Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Na drie keer coctailenting voldoende bescherming?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Na drie keer coctailenting voldoende bescherming?

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Yuri36, zou je tussendoor even de tijd willen nemen om uit te zoeken hoe quoten werkt? Jouw manier leest verdomd lastig.
yuri36 schreef:Ik zie nog steeds geen bewijs van jou dat elke drie jaar vaccineren een hond automatisch schade toebrengt, zoals jij beweerde. Het kan, dat weten we allemaal, maar het overgrote deel van de honden brengt het geen schade toe.
En omdat vaccineren het overgrote deel van de honden geen schade toebrengt, moeten "we" maar uitgaan van wat de AAHA of de USDA of (for God sake) een Nederlandse instantie als protocol aangeeft?
Mag ik nog even voor mezelf denken :pffff: ?

Doordat mijn vorige hond, mede door een cocktailenting, puppyschurft (demodex) heeft gekregen op 4 jarige leeftijd, sta ik niet meer zo te springen om zomaar vaccins in mijn honden te laten jassen.
Ik wist toen nog niet beter, maar door schade en schande wordt men wijzer.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

yuri36 schreef:"De titertest is goedgekeurd door de USDA en dat is niet voor niets."

Alleen zitten we hier dan met een probleempje...de titertest mag dan wel goedgekeurd zijn, de vaccinaties zijn door diezelfde USDA goedgekeurd voor driejaarlijkse toepassing en niet voor toepassing afhankelijk van de titerwaarde.
Lang leve de mogelijkheid om zelfrecht te hebben om anders te bepalen dan de 'regeltjes' die uiteindelijk geen regels blijken te zijn.
yuri36 schreef:Ik kan me voorstellen dat als je eenmaal zoiets hebt meegemaakt, dat je er dan anders in staat. Jouw gevoelens en angst kan ik begrijpen, en ook dat je net iets extra wil doen, zou ik ook hebben. Alleen kunnen daarop geen richtlijnen gebaseerd worden.
O jawel hoor.......die 'richtlijnen' zijn er al wat jaren en worden door fokkers en eigenaren die afwijken van het 'beleid' wereldwijd met succes toegepast. Gelukkig zijn er ook hier in Nederland dierenartsen die je precies kunnen vertellen hoe je nog meer verantwoord op maat kunt vaccineren. Terugkomend op die 'richtlijnen' en titeren.......toen in 2006 bekend werd dat Intervet de virale vaccins voor 3 jaar ging registreren, zat ik precies in die periode met (weer) een behoorlijk zieke hond door vaccinatieschade. Ik heb in die tijd diverse malen contact gehad met een dierenarts van Intervet en die attendeerde me ook toen al op het feit dat de mogelijkheid tot titeren bestaat (toen gaven ze de Golden Standard op). Dit was een goede optie als ik niet standaard volgens die regels wil vaccineren en nog verder op maat. Het was dus ook geen probleem om dat om de drie jaar te doen, omdat ik toen al voldoende informatie had dat je er niet klakkeloos er vanuit moet gaan dat elke 3 jaar vaccineren een garantie is op geen vaccinatieschade. Uiteindelijk was niet vaccineren voor deze hond een oplossing die de juiste is gebleken.
yuri36 schreef:Dat is niet helemaal waar. De "regeltjes" zijn er niet voor niets. En zoals hierboven al vermeld, de vaccins zijn door de USDA goedgekeurd voor 3-jaarlijkse toepassing, niet voor vijf-of zesjaarlijkse toepassing, of whatever.
According to Dr. Schultz, puppy vaccinations last for the duration of a dog’s life and re-vaccination can be detrimental to the long term health of a dog.

De visie van zomaar een gemiddelde rasvereniging in Amerika (1 van de velen...):

Distemper & Parvo: According to Dr. Schultz, (AVMA 8/15/95) when a vaccination series given at 2, 3, and 4 months and again at 12 – 24 months with modified live virus vaccine, puppies program memory cells survive for life, providing lifelong immunity. Dr. Carmichael at Cornell and Dr. Schultz have studies showing immunity against a challenge at 2 – 10 years for canine distemper and 4 years for parvo. Studies for longer duration are pending. There are no new strains of parvo as one manufacturer would like to suggest. Parvo vaccination provides cross immunity for all types.
Bron: http://www.ckcsc.org/ckcsc/ckcsc_inc.ns ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gelukkig denken velen daar anders over.
yuri36 schreef:Natuurlijk verworven immuniteit... zoiets bestaat natuurlijk...maar zoiets is het laatste wat je wil. Dat betekent dat je hond een levensgevaarlijke ziekte heeft gehad (maar gelukkig overwonnen).
Daar zijn de meningen over verdeeld. Insiders die al jarenlang niet vaccineren vinden dat de beste titers die je maar kan wensen. En dat wil niet zeggen dat een hond er ziek van hoeft te worden. Ook daar zijn mogelijkheden en aanbevelingen voor om dat te voorkomen, ver van vaccineren.
yuri36 schreef:Haha, de mensen van de Vaccicheck hebben zeker zitten meelezen, want ik kan de pagina waar jij naar verwees niet meer oproepen. Jij beweerde, via die link, dat de Vaccicheck al 10 jaar of meer in gebruik was in veel landen. Dat klopt dus niet. Op die pagina werden andere tests aangehaald, ook met de bedoeling de immuniteit tegen bepaalde ziektes vast te stellen, maar het ging hierbij om tests gebaseerd op een andere type dan de Elisa-test.
[/quote]

Aha, op die manier..........wat ik weet (via de vaccinosislists) is dat diezelfde VacciCheck al eerder in fieldtrials is gebruikt en in elk geval langer dan 5 jaar is gebruikt.

