Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met zieke honden en kruisingen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Inc

Fokken met zieke honden en kruisingen

Ongelezen bericht door Inc »

Het stoom komt me even uit de oren, en wil graag jullie mening. Wellicht is mijn denkwijze heel krom, of heb ik een plaat voor m'n harses. Graag jullie mening hierover.

Op een ander forum zijn op dit moment twee topics bezig. De ene persoon wil een nest van zijn oudere Boxer reu, zonder papieren, met kanker en een te korte neus. En vraagt zich dan af of het egoistisch is om een nest daarmee te fokken, want ze wil een zoon van haar reu.
Een ander persoon in het topic eronder vraagt zich af wat voor dekreu ze moet gebruiken op haar kruising teef (50% labrador 25 % retriever en 25% poedel zwarte teef).
Ze wil er geloof ik het liefst een Retriever op zetten.
Geen gezondheidstesten, HD en ED vind ze onzin (want in elke hond vind je wel wat, volgens haar). Ze krijgt in dat topic zelfs aanbiedingen van allerlei reuen, tot Zwitserse Herders aan toe, van die witte.

Nou ben ik geen expert, en heb zelf ook kruisingen, en twee van de vier ook als pup in huis gehaald.
Maar fokken met ze zou ik nooit doen.

Ik heb het sticky hierboven gelinkt, maar dat wordt lachend van de hand gewezen.

Ik vind het heel erg jammer dat mensen toch willen fokken met dit soort dieren. Tuurlijk zijn kruisinkjes vaak erg leuk, maar om dat nou bewust te doen?

Kan me er best druk over maken.
Ayurveda
Zeer actief

Re: Fokken met zieke honden en kruisingen

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Bewust een kruising maken heb ik niks op tegen, Pulchra zn vader is een dwergschnauzer getest en met stamboom en zn moeder een dwergpoedel ook getest en ook met stamboom. De 2 soorten honden passen kwa bouw e.d. ook goed bij elkaar

Ook hadden de pups al baasjes voor ze geboren waren, want ja er moet maar net vraag zijn naar die kruising!

maar om zomaar in het wildeweg te gaan kruisen en dan al helemaal met ongeteste en zelfs zieke hondenvind ik echt niet kunnen!!!
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

:pop:
Inc

Dianavdberkt schreef::pop:
Ik post dit niet om te rellen hoor :klaar:

Ik snap gewoon niet hoe mensen zo kunnen denken, en kan daar best nijdig van worden. Zoals ook nu het geval is :devil:
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

sommige mensen vinden gezondheid niet belangrijk.
tig mensen wilden mijn golden reu als dekreu.
als ik dan zei dat hij ziek was en het erfelijk was.
zeiden ze maar we vinden hem zo mooi. :piew:
Ayurveda
Zeer actief

krullie schreef:sommige mensen vinden gezondheid niet belangrijk.
Mmm... dan zit er toch echt een steekje los bij die mensen vind ik... :eek:
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Inderdaad als je dan toch met alle geweld en nestje op de wereld wilt zetten let dan in ieder geval op de gezondheid zodat erfelijke afwijkingen niet verder worden doorgegeven
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

Ayurveda schreef:
ja lijkt mij dus ook.
dacht als ik dat zeg dan is dat meer dan voldoende reden.
maar blijkbaar niet.
de aanbiedingen bleven komen. :ugh:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Bovenstaande zijn duidelijk voorbeelden waar je niet mee moet fokken. Met mijn Lumi had ik graag 1 nestje willen fokken, maar helaas ze heeft pl graad2. Nou is het zo dat ik een reu weet waarvan de moeder ook pl2 heeft. Deze zoon heeft dus al iets van 7 nestjes gegeven, de regels zijn nu dus zo dat moeders niet ingezet had mogen worden. Dan denk ik wel, zou het nou echt zo slecht zijn als er 1 nestje kleine Lumis geboren zouden worden? Tot een paar jaar geleden had ze wel ingezet kunnen worden...
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Zolang er mensen zijn die pups van deze kruisingen kopen, zal dit soort fukkerij altijd blijven bestaan.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

