Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Willem heeft nierfalen - Dierenarts verbijsterd over herstel
Moderator: moderatorteam
- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
- Aantal honden: 1
Re: Willem heeft nierfalen - update: veroorzaakt door Leishmania
Bedankt!
Het is inderdaad een rotbericht, maar (@IngeO) ik ben ook blij dat we weten waardoor die slechte nieren veroorzaakt worden. Hij krijgt nu ook allopurinol voor de LM.
Hij lijkt door de medicijnen voor zijn nieren ook een beetje op te knappen; hij is levendig en alert.
Vanmorgen stond hij ook onderaan de trap te stuiteren toen ik naar beneden kwam. Dat heeft hij niet meer gedaan sinds hij ziek geworden is. Hij eet nu gewoon goed en heeft in het bos ook met veel geblaf en veel vertoon met de 'jongelui' (twee puberhonden, een lab en vriendje Hummer) gespeeld. Ik hoop dus op een goede dag. Zijn eten ging er iig in als koek.
Het is inderdaad een rotbericht, maar (@IngeO) ik ben ook blij dat we weten waardoor die slechte nieren veroorzaakt worden. Hij krijgt nu ook allopurinol voor de LM.
Hij lijkt door de medicijnen voor zijn nieren ook een beetje op te knappen; hij is levendig en alert.
Vanmorgen stond hij ook onderaan de trap te stuiteren toen ik naar beneden kwam. Dat heeft hij niet meer gedaan sinds hij ziek geworden is. Hij eet nu gewoon goed en heeft in het bos ook met veel geblaf en veel vertoon met de 'jongelui' (twee puberhonden, een lab en vriendje Hummer) gespeeld. Ik hoop dus op een goede dag. Zijn eten ging er iig in als koek.

- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Ach, wat sneu.. Griekenland is ook echt zo link met die smerige rotvliegjes!
Heel veel sterkte voor Willem en jou, hopelijk kan hij met medicijnen toch nog een hele tijd fijn mee.
Heel veel sterkte voor Willem en jou, hopelijk kan hij met medicijnen toch nog een hele tijd fijn mee.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Sterkte met deze vervelende uitslag.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
sterkte met de uitslag is niet niks

-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
wat zijn de foto's van een genietende Willem dan dubbel mooi.. fijn dat het nu goed naar omstandigheden gaat..
-
Mayke
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Chihuahua Otje
Heel veel sterkte ! 
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Dat is geen fijn nieuws.. hopelijk kunnen jullie nog wat doen.
PS kan je preventief naar Leishmania laten zoeken bij een bloedonderzoek eigenlijk?
PS kan je preventief naar Leishmania laten zoeken bij een bloedonderzoek eigenlijk?

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- josefientje
- Zeer actief
Dat is heel lastig. Als de LM 'slapende' is, is het niet in het bloed aantoonbaar. Ik geloof niet dat er een betrouwbare test is die aangeeft dat de LM niet in de hond aanwezig is.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Dan kom je volgens mij uit bij een beenmergpunctie. Maar dit is uiteraard een belastend onderzoek wat je niet zomaar laat doen als je hond gezond oogt.
- josefientje
- Zeer actief
Naar wat ik begrepen kan zelfs een beenmergpunktie LM niet uitsluiten!

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Dat is idd wel heel grof geschut, dus je kan een hond niet testen helaas 

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- josefientje
- Zeer actief
Ondertussen zijn we alweer en week verder, en de medicijnen lijken hun werk goed te doen!
Willem heeft inmiddels al weer twee keer zelfstandig
een geheel eigen route gekozen, en voelt zich duidelijk veel beter. Hij rent en springt met Sil in de tuin en vreet de oren van mijn kop.
Ik had echt niet gedacht, twee weken geleden, dat hij er nu nog zou zijn. Maar hij doet het goed op deze medicijnen en is zo goed als de oude. Ik besef dat het geleende tijd is, maar daarom geniet ik er des te meer van.
Ik had echt niet gedacht, twee weken geleden, dat hij er nu nog zou zijn. Maar hij doet het goed op deze medicijnen en is zo goed als de oude. Ik besef dat het geleende tijd is, maar daarom geniet ik er des te meer van.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat fijn dat de medicijnen zo goed lijken te helpen 
Geniet maar veel van hem
Geniet maar veel van hem
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ontzettend fijn dat het lijkt aan te slaan

