Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies nodig over kvv

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sambongo
Actief
Mijn ras(sen): Duitse dog

Advies nodig over kvv

Ongelezen bericht door sambongo »

Ik heb even jullie goede raad en meningen nodig, het gaat om het volgende.
Mijn hond heeft nu 4 weken op een eliminatiedieet van kalkoen,rijst en brood gestaan, ik wil weer over gaan naar kvv.
Met dat dieet kreeg hij ook Zitac, al had hij nog wel eens heel soms last van een oprispering.

Zitac heb ik afgebouwd sinds een dag of 4 en nu ben ik sinds maandag begonnen met iets kvv te mengen met de kalkoen en het brood. Rijst bleek hij toen we maandag naar een holistisch da zijn geweest gevoelig voor. Vanmorgen spuugde hij wat gal, misschien een te lege maag gehad? of zou het met het maagzuur te maken hebben wat nu weer zuurder moet worden om de kvv te verteren? Mijn vraag dus, wat raden jullie aan met betreft de volledige omschakeling naar kvv.
Erwina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Advies nodig over kvv

Ongelezen bericht door Erwina »

Ik neem aan dat je een eliminatiedieet hebt gegeven vanwege een allergie? In dat geval zou ik er geen brood bij geven. Veel honden met een allergie zijn namelijk allergisch voor granen. Hoe vaak per dag geef je te eten?
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat brood moest van de internist, Erwina ;)

Waar is ie nou allergisch voor gebleken, Sambongo, is dat al duidelijk?
Ik zou per diersoort bij gaan geven om te voorkomen dat het weer fout gaat.
Of is het volgens jou (en de internist) alleen die rijst?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sambongo
Actief

Erwina schreef:Ik neem aan dat je een eliminatiedieet hebt gegeven vanwege een allergie? In dat geval zou ik er geen brood bij geven. Veel honden met een allergie zijn namelijk allergisch voor granen. Hoe vaak per dag geef je te eten?
Ja wegens mogelijke intolerantie, ik heb dat brood ook niet bedacht haha :wink: maar de internist. Gekke is dus dat de hda waar we maandag zijn geweest het brood goed teste en de rijst niet. Bongo wou ook de rijst niet goed eten. Ben ook wel van plan om kvv te geven zonder granen/gluten. Ik geef 3 keer per dag eten.
Erwina
Zeer actief

Ah oke, dat heb ik gemist :wink: Wat is daarvoor de reden dan?

Edit: We gaan lekker langs elkaar heen :lol1:
Als je al 3x per dag voert, dan weet ik zo ook even niet wat je tegen het braken kan doen.
Welkom Ollie!
Afbeelding

sambongo
Actief

Zal het even in het kort proberen te vertellen het is nogal een verhaal, Bongo kreeg vorig jaar last van hartritmestoornissen en ontzettend rommelende darmen. Niet overgeven, geen diarree en geen hele duidelijke huidproblemen. Wel een hele korstige neus. Hij heeft ooit wel eens plekjes ,van die korstjes gehad op zijn hele lichaam, als je eraan krabte viel het haar eraf. Dit kwam en ging, nu trouwens al een hele tijd vanaf maar tijdens het eliminatiedieet dit terug gekregen.
Beetje donker gekleurde huid op ellebogen en flanken. Internist dacht toen al een intolerantie.

Goed hypoallergeen voer geprobeerd van alles, Bongo wou het niet eten en de buikrommel werd minder in de vorm van dan weer wel last en dan niet. Toen die tijd at hij geperste brok en blikvoer.
Ook de flauwtes met betrekking tot zijn hart werden minder, hiervoor krijgt hij medicatie. Toen is het eigenlijk een hele tijd goed gegaan totdat ik bij Dorit Aharon, orthomanueel therapeut kwam en ze me aanrade de schildklier van Bongo eens te laten testen. Schildklier had wel een lage waarde, zowel t4 als tsh. Aharon vond het nodig hormonen te geven en de internist niet. Toen niet gedaan dus. Paar maanden later weer schildklier laten testen en waarde nog weer wat lager, mijn eigen da vond het toen wel nodig hormonen te gaan geven en heeft in overleg met de internist die het er toen volgens mij nog niet zo mee eens was de dosering samen gesteld.