2 gevallen waar duidelijk beter niet mee gefokt wordt hoor...
boxers zijn al zo onderhevig aan kankers, moet je met een broer van een bewezen zieke hond al zeker niet gaan fokken...
kruisingen op de wereld zetten voor de fun lijkt me ook maar dom...asiels zitten vol met van die funtoestanden...
De eigenaars van die reuen begrijp ik ook al niet...Giorgio staat bij de rasvereniging geregistreerd als dekreu, ook hier in eigen land is hij met alles in orde toch zal hij niet zomaar elke teef mogen dekken hoor...
als ze dan toch o zo graag willen gaan fokken dat ze het dan op z'n minst volgens de regels van de kunst doen, ttz mét alle bijhorende testen zodat de pups tenminste een zo gezond mogelijke toekomst meekrijgen...
maar ik begrijp je hoor, wordt ook woest van zo'n dingen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zijn nou eenmaal veel egoïstische mensen die zo met dieren omgaan, helaas.
Inc schreef: Ik heb het sticky hierboven gelinkt, maar dat wordt lachend van de hand gewezen.
En wat was hun motivatie dan om dat lachend af te wijzen?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inc schreef:Het stoom komt me even uit de oren, en wil graag jullie mening. Wellicht is mijn denkwijze heel krom, of heb ik een plaat voor m'n harses. Graag jullie mening hierover.

Op een ander forum zijn op dit moment twee topics bezig. De ene persoon wil een nest van zijn oudere Boxer reu, zonder papieren, met kanker en een te korte neus. En vraagt zich dan af of het egoistisch is om een nest daarmee te fokken, want ze wil een zoon van haar reu.
Een ander persoon in het topic eronder vraagt zich af wat voor dekreu ze moet gebruiken op haar kruising teef (50% labrador 25 % retriever en 25% poedel zwarte teef).
Ze wil er geloof ik het liefst een Retriever op zetten.
Geen gezondheidstesten, HD en ED vind ze onzin (want in elke hond vind je wel wat, volgens haar). Ze krijgt in dat topic zelfs aanbiedingen van allerlei reuen, tot Zwitserse Herders aan toe, van die witte.

Nou ben ik geen expert, en heb zelf ook kruisingen, en twee van de vier ook als pup in huis gehaald.
Maar fokken met ze zou ik nooit doen.

Ik heb het sticky hierboven gelinkt, maar dat wordt lachend van de hand gewezen.

Ik vind het heel erg jammer dat mensen toch willen fokken met dit soort dieren. Tuurlijk zijn kruisinkjes vaak erg leuk, maar om dat nou bewust te doen?

Kan me er best druk over maken.
O ik ben een GROOT voorstander van het fokken van (gebruiks)kruisingen.
Maar dan wel graag met gezonde honden!
In het geval van mw 1 zou ik zeggen: niet doen, je fokt bewust met een ongezonde hond.
In geval van mw 2: onderzoek naar de bij retrievers bekende problemen EN naar de bij poedels bekende problemen.
Bovendien een geteste reu gebruiken maar verder geen enkel bezwaar. :pffff:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

krullie schreef:
Ayurveda schreef:
ja lijkt mij dus ook.
dacht als ik dat zeg dan is dat meer dan voldoende reden.
maar blijkbaar niet.
de aanbiedingen bleven komen. :ugh:

idioot is dat he...

ik heb zelfs dekaanvragen voor sam gehad van mensen die zijn verhaal kennen! (sam stikt van de allergieen)
Afbeelding
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Pfoeh, dan ben ik toch blij dat ik laatst op één dag twee mensen tegenkwam met een reu met gezondheidsproblemen (één met epilepsie, één met hartkwaal) die allebei zeiden dat ze hun hond niet in zouden zetten als dekreu, ondanks aanvragen. :ok:
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ongelooflijk, willen fokken met een zieke hond uit puur sentimentele redenen :80: Lekker voor de puppen die daar uit komen :roll:
Het "maken" van een kruising vind ik iets heel anders. Ik vind een kruising niet slechter of beter dan een rashond. Maar niet geteste dieren gebruiken, vind ik dan weer niet kunnen :neenee:
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox

Ongelezen bericht door sterredag »

Het voorbeeld zelf vind ik inderdaad niet kunnen, maar de laatste vraag absoluut wel. Kruisingen met kruisingen nestjes maken, helemaal prima, maar wel op de juiste verantwoorde manier natuurlijk.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

sterredag schreef:Het voorbeeld zelf vind ik inderdaad niet kunnen, maar de laatste vraag absoluut wel. Kruisingen met kruisingen nestjes maken, helemaal prima, maar wel op de juiste verantwoorde manier natuurlijk.
En hoe wil je dat verantwoord doen zonder ook maar iets te weten over de gezondheid van de voorouders. De ouderdieren kun je testen maar gezondheidsuitslagen van voorouders en nestgenoten zijn minstens zo belangrijk.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Ennath
Zeer actief

