Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dierenarts dringt aan op sterilisatie.
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Dierenarts dringt aan op sterilisatie.
gelukkig nooit dat de-o-h gehad met DAsen....
weet wel van een nichtje van mijn vriend, leuk op advies haar teef voor de 6 mnd laten castreren (alles er uit) want dat was beter voor de kanker en zo...en dan had ze geen rotzooi binnen in huis van de loopsheid,
hondje zit al vanaf dat ze een jaar oud is aan de medicatie voor urine verlies, is nu 5 jaar oud en het loopt er zo uit....zo erg dat ze denken over inslapen (zie het voor je, een incontinente hond (die geen druppels, maar plassen verliest) in huis met een kleine die rondkruipt....hond is/was voor de incontinentie super zindelijk, dus "schaamt" zich ook...
weet wel van een nichtje van mijn vriend, leuk op advies haar teef voor de 6 mnd laten castreren (alles er uit) want dat was beter voor de kanker en zo...en dan had ze geen rotzooi binnen in huis van de loopsheid,
hondje zit al vanaf dat ze een jaar oud is aan de medicatie voor urine verlies, is nu 5 jaar oud en het loopt er zo uit....zo erg dat ze denken over inslapen (zie het voor je, een incontinente hond (die geen druppels, maar plassen verliest) in huis met een kleine die rondkruipt....hond is/was voor de incontinentie super zindelijk, dus "schaamt" zich ook...
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Mijn da zie ik er niet voor aan om hier op aan te dringen, Izzy is er 1x geweest en ik kan me niet herinneren of hij er überhaupt naar heeft gevraagd.
Als hij wel zou aandringen zou ik vragen of hij aan het sparen is voor een nieuwe auto, zo ben ik dan wel weer
Als hij wel zou aandringen zou ik vragen of hij aan het sparen is voor een nieuwe auto, zo ben ik dan wel weer

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Er zijn ook fokkers die het advies geven een teefje na de eerste loopsheid te castreren. En veel mensen gaan er toch van uit dat een fokker het juiste advies geeft.