Bongo heeft af en toe last maagzuur, zo eens in de maand. Ik ben het afgelopen halfjaar kvv gaan voeren in combi met blik want met volledig at hij niet genoeg. Op een geven moment wou meneer het niet meer en in overleg met de da alleen nog maar blik gegeven. Ik weet het dat is slecht maarja de schat is al 8. Met die hormonen voor de schildklier kreeg hij echt last van hypothereoiedie, klinisch. Terwijl de bloedwaarden goed waren met de hormonen.
Gestopt met de hormonen en hond weer veel beter, vaag dus maar weer naar de internist die dus nog steeds bij het intolerantie verhaal bleef. Hij heeft dus een zelf samengesteld eliminatiedieet voorgeschreven.

Nu naar 4 weken kreeg Bongo weer die plekjes die hij ooit eerder wel eens heeft gehad en nog steeds zo af en toe last van maagzuur. Naar hda geweest en eten meegenomen, zowel de kalkoen,brood,rijst, carnibest, en pens compleet van smuldier. Allen teste ze goed behalve de rijst en de carnibest ook minder ( zit ook rijst in)
Omdat het in mijn ogen dus niet veel verandering maakt het dieet wil ik nu toch wel helemaal de overstap maken naar kvv en dan zonder granen/gluten/rijst. Die blikvoeding laat ik nu ook helemaal weg, hij is er nu al een maand vanaf en het komt ook niet meer terug. Ik hoop dus door verschillend kvv te geven dat hij het blijft eten en niet weer er te weinig van wil eten zoals ik een tijdje heb gehad met Carnibest en hij daardoor afviel.

Wat me in de tijd wel opviel is dat zijn neus veel mooier weer werd met kvv al na weken. Ik had toen ook moeten doorzetten denk ik. Vandaar nu de nieuwe poging. Maarja hoe ga ik dan overschakelen, die kalkoen is heel mager en licht verteerbaar in tegenstelling tot kvv.

:denken:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Gewoon overschakelen :19:

Smuldier vlees compleet is glutenvrij. Die kun je evt afwisselen met de pens compleet en af en toe pensdagen (2 per week of zo).
Zou dat afwisseling genoeg zijn voor hem?

Afbeelding

Erwina
Zeer actief

Bedankt voor de uitleg :ok: Hij heeft wel vanalles meegemaakt zeg.

Ik zou gewoon in een keer overschakelijken :wink:
Welkom Ollie!
Afbeelding

sambongo
Actief

Marjoleine schreef:Gewoon overschakelen :19:

Smuldier vlees compleet is glutenvrij. Die kun je evt afwisselen met de pens compleet en af en toe pensdagen (2 per week of zo).
Zou dat afwisseling genoeg zijn voor hem?
Ook al teste de hda de pens compleet goed, er zitten toch wel granen in? ontsloten tarwe?
Dus ik zou dan liever voor vuile pens zonder toevoeging gaan, smuldier vlees compleet glutenvrij, duck heeft ook een graanvrije en dan haaksbarf ofzo. Denk dat ik dan wel aardig opweg ben.

Maar ik heb hem nou gisteren en vandaag 200 gram ongeveer bij zijn kalkoen en brood gedaan en uiteindelijk zal hij naar de 1600 gram p/d of meer moeten ( weegt 70 kilo), moet ik daar dan weken over doen?
sambongo
Actief

Erwina schreef:Bedankt voor de uitleg :ok: Hij heeft wel vanalles meegemaakt zeg.

Ik zou gewoon in een keer overschakelijken :wink:
Zou dan niet zijn hele maag/darmstelsel van slag raken?
Ik denk dan even bij mij zelf als ik bv 4 weken lang alleen maar brood met kaas zou eten en dan ineens naar de mac zou gaan, denk dat ik dan mijn darmen behoorlijk van slag heb haha. :denken:
Erwina
Zeer actief

Ja maar de mac is ongezond, en kvv niet :pffff: :mrgreen: Misschien dat het de eerste dagen zo is, maar ik denk dat het wel meevalt hoor. Over het algemeen kunnen honden dat prima hebben. Als je het fijner vindt, dan kan je ook eerst half kalkoen half kvv doen en dan gewoon steeds wat minder kalkoen.
Welkom Ollie!
Afbeelding

sambongo
Actief

Dan heb ik nog een brandende vraag, kan nergens het antwoord vinden.
In hoeveel tijd gaat kvv nou door de maag? Ik dacht ergens een keer gelezen te hebben in 4 uur? Dan zou ik het niet gek vinden dat een hond maagzuur krijgt s'morgens. Bongo krijgt bij mij altijd om 11 uur savonds nog eten.
sambongo
Actief

