat altijd gissen.
Ik zou iig proberen of je kan voorkomen dat ze in latten gaat springen, waardoor ze dit blijft doen. Een hond kan binnen 6 weken een nieuwe manier van zijn lichaam houden ontwikkelen wat dan blijvend is tenzij ze iets anders leert.
Miss kun je eerst terug naar een jumpingshoot, latjes op de grond en haar laten rennen.
Dan kun je ook heel goed kijken hoe ze dit inschat.
Varieer de afstand tussen de sprongen. Doordat de latjes op de grond liggen kan ze ook geen fouten maken en word ze wellicht weer zekerder van zichzelf.
Zie dat ze zo sneller gaat en beter inschat, dan kun je de sprongen langzaamaan verhogen.
Eigenlijk zo als je bij een jonge hond begint.
Ik zou het zelf zo proberen met dan in mijn achterhoofd de trainingmethode van Susan Salo, evt van die trainingsmethode ook elementen inbrengen.
Over strekken, dit is niet iets wat we zelf verzonnen hebben. Andere dieren springen ook zo, kijk maar naar paarden, katten enzo. Wel afhankelijk van welke soort sprong ze moeten maken.
Ik denk dat het veel met de bouw te maken heeft en een gedeelte met wat de hond geleerd heeft. Bij Belgische herders, vooral langharen zie je vaker dat ze geblokt springen.
Waar dit precies door komt weet ik niet, maar wellicht heeft het iets met de bouw te maken want bij borders, mechelaars zie je het weer veel minder. En als je het daar ziet in het vaak aangeleerd gedrag of de hond heeft iets onder de leden.
Ik zou niet gelijk zeggen dat een hond die niet strekt iets onder de leden heeft want dat hoeft niet. Maar ze horen het wel te kunnen lichamelijk.
Strekken zie je ook in rengalop bij een hond, je zou eens kunnen kijken of ze dit buiten met uitlaten wel doet. Want dan is ze lichamelijk iig ertoe in staat. Of als ze dat niet doet, dan weer je ook dat je dat niet mag/kan verwachten van haar.
Dan kun je alleen nog focussen of het optijd afzetten zodat jezelf al zegt
Een hond die de sprongen goed inschat zie je verschillende technieken gebruiken, strekken op een lange stukken of bij een breed of oxer. Meer geblokt als ze moeten bouncen of als ze kort moeten springen.
Of meer recht omhoog als ze kort na de sprong moeten landen.
De site van Ronald Mouwen ken je wel denk ik? Hij heeft ook veel verstand van sprongtechniek en miss ook wel ideeën hoe je haar beter kan leren inschatten.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Het ging de eerste 3 weken fantastich. Waarschijnlijk is er op dat moment wat gebeurd, overbelast, spierpijn of weet ik wat.
? Ik weet het ook niet, denk alleen mee hoor...

- Dog Basic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler
- Contacteer:
Mijn Groenendaeler is vierkant, dus geen lange rug, maar strekt wel:poembaa schreef:JA, hoe zit het eigenlijk met dat strekken?

Wellicht wat overdreven gestrekt
Wanneer mensen hun intelligentie gebruiken,
hoeven zij zich niet als een beest te gedragen. (Hermina Stout)
www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
Dog Basic schreef: Mijn Groenendaeler is vierkant, dus geen lange rug, maar strekt wel:
![]()
Wellicht wat overdreven gestrekt
Met mijn volgende hond ga ik ook beginnen met een Chute en dat uitbouwen. Dit is nooit gedaan bij haar.. Ik ben bang dat er met mijn hond niet meer aangeleerd krijg (het strekken dan), soms met rennen een beetje, Toch goede heupen en een goede rug wat betreft de foto's
en toch lijkt jouw hond langer dan mijn teefje, maar dat kan wellicht komen door de foto's.
Het is jammer dat je zo ver weg woont anders had je misschien kunnen observeren, tips gehad