Wil je trouwens laten weten of je een dierenarts bent, student of wat dan ook?
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

:denken: :mrgreen: :pffff:
mwillow

AnneMarie schreef::denken: :mrgreen: :pffff:
Tja...indirect heb ook jij dus een redelijk beeld van wat als 'waarheid' klopt of niet........en nog wetenschappelijk onderbouwd ook. Dat is volgens die uitkomsten in elk geval niet een drie keer in het leven gezette cocktail. :wink:
AnneMarie
Zeer actief

mwillow schreef:
AnneMarie schreef::denken: :mrgreen: :pffff:
Tja...indirect heb ook jij dus een redelijk beeld van wat als 'waarheid' klopt of niet........en nog wetenschappelijk onderbouwd ook. Dat is volgens die uitkomsten in elk geval niet een drie keer in het leven gezette cocktail. :wink:
???
Ik ben van mening dat titeren wellicht het beste is voor de hond. Ik ga mijn dierenarts deze linken doormailen, want hij loopt ernstig achter. Kan ie er nog wat van op steken...

Verder is er te weinig kennis van of onderzoek naar de langdurigheid van de werking van de vaccinaties.
Ik ben zeker geen voorstander ervan, ook niet bij mensen. Je moet zien dat het immuunsysteem in goede conditie is en niet allerlei ziekmakende entingen inbrengen is mijn mening.

Er zijn onderzoeken die aangeven dat menig enting wellicht wel 7-8 jaar werkt en dat zie je dus als je zou titeren. Jammer dat hier geen grootschalig onderzoek naar gedaan is of wordt.
Ik zou hier wel aan mee willen werken! Helaas kijken veel mensen niet verder en doen klakkeloos wat de da zegt.
Mijn nieuwe dierenarts wil ieder jaar een volledige coctail in mijn hondje stoppen, dat gaat er bij mij dus niet in :U:
mwillow

AnneMarie schreef:???
Ik ben van mening dat titeren wellicht het beste is voor de hond. Ik ga mijn dierenarts deze linken doormailen, want hij loopt ernstig achter. Kan ie er nog wat van op steken...
:F: Daar ga ik me niet in mengen.....die discussie heb ik al wat jaren geleden achter de rug en het is vrij duidelijk hoe de zaken liggen. Ik krijg dus ook geen vaccinatieoproep, omdat ik geheel verantwoord mijn eigen weg hierin bewandel. Laat titeren en evt. bijvaccineren bij een andere dierenarts met hierin een ruime visie, waar ik me goed in kan vinden.
AnneMarie schreef:Verder is er te weinig kennis van of onderzoek naar de langdurigheid van de werking van de vaccinaties.
Ik ben zeker geen voorstander ervan, ook niet bij mensen. Je moet zien dat het immuunsysteem in goede conditie is en niet allerlei ziekmakende entingen inbrengen is mijn mening.

Er zijn onderzoeken die aangeven dat menig enting wellicht wel 7-8 jaar werkt en dat zie je dus als je zou titeren. Jammer dat hier geen grootschalig onderzoek naar gedaan is of wordt.
Ik zou hier wel aan mee willen werken! Helaas kijken veel mensen niet verder en doen klakkeloos wat de da zegt.
Mijn nieuwe dierenarts wil ieder jaar een volledige coctail in mijn hondje stoppen, dat gaat er bij mij dus niet in :U:
Met de huidige wetenschap van de driejarige registratie van Nobivac en Vanguard, heb ik daar wel een mening over, maar die hou ik wijselijk voor me. Het gaat mij om de gezondheid van mijn dieren en niet anders. En dan wens ik op een eerlijke manier geïnformeerd te worden naar de mogelijkheden om mijn honden gezond te kunnen houden, die er dus al een tijdje blijken te zijn. Je moet zelf bepalen wat je doet. Ik dring een ander niets op, maar ik laat me ook niet in een hoek zetten met ongefundeerde discussies dat elke drie jaar vaccineren gezond is voor mijn hond. De informatie voorhanden en de persoonlijke adviezen van o.a. Dodds geven mij een heel ander beeld van die 'waarheid'.

Misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.itsfortheanimals.com/Adobe/D ... immune.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dogsadversereactions.com/vac ... posed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://thewholedog.org/wholedognews/?p=450" onclick="window.open(this.href);return false;

Die kennis over de duur van de vaccinaties is er overigens wel en de onderzoeken hiernaar gaan nog steeds door. Waar wetenschappelijk geld voor uitgetrokken is, is het nog steeds lopende grootscheepse Rabies vaccinatieonderzoek, omdat daarbij andere belangen een rol spelen. De informatie die ik tot nog toe heb gegeven, is voorzien van onderzoeksreferenties en al. Zelfs van een vaccinatieonderzoekster zelf, die haar uitkomsten beargumenteert. :wink:

De eerste 2 linken zijn de sites waar dr. Jean Dodds toestemming voor geeft om recente informatie op weg te zetten.

Nu zal ik me niet meer mengen in een dergelijke discussie. Dus jouw topic is weer all yours. :F:
AnneMarie
Zeer actief

Dank voor alle informatie.
Nog wel een vraag: hoevaak laat jij je honden titeren? Ik denk erover om dit jaar alleen weil te vaccineren,
en volgend jaar ook, daarna is ie 10 en kan ik hier wellicht bijblijven. Of alleen op Weil laten titeren.