Erwina schreef:Ja maar de mac is ongezond, en kvv niet :pffff: :mrgreen: Misschien dat het de eerste dagen zo is, maar ik denk dat het wel meevalt hoor. Over het algemeen kunnen honden dat prima hebben. Als je het fijner vindt, dan kan je ook eerst half kalkoen half kvv doen en dan gewoon steeds wat minder kalkoen.
Ja ik denk dat ik dat ga doen. :ok:
Ik las toen ergens iets van elke dag een theelepeltje meer haha, dan zit hij er volgend jaar nog niet op. :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maar de smuldier vlees compleet is dus glutenvrij ;)

En als ie al brood krijgt, krijgt hij dus al granen he. Dus dat kun je wel niet willen maar dan is dat brood ook niet erg logisch.
Anders moet je eens kijken naar Lotgering, daar zitten dacht ik ook geen granen in.
Pensdagen is sowieso een goed idee.

Ik weet zat mensen die maar eenmaal daags voeren trouwens. Ik weet net waardoor dat maagzuur kwam, maar op zich zou dat moeten kunnen.
En anders geef je 's morgens een klein hapje en de rest 's avonds?
Een beetje testen wat werkt, dan merk je vanzelf waar hij het goed op doet.

Afbeelding

sambongo
Actief

Marjoleine schreef:Maar de smuldier vlees compleet is dus glutenvrij ;)

En als ie al brood krijgt, krijgt hij dus al granen he. Dus dat kun je wel niet willen maar dan is dat brood ook niet erg logisch.
Anders moet je eens kijken naar Lotgering, daar zitten dacht ik ook geen granen in.
Pensdagen is sowieso een goed idee.

Ik weet zat mensen die maar eenmaal daags voeren trouwens. Ik weet net waardoor dat maagzuur kwam, maar op zich zou dat moeten kunnen.
En anders geef je 's morgens een klein hapje en de rest 's avonds?
Een beetje testen wat werkt, dan merk je vanzelf waar hij het goed op doet.
Ja ik bedoel alleen maar dat wanneer hij volledig op kvv is ik liever geen granen meer geef, brood stopt dan ook. :wink:
Ik heb een dog dus maagtorsie gevoelige hond, en ik zou het niet aandurven hem bv in een keer 2 kilo vlees te geven. Wil het wel verdeeld geven.
Erwina
Zeer actief

De meeste mensen die 1 keer per dag voeren, geven BARF of NRV. KVV zou ik echt niet 1 keer per dag voeren, daarvoor is het veel te snel de maag uit, want ook niet goed is in verband met een maagtorsie.
Welkom Ollie!
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Erwina schreef:De meeste mensen die 1 keer per dag voeren, geven BARF of NRV. KVV zou ik echt niet 1 keer per dag voeren, daarvoor is het veel te snel de maag uit, want ook niet goed is in verband met een maagtorsie.
Dat verband zou ik niet zo durven leggen eigenlijk.
Waar baseer je die link op?

Afbeelding

sambongo
Actief

Marjoleine schreef:
Erwina schreef:De meeste mensen die 1 keer per dag voeren, geven BARF of NRV. KVV zou ik echt niet 1 keer per dag voeren, daarvoor is het veel te snel de maag uit, want ook niet goed is in verband met een maagtorsie.
Volgens mij omdat het ze er nu een beetje achter zijn gekomen dat maagtorsies bij veel honden juist op een lege maag voorkomen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sambongo schreef:
Marjoleine schreef:
Volgens mij omdat het ze er nu een beetje achter zijn gekomen dat maagtorsies bij veel honden juist op een lege maag voorkomen.
Maar er zijn veel onduidelijkheden over de oorzaak van maagtorsie.
Is er onderzoek voorhanden?

Afbeelding

mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Voeding groter dan 30 mm en het voeren van grote stukken vlees kunnen het risico op maagtorsie verminderen. Studie uitgevoerd op Duitse doggen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9699253" onclick="window.open(this.href);return false;

En bv. een studie op honden die commercieel brok- en blikvoer kregen.