under the red sky schreef:
sterredag schreef:Het voorbeeld zelf vind ik inderdaad niet kunnen, maar de laatste vraag absoluut wel. Kruisingen met kruisingen nestjes maken, helemaal prima, maar wel op de juiste verantwoorde manier natuurlijk.
En hoe wil je dat verantwoord doen zonder ook maar iets te weten over de gezondheid van de voorouders. De ouderdieren kun je testen maar gezondheidsuitslagen van voorouders en nestgenoten zijn minstens zo belangrijk.
Tja, al die hondenrassen zijn natuurlijk ooit eens ongetest begonnen.
Als je een kruising rashond x rashond doet kan je testen op die dingen die in het betreffende ras voorkomen.
Als je een kruising rashond x rashond doet hebben de ouders zelf ouders waar gezondheids uitslagen van zijn.

En bij volkomen rasloos x volkomen rasloos kan je naar de meest voorkomende en ernstigste problemen kijken en de rest avonturen: vreemd genoeg gaat dat bijna altijd goed :engel:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik had zelf best een nestje gewild van Charlie. Zou dan wel op alles getest hebben en alle pups tegen kostprijs alleen binnen mijn eigen kring, daar zou ook ruimte voor zijn in principe.
Maar zelf wil ze duidelijk niet gedekt worden (niet geprobeerd hoor, maar tijdens de loopsheid mogen alleen DH reuen bij haar in de buurt komen :Q:) en ik vind dat er te veel stafford kruisingen zijn voor te weinig fatsoenlijke baasjes.
Wel komen er wanneer ik verhuisd ben en alles loopt nog 2 kleine hondjes bij, een mops en ik denk een smoushondje.
Dus wie weet komt er toch nog ooit een nestje onder begeleiding.

Ik ben trouwens helemaal niet tegen kruisingen, zolang er een beetje bij nagedacht wordt...
Muk

Inderdaad, zonder kennis van gezondheid + het karakter van de voorouders + nestbroers en zussen kun je mijns inziens al totaal niet verantwoord fokken.
Ennath
Zeer actief

Muk schreef: Inderdaad, zonder kennis van gezondheid + het karakter van de voorouders + nestbroers en zussen kun je mijns inziens al totaal niet verantwoord fokken.
Weet je: ik ken meer gezonde, geestelijk volwaardige, van goede karakters voorziene "helemaal rasloos dan wel zonder enig besef gefokte kruisingshondjes" dan dito rashonden.
De enige reden die ik zie om zo erg op van alles en nog wat te controleren bij het fokken van rashonden is mijns inziens dat er in een veel te krappe genenpoel gefokt wordt.
Dat maakt de kans dat je probleem, met probleem, met probleem combineert veel groter.
Kijk Cavaliers (bijvoorbeeld) hebben een levensgroot ernstig probleem met de grote van de kop: en daar heb je niets mee te maken als je ze kruist met een buldog of een poedel of een labrador.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ennath schreef: En bij volkomen rasloos x volkomen rasloos kan je naar de meest voorkomende en ernstigste problemen kijken en de rest avonturen: vreemd genoeg gaat dat bijna altijd goed :engel:
Nee, dat lijkt bijna altijd goed te gaan. Omdat er zelden wat wordt getest en nooit wat geregistreerd. Wat niet weet, wat niet deert...
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
LaureV
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie

Ongelezen bericht door LaureV »

Ennath schreef: Weet je: ik ken meer gezonde, geestelijk volwaardige, van goede karakters voorziene "helemaal rasloos dan wel zonder enig besef gefokte kruisingshondjes" dan dito rashonden.
De enige reden die ik zie om zo erg op van alles en nog wat te controleren bij het fokken van rashonden is mijns inziens dat er in een veel te krappe genenpoel gefokt wordt.
Dat maakt de kans dat je probleem, met probleem, met probleem combineert veel groter.
Kijk Cavaliers (bijvoorbeeld) hebben een levensgroot ernstig probleem met de grote van de kop: en daar heb je niets mee te maken als je ze kruist met een buldog of een poedel of een labrador.
Helemaal mee akkoord! Omdat het met vele rassen op bepaalde vlakken zo mislopen is, zijn bepaalde testen noodzakelijk geworden! Er is gewoon veels te veel op uiterlijk geselecteerd.
Zelfs bij 'werkhonden' wordt er geen rekening meer mee gehouden of ze hun oorspronkelijke functie nog zouden kunnen uitoefenen.
Ennath
Zeer actief

Ennath schreef: En bij volkomen rasloos x volkomen rasloos kan je naar de meest voorkomende en ernstigste problemen kijken en de rest avonturen: vreemd genoeg gaat dat bijna altijd goed :engel:
Nee, dat lijkt bijna altijd goed te gaan. Omdat er zelden wat wordt getest en nooit wat geregistreerd. Wat niet weet, wat niet deert...
Als iets zich niet uit is het niet belangrijk. :19:
De aanleg voor epilepsie in je lijn wil je weten als er een grote kans is dat dit uit er uit komt.
En de kans dat dit eruit komt maak je veel groter als je in dezelfde genenpoel (meestal genen poeltje) zoekt.
Het idiote is dat het vooral de rashondenfokkerij is waar de meest vreselijke zaken zich voordoen, waar velen zich op de borst kloppen over alles waar ze op controleren en waar de grootste weerstand is tegen het opengooien van stamboeken.
-hoewel ze er bij de raskatten er ook wat mee kunnen-

Ik heb 11 rasloze "spontaan gefokte" huis tuin en keuken katten zonder gezondheidsproblemen.
Ik heb 1 "het liep op het erf en het leek op een BC daarom noemen we het BC kruising" die zo gezond als een vis en nagelhard is.
Een 1 "stamboom zolang als je arm en alles gecontroleerde DH teef die godbetert het ook nog de moeder van 64 pups is" die aan een redelijk aantal rasspecifieke problemen lijdt en niet oud zal worden.
En die DH zou waarschijnlijk een stuk gezonder zijn als er een lekker slokje "totaal iets anders dan herder" in zou zitten.
Muk

Inderdaad, bij kruisingen wordt nooit wat bijgehouden, terwijl dit bij rashonden wel gebeurd. Natuurlijk is er veel ellende in de rashondenwereld, maar ik kan evenveel ellende opnoemen van mensen die een kruising / geen rashond hebben gekocht en nu met een hoop ellende zitten.
Ongenuanceerde uitspraken dat kruisingen altijd gezonder zijn, kun je eigenlijk niet zo stellen. Gewoon wegens geen onderzoek en registratie.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Ennath schreef:
Tja, al die hondenrassen zijn natuurlijk ooit eens ongetest begonnen.
Als je een kruising rashond x rashond doet kan je testen op die dingen die in het betreffende ras voorkomen.
Als je een kruising rashond x rashond doet hebben de ouders zelf ouders waar gezondheids uitslagen van zijn.

En bij volkomen rasloos x volkomen rasloos kan je naar de meest voorkomende en ernstigste problemen kijken en de rest avonturen: vreemd genoeg gaat dat bijna altijd goed :engel:

dat is niet vreems. als de honden maar ver genoeg van elkaar afstaan zullen ze van binnen erg veel (want veel verschillende genen in een vuilnisbakkie) fouten hebben maar zal weinig naar buiten komen omdat foutjes vaak bij beide ouders moeten zitten om zichtbaar te worden.

bij veel verschillende genen is de kanso p zo'n koppeltje kleiner.

op het moment dat je inteelt/lijnteelt bij mixjes gaat doen is het leed vaak al snel niet te overzien.

zie puppyfokkerijen waar veel kruisingen familie zijn en alle problemen die daarbij komen
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

dagmar88 schreef:Wel komen er wanneer ik verhuisd ben en alles loopt nog 2 kleine hondjes bij, een mops en ik denk een smoushondje.
Dus wie weet komt er toch nog ooit een nestje onder begeleiding.

Ik ben trouwens helemaal niet tegen kruisingen, zolang er een beetje bij nagedacht wordt...
Mops honden zou ik persoonlijk nooit gaan fokken of aanschaffen, ik vind een lekkere kruising meestal gezonder dan een ras mopsje...
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Hihi, ik weet PRECIES welk forum en welke topics je bedoelt :P En dit zijn niet de eerste...

Ik begrijp het ook niet hoor, sowieso "alle pups hebben al een baasje" .... Ja. En dan ben je zoals de fokker van mijn reu op papier al 10 pups kwijt, krijgt je teef een nestje met 7 reuen en 3 teefjes waarvan je er zelf ook nog eentje wilt houden, en van alle pupaanvragen gaan er dan ineens maar 4 door, omdat ze allemaal een teef willen, en geen reu.. Zit je toch mooi, met 6 reuen die je niet kwijtkan...
Inc

En wat dan als diegene die met zijn reu wil fokken om daar een zoon van aan te houden...en er alleen maar teefjes zijn?
Sophie had 8 teefjes...maar drie hebben het er overleefd (wij namen haar in huis toen de pups twee dagen oud waren). Dus dat komt weldegelijk voor.

Dan nog maar eens proberen :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”