Ik moet er niet aan denken dat mijn ventje hondenziekte of parvo ofzo krijgt en de dierenarts dan zegt 'zie je wel'
maar jouw info geeft wel degelijke ondersteuning...
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

AnneMarie schreef:Dank voor alle informatie.
Nog wel een vraag: hoevaak laat jij je honden titeren? Ik denk erover om dit jaar alleen weil te vaccineren,
en volgend jaar ook, daarna is ie 10 en kan ik hier wellicht bijblijven. Of alleen op Weil laten titeren.

Ik moet er niet aan denken dat mijn ventje hondenziekte of parvo ofzo krijgt en de dierenarts dan zegt 'zie je wel'
Ik hoop het voor jou Annemarie. Vaccinatie houdt altijd een gering risico in, daar kunnen we niet omheen. Maar die risico's moet je zien in het licht van de vaak fatale ziektes die honden anders zouden krijgen.
Het kan best dat hetgeen mwillow voorstaat, op zekere dag de norm zal worden. Alleen, op dit moment staat het merendeel van de beroepsgroep dierenartsen wereldwijd, een driejaarlijkse vaccinatie voor. Vaak zelfs jaarlijks. Die jaarlijkse vaccinatie (behalve de lepto die ECHT jaarlijks dient te gebeuren maar nu juist de meest schadelijke is) is achterhaald. Dat is 1 uiterste, jaarlijkse vaccinatie. Maar drie-jaarlijkse vaccinatie overslaan is een ander uiterste.
Nogmaals, best mogelijk dat er een dag komt dat de meeste dierenartsen het erover eens zullen zijn dat titteren en zonodig vaccineren voldoende is. Maar ook al zijn er mensen die het wel zo doen, op dit moment neem je mogelijk risico's.
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf overwegen welke risico's hij/zij wil nemen.
Ik vond het al "eng" genoeg om tegen de mening van veel dierenartsen naar een jaarlijks entschema te gaan, idd bang zoals jij dat het ooit mis zal/zou gaan. En dat de dierenarts dan zou zeggen "zie je wel"....
Maar daar kan ik mee leven, ik ben er volledig van overtuigd dat 3-jaarlijks meer dan voldoende is, maar alleen maar titteren en alleen maar vaccineren "zonodig"...dat is mij in ieder geval te link......
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

@mwillow:

"Daar zijn de meningen over verdeeld. Insiders die al jarenlang niet vaccineren vinden dat de beste titers die je maar kan wensen. En dat wil niet zeggen dat een hond er ziek van hoeft te worden. Ook daar zijn mogelijkheden en aanbevelingen voor om dat te voorkomen, ver van vaccineren."

??? Leg eens uit!
AnneMarie
Zeer actief

Okay ik ga in ieder geval de dierenarts aangeven dat ik het uitermate vreemd vindt dat hij, een jonge dierenarts, net gestart met zijn eigen praktijk, ieder jaar een heel coctail in honden drukt.
Eens ff horen...

Mijn hond heeft geen zichtbare reacties op vaccineren. De vorige dierenarts heeft wel het driejaarlijks entschema gevolgd nadat ik daarnaar gevraagd had.
Liesbeth
Zeer actief

AnneMarie schreef:Okay ik ga in ieder geval de dierenarts aangeven dat ik het uitermate vreemd vindt dat hij, een jonge dierenarts, net gestart met zijn eigen praktijk, ieder jaar een heel coctail in honden drukt.
Eens ff horen...

Mijn hond heeft geen zichtbare reacties op vaccineren. De vorige dierenarts heeft wel het driejaarlijks entschema gevolgd nadat ik daarnaar gevraagd had.
Print even de bijsluiters van Nobivac en Vanguard uit, dan kan hij het zelf lezen :mrgreen: .

mwillow

Ik ga je niet een richting induwen waar je niet achter staat. Wil enkel de betogen die hier gemaakt worden voor wat betreft het 'veilig' driejaarlijks vaccineren weerleggen, want die houden in Amerika inmiddels al wat jaren geen stand meer. Vaccineren geeft geen 100% garantie dat je hond geen Parvo krijgt. Een oudere hond wordt niet snel blootgesteld aan hondenziekte, dus dat is de minste zorg.

Hier een artikel die de mogelijkheden en alternatieven haarfijn uitlegt:
http://www.whole-dog-journal.com/issues ... 458-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En dat geeft ook gelijk antwoord op het ??? Leg eens uit! van yuri36.

Let wel; ik ben geen voorstander van het geven van nosodes van virale vaccins. Geef enkel de nosodes Weil. Maar met een natuurlijk dieet en het verhogen van de weerstand in het algemeen, kun je een heel eind komen, is mijn mening. :wink:
Liesbeth
Zeer actief

Ik heb mijn honden nog niet laten titeren, maar ga dat dit jaar wel doen.

Mijn vorige hond heb ik na zijn 10e niet meer laten enten, zeer tegen de zin van mijn (toenmalige) DA, die had al moeite met het 3-jarige schema :roll: .
Toen hij ruim 14 jaar was kreeg hij acute problemen, kon niet meer op zijn poten staan, was van de wereld.
DA gebeld en ik kon ruim 2 uur later terecht, andere DA'en nog later.
Toch maar naar 'mijn' DA gegaan en toen was eea ineens spoed :ugh: . Op mijn vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn antwoorde zij dat het waarschijnlijk een 'heel naar virus' was. De trut!
De kliniek waar hij naar werd verwezen en waar hij aan een infuus kwam en overleed, was het iig niet eens met haar conclusie. Acuut nierfalen, geen virus oid, niet iets wat met een vaccinatie voorkomen had kunnen worden.