Daarbij staat vermeld:
During the past 30 years there has been a 1,500 percent increase in the incidence of bloat, and this has coincided with the increased feeding of dry dog foods. There is a much lower incidence of bloat in susceptible breeds in Australia and New Zealand. Feeding practices in these countries have been found to be less dependent on dry foods.
http://www.vin.com/proceedings/Proceedi ... &O=Generic" onclick="window.open(this.href);return false;
Het merendeel van de hondeneigenaren in Australië en Nieuw Zeeland geeft zelf samengesteld voer.

Over het 1x daags voeren van gemalen voeding zijn geen studies te vinden.
Laatst gewijzigd door mwillow op 03 mar 2011 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

CarniVoer is ook granen en glutenvrij. Wel wat aan de prijzige kant, maar je kan het afwisselen met andere merken.
mwillow

Er zijn toch behoorlijk wat gemalen voedingen te vinden die graan- en glutenvrij zijn.
Kiezebrink heeft ook zo'n assortiment. Is prima voer en bij diverse verkooppunten te koop.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

mwillow schreef:Er zijn toch behoorlijk wat gemalen voedingen te vinden die graan- en glutenvrij zijn.
Kiezebrink heeft ook zo'n assortiment. Is prima voer en bij diverse verkooppunten te koop.
Inderdaad, heb net een lading binnen voor de katten. En voor zo'n grote hond blijft dat ook nog een beetje betaalbaar.
Zoals ik al eerder zei zou ik om te beginnen voor die mixen kiezen en dan langzaam uitbouwen.
Hij is al zo oud dat ik niet weet hoe veel nut een 'echt' eliminatiedieet heeft, dus zou ik beginnen met het schrappen van wat vaak allergische reacties oplevert (kip, rund, granen) en die mixen gaan voeren :ok:
Erwina
Zeer actief

mwillow schreef:Voeding groter dan 30 mm en het voeren van grote stukken vlees kunnen het risico op maagtorsie verminderen. Studie uitgevoerd op Duitse doggen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9699253" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarbij staat vermeld:
During the past 30 years there has been a 1,500 percent increase in the incidence of bloat, and this has coincided with the increased feeding of dry dog foods. There is a much lower incidence of bloat in susceptible breeds in Australia and New Zealand. Feeding practices in these countries have been found to be less dependent on dry foods.
http://www.vin.com/proceedings/Proceedi ... &O=Generic" onclick="window.open(this.href);return false;
Het merendeel van de hondeneigenaren in Australië en Nieuw Zeeland geeft zelf samengesteld voer.

Aangezien KVV ongeveer net zo snel de maag uit is als brok- en blikvoer leg ik die link dus.
Welkom Ollie!
Afbeelding

mwillow

Erwina schreef:
mwillow schreef:Voeding groter dan 30 mm en het voeren van grote stukken vlees kunnen het risico op maagtorsie verminderen. Studie uitgevoerd op Duitse doggen:

Daarbij staat vermeld:

Aangezien KVV ongeveer net zo snel de maag uit is als brok- en blikvoer leg ik die link dus.
Dat klopt. 4-6 uur gemiddeld is het de maag uit. Maar wetenschappelijk wordt er in deze studies niet over gesproken. Alleen dat 1x daags voeren van met name brokvoer het risico vergroot, met daarnaast andere factoren gegeven die met de inhoud van de brok zelf te maken hebben. En dat voeding groter dan 30 mm de kans op torsie verkleint. Maar aan het kleiner voeren van 30 mm is niet vermeld of dat ook gekoppeld is aan het 1x daags voeren of meerdere malen en wordt er in de uitgebreide versie ook geen verband gelegd over de duur van vertering.

Overigens was het 1x daags in deze studie geen risicofactor.
sambongo
Actief

Heeft iemand toevallig een lijst met websites van alle merken kvv?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit zijn op dit ogenblik de merken versvleesvoeding te koop in Nederland/Belgie:

http://www.ahv-breda.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.allanimal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alaska-dogfood.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.banditvoeding.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.barfmenu.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bibidiervoeding.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Biodog hondenvoer De Groene weg Assen
http://www.black-dog.nl/?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.carnibest.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.carnivoer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.darf.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.degomeat.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/champion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dogshape Barf-Eko Compleet
http://www.ducknatuurvoeding.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.energique.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Farmfood Fresh
http://www.frodog.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.haaksbarf.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kivo-petfood.nl/index-nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mothers pride kip-mix
http://www.lotgering.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.natudog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://naturis.be/index/content/section/7/46/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.prinspetfood.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rodi-petfood.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.shaweca.nl/html/shaweca_petfood_mixture.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vitamaxpetfood.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.doggyfood.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; (Runner)
http://www.diervoeding.com" onclick="window.open(this.href);return false; (Smuldier)

Wanneer er een nieuw merk op de markt komt, gaarne een PB naar mij zodat ik dit topic kan bijwerken. Smiley

Disclaimer:

Bovenstaande lijst is slechts ter info en ten behoeve van het vinden van verkoopadressen bij jou in de buurt en het vinden van aanvullende informatie over het betreffende merk voer.

Deze lijst is samengesteld aan de hand van meldingen van onze leden. De vermelding is gratis en vrijblijvend. Bij twijfelgevallen beslist de moderator over het wel/niet vermelden in de lijst.

BARFplaats kan en wil op geen enkele manier instaan voor de kwaliteit van de genoemde merken en de producten die zij leveren en/of de informatie die op deze sites verstrekt wordt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb deze week mijn eerste bestelling van Lupa binnen gekregen en ben dik tevreden over het assortiment, prijs en kwaliteit :ok:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Hoe kan hij hypo worden bij toedienen van schildklierhormoon?
Een niet goed werkende schildklier kan zijn hele lichaam ernstig van slag brengen.Ik zou het eerst daarin zoeken eigenlijk.
Herma en Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Drentsche Patrijs (moeder)- Duitse Staande (vader)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Herma en Boris »

boris is ook allergisch en boris zit nu op kip compleet van naturis. en hij doet het hier goed op. naturis heeft ook brokken zonder granen, maar dan gebruiken ze er rijst voor in de plaats....
http://www.naturis.be
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Ik heb een interessant stukje over maagtorsie gevonden op een ander forum, zal het hieronder even neerzetten.
Het klinkt mij wel logisch in de oren in ieder geval.

De bron waar ik het stukje gevonden heb is: http://www.voernatuurlijk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Honden die meer dan 1x per dag eten krijgen hebben een hoger risico op maagtorsie.

Wanneer de hond 9 maanden is kan makkelijk worden overgeschakeld naar 1x daags een maaltijd, omdat hij bij 1 keer per dag het meest verzadigd is en tevens dan al 8% van zijn lichaamsgewicht in 1 keer op kan nemen.

Honden die 2x per dag eten krijgen, hebben nooit de verzadiging die ze moeten hebben. Verder zit er bij 2x eigenlijk altijd eten in de hondenmaag, die daardoor luier is dan wanneer hij een tijdje leeg is.
Het vol/leeg gevoel traint de maagspieren die hierdoor sterker worden. In de natuur eten wilde honden ook beduidend minder dan 2x per dag, 1x daags is al uniek.

Daardoor komen in de natuur geen maagtorsies voor. Het heeft met een diepe borst niet zo veel te maken, (er zijn genoeg wolfsoorten met een erg diepe borst), maar eerder met slappe maagspieren.

Wanneer de maag de gelegenheid krijgt om regelmatig lekker vol te zijn en daartengenover ook leeg treedt er een optimale "training" van de maagspieren op. Een hond met sterke maagspieren krijgt nimmer een torsie.

Honden wiens maag steeds maar "half" is gevuld en dus ook steeds "half" leeg is hebben vaak luie maagspieren. De maag kan nooit eens goed uitzetten bij veel voedsel of inkrimpen bij geen voedsel. Hebben deze honden toevallig eens een echt lege maag dan kan er een torsie plaatsvinden.

Dat er dan een torsie plaatsvindt op een lege maag is niet zo verwonderlijk. Je moet het vergelijken met een dweil. Wanneer deze droog (lege maag) is en je pakt hem bij de punten vast en je slaat hem een keer om met je handen is dit zeer makkelijk om te doen.