- Nuran Gino
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
- Contacteer:
Als Escha een paard zou zijn, zou ik denken dat er iets in de rug vast zit of zo....Het lijkt alsof ze haar rug vasthoudt boven de sprong. En inderdaad, ze strekt niet...ik weet geen oplosssing en heb er verder ook geen verstand van, maar het ziet er niet zo soepel uit
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zat ook iets vast in haar rug, dit is losgemaakt en haar heiligbeen was verschoven.Nuran Gino schreef:Als Escha een paard zou zijn, zou ik denken dat er iets in de rug vast zit of zo....Het lijkt alsof ze haar rug vasthoudt boven de sprong. En inderdaad, ze strekt niet...ik weet geen oplosssing en heb er verder ook geen verstand van, maar het ziet er niet zo soepel uit
We zijn nu weer begonnen met meer aangelijnd te fietsen want het kan zijn dat ze te veel 'blok'spieren heeft ontwikkeld. Weer lange bewegingen maken en 'de wet van mouwen' aan het toepassen (nog nooit eerder van gehoord)
Nu had ik haar laten zwemmen en kort daarna een allergische reactie dus er zal wel weer 'troep' in het water zitten...
Rustig begonnen met een jumping chute en lage sprongen a la Susan Salo en hier thuis gaat het inschatten weer super. Ze is weer iets van haar bolle rug af maar we vermoeden dat ze toch nog een keertje terug moet.
Ze strekte al iets meer maar strekken doet ze nog steeds niet (en ik vermoed dat ze dit nooit zal doen)

- Dog Basic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler
- Contacteer:
Op de foto lijkt hij wellicht lang, maar hij is op shows altijd omschreven als vierkant.EschaenStefanie schreef: ...................en toch lijkt jouw hond langer dan mijn teefje, maar dat kan wellicht komen door de foto's.
Het is jammer dat je zo ver weg woont anders had je misschien kunnen observeren, tips gehad
Ik denk dat het op trekken van de achterpoten ook te maken heeft met spanning. Ik merk aan mijn jongste teef dat wanneer de ontspannen is ze langer blijft, dan wanneer ze gespannen/onzeker is.
Opbouw in training blijft denk ik toch het belangrijkste. Maar waar leer je dat??? Op de meeste hondenscholen ga je gelijk het parcours in en wordt er niet aan vaardigheden gewerkt.
Wanneer mensen hun intelligentie gebruiken,
www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
www.dogbasic.nl
www.abc-training.nl
www.cirkeltraining.nl
-
Eastwood
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Hollandse schapendoes
Mechelse herder
Persoonlijk denk ik, als ik de filmpjes zie, dat je probleem ook heel veel te maken kan hebben met de ondergrond. Het tweede filmpje is volgens mij gemaakt in de DIT hal. Daar ligt een dun laagje kunstgras met daaronder beton. Ik heb bij de laatste Belgische herderwedstrijd vorig jaar december gezien dat heel veel honden moeite hebben met die ondergrond en de sprongen anders gaan timen. Een kennis van mij die zich met haar Groenendaeler heeft gekwalificeerd voor het WK Belgische herders heeft toen het tweede parcours zelfs niet afgemaakt omdat ze zag dat die hond ook anders ging timen en veel te vroeg ging afzetten.
Zou eens goed kijken of je hond buiten op gras dezelfde problemen heeft als binnen. Wat is trouwens de leeftijd van je hond?
Zou eens goed kijken of je hond buiten op gras dezelfde problemen heeft als binnen. Wat is trouwens de leeftijd van je hond?
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
ze is van 30 juni 2007Eastwood schreef:Persoonlijk denk ik, als ik de filmpjes zie, dat je probleem ook heel veel te maken kan hebben met de ondergrond. Het tweede filmpje is volgens mij gemaakt in de DIT hal. Daar ligt een dun laagje kunstgras met daaronder beton. Ik heb bij de laatste Belgische herderwedstrijd vorig jaar december gezien dat heel veel honden moeite hebben met die ondergrond en de sprongen anders gaan timen. Een kennis van mij die zich met haar Groenendaeler heeft gekwalificeerd voor het WK Belgische herders heeft toen het tweede parcours zelfs niet afgemaakt omdat ze zag dat die hond ook anders ging timen en veel te vroeg ging afzetten.

-
Eastwood
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Hollandse schapendoes
Mechelse herder
Dan is het nog een jonge hond. Hormoonhuishouding kan ook een rol spelen. Een van de Belgen van mijn trainer loopt veel minder als ze loops moet gaan worden. Nadat ze een nest pups had gehad was het in het begin helemaal een drama.