Maar wat voel je rot als een DA, tussen neus en lippen door, zegt dat het waarschijnlijk een naar virus is. Voor mijn gevoel verwijzend naar 'mijn' entschema.
Toch had ik toen vrij snel het gevoel dat zij haar gram wilde halen en dat ik met mijn gevoel naar mijn hond toe goed zat. Wat in de kliniek ook bevestigd is.

In het (honden)leven heb je geen 100% zekerheid. Lees je in, zet alles voor jezelf op een rijtje en doe wat goed voelt voor jouw dier en voor jezelf.

yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

mwillow schreef: Hier een artikel die de mogelijkheden en alternatieven haarfijn uitlegt:
http://www.whole-dog-journal.com/issues ... 458-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En dat geeft ook gelijk antwoord op het ??? Leg eens uit! van yuri36.

Let wel; ik ben geen voorstander van het geven van nosodes van virale vaccins. Geef enkel de nosodes Weil. Maar met een natuurlijk dieet en het verhogen van de weerstand in het algemeen, kun je een heel eind komen, is mijn mening. :wink:
Blij dat je met je uitleg gekomen bent!!! Dit is totaal gestoord. Einde discussie met jou. Jij weet niet eens wat nosodes zijn en waarvoor ze in de homeopathie gebruikt worden. Geen enkele serieuze homeopaat zal nosodes gebruiken om fatale ziektes te voorkomen. En een nauurlijk dieet en het verhogen van de weerstand in het algemeen, zou je al een heel eind mee kunnen komen? Ik raad je aan om dat zelf eens uit te proberen en je dan te laten besmetten met tbc, hiv of zoiets... wedden dat jouw idiote methodes je niet kunnen redden?
Het spijt me echt, tot nu toe leek het me dat we alleen van mening verschilden met elkaar, maar dit is ECHT krankjorum!!!

Ik stop de discussie met jou, alle gezond verstand is weg bij jou, ik kan alleen anderen nog maar smeken om hun verstand te gebruiken en niet naar deze onzin te luisteren.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

yuri36 schreef: Geen enkele serieuze homeopaat zal nosodes gebruiken om fatale ziektes te voorkomen.
Leg mij eens uit wat jij onder een 'serieuze homeopaat' verstaat? ;)

Kees
mwillow

yuri36 schreef: Blij dat je met je uitleg gekomen bent!!! Dit is totaal gestoord. Einde discussie met jou. Jij weet niet eens wat nosodes zijn en waarvoor ze in de homeopathie gebruikt worden. Geen enkele serieuze homeopaat zal nosodes gebruiken om fatale ziektes te voorkomen.
Oh....tja...er zijn toch echt heel serieuze homeopaten (met dierenartsachtergrond in dit geval) die daar wat de weil nosodes betreft een andere mening over hebben. Heb me dus heel gedegen laten informeren over de voor- en nadelen er van. De persoon zelf ook, dus in die zin weet ik exact wat de werking van nosodes zijn.
yuri36 schreef:En een nauurlijk dieet en het verhogen van de weerstand in het algemeen, zou je al een heel eind mee kunnen komen? Ik raad je aan om dat zelf eens uit te proberen en je dan te laten besmetten met tbc, hiv of zoiets... wedden dat jouw idiote methodes je niet kunnen redden?
Het spijt me echt, tot nu toe leek het me dat we alleen van mening verschilden met elkaar, maar dit is ECHT krankjorum!!!

Ik stop de discussie met jou, alle gezond verstand is weg bij jou, ik kan alleen anderen nog maar smeken om hun verstand te gebruiken en niet naar deze onzin te luisteren.
Ik weet niet wat jouw intentie is van je asociale betoog. Je kunt meningen hebben, maar je kunt ook pogingen doen om te lezen. Als ik er voor kies om mijn honden op een bepaalde leeftijd niet meer te vaccineren, omdat ze vaak aantoonbaar voldoende hebben gehad, dan is dat mijn goed recht. Heb dat reëeel onderbouwd. Er worden in dat artikel opties aangehaald voor wat betreft weerstandsverhoging, waar ik alleen maar achter kan staan. Dat jou dat niet zint, is je goed recht, maar geeft jou dus niet de vrijheid om te reageren zoals je nu doet.
AnneMarie
Zeer actief

Liesbeth, dat is ook akelig, getver. Daar zou ik dus noooooit meer heengaan.
Nu snap ik soms wel dat sommige/menige artsen het lastig vinden dat mensen die niet die lange medische studie hebben denken dat ze het beter weten.
De informatie is echter tegenwoordig voorhanden mits je goed weet te zeven wat onzin is en wat niet en dat is al een hele kunst.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn tandarts, amalgaam laten verwijderen, dit aan hem voorgelegd, hij vond het onzin, laten doen elders want hij vond het wel best dat ik dat dan deed, verder geen tegenwerpingen behalve dat amalgaam geen kwaad zou kunnen.
Twee jaar later heb ik een zenuwbehandeling en zegt ie door de telefoon, op de achtergrond, aan zijn assistente: 'vraag even of mevr...er al spijt van heeft' Ik ben enorm uitgevallen. Wat een ***.
De keer erop begon hij zich uitgebreid te excuseren...
Ik ben overigens heel erg opgeknapt ervan....!
AnneMarie
Zeer actief

Waarom altijd zo tegen elkaar in in plaats van met elkaar? Op inhoud reageren.
Waarom zijn er altijd weer reguliere artsen die alternatief moeten aanvallen terwijl er regulier zo verschrikkelijk veel dodelijke fouten gemaakt worden dat je er :jank: van wordt. Maar ja, dan hoort het erbij.
Moet er ooit eens 1 dode vallen na een behandeling (en niet om de behandeling maar door de ziekte die niet overwonnen kon worden) is het hek van de dam.