-
timokyana
- Actief
- Mijn ras(sen): amerikaanse bulldog en de boxer
je kunt een titerbepaling laten doen bij LM.
Ook als slaapt de ziekte is deze naar mijn weten wel aantoonbaar.
(heb zelf een boxer met LM )
• PCR
Een test genaamd PCR (Polymerase Chain Reaction) spoort DNA-ketens van de parasiet op. Een hond die drager is maar niet ziek, kan zo ontdekt worden omdat de PCR-test redelijk zeker kan vaststellen of de hond positief of negatief is. Er is geen ander resultaat mogelijk. Maar, deze test geeft niet aan of de ziekte actief is of niet. Bij een hond zonder waarneembare symptomen, waarover twijfel bestaat of omdat je gewoon gerust wilt zijn en wilt weten of de hond wel of niet Leishmaniose-parasieten in zijn lijf heeft, is dit de aangewezen test. Een PCR-test kan gedaan worden op bloed (niet erg betrouwbaar), en op DNA. De DNA-test wordt meestal gedaan op beenmerg uit de rib of de heup van de hond of uit de lymfeknopen. Deze test biedt bijna 100% betrouwbaarheid.
(bron resanito.nl)
Glucantime is zeker geen optie helaas met de verslechterde nieren.
mijn hond is in het begin hiermee behandeld en krijgt nu enkel nog allopurinol.
veel sterkte!
Ook als slaapt de ziekte is deze naar mijn weten wel aantoonbaar.
(heb zelf een boxer met LM )
• PCR
Een test genaamd PCR (Polymerase Chain Reaction) spoort DNA-ketens van de parasiet op. Een hond die drager is maar niet ziek, kan zo ontdekt worden omdat de PCR-test redelijk zeker kan vaststellen of de hond positief of negatief is. Er is geen ander resultaat mogelijk. Maar, deze test geeft niet aan of de ziekte actief is of niet. Bij een hond zonder waarneembare symptomen, waarover twijfel bestaat of omdat je gewoon gerust wilt zijn en wilt weten of de hond wel of niet Leishmaniose-parasieten in zijn lijf heeft, is dit de aangewezen test. Een PCR-test kan gedaan worden op bloed (niet erg betrouwbaar), en op DNA. De DNA-test wordt meestal gedaan op beenmerg uit de rib of de heup van de hond of uit de lymfeknopen. Deze test biedt bijna 100% betrouwbaarheid.
(bron resanito.nl)
Glucantime is zeker geen optie helaas met de verslechterde nieren.
mijn hond is in het begin hiermee behandeld en krijgt nu enkel nog allopurinol.
veel sterkte!
-
dogo4ever
- Zeer actief
Een vriend van ons heeft zijn 3 dogo's laten testen via het beenmerg op Leish. Geen van de drie toonde of toont het ziektebeeld van de Leish. Waarom dan toch die test? Onze Tekila heeft namelijk het ziektebeeld wel. En 1 van zijn Dogo's is tegelijkertijd met Tekila naar Nederland gekomen, een reu later en 1 is een dochter van de teef die samen met Tekila is gekomen. Die dochter is overigens in Nederland geboren. En bij allemaal is er Leishmania waar genomen in hun beenmerg. Dus ook de teef die hier is geboren uit een naar later dus bleek Leishmania moeder.
Bij onze Tekila was het in het bloed waar te nemen (net als erhlichia en babesia). Kan een valse uitslag zijn maar gezien haar ziektebeeld klopte het wel.
Bij onze Tekila was het in het bloed waar te nemen (net als erhlichia en babesia). Kan een valse uitslag zijn maar gezien haar ziektebeeld klopte het wel.
- josefientje
- Zeer actief
Van diezelfde site Resitano.nl :
Het is dus echt een rotziekte, waar door het importeren van honden uit het Middelandsezee gebied steeds meer mensen in Nederland mee te maken krijgen. De stichtingen die honden uit de betreffende gebieden halen, moeten dan ook zeer goede voorlichting geven over deze (en ook de andere zoals o.a. Ehrlichia ) ziekte.
Met Willem gaat het gelukkig nu een stuk beter.
De test geeft alleen een positieve uitslag als op dat moment er in dat bepaalde beenmerg LM aanwezig en in beweging is. Zolang de LM is ingekapseld en slapende is ook in het beenmerg niets aan te tonen.De zandvlieg
Als de ziekte eenmaal in de hond zit, kan het zich gaan kapselen in de organen: bij voorkeur in de milt of lever, maar ook in het beenmerg of de lymfeklieren. Je merkt hier niets van en de hond hoeft verder niet ziek te worden. Op dit moment is de ziekte dan ook niet aan te tonen door een test. Maanden tot jaren later kan de ziekte 'wakker' worden en gaat de hond pas symptomen vertonen.
Let op:
Ook al is de hond in Spanje getest, en negatief bevonden, dan wil dat niet zeggen dat de hond niet jaren later alsnog de ziekte kan krijgen. De ziekte kan een incubatietijd hebben tot 7 jaar. De test geeft dan alleen aan dat de ziekte op dat moment niet actief is. Dus: heeft de hond de ziekte wel, maar is die in slaaptoestand aanwezig, dan geeft de test een negatieve uitslag. Als de ziekte actief wordt, kun je nogmaals testen en zal hij positief zijn.
Het is dus echt een rotziekte, waar door het importeren van honden uit het Middelandsezee gebied steeds meer mensen in Nederland mee te maken krijgen. De stichtingen die honden uit de betreffende gebieden halen, moeten dan ook zeer goede voorlichting geven over deze (en ook de andere zoals o.a. Ehrlichia ) ziekte.
Met Willem gaat het gelukkig nu een stuk beter.