Wanneer de dweil is doorweekt met water en je probeert hem dan om te slaan (volle maag) wordt dit al een stuk moeilijker. Dat is volgens mij alleen te bereiken door deze spieren te trainen door dan de hond 1x per dag te voeren waardoor de maag regelmatig vol en dan weer leeg is.

De maagspieren werken het optimaalst als het voedsel wat de hond krijgt aangeboden uit zo'n grof mogelijke samenstelling bestaat als mogelijk is, maar in ieder geval groter dan 30 mm. Dat betekent dat het voer het beste niet gemalen kan zijn. Wat dat betreft verdient BARF de voorkeur boven KVV, en KVV de voorkeur boven brokken. Het is dus eigenlijk simpel.

Een maagspier die doordat hij het merendeel van de dag gevuld is wordt lui, die zet niet ver genoeg uit en krimpt ook niet ver genoeg in. Een spier, en dat telt voor elke spier, wordt pas op zijn sterkst als hij optimaal wordt benut. Dus uiterste inkrimping en uitrekking maakt deze sterk. Dat bereik je met een volle en vervolgens lege maag.

De maag is een grote gespierde zak, die inwerkt op de harde spijsbrij. Verkeerde, slechte of te regelmatige voeding in kleine proties doet die gespierde zak minder hard werken waardoor die spieren verzwakken en niet meer of niet meer voldoende kunnen werken.

Wanneer de maag dan leeg is, en de hond windt zich op, grote sprongen maakt, bruuske bewegingen of op zijn achterste poten ergens tegen op springt, dan kan zo'n slappe, niet meer krachtige spier zich vanaf het moment dat ze een bepaalde beweging maakt niet meer corrigeren en kan dan draaien om haar lengte-as zodat de in- en uitgang van de maag worden afgesloten door een soort van kronkel.
De gisting van het beetje voedsel dat in de maag zit gaat wel door. De maag zwelt, gassen kunnen er niet meer uit en de organen die rond de maag liggen worden tegen de ribbenkast geplet.

Wat lees ik bij Juliette, D'hondt, Vander Molen en Donath?

Zij noemen allemaal de maag "een gespierde peervorminge zak" of "een sterk gespierd orgaan".

Ik citeer Donath, maar kon net zo goed de drie andere citeren:

"Is de vertering in de maag, die onder invloed van een daaromheen liggend net van zenuwen en zenuwcellen zich regelmatig samentrekt en daardoor als het ware de spijs kneedt, de zogenaamde maagperistaltiek (2 - 3x per minuut een samentrekking), zo ver mogelijk voortgeschreden, dan wordt een deel van de maaginhoud die voldoende gekneed is en waarop de maagsappen voldoende hebben ingewerkt door de "pyforus sphincter" ook kortweg pylorus genoemd, in de krachtig werkende sluitpier van de maag gespoten"
Dus dat is duidelijk die maag moet samentrekken, werken om de voeding te verteren.

Dan citeer ik verder uit d'Hondt in zijn boek "de Duitse dog", hoofdstuk voeding:

"Vloeibare stoffen blijven maar heel kort in de maag. Omgekeerd blijkt, dat wanneer een vast voorwerp in de maag komt de kringspier zich samentrekt. Op deze wijze wordt bereikt dat alleen wanneer het op te nemen voedsel tenminste half vloeibaar geworden is, voedsel uit de maag kan worden gelaten."

Dan is mijn vraag: wat is vloeibaar voedsel? Voor mij o.a. brok want dat wordt zo goed papperig of semi-vloeibaar zodra het nog maar in water gekieperd wordt, maar ook KVV. Wat stimuleert de maagspier of hoe je het ook wil noemen? Vaste voorwerpen en wat zijn dat in dit geval: enkel en alleen maar grote afgescheurde lappen vlees, orgaan, of stukken bot.

Tevens neemt het risico toe met de leeftijd, hoe ouder hoe meer "slijtage" van banden, zeker wanneer ze altijd op de verkeerde manier zijn gebruikt.

Bij honden gevoerd met voorgeweekt droogvoer stijgt het risico met 370%. Honden die droogvoer kregen waarbij vet bij de eerste 4 ingrediënten behoort, laten een risicostijging zien van 170%.
Bevat het droogvoer citroenzuur dan steeg het risico met 370%. Hooggeplaatste voederbakken verhogen het risico met 110%. Bij honden die snel eten verhoogt het risico zich met 15%.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”