Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pup eet smuldier en valt af
Moderator: moderatorteam
- Penny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever x Oud Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Pup eet smuldier en valt af
Wij hebben onze pup, een kruising Golden Retriever x Oud Duitse Herder, nu een paar dagen in huis. Bij de 'fokker' kreeg ze aldi brokken en wij hebebn ze over gezet op smuldier. Ze woog woensdag 6,1 kilo. Vandaag 5,5. Op de verpakking staat 30 gram per kilo. Dat zou 180 gram zijn. Ze krijgt van ons 225 (een half pakje smuldier per dag). Ze slobbert dit in een paar happen naar binnen. Ik heb haar net het dubbele gegeven (dus een half pak in 1 keer) en dat was ook in vijf tellen weg. Wat is nou wijsheid? De dierenarts vond dat ze op brokken moest die niet zo aanzetten omdat een golden retriever de neiging zou hebben om te ontploffen. Ik ben niet zo pro brok, zie volledig vers niet helemaal zitten nog en vind kvv veelal te duur, behalve de smuldier dan. Dus op zich wil ik dat smuldier wel blijven geven. Maar hoeveel mag ik haar dan geven?
Daarnaast.. ze hoeft niet te kauwen op dat smuldier. Wat kan ik haar het beste geven om haar gebit wel te kunnen laten gebruiken?
Alle voedingstips zijn welkom!
Daarnaast.. ze hoeft niet te kauwen op dat smuldier. Wat kan ik haar het beste geven om haar gebit wel te kunnen laten gebruiken?

- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Aantal honden: 2
Re: Pup eet smuldier en valt af
Hier een pup van 3,5 kg en die eet een pak smuldier op een dag. Pups hebben onwijs veel meer nodig dan een volwassen hond. Bob, de volwassen cocker van 15,5 kg eet ook een pak op een dag 
En de groeten van de mannen 

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Hoe vaak per dag voer je?
Die 30 gram per kg lichaamsgewicht is volgens mij voor volwassen honden.
Ik zou meerdere keren per dag gaan voeren en in totaal ook meer dan je nu geeft.
Die 30 gram per kg lichaamsgewicht is volgens mij voor volwassen honden.
Ik zou meerdere keren per dag gaan voeren en in totaal ook meer dan je nu geeft.
- dagmar88
- Zeer actief
Meer gaan geven! Die 30 gram is de richtlijn voor een volwassen hond. Ik zou beginnen met een heel bakje gaan voeren en kijken hoe ze het daar op doet.Penny schreef:Wij hebben onze pup, een kruising Golden Retriever x Oud Duitse Herder, nu een paar dagen in huis. Bij de 'fokker' kreeg ze aldi brokken en wij hebebn ze over gezet op smuldier. Ze woog woensdag 6,1 kilo. Vandaag 5,5. Op de verpakking staat 30 gram per kilo. Dat zou 180 gram zijn. Ze krijgt van ons 225 (een half pakje smuldier per dag). Ze slobbert dit in een paar happen naar binnen. Ik heb haar net het dubbele gegeven (dus een half pak in 1 keer) en dat was ook in vijf tellen weg. Wat is nou wijsheid? De dierenarts vond dat ze op brokken moest die niet zo aanzetten omdat een golden retriever de neiging zou hebben om te ontploffen. Ik ben niet zo pro brok, zie volledig vers niet helemaal zitten nog en vind kvv veelal te duur, behalve de smuldier dan. Dus op zich wil ik dat smuldier wel blijven geven. Maar hoeveel mag ik haar dan geven?
KVV zet veel minder aan dan brok over het algemeen en daarbij is ze nu gewoon volop in de groei en heeft de goede bouwstoffen nodig. Nog helemaal 0 redenen om haar op light brokjes te gaan zetten.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
geeft de verpakking aan dat die 30 gram/kg ook voor pups is? anders geef je te weinig 

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Een pup mag ongeveer 5% van het lichaamsgewicht per dag., Een volwassen hond 2-3%.
Je hondje weegt nu 6 kg, dus dat betekent al sowieso geen 180 of 225 gram, maar minimaal 300 gram.
In een bakje zit 400 gram, als je een actief hondje hebt dan zou ze dat dus wel eens per dag mogen hebben.
Ik zou gewoon de smuldier blijven geven, maar dan wat meer. Ze vinden het heerlijk, dus dat ze zo vreet is heel normaal
. Smuldier schijnt niet het beste kvv te zijn, en om je pup niet aan één merk te wennen zou je Smuldier af kunnen wisselen met andere merken. Let er wel op dat je minimaal 5 keer per week (voor een pup, misschien zelfs 6 aanhouden) de komplete versie geeft. Dit staat op de verpakking. Eén of twee keer per week kan ze dan een versie krijgen die niet compleet is. Bijv. pens, hart, vlees of kip.
Mijn hondjes krijgen ook Smuldier en als ze het niet opvreten, dan zijn ze wat ziek of misselijk
. Dit komt niet door het voer hoor, maar mijn oudje heeft daar af en toe last van.
Je hondje weegt nu 6 kg, dus dat betekent al sowieso geen 180 of 225 gram, maar minimaal 300 gram.
In een bakje zit 400 gram, als je een actief hondje hebt dan zou ze dat dus wel eens per dag mogen hebben.
Ik zou gewoon de smuldier blijven geven, maar dan wat meer. Ze vinden het heerlijk, dus dat ze zo vreet is heel normaal
Mijn hondjes krijgen ook Smuldier en als ze het niet opvreten, dan zijn ze wat ziek of misselijk
- krullie
- Zeer actief
precies, meer gaan geven.
volgens mij is het voor pups 50 to 60%.
- Renske
- Zeer actief
Een pakje zou ik over 3 maaltijden per dag verdelen.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
ik zou zeggen, rond een pakje,
Een pup moet circa 5% lichaamsgewicht per dag krijgen als ze 6.1 weegt is dat minimaal 305 gram per dag
Een pup moet circa 5% lichaamsgewicht per dag krijgen als ze 6.1 weegt is dat minimaal 305 gram per dag

- dagmar88
- Zeer actief
krullie schreef:precies, meer gaan geven.
Charlie zat op een gegeven moment een aantal weken zelfs op 10% van haar lichaamsgewicht tijdens haar hevigste groeispurt
Gewoon goed kijken naar hoe je hondje het doet
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Mijn beauceron puppen aten toen ze tussen 7 en 8 kilo waren al twee pakjes per dag en waren niets te mager! 800 gram dus.
Véél meer gaan voeren!
Veel plezier verder met je pupje. Ben wel heel nieuwsgierig hoe het pupje eruit ziet
Véél meer gaan voeren!
Veel plezier verder met je pupje. Ben wel heel nieuwsgierig hoe het pupje eruit ziet
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- Penny
- Zeer actief
aha! Ik geef dus gewoon veel te weinig! Thx.. ze gaat gelijk meer krijgen. Ik voer nu 2 keer per dag (de rund compleet), maar het is dus beter om dat naar 3 keer te doen? En vanaf welke leeftijd bouw je die hoeveelheid weer een beetje af?

- Renske
- Zeer actief
Ik zou zeggen, op je gevoel. Ergens tussen de 12 en 16 weken.Penny schreef:aha! Ik geef dus gewoon veel te weinig! Thx.. ze gaat gelijk meer krijgen. Ik voer nu 2 keer per dag (de rund compleet), maar het is dus beter om dat naar 3 keer te doen? En vanaf welke leeftijd bouw je die hoeveelheid weer een beetje af?
- Penny
- Zeer actief
Madelief schreef:Mijn beauceron puppen aten toen ze tussen 7 en 8 kilo waren al twee pakjes per dag en waren niets te mager! 800 gram dus.
Véél meer gaan voeren!

- krullie
- Zeer actief
dagmar88 schreef:krullie schreef:precies, meer gaan geven.
volgens mij is het voor pups 50 to 60%.dan kunnen we ze rollen
Charlie zat op een gegeven moment een aantal weken zelfs op 10% van haar lichaamsgewicht tijdens haar hevigste groeispurt![]()
dat is door meneer smuldier uhh mulder aan mij gezegd toen.
50% per kg lichaamsgewicht voor een pup.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Wat een práchtig mooi pupje! Het lijkt mij ook wel een erg leuke kruising.
Laat maar lekker vaak foto's (en verhalen zien). Kunnen we meegenieten
Laat maar lekker vaak foto's (en verhalen zien). Kunnen we meegenieten
groetjes Madelief en Yanthe

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Rund compleet?
Bedoel je de "vlees-compleet" in de rode verpakking?
Hoe oud is je pupje? Het is bij pups denk ik tot een maand of 3 of 4 beter om ze 3 x per dag te voeren. Eerst bepaal je dan hoeveel je per dag gaat voeren; per maaltijd voer je daar dan 1/3 van. Dus, even voor het gemak uitgaan de van 1 pakje per dag.. dan voer je dus "op het oog" 1/3 pakje per maaltijd.
Ik zou dit voer eventueel, zeker voor pups wel afwisselen met een merk wat echt bot gebruikt; bijvoorbeeld carnibest. Neem dan meteen de diabetes-versie; daar zit geen graan in en dat is beter. Carnibest is, ongeacht de smaak/diersoort altijd een compleet voer, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Overigens; dat aantal keren per dag voeren en een leeftijd waarop je overgaat naar 2 x per dag is pup-afhankelijk; dat is niet een vaste leeftijd zeg maar. Zodra je merkt dat ze na een maaltijd meer honger hebben dan normaal; zou je van 3 x naar 2 x kunnen gaan.
Overigens twee
Je moet je pup regelmatig blijven wegen omdat je een percentage van het gewicht aan voer geeft. Als pup zwaarder wordt moet je dus ook meer gaan voeren in grammen.
Er komt een omslagpunt, waarbij je van "pup-percentage" (dat is rond de 5%) overgaat naar "volwassen-percentage" (dat is afhankelijk van het ras gemiddeld 2-3%). Je merkt dat voornamelijk als je hond te dik gaat worden. Mijn inschatting is dat het omslagpunt tussen de 6-7 maanden zit (leeftijd pup) maar ook dat is een globale inschatting.
Suzanne
Bedoel je de "vlees-compleet" in de rode verpakking?
Hoe oud is je pupje? Het is bij pups denk ik tot een maand of 3 of 4 beter om ze 3 x per dag te voeren. Eerst bepaal je dan hoeveel je per dag gaat voeren; per maaltijd voer je daar dan 1/3 van. Dus, even voor het gemak uitgaan de van 1 pakje per dag.. dan voer je dus "op het oog" 1/3 pakje per maaltijd.
Ik zou dit voer eventueel, zeker voor pups wel afwisselen met een merk wat echt bot gebruikt; bijvoorbeeld carnibest. Neem dan meteen de diabetes-versie; daar zit geen graan in en dat is beter. Carnibest is, ongeacht de smaak/diersoort altijd een compleet voer, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Overigens; dat aantal keren per dag voeren en een leeftijd waarop je overgaat naar 2 x per dag is pup-afhankelijk; dat is niet een vaste leeftijd zeg maar. Zodra je merkt dat ze na een maaltijd meer honger hebben dan normaal; zou je van 3 x naar 2 x kunnen gaan.
Overigens twee
Je moet je pup regelmatig blijven wegen omdat je een percentage van het gewicht aan voer geeft. Als pup zwaarder wordt moet je dus ook meer gaan voeren in grammen.
Er komt een omslagpunt, waarbij je van "pup-percentage" (dat is rond de 5%) overgaat naar "volwassen-percentage" (dat is afhankelijk van het ras gemiddeld 2-3%). Je merkt dat voornamelijk als je hond te dik gaat worden. Mijn inschatting is dat het omslagpunt tussen de 6-7 maanden zit (leeftijd pup) maar ook dat is een globale inschatting.
Suzanne
- dagmar88
- Zeer actief
Doe daar maar een nulletje van af; 5 a 6% is vrij gangbaar ja.krullie schreef:dagmar88 schreef:krullie schreef:precies, meer gaan geven.
volgens mij is het voor pups 50 to 60%.dan kunnen we ze rollen
Charlie zat op een gegeven moment een aantal weken zelfs op 10% van haar lichaamsgewicht tijdens haar hevigste groeispurt![]()
dat is door meneer smuldier uhh mulder aan mij gezegd toen.
- Penny
- Zeer actief
En afwisselen met andere merken.. wat komt qua prijs-kwaliteit in de buurt van smuldier? Ik bedoel.. ik begrijp dat een bakje van 50 ct niet het allerbeste kan zijn. Maar zelf eten wij ook gewoon vlees van de supermarkt ipv de biologische slager en mijn groenten en fruit komt ook van de lidl en niet van de groenteboer en mijn brood ook van de Jumbo ipv de bakker. Onder het mom van goed is goed.. mijn hond hoeft ook weer niet beter te eten dan wijzelf. Ik geef dan liever smuldier dan de brokken van de lidl bv (hoewel mijn logeehonden het daar ook prima op deden).
Laatst gewijzigd door Penny op 06 mar 2011 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Even nadenken levert op dat een pup van 6 kg dan 3 kg voer krijgt per dag... dat lijkt me ongezien en on-nagedacht zowiezo te veel!krullie schreef: dat is door meneer smuldier uhh mulder aan mij gezegd toen.
Wat hij bedoelde KAN hebben is dat een pup 50- 60% MEER krijgt dan volwassenen...
dus, als volwassenen 2-3% krijgen dan krijgen pups de helft tot 60% meer dan dat... maar dat lijkt me ook niet helemaal lekker rekenen.
Ik ga er eigenlijk van uit dat hij gezegd heeft 5 - 6% en dat je dat verkeerd gehoord / onthouden hebt...
Suzanne
- Penny
- Zeer actief
suzanne.. vlees compleet bedoel ik inderdaad.. die rooie. Pup is vandaag 9 weken. Heldere info! Bedankt!