Waarom voelt regulier zich toch zo aangevallen?

Ik begrijp best dat je na een degelijke ingewikkelde studie soms crazy wordt van simpele oplossingen, en ik heb respect voor dierenartsen maar ik zie ook dat deze gestudeerden ieder jaar willen overenten (tegen advies fabrikant vaccinatie) en dat een ander alle brokkken afwijst want alleen de brok die hij verkoopt is goed.. :U: en mensen trappen daarin en kopen voor 70 euro 12 kg inferieure brokken die ik voor 30 euro op internet kan kopen :N:
Ik ga met rode plekken naar mijn dierenarts en hij zet er een cortisone spuit in zonder enige uitleg. 30 euro niets aan gehad alleen maar rotzooi in mijn hond. Een ander gaf een zalf mee. En de derde wilde hem op KIP zetten!
Dat is dus 100 euro weggegooid geld> ik ben dus zeker verandert!
Ik ga alternatief en weet waar hij allergisch voor is, kan het zelf uitzoeken en het ventje is verlost ervan.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

AnneMarie, ik denk dat hier verschillende dingen een rol spelen: zeker weten zijn er genoeg dierenartsen die alleen maar aan het geld denken, graag dure maar (meestal) waardeloze voeding verkopen, jaarlijks vaccineren want dat levert ook weer op, maar ik ben ervan overtuigd dat er ook dierenartsen zijn die wel het beste voorhebben met onze huisdieren. Maar soms hebben ze hun kennis niet up-to-date wat vaccineren betreft, bijvoorbeeld. Je kan niet verwachten dat plotseling de meeste dierenartsen titteren gaan aanraden. Je mag wel verwachten, dat als er richtlijnen van gezaghebbende organisaties zijn die driejaarlijks vaccineren aanraden, dat ze deze gaan volgen, zeker als clienten hen daarmee "om de oren slaan". Weigeren ze dan nog of worden ze echt lastig, dan is het tijd om weg te gaan bij zo'n dierenarts...dan weet je dat het óf om het geld draait, óf omdat ze niet geïnteresseerd zijn om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen (en de richtlijnen van 3-jaarlijks vaccineren zijn zeker niet meer nieuw). Daarnaast zullen er zeker ook nog wel voornamelijk oudere dierenartsen zijn, die de gruwelijke gevolgen van fatale hondenziektes hebben meegemaakt toen er nog geen goede vaccins waren of mensen nog niet zo bewust waren van de noodzaak van vaccinatie. Het is niet te vergoeilijken, maar wel enigszins te begrijpen dat zulke mensen moeilijk te overtuigen zijn van nieuw verworven inzichten.

Beiden voelen zich aangevallen, zowel alternatief als regulier. Jammer, want beiden, regulier en alternatief, zouden elkaar ZO goed kunnen complementeren, dat 1+1 niet 2 wordt maar 3.

Er zijn twee grote problemen denk ik waarom die twee niet samengaan: op de eerste plaats willen reguliere artsen vaak zelfs mensen de mogelijkheid ontzeggen te geloven in die geneeskunde waaraan ze de voorkeur geven. Niet dat ze mensen werkelijk zoiets kunnen ontzeggen, maar ze tonen er geen enkel respect voor. En vergeten daarbij dat hoewel de reguliere geneeskunde zeer effectieve behndelingen heeft, vaak ook met lege handen staat en ook vaak behandelt op basis van placebo-effect.
Anderzijds zijn er de alternatieven, die soms ook goede, werkzame behandelingen hebben, maar soms hun grenzen absoluut niet kennen. Neem de nosodes van mwillow, nog los van het feit dat ze op deze manier helemaal niet toegepast worden in de homeopathie, zijn er homeopathen die (noodzakelijke) vaccinatie afraden. Gelukkig zijn het maar enkelingen, maar ze bestaan. Het is begrijpelijk dat de regulieren daar allergisch op reageren, want zij hebben met vaccinatie een zeer veilig preventief middel in handen (zeer veilig in verhouding tot de fatale ziektes), en dan komen alternatieven met totaal onbewezen methodes waardoor mensen bijvoorbeeld afzien van behandeling, in dit geval vaccinatie, waardoor er "ongelukken" gebeuren die heel eenvoudig te voorkomen waren geweest.

Ik denk dat redelijke, gematigde reguliere artsen en redelijke, gematigde alternatieve artsen zich best kunnen vinden.

Wat de brokken betreft, wat je aanhaalde, hier is het probleem zoals ik al zei bij veel dierenartsen geld, het levert flink wat op, en op de tweede plaats ontbreekt er bij dierenartsen (maar huisartsen bijvoorbeeld ook) de nodige kennis op gebied van voeding, en vaak weten wij als geïnteresseerde leken er meer van dan de dierenartsen. Dit komt simpelweg omdat het nauwelijks aan bod komt in de opleiding en dierenartsen vervolgens gehersenspoeld worden door de brokkenfabrikanten die de dierenartsen weleens even uitleggen welke voeding goed is (juist ja, de hunne...).

Om terug te keren naar waar het om draaide, nogmaals mensen: titteren en vaccineren zonodig, het is nog geen harde richtlijn en er is nog onzekerheid of dit de beste weg is, maar sta je erachter, voel je je er goed bij, dan kun je het doen. Weet echter dat driejaarlijks vaccineren meer de norm aan het worden is.
MAAR vergeet 1 ding absoluut niet: je beschermt je hond NEVER NOOIT NIET door enkel en alleen voor een goede weerstand te zorgen en hem zogenaamde nosodes te geven.
AnneMarie schreef:Waarom altijd zo tegen elkaar in in plaats van met elkaar? Op inhoud reageren.
Waarom zijn er altijd weer reguliere artsen die alternatief moeten aanvallen terwijl er regulier zo verschrikkelijk veel dodelijke fouten gemaakt worden dat je er :jank: van wordt. Maar ja, dan hoort het erbij.
Moet er ooit eens 1 dode vallen na een behandeling (en niet om de behandeling maar door de ziekte die niet overwonnen kon worden) is het hek van de dam.

Waarom voelt regulier zich toch zo aangevallen?

Ik begrijp best dat je na een degelijke ingewikkelde studie soms crazy wordt van simpele oplossingen, en ik heb respect voor dierenartsen maar ik zie ook dat deze gestudeerden ieder jaar willen overenten (tegen advies fabrikant vaccinatie) en dat een ander alle brokkken afwijst want alleen de brok die hij verkoopt is goed.. :U: en mensen trappen daarin en kopen voor 70 euro 12 kg inferieure brokken die ik voor 30 euro op internet kan kopen :N:
Ik ga met rode plekken naar mijn dierenarts en hij zet er een cortisone spuit in zonder enige uitleg. 30 euro niets aan gehad alleen maar rotzooi in mijn hond. Een ander gaf een zalf mee. En de derde wilde hem op KIP zetten!
Dat is dus 100 euro weggegooid geld> ik ben dus zeker verandert!
Ik ga alternatief en weet waar hij allergisch voor is, kan het zelf uitzoeken en het ventje is verlost ervan.
Liesbeth
Zeer actief

yuri36 schreef:AnneMarie, ik denk dat hier verschillende dingen een rol spelen: zeker weten zijn er genoeg dierenartsen die alleen maar aan het geld denken, graag dure maar (meestal) waardeloze voeding verkopen, jaarlijks vaccineren want dat levert ook weer op, maar ik ben ervan overtuigd dat er ook dierenartsen zijn die wel het beste voorhebben met onze huisdieren. Maar soms hebben ze hun kennis niet up-to-date wat vaccineren betreft, bijvoorbeeld. Je kan niet verwachten dat plotseling de meeste dierenartsen titteren gaan aanraden. Je mag wel verwachten, dat als er richtlijnen van gezaghebbende organisaties zijn die driejaarlijks vaccineren aanraden, dat ze deze gaan volgen, zeker als clienten hen daarmee "om de oren slaan". Weigeren ze dan nog of worden ze echt lastig, dan is het tijd om weg te gaan bij zo'n dierenarts...dan weet je dat het óf om het geld draait, óf omdat ze niet geïnteresseerd zijn om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen (en de richtlijnen van 3-jaarlijks vaccineren zijn zeker niet meer nieuw). Daarnaast zullen er zeker ook nog wel voornamelijk oudere dierenartsen zijn, die de gruwelijke gevolgen van fatale hondenziektes hebben meegemaakt toen er nog geen goede vaccins waren of mensen nog niet zo bewust waren van de noodzaak van vaccinatie. Het is niet te vergoeilijken, maar wel enigszins te begrijpen dat zulke mensen moeilijk te overtuigen zijn van nieuw verworven inzichten.

Beiden voelen zich aangevallen, zowel alternatief als regulier. Jammer, want beiden, regulier en alternatief, zouden elkaar ZO goed kunnen complementeren, dat 1+1 niet 2 wordt maar 3.

Er zijn twee grote problemen denk ik waarom die twee niet samengaan: op de eerste plaats willen reguliere artsen vaak zelfs mensen de mogelijkheid ontzeggen te geloven in die geneeskunde waaraan ze de voorkeur geven. Niet dat ze mensen werkelijk zoiets kunnen ontzeggen, maar ze tonen er geen enkel respect voor. En vergeten daarbij dat hoewel de reguliere geneeskunde zeer effectieve behndelingen heeft, vaak ook met lege handen staat en ook vaak behandelt op basis van placebo-effect.
Anderzijds zijn er de alternatieven, die soms ook goede, werkzame behandelingen hebben, maar soms hun grenzen absoluut niet kennen. Neem de nosodes van mwillow, nog los van het feit dat ze op deze manier helemaal niet toegepast worden in de homeopathie, zijn er homeopathen die (noodzakelijke) vaccinatie afraden. Gelukkig zijn het maar enkelingen, maar ze bestaan. Het is begrijpelijk dat de regulieren daar allergisch op reageren, want zij hebben met vaccinatie een zeer veilig preventief middel in handen (zeer veilig in verhouding tot de fatale ziektes), en dan komen alternatieven met totaal onbewezen methodes waardoor mensen bijvoorbeeld afzien van behandeling, in dit geval vaccinatie, waardoor er "ongelukken" gebeuren die heel eenvoudig te voorkomen waren geweest.

Ik denk dat redelijke, gematigde reguliere artsen en redelijke, gematigde alternatieve artsen zich best kunnen vinden.

Wat de brokken betreft, wat je aanhaalde, hier is het probleem zoals ik al zei bij veel dierenartsen geld, het levert flink wat op, en op de tweede plaats ontbreekt er bij dierenartsen (maar huisartsen bijvoorbeeld ook) de nodige kennis op gebied van voeding, en vaak weten wij als geïnteresseerde leken er meer van dan de dierenartsen. Dit komt simpelweg omdat het nauwelijks aan bod komt in de opleiding en dierenartsen vervolgens gehersenspoeld worden door de brokkenfabrikanten die de dierenartsen weleens even uitleggen welke voeding goed is (juist ja, de hunne...).

Om terug te keren naar waar het om draaide, nogmaals mensen: titteren en vaccineren zonodig, het is nog geen harde richtlijn en er is nog onzekerheid of dit de beste weg is, maar sta je erachter, voel je je er goed bij, dan kun je het doen. Weet echter dat driejaarlijks vaccineren meer de norm aan het worden is.
MAAR vergeet 1 ding absoluut niet: je beschermt je hond NEVER NOOIT NIET door enkel en alleen voor een goede weerstand te zorgen en hem zogenaamde nosodes te geven.
Yuri, heb je gedronken of zo, je kan ineens quoten en genuanceerd en niet zo hoog van de toren blazend schrijven.
Grapje, hoor, maar het valt op :F: .

Ik ben het overigens nu wel met je eens. Want wat je nu schrijft klopt wel.
Juist dankzij het vaccinatiebeleid zijn deze dodelijke ziektes grotendeels uit het beeld verdwenen. Mede daardoor zullen honden die niet gevaccineerd worden toch overleven, gewoon omdat de ziekte niet in hun nabijheid voorkomt.
Waar ik bij jouw eerdere berichten heel erg tegenaan liep is de stelligheid waarmee je zei dat men 3-jaarlijks behoort te vaccineren. Het komt over als zo'n ouderwetse DA, die gewoon standaard een enting er in jast omdat hij dat zo geleerd heeft.

Ik vind het juist van belang dat mensen na gaan denken voor hun hond(en) en niet klakkeloos, maar bepaalde richtlijnen volgen.
Als je zo'n vaccinatieschema tot op de week volgt kom je echt in de problemen als je pup in de 'verkeerde' periode geboren is. En zeker als er gevaccineerd wordt terwijl de hond minder weerstand heeft, iets onder de leden heeft of zelfs aantoonbaar ziek is. Maar ja, volgens het schema moet de hond NU een enting krijgen :N: .
Hoeveel mensen krijgen midden in de winter niet een oproep van hun DA dat het weer tijd is voor de (3-)jaarlijkse vaccinatie? Lekker dan, denk je dat je hond beschermd is tegen Leptospirose en dan zijn de antistoffen al weer tot het nulpunt gedaald als de ziekteverwekkers uit hun slaap komen :wink: :ugh: .

Ik vind het heel erg belangrijk dat diereigenaren wakker gemaakt worden en niet om de oren krijgen dat ze zo fout bezig zijn als ze zich niet aan een bepaald vaccinatieschema houden.

Wat betreft jouw laatste opmerking.
Een goede weerstand is altijd na te streven en al helemaal op het moment dat je laat enten, maar ook als je niet laat enten. Mbt nosodes heb ik ook mijn vraagtekens, daar zou ik zelf niet aan beginnen.

AnneMarie
Zeer actief

Ik ben dus zo iemand die mijn hondje keurig iedere WINTER nl begin december liet enten. Later, na vragen van mij, anders was dit niet eens gebeurd, ben ik doorgegaan naar de driejaarlijkse enting en de twee tussenliggende jaren alleen weil.
Die dierenarts vroeg overigens het volle pond ook voor de kleine cocktail :roll:
Maar het gaat mij in eerste instantie om het belang van de hond.

Nu is ie niet gevaccineerd en ben ik behoorlijk teleurgesteld in de dierenarts dus ik ga gewoon kijken waar ik zo goedkoop mogelijk een weil enting kan krijgen. :piew:

En die geef ik in april lijkt me zo.

Overigens de dierenarts die hier zit, gek genoeg stemt helemaal in met alleen weil maar als je niks zegt krijgt je hond ieder jaar het hele coctail en het is een jonge vent.
Snap ik niet :U:
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

AnneMarie schreef:Die dierenarts vroeg overigens het volle pond ook voor de kleine cocktail :roll:
Ja, wij hebben hetzelfde aan de hand gehad, schandalig gewoon.
AnneMarie
Zeer actief

Zo zie je maar, je moet zelf flink op de hoogte zijn, zelf aangeven wat je wilt, en de prijs vooraf vragen.
Tja :denken:

Die dierenarts was erg prettig in de omgang maar achteraf is dit wel heel vreemd geweest. Broodwinning denk ik...

Googelen levert ook niet veel voordeel op, soms 5 euro. Het gaat me ook niet om het geld maar om de gezondheid van mijn hond.
Omdat dierenartsen soms geldwolfjes zijn krijg ik wel meer de neiging naar een voordelige te zoeken voor zo'n enting alleen...
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Waar woon je ergens? Als je niet zo ver van de grens woont: in België zijn dierenartsen vaak een stuk goedkoper.
Liesbeth
Zeer actief

AnneMarie schreef:Ik ben dus zo iemand die mijn hondje keurig iedere WINTER nl begin december liet enten. Later, na vragen van mij, anders was dit niet eens gebeurd, ben ik doorgegaan naar de driejaarlijkse enting en de twee tussenliggende jaren alleen weil.
Die dierenarts vroeg overigens het volle pond ook voor de kleine cocktail :roll:
Maar het gaat mij in eerste instantie om het belang van de hond.

Nu is ie niet gevaccineerd en ben ik behoorlijk teleurgesteld in de dierenarts dus ik ga gewoon kijken waar ik zo goedkoop mogelijk een weil enting kan krijgen. :piew:

En die geef ik in april lijkt me zo.

Overigens de dierenarts die hier zit, gek genoeg stemt helemaal in met alleen weil maar als je niks zegt krijgt je hond ieder jaar het hele coctail en het is een jonge vent.
Snap ik niet :U:

April/Mei is een goede periode :ok: . Maar weet je wel dat je nu de Weil enting zou moeten boosteren, volgens de geleerden van Intervet??
Oftewel 2 entingen met een tussenperiode van ongeveer 2 weken!

Volgens de DA'en die zich wat meer verdiept hebben in vaccinatie (oa de DA verbonden aan Intervet/Nobivac) is het van belang om honden vrij strak te laten enten tegen Weil en dan wel in het voorjaar. Zit er meer dan een jaar tussen de vaccinaties tegen Weil dan raden ze aan om te boosteren.

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Liesbeth schreef:Volgens de DA'en die zich wat meer verdiept hebben in vaccinatie (oa de DA verbonden aan Intervet/Nobivac) is het van belang om honden vrij strak te laten enten tegen Weil en dan wel in het voorjaar. Zit er meer dan een jaar tussen de vaccinaties tegen Weil dan raden ze aan om te boosteren.
Ik heb al die lange lappen van jullie niet gelezen, sorry :eek: :wink:
Maar nu weet ik het niet meer met Weil :denken:
Ik kreeg mijn hond toen ze 5 was, en bij de vorige=eerste eigenaar is ze na een jaar nooit meer gevaccineerd. Ik heb haar toen ik haar kreeg toch maar voor de zekerheid de grote cocktail laten geven, en daarna alleen nog elk jaar Weil (mei/juni) omdat ze vaak in het water gaat. Nu hoorde ik laatst dat dat ook allemaal onzin is, omdat er verschillende virussen van de ziekte van Weil zijn, en de kans groot is dat ze áls ze besmet wordt met Weil, je net zal zien dat dát virus niet in het vaccin zat :19:
Wat moet ik doen??
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

tekkel schreef:
Liesbeth schreef:Volgens de DA'en die zich wat meer verdiept hebben in vaccinatie (oa de DA verbonden aan Intervet/Nobivac) is het van belang om honden vrij strak te laten enten tegen Weil en dan wel in het voorjaar. Zit er meer dan een jaar tussen de vaccinaties tegen Weil dan raden ze aan om te boosteren.
Ik kreeg mijn hond toen ze 5 was, en bij de vorige=eerste eigenaar is ze na een jaar nooit meer gevaccineerd. Ik heb haar toen ik haar kreeg toch maar voor de zekerheid de grote cocktail laten geven, en daarna alleen nog elk jaar Weil (mei/juni) omdat ze vaak in het water gaat. Nu hoorde ik laatst dat dat ook allemaal onzin is, omdat er verschillende virussen van de ziekte van Weil zijn, en de kans groot is dat ze áls ze besmet wordt met Weil, je net zal zien dat dát virus niet in het vaccin zat :19:
Wat moet ik doen??
Je hebt voor een groot deel gelijk. De ziekte Leptospirose kent verschillende zogenaamde "serovars". Een beetje zoals er verschillende soorten griep zijn. Er bestaan vrij veel verschillende soorten serovars, maar niet elke serovar maakt je hond even ziek. In de Europese vaccins zitten de twee belangrijkste serovars. Maar je hond kan idd ziek worden door één van de vele andere serovars die niet in het vaccin zitten. In de Amerikaanse vaccins zitten inmiddels 4 serovars, en het is eigenlijk schandalig dat dat in Europa niet ook al het geval is.

Verder werkt een vaccinatie tegen Leptospirose maar kort: vaak maar 6 maanden.
Daarom wordt aangeraden honden die een vergroot risico lopen, 2x per jaar te vaccineren. Dus in jouw geval, zou je ook 2x per jaar voor de prik moeten gaan, wil je hond echt goed beschermd zijn. Maar laat nu juist de Leptospirose-vaccinatie vermoedelijk de meeste problemen (bijwerkingen) geven. Ik zou mijn hond liever uit het water houden. Maar die keuze maak je uietraard zelf.
Liesbeth
Zeer actief

tekkel schreef:
Wat moet ik doen??
Heel eerlijk gezegt weet ik ook niet wat je moet doen.
Ik heb een paar jaar geleden diverse discussies gehad met diverse DA´en en ik ben er voor mezelf nog niet uit.
Eén ding wat me toen vrij duidelijk aangegeven werd is dat de enting tegen Weil jaarlijks gegeven ´moet´ worden en als dat niet is gebeurt, dat je die moet boosteren. Heeft iets te maken met geheugencellen. Geef je die enting niet regelmatig, dan kan je die ENE enting net zo goed niet geven, dan moet je er nog een extra enting tegenaan gooien, is de uitleg.

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

is er documentatie over dat booster fenomeen te vinden? Ja, dat zal wel he. Met kindertjes doen ze het ook. Ik snap het niet zo.
Liesbeth
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:is er documentatie over dat booster fenomeen te vinden? Ja, dat zal wel he. Met kindertjes doen ze het ook. Ik snap het niet zo.
Heel eerlijk gezegt weet ik dat niet. Het is dat dat vanuit een paar (min of meer onafhankelijke) bronnen aan mij is verteld :19: .

Toen Luuk hier, op 2 jarige leeftijd, kwam was het evident dat er geen schema aangehouden was mbt enten. Ik heb toen contact opgenomen met Intervet en om advies gevraagd.
Eén van de dingen die toen, vrij nadrukkelijk, aangegeven werd was het entschema mbt Weil. De rest vond die DA minder belangrijk, daar werd eigenlijk niet over gesproken. Hij vertelde me toen dat je tegen Weil regelmatig moet enten en als dat niet is gebeurt je moet boosteren om het immuunsysteem goed aan het werk te zetten.
Maar goed, dat is nu zo'n 3 jaar geleden en het is iets wat hij mij vertelde.

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”