- junkie
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mechelaar,dobermann,hollandse herder en een duitse herder
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Met mijn eerste dobermann bij de DA voor zijn 2de enting werd er al gevraagd wanneer de afspraak kon worden gemaakt voor casteren
hij was toen 5 maand oud....ben toen direkt naar een ander gegaan,en zit al jaren bij een DAP praktijk en er is nooit gevraagd of ik de teef en reuen wou laten helpen.
Vando 21-9-2001 * 2-11-2012 Zorcan 19-12-2000 * 23-4-2009 Shita 18-5-2003 * 20-12-2008
kijk eens op mijn site http://www.hondensportfan.jouwweb.nl
kijk eens op mijn site http://www.hondensportfan.jouwweb.nl
-
pepim
- Zeer actief
Inge O schreef:ofte : als je iets negatief wil interpreteren kan het altijd en verder kunnen we hier dan beter maar allemaal zwijgen want ik lees hier in forumreacties zelden over elk feit alle voor's en tegen's telkens op een rijtje.dagmar88 schreef:
Nee. Het wordt in mijn ogen gepresenteerd alsof die teef dus geen kanker gehad zou hebben als ze vroeg genoeg gecastreerd zou zijn.
Beetje eigen schuld dikke bult wordt het op die manier.
Daarbij zijn het wel erg eenzijdige 'feiten'.
Inderdaad, ik las de reactie van Kees ook als zijnde wat toelichting op de posting van Jane Doe en niet als aanval of het promoten van castreren.
- caira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Mijn Da zou het van mij wel voor mogen stellen, maar als ik zeg nee, is het over. Maar mijn DA begint daar niet over, niet bij mijn hond en niet bij mijn hengst (waar hij trouwens elke keer weer onder gaat hangen want die is zo braaf, die heb ik vast ooit stiekum laten castreren
)
- CKS
- Zeer actief
Het verbaasde jou geloof ik dat het teefje kanker gekregen heeft ondanks de sterilisatie. Dus probeerde ik je even uit te leggen dat sterilisren om melkklietumoren te voorkomen alleen zin heeft vóór de vierde loopsheid, met de grootste kans op succes als je het voor de 1ste loopsheid laat doen. Dat zijn gewoon de feiten, wat je met de informatie wilt doen mag je zelf weten.dagmar88 schreef:Nee. Het wordt in mijn ogen gepresenteerd alsof die teef dus geen kanker gehad zou hebben als ze vroeg genoeg gecastreerd zou zijn.
Ik reageerde alleen maar op iets wat jij beweerde (en wat dus gewoon niet klopt). Ik pretendeerde nergens een volledige verhandeling neer te zetten over de voors en tegens van sterilisatieBeetje eigen schuld dikke bult wordt het op die manier.
Groetjes,
Kees
- yuri36
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel - Locatie: sittard
Sterilisatie heeft voordelen en nadelen. Sommige ziektes verklein je de kans op, andere ziektes krijg je een grotere kans voor terug.
Uiteindelijk effect waarschijnlijk NUL.
Dus dan waarom geld uitgeven als het niets oplevert:
Wie geïnteresseerd is in een serieuze uiteenzetting van de voor- en nadelen:
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vind het niet gek dat DA's al heel snel over castratie beginnen. Want het gemiddelde publiek zijn niet mensen die verantwoordelijk met loopse teven omgaan of welbewust ooit een prima nest willen fokken.
Het gemiddelde publiek heeft een broodfok-neprashond en die DA's hebben al genoeg van die per ongeluk/pretnesten gezien. En aan zo'n nest van een nepchi ofzo, met keizersnee en al, verdienen ze denk ik meer dan aan die castratie.
En als je een goeie relatie hebt met je DA en je kent elkaar al jaren, dan wordt je keus gewoon gerespecteerd, lijkt mij.
Het gemiddelde publiek heeft een broodfok-neprashond en die DA's hebben al genoeg van die per ongeluk/pretnesten gezien. En aan zo'n nest van een nepchi ofzo, met keizersnee en al, verdienen ze denk ik meer dan aan die castratie.
En als je een goeie relatie hebt met je DA en je kent elkaar al jaren, dan wordt je keus gewoon gerespecteerd, lijkt mij.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- renee-uk
- Zeer actief
ja vast, filantropische dierenartsenHanneke2 schreef:Ik vind het niet gek dat DA's al heel snel over castratie beginnen. Want het gemiddelde publiek zijn niet mensen die verantwoordelijk met loopse teven omgaan of welbewust ooit een prima nest willen fokken.
dat geloof je toch zeker zelf niet hè?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Hanneke2
- Zeer actief
Oh, ik weet best dat er DA's zijn die alleen maar zoveel mogelijk geld willen verdienen, maar een beetje idealisme en dierenliefde mag je toch wel verwachten van veel DA's? Ik ben er in al die jaren best wat tegengekomen die heel integer waren, en die zonder meer het beste wilden voor het dier. Laten we nou niet net doen alsof alle DA's een soort accountant-ratten zijn.renee-uk schreef:ja vast, filantropische dierenartsenHanneke2 schreef:Ik vind het niet gek dat DA's al heel snel over castratie beginnen. Want het gemiddelde publiek zijn niet mensen die verantwoordelijk met loopse teven omgaan of welbewust ooit een prima nest willen fokken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- renee-uk
- Zeer actief
vertel dat dan ook maar aan al die mensen die nog steeds jaarlijkse cocktailherhalingen in hun mik gestouwd krijgen en die de grootste problemen hebben een DA te vinden die wel 3 jaarlijks wil entenHanneke2 schreef:Oh, ik weet best dat er DA's zijn die alleen maar zoveel mogelijk geld willen verdienen, maar een beetje idealisme en dierenliefde mag je toch wel verwachten van veel DA's? Ik ben er in al die jaren best wat tegengekomen die heel integer waren, en die zonder meer het beste wilden voor het dier. Laten we nou niet net doen alsof alle DA's een soort accountant-ratten zijn.renee-uk schreef: ja vast, filantropische dierenartsen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Hier ook bij mijn pupje op haar derde puppenenting gelijk gevraagd om een afspraak te maken.
Ook toen ik alleen weil wilde laten enten werd dat afgeraden, want niemand deed dat. Nou ik wel.
Edit: die weil-enting had overigens niks te maken met die puppenenting. Dat was gewoon een jaar later. voordat daar misverstanden over komen.
Ook toen ik alleen weil wilde laten enten werd dat afgeraden, want niemand deed dat. Nou ik wel.
Edit: die weil-enting had overigens niks te maken met die puppenenting. Dat was gewoon een jaar later. voordat daar misverstanden over komen.

- AnnSophie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
- Contacteer:
Mijn da (=mijn vriend) spreekt enkel over sterilisatie/castratie als er ook echt een medisch probleem is, bv schijnzwangerschap. Dan is het uiteraard zijn plicht om dit te zeggen en dan doen de mensen er nog mee wat ze willen. Als de hond dan later bij hem komt met mammatumoren of baarmoederontstekingen, dan heeft hij het gezegd, maar het is de keuze van de eigenaar om de beslissing te nemen. Hij gaat niets opdringen, ook al is hij zelf van mening dat als je niet fokt, alles beter castreert of steriliseert. Of als er mensen met een pup komen en vragen over castratie/sterilisatie, gaat hij uitleg geven dat dit het best is na de eerste loopsheid enz, maar hij zal het nooit opdringen bij de 2e of 3e visite. Zo jaag je toch alleen maar klanten weg? Of misschien win je er idd mee als de mensen er dan toch op ingaan, want een da weet het allemaal best toch?
Saartje wordt niet gesteriliseerd omwille van haar vacht. Ze heeft nooit echt last van schijnzwangerschap (of het is heel miniem) dus laat ik het niet doen.
Saartje wordt niet gesteriliseerd omwille van haar vacht. Ze heeft nooit echt last van schijnzwangerschap (of het is heel miniem) dus laat ik het niet doen.
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
Bijna al onze pupkopers hebben hetzelfde probleem. Bij de eerste enting of check wordt het direct gevraagd en afspraken voor gemaakt. Zowel bij reuen als teven. Proberen altijd daarin te adviseren dat wij het niet nodig vinden zeker niet voor de eerste loopsheid maar veel pupkopers worden omgepraat door de dierenarts.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
De fokster van Skadi zet het in het contract. Castratie mag niet voor ze één jaar is of voor de eerste loopsheid. Was in mijn geval onnodig, die aansporing, maar ik vond het wel goed van haar.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
m@r@ schreef:Had ook zo'n DA die dat elke keer vroeg, heb een keer gezegd: Ach, ze moet toch ergens aan dood gaan.
Dat zeg ik ook weleens, moet je ze zien kijken.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Jane Doe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
- Aantal honden: 3
Ik heb het ook niet als aanval gezien hoor!pepim schreef:Inge O schreef:ofte : als je iets negatief wil interpreteren kan het altijd en verder kunnen we hier dan beter maar allemaal zwijgen want ik lees hier in forumreacties zelden over elk feit alle voor's en tegen's telkens op een rijtje.dagmar88 schreef:
Nee. Het wordt in mijn ogen gepresenteerd alsof die teef dus geen kanker gehad zou hebben als ze vroeg genoeg gecastreerd zou zijn.
Beetje eigen schuld dikke bult wordt het op die manier.
Inderdaad, ik las de reactie van Kees ook als zijnde wat toelichting op de posting van Jane Doe en niet als aanval of het promoten van castreren.
Zeker niet...
Overigens was het nestje al voor de 4de loopsheid, dus zou de kans kleiner moeten zijn geweest..
Maar kleinere kans betekend wel dat er een kans blijft..
Ik geloof zelf niet in sterilisatie ter voorkoming van kanker, maar dat is mijn eigen mening

- yuri36
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel - Locatie: sittard
Het is geen kwestie van geloven, het is bewezen dat de kans op melkkliertumoren sterk vermindert, maar van sommige andere kankersoorten en aandoeningen neemt de kans toe als je je hond steriliseert. De vraag is of je dat wil. Ik niet.Jane Doe schreef: Ik geloof zelf niet in sterilisatie ter voorkoming van kanker, maar dat is mijn eigen mening
-
Jane Doe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
- Aantal honden: 3
De kans word sterk verminderd ja, maar kans blijft er altijd.yuri36 schreef:Het is geen kwestie van geloven, het is bewezen dat de kans op melkkliertumoren sterk vermindert, maar van sommige andere kankersoorten en aandoeningen neemt de kans toe als je je hond steriliseert. De vraag is of je dat wil. Ik niet.Jane Doe schreef: Ik geloof zelf niet in sterilisatie ter voorkoming van kanker, maar dat is mijn eigen mening
En precies, van andere kankersoorten neemt de kans weer toe.
Plus de kans op incontinentie.
En daarnaast blijft het een operatie, met alle risico's die daar weer aan vast zitten.
Voor mij dus een reden om het niet te doen, behalve als de teef heel erg veel hinder ondervind, bijvoorbeeld door zware schijnzwangerheid.

- Amber & Lootah
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Jack Russel Terriër - Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Jeetje wat irritant lijkt me dat zeg! Ik zou ook niet zomaar in mijn hond laten snijden. Vaak beginnen dierenartsen over melkklier tumoren, dat de kans daarop groter is als je niet steriliseert. Maar dat de kans op andere soorten tumoren vergroot met sterilisatie vergeten ze even te vertellen. Zo komen bottumor meer voor bij geholpen teefjes als intacte, suikerziekte komt meer voor bij geholpen teefjes... en zo zijn er nog wel meer dingen 
If it's not an aussie it's just a dog.

- Amber & Lootah
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Mmm... Dan staat er iets fout een stuk dat ik laatst ergens zat te lezen... 

- Amber & Lootah
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Heb t even opgezocht, t was suiker ziekte in relatie met (veel) overgewicht. Omdat onder gecastereerde reuen en teven 2 keer zoveel te dikke honden zijn als bij intacte 

-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
yuri36 schreef:Sterilisatie heeft voordelen en nadelen. Sommige ziektes verklein je de kans op, andere ziektes krijg je een grotere kans voor terug.
De lijst met nadelen is langer. Maar dat wist ik ook al, daarom laat ik mijn honden niet castreren als het niet nodig is. Op medische indicatie vind ik het al erg genoeg.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Vind het trouwens sowieso raar om maar preventief lichaamsdelen te verwijderen, omdat er een kans is op ...
Dat doen we bij ons zelf toch ook niet?

- Liesbeth
- Zeer actief
Soms wel, maar dat is in heel extreme gevallen.Joera schreef:Vind het trouwens sowieso raar om maar preventief lichaamsdelen te verwijderen, omdat er een kans is op ...
Maar ik ben het met je eens dat castreren om ziektes te voorkomen geen goede reden is.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Liesbeth
- Zeer actief
Maar goed, dan heeft de diabetes een relatie met het overgewicht en niet met de castratie. Dat overgewicht dan een gevolg kán zijn van de castratie is weer een ander verhaal.Amber & Lootah schreef:Heb t even opgezocht, t was suiker ziekte in relatie met (veel) overgewicht. Omdat onder gecastereerde reuen en teven 2 keer zoveel te dikke honden zijn als bij intacte
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.