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Smuldier is veruit het voordeligste voer. Daarna kom je al snel bij andere merken (als je even uitgaat van een merk met echt bot) die minimaal rond de 2,5 euro per kilo kosten. Er zit dus een gat tussen een prijs van ergens rond de 2,5 - 4 euro per kilo (diverse voeren) en de smuldier.Penny schreef:En afwisselen met andere merken.. wat komt qua prijs-kwaliteit in de buurt van smuldier? Ik bedoel.. ik begrijp dat een bakje van 50 ct niet het allerbeste kan zijn. Maar zelf eten wij ook gewoon vlees van de supermarkt ipv de biologische slager en mijn groenten en fruit komt ook van de lids en niet van de groenteboer en mijn brood ook van de Jumbo ipv de bakker. Onder het mom van goed is goed.. mijn hond hoeft ook weer niet beter te eten dan wijzelf. Ik geef dan liever smuldier dan de brokken van de lidl bv (hoewel mijn logeehonden het daar ook prima op deden).
Ik ken op dit moment geen voer wat daar tussen zit. Noem het mij graag; ik ben ook even op zoek; de Smuldier is op dit moment slecht leverbaar in mijn regio ;-(
Suzanne
- dagmar88
- Zeer actief
Maar het moet niet.
Wel zou ik af en toe eens lekker afwisselen en ook eens voor de kip, rundvlees en pens variant gaan.
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Mijn pups kregen op die leeftijd ook 2 pakjes per dag. Dus ik zou inderdaad veel meer gaan voeren.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Persoonlijk zou ik dit pas doen als pup wat ouder is, want, op de pens-compleet-variant na (groene verpakking) zijn de andere smaken NIET compleet en dat vind ik voor een pup nou weer niet zo'n goed idee.dagmar88 schreef:T is prima hoor. Je zou af en toe eens wat Rodi kunnen geven (ligt naast de Smuldier in de vriezer) en misschien af en toe eens wat groters als een kippenpootje als je dat ziet zitten.
Maar het moet niet.
Wel zou ik af en toe eens lekker afwisselen en ook eens voor de kip, rundvlees en pens variant gaan.
Suzanne
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
Je vergeet lotgering 1,35 de kilo met echt botSuzanne123 schreef:Smuldier is veruit het voordeligste voer. Daarna kom je al snel bij andere merken (als je even uitgaat van een merk met echt bot) die minimaal rond de 2,5 euro per kilo kosten. Er zit dus een gat tussen een prijs van ergens rond de 2,5 - 4 euro per kilo (diverse voeren) en de smuldier.Penny schreef:En afwisselen met andere merken.. wat komt qua prijs-kwaliteit in de buurt van smuldier? Ik bedoel.. ik begrijp dat een bakje van 50 ct niet het allerbeste kan zijn. Maar zelf eten wij ook gewoon vlees van de supermarkt ipv de biologische slager en mijn groenten en fruit komt ook van de lids en niet van de groenteboer en mijn brood ook van de Jumbo ipv de bakker. Onder het mom van goed is goed.. mijn hond hoeft ook weer niet beter te eten dan wijzelf. Ik geef dan liever smuldier dan de brokken van de lidl bv (hoewel mijn logeehonden het daar ook prima op deden).
Ik ken op dit moment geen voer wat daar tussen zit. Noem het mij graag; ik ben ook even op zoek; de Smuldier is op dit moment slecht leverbaar in mijn regio ;-(
Suzanne

- dagmar88
- Zeer actief
Van 1 dag per week afwisselen krijgen ze echt geen tekorten.Suzanne123 schreef:Persoonlijk zou ik dit pas doen als pup wat ouder is, want, op de pens-compleet-variant na (groene verpakking) zijn de andere smaken NIET compleet en dat vind ik voor een pup nou weer niet zo'n goed idee.dagmar88 schreef:T is prima hoor. Je zou af en toe eens wat Rodi kunnen geven (ligt naast de Smuldier in de vriezer) en misschien af en toe eens wat groters als een kippenpootje als je dat ziet zitten.
Maar het moet niet.
Suzanne
- jessica74
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner - Aantal honden: 2
een pup moet je het dubbele geven tot een maand of 7 geloof ik dan anderhalf keer zoveel.
alleen smuldier geven zou ik niet doen bij een grote opgroeiende hond helemaal niet.
de prijs zegt toch wel iets over wat erin zit ik zeg niet dat het slecht is maar wel dat er minder spiervlees inzit en meer orgaan en spiervlees hebben ze nodig.
ik zou er iets anders bij gaan geven dan kan je het afwisselen met smuldier.
andere kvv's zijn duurder maar waarschijnlijk hoef je daar wat minder van te geven omdat er meer aan voedingswaarde inzit.
alleen smuldier geven zou ik niet doen bij een grote opgroeiende hond helemaal niet.
de prijs zegt toch wel iets over wat erin zit ik zeg niet dat het slecht is maar wel dat er minder spiervlees inzit en meer orgaan en spiervlees hebben ze nodig.
ik zou er iets anders bij gaan geven dan kan je het afwisselen met smuldier.
andere kvv's zijn duurder maar waarschijnlijk hoef je daar wat minder van te geven omdat er meer aan voedingswaarde inzit.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
"vergeten" niet meteen, maar ik wist niet dat die zo voordelig was.. even kijken waar ik dat hier in de buurt kan kopen! Dank jeEschaenStefanie schreef:Je vergeet lotgering 1,35 de kilo met echt botSuzanne123 schreef:Smuldier is veruit het voordeligste voer. Daarna kom je al snel bij andere merken (als je even uitgaat van een merk met echt bot) die minimaal rond de 2,5 euro per kilo kosten. Er zit dus een gat tussen een prijs van ergens rond de 2,5 - 4 euro per kilo (diverse voeren) en de smuldier.Penny schreef:En afwisselen met andere merken.. wat komt qua prijs-kwaliteit in de buurt van smuldier? Ik bedoel.. ik begrijp dat een bakje van 50 ct niet het allerbeste kan zijn. Maar zelf eten wij ook gewoon vlees van de supermarkt ipv de biologische slager en mijn groenten en fruit komt ook van de lids en niet van de groenteboer en mijn brood ook van de Jumbo ipv de bakker. Onder het mom van goed is goed.. mijn hond hoeft ook weer niet beter te eten dan wijzelf. Ik geef dan liever smuldier dan de brokken van de lidl bv (hoewel mijn logeehonden het daar ook prima op deden).
Suzanne
(Is dat ook een compleet voer, dus niet "aanvullend"?)
Suzanne
- Penny
- Zeer actief
Suzanne, als ik wat tegenkom zal ik het melden! Ik vind het gat namelijk ook nogal groot. Kivo schijnt ook wel te doen te zijn, maar heb ik nog niet uitgezocht.
Kippenpootjes en dergelijke wil ik haar ook wel geven. Zowiezo heb ik niks tegen gewoon vers, maar ik heb een druk gezin met 4 kleine kinderen en ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik dan al die menu's moet samenstellen en dat vlees moet verzamelen her en der. Heb haar vanmorgen een heel rauw ei gegeven maar daar moest ze niks van weten nog.
Kippenpootjes en dergelijke wil ik haar ook wel geven. Zowiezo heb ik niks tegen gewoon vers, maar ik heb een druk gezin met 4 kleine kinderen en ik zie nog niet helemaal voor me hoe ik dan al die menu's moet samenstellen en dat vlees moet verzamelen her en der. Heb haar vanmorgen een heel rauw ei gegeven maar daar moest ze niks van weten nog.