-
dogo4ever
- Zeer actief
Ik vind er tegenstrijdige informatie staan. Hier onder staat dat als de hond niet ziek is dat je niet kan testen.
Maar hier staat dat je wel kan testen ook al heeft je hond geen symptomen.Als de ziekte eenmaal in de hond zit, kan het zich gaan kapselen in de organen: bij voorkeur in de milt of lever, maar ook in het beenmerg of de lymfeklieren. Je merkt hier niets van en de hond hoeft verder niet ziek te worden. Op dit moment is de ziekte dan ook niet aan te tonen door een test. Maanden tot jaren later kan de ziekte 'wakker' worden en gaat de hond pas symptomen vertonen.
Volgens mij slaat het bovenste stukje op de bloedtest. Die kan een vertekend beeld geven. Naar mijn weten is de PCR test de beste test vanwege dat je altijd kan testen ook al is de ziekte niet actief.PCR
- josefientje
- Zeer actief
Re: Willem heeft nierfalen - Dierarts verbijzterd over herst
Vanmiddag zijn we nog even met Willem naar de DA gegaan om bloed te prikken. De dierenarts had echt ogen op steeltjes toen wij binnenkwamen. Het is een enorm koude kikker die DA van ons, maar ze werd er een soort emotioneel van. "Wat ziet hij er goed uit! Hij is veel aangekomen zeg en hij glimt als een spiegeltje." Ze had het over een echt wonder. Ze is nu ook wel heel benieuwd naar de uitslagen van het bloedonderzoek.
We hebben hem ook weer gewogen en hij weegt nu meer dan 27 kg! Net voor we aan de medicijnen begonnen woog hij nog maar net 23 kg. Als de uitslagen binnen zijn zullen we de medicatie opnieuw bekijken.
We hebben hem ook weer gewogen en hij weegt nu meer dan 27 kg! Net voor we aan de medicijnen begonnen woog hij nog maar net 23 kg. Als de uitslagen binnen zijn zullen we de medicatie opnieuw bekijken.

- Mary
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Re: Willem heeft nierfalen - Dierenarts verbijsterd over her
Goed zo Willem
Ben benieuwd naar de bloeduitslagen. Wanneer krijg je die?
Ben benieuwd naar de bloeduitslagen. Wanneer krijg je die?

I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
- Marina
- Zeer actief
Ik duim dat alles goed. 

Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
-
gemini6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Wat een mooi nieuws, ga zo door Willem 
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik gun het hem (en jullie natuurlijk
) van harte. Het is een prachtige hond 
Hopen op goede berichten
Hopen op goede berichten
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- josefientje
- Zeer actief
Ik kreeg vanmiddag de uitslag van het bloedonderzoek ... ... ... ...
En die zijn goed! Willem's nierwaarden waren weer als van een jonge god. En de DA is compleet verbijsterd en heeft het over een wonder. We mogen nu de Fortekor en het nierdieet gaan afbouwen. De Allopurinol blijft natuurlijk, maar wij hebben hier vanavond een feestje!

En die zijn goed! Willem's nierwaarden waren weer als van een jonge god. En de DA is compleet verbijsterd en heeft het over een wonder. We mogen nu de Fortekor en het nierdieet gaan afbouwen. De Allopurinol blijft natuurlijk, maar wij hebben hier vanavond een feestje!

-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
- Mary
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik kan me voorstellen dat je dierenarts verbijsterd was.
Goed gedaan Willem
Mijn vorige hond had nierfalen.Ik ben blij dat Willem het zo goed doet

I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie