Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierenarts dringt aan op sterilisatie.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

dogo4ever
Zeer actief

Re: Dierenarts dringt aan op sterilisatie.

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Sammy_ODH schreef:Mocht ze er nog een keer over beginnen dan zal ik eens even HEEL duidelijk zijn zodat het voor eens en voor altijd afgelopen is met dat gezeik. Mochten we een sterilisatie willen dan vragen we er wel om :boos:
En zo is het. :ok:
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Hier nog niet zo vaak aan de hand gehad eigenlijk. Alleen kreeg ik toen ik Jolie nog maar net had een brief thuis om na te denken over het sterilliseren met alleen de voordelen ervan :roll:
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik ben opzich niet tegen castratie maar dit vind ik ook not-done.

Als je een wilt zal je der wel om vragen en voor de rest hebben ze niets te 'adviseren'.
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Pffff...hou op schei uit. ik hoor regelmatig verhalen van pupkopers dat hun dierenarts bij het eerste bezoek standaard over de sterilisatie van hun pup begint.
Het zou beter zijn voor de hond en de kans op melkkliertumoren en baarmoederkanker verkleinen. Tuurlijkkkk :roll: Beter voor HUN portemonnee zul je bedoelen.
Helaas trappen sommigen mensen erin en laten hun pup met 6 maanden steriliseren.

L.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Sammy_ODH
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sammy_ODH »

MonaToetje schreef:Pffff...hou op schei uit. ik hoor regelmatig verhalen van pupkopers dat hun dierenarts bij het eerste bezoek standaard over de sterilisatie van hun pup begint.
Het zou beter zijn voor de hond en de kans op melkkliertumoren en baarmoederkanker verkleinen. Tuurlijkkkk :roll: Beter voor HUN portemonnee zul je bedoelen.
Helaas trappen sommigen mensen erin en laten hun pup met 6 maanden steriliseren.

L.
Ja, dat precies!! En ook nog nare verhalen over baarmoederontstekingen erbij.
Alsof ze je angst aan willen jagen om zo hun portemonnee te vullen.
Snap best dat als er mensen zijn die zich niet ingelezen hebben of onzeker zijn zich een sterilisatie aan laten praten.
Dan zijn ze bij ons toch echt aan het verkeerde adres.
Zal de volgende keer NOG duidelijker zijn (al dacht ik dat we al duidelijk genoeg zijn geweest.. :roll: ).
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

hier ook een dierenarts die er over begon maar wel begreep waarom ik haar niet laat steriliseren
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

toen hier de praktijk werd overgenomen door andere dierenartsen begonnen ze ook over castratie, dat het beter was e.d. voor mijn honden. Ik zei tegen ze dat er nog veel meer nadelen aan kleven, maar dat vonden zij niet. Maar na die ene keer hebben ze het er niet meer over, of er moet weer even een vervanger zijn die begint er dan weleens weer over.

Heb trouwens twee jaar terug in Oostenrijk gesproken met een vrouw die twee teven had die gestorven waren terwijl ze gecastreerd werden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

bouvierpoedel schreef:Heb het gevoel dat tegenwoordig de meeste klaar staan met een vlooienkammetje en vloooien/wormenmiddelen en voer
Ik ben bang dat dit de toekomst gaat worden. :ugh:
Ik heb meer dan 10 jaar als dierenartsassistente gewerkt en de laatste jaren kreeg ik regelmatig te horen dat ik commercieler moest gaan denken. Het doel was echt dat iedere klant vertrok met voer speciaal voor zijn/haar huisdier, gelijk vragen wanneer het dier voor het laatst ontwormd was en behandeld tegen vlooien, dan kon dit ook gelijk verkocht worden.

Ik heb overigens ook altijd geleerd dat castratie beter is, ivm melkkliertumoren en baarmoederontsteking. Nu ik er al weer een tijdje uit ben, weet ik nog steeds niet wat ik hiervan vind.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

ik ben er zeker niet tegen maar het moet wel op een normale manier gaan je weet zelf wel wat je wilt. oke 1 keer vragen wat je wilt mag en dan de voordelen en nadelen bespreken maar op zo'n manier nee.

zelf heb ik nu 4 teven gehad en ik wilde ze eerst niet laten helpen vanwege incontinentie, de vacht en dikker worden.
3 van de vier moest ik op latere leeftijd alsnog laten helpen door baarmoederontsteking, steeds blaasontsteking na de loopsheid, schijnzwanger de hond was gewoon helemaal uit haar doen erg sloom eindelijk was het dan weer wat beter en werd ze haast alweer loops 3 keer per jaar.

mijn 4 de hond heb ik dus mezelf goed ingelezen en me bedacht dat er ook voordelen zijn ik daar meer voordeel aan heb als ik ze eerder laat helpen. aangezien het toch al noodzakelijk was om medische redenen als ze ouder werden dit hoeft natuurlijk niet maar de kans is wel groot als je niet fokt met een teef.
toen ze geholpen werd was ook bij deze hond al een afwijking aan de eierstokken en dit had zeker problemen gaan geven.

nadat ze geholpen zijn kan ik dit zeggen:

1, berner serner geen problemen
2. newfoundlander incontinent na 5 jaar wel goed te behandelen met propalin, vacht dikke ondervacht
3. newfoundlander wat meer werk aan de vacht pieken
4. berner nog te vroeg om iets over te zeggen

problemen met het gewicht heb ik niet ik geef ze 1/4 minder voer en dan gaat het goed.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Nou, mij zagen ze daar niet meer in die praktijk :boos:
Ik heb zelfs mijn DA kunnen overtuigen van versvlees, ze heeft laatst een doos van 10 kilo bij mij opgehaald voor haar eigen hond, en castreren doet ze alleen als het echt medisch verantwoord is.
jessica74
Zeer actief
berner senner

Melanie 74 schreef:Nou, mij zagen ze daar niet meer in die praktijk :boos:
Ik heb zelfs mijn DA kunnen overtuigen van versvlees, ze heeft laatst een doos van 10 kilo bij mij opgehaald voor haar eigen hond, en castreren doet ze alleen als het echt medisch verantwoord is.
wat een mooie honden
dat is is zeker wat als je de da hebt kunnen overtuigen van versvlees daar willen de meeste ook niet aan.
Jane Doe
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jane Doe »

Ik kan je nog sterker vertellen..

Mijn moeder heeft een JR teefje.
Ze kreeg ook de vraag over het steriliseren van haar teefje.
Nou ja, liever niet, want ze wou misschien wel een keer een nestje ermee.

Nou dat maakte niet uit, als ze daarna meteen haar teefje liet helpen, dan was de kans op melkklierkanker heel erg klein, omdat ze pups gezoogd heeft.

Nou geboorte van het nestje ging niet goed en werd een keizersnee.
Op aandringen van de dierenarts heeft mijn moeder toen meteen alles eruit laten halen bij het teefje.

2 jaar later, nu een maand geleden zat ik met mijn moeder en het teefje bij de dierenarts.
Want ze had 2 bultjes in de melkklieren, waarvan dus 1 kwaadaardig bleek te zijn.
De bultjes waren nog erg klein en waarschijnlijk zijn we er op tijd bij geweest..

Maar het mooie komt nog, een week later moet ik met mijn eigen teefjes naar de dierenarts.
Kreeg dezelfde dierenarts als ik toen met mijn moeder had gehad..

En ja hoor, die begon meteen over het laten sterriliseren van beide dames..
Want ja, ze waren al 3 en zo vaak loops geweest.
En we deden er toch niets mee en anders kregen ze kanker..

Heb echt even met mijn mond vol tanden staan kijken, wist die man dan niet meer dat ik een week terug nog daar was geweest met een geholpen teefje die kanker had?? :80:

En toen begon hij ook nog even over Ox, wanneer hij geholpen zal worden.
Afbeelding
Thyra89
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Thyra89 »

Ik zou er de volgende keer als ze er weer over beginnen duidelijk maken dat het jouw hond is, en dat jij dus beslist wat er gebeurd!
Zij hebben daar helemaal niks over te zeggen!
jessica74
Zeer actief
berner senner

als een teef op latere leeftijd wordt geholpen is de kans op kanker wel wat kleiner maar hierbij lees ik alleen maar dat de kans veel kleiner is als ze jong worden geholpen.
je moet tegenwoordig al zelf ingelezen naar de da gaan als je wat hebt lijkt wel. ik heb zelf ook al een aantal keer gehad dat ze niet goed handelde.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

jessica74 schreef:
Melanie 74 schreef:Nou, mij zagen ze daar niet meer in die praktijk :boos:
wat een mooie honden
dat is is zeker wat als je de da hebt kunnen overtuigen van versvlees daar willen de meeste ook niet aan.
Dank je !
Ja, ze heeft gezien hoe mijn dames zijn opgegroeid, en mijn oudje op vlees het heel goed deed ondanks haar lage nierwaardes ;)
(Mijn oudje vindt nu dat ze alleen blikjes mag eten, maar met 15,5 jaar mag dat van mij.)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Hier ook een nogal felle discussie gehad over vroegcastratie.
Ik wist nogal wat nadelen van vroegcastratie op te noemen :mann:
Waarop mijn dierenarts zei, en dit is een letterlijk citaat: "Maar tegenwoordig is het protocol, omdat het zo geadviseerd wordt vanuit de diergeneeskundige faculteit in Utrecht.". Ik hoefde hém niet te geloven, maar als ik nou eens met hen contact opnam?
(Ik denk dus dat de meeste dierenartsen het niet zozeer doen uit winstoogmerk, maar vanuit oprechte bezorgdheid. Ze zouden zich alleen moeten baseren op evidence based medicine, en niet op standaard behandelprotocollen).
Waarop ik zei dat ze in Utrecht hun verhalen eens op elkaar af zouden moeten stemmen, de vrouw die het hoofd is van de voortplantingsafdeling is namelijk tegenstander van vroegcastratie :engel:
Dat vond mijn da nogal een eye opener, geloof ik.

Ik heb hem verder gezegd dat ik uitstekend was ingelezen en dat madam, áls ze al gecastreerd zou worden, dat zeker niet zou gebeuren voordat ze 1 jaar is geweest, of voor de eerste loopsheid.

Het kvv verhaal net zo, alleen toen was hij geloof ik al wat murw :F:
Hij zei alleen dat ik beslist een compleet voer moest geven. Nou, dat krijgt ze. Uitgeluld.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jane Doe schreef: Want ja, ze waren al 3 en zo vaak loops geweest.
Dit he, dat vind ik zo grof!

Er is overigens allerlei onderzoek gedaan, deels vind je dat hier.
Er staat ook een directe link naar een onderzoek daar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jane Doe
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jane Doe »

Marjoleine schreef:
Jane Doe schreef: Want ja, ze waren al 3 en zo vaak loops geweest.
Dit he, dat vind ik zo grof!

Er is overigens allerlei onderzoek gedaan, deels vind je dat hier.
Er staat ook een directe link naar een onderzoek daar.
Oke thanx! :ok:

Vond het ook erg grof, vooral omdat we dus een week eerder met een teefje waren geweest die ondanks een sterilisatie wel melkklierkanker had
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik zou een andere DA opzoeken hoor :hmmm: Mijn DA heeft nooit vragen gesteld over sterelisatie. Ook geen vragen dat ik versvlees voer, ze drammen geen hypo allergeen brokken door, versvlees is ook prima.
Je zou eens kunnen kijken in Aalsmeer Westeinder, is wel stukkie rijden maar wel een hele zorgvuldige DA
Perry en Noah

Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Don't call us, we call you :pffff:
Ik zou ff op duidelijke wijze melden dat de boodschap is overgekomen en OF en WANNEER er gesteriliseerd door jullie bepaald wordt :roll: Ik vind het nogal betuttelend overkomen en gezien wat zo'n ingreep kost, ook te happig, zou me niet aanstaan.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Jane Doe schreef: Vond het ook erg grof, vooral omdat we dus een week eerder met een teefje waren geweest die ondanks een sterilisatie wel melkklierkanker had
Kanker voorkomen doe je alleen als je vroeg genoeg steriliseert: vóór de eerste loopsheid is de kans op kanker aan de melkklieren zowat nul (niet helemaal nul, maar wel net zo groot als de kans dat een reu melkklier-kanker krijgt), na de vierde loopsheid is de kans ongeveer 25%- net zo groot dus als bij een intacte teef. Kans op een baarmoederontsteling is na sterilisatie op welke leeftijd dan ook wel heel erg verkleind (als de eierstokken goed zijn weggehaald, bijna nul). Het teefje waar jij het over hebt is waarschijnlijk dus niet erg vroeg gesteriliseerd. Wat ik wel echt schokkend vind is dat je dierenarts in die mythe gelooft dat een teef die gezoogd heeft, geen tumoren zal krijgen :roll: Dat was voor mij dus een reden een andere arts te zoeken :ugh:

Kees
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox

Ongelezen bericht door sterredag »

Toen ik laatst naar de puppenparty ben geweest is dit onderwerp ook ter sprake geweest. De party werd gegeven door de eigenaresse van de DApraktijk. Ze vroeg of we al over dit onderwerp hadden nagedacht en vertelde vervolgens over de nadelen van castratie. Waaronder de mogelijke vachtverandering en ook dat je bij een reu door het weghalen ook de hormoontoevoer weghaald en eigenlijk van een reutje dan een teefje aan het maken ben. Mogelijkheid op incontinentie. En ook dat als je dit overweegt ivm gedrag, castratie niet altijd de oplossing is.

DGC

Misschien voor sommige mensen die overwegen te laten castreren, maar eerst willen weten wat de effecten zullen zijn op hun hond:
Er is echter een nieuw middel op de markt, Suprelorin. Dit is een implantaat die de effecten van castreren evenaart gedurende minimaal 6 maanden en volledig reversibel is. Dit medicijn kan geprobeerd worden om de effecten van castratie te beoordelen bij twijfel over al dan niet castreren.
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Eén van mijn katten zat eens in een epileptisch insult in het weekend, dus moesten we naar de, ons onbekende, dienstdoende spoedarts. Onvriendelijke, hardhandige man. Die vroeg me "Wat heeft hij gegeten vandaag?", dus ik antwoordde "Alleen een beetje kipfilet, hij had geen trek." "Heb je dat rauw gegeven?" vroeg de man. "Ja, natuurlijk" zeg ik. "En dan vind je het gek dat je kat epilepsie krijgt?" zei ie. :80: Ik heb mijn kat opgepakt, gezegd dat hij maar fijn schoenmaker moet worden, en ben vertrokken. Wát een bezopen debiel zeg, die man.

Gelukkig zit ik nu bij twee praktijken waar ze een beetje normaal kunnen doen over onderwerpen als medicatie, castratie en voeding. En dat ze me gewoon voor vol aanzien, en me serieus nemen als ik iets zeg of wil. Al verhuis ik naar de andere kant van de provincie, als het even kan blijf ik bij deze da's.
Afbeelding
m@r@
Actief

Ongelezen bericht door m@r@ »

Had ook zo'n DA die dat elke keer vroeg, heb een keer gezegd: Ach, ze moet toch ergens aan dood gaan.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Onze intacte flatcoat kreeg ernstige baarmoederontsteking toen ze 12 was. Ze is er nog aan geopereerd.
Daarna kreeg ze inderdaad ook nog een mammatumor. Toen ze dik 15 jaar was is ze ingeslapen geworden.

Tja :19:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Casey schreef:
Jane Doe schreef: Vond het ook erg grof, vooral omdat we dus een week eerder met een teefje waren geweest die ondanks een sterilisatie wel melkklierkanker had
Kanker voorkomen doe je alleen als je vroeg genoeg steriliseert: vóór de eerste loopsheid is de kans op kanker aan de melkklieren zowat nul (niet helemaal nul, maar wel net zo groot als de kans dat een reu melkklier-kanker krijgt), na de vierde loopsheid is de kans ongeveer 25%- net zo groot dus als bij een intacte teef. Kans op een baarmoederontsteling is na sterilisatie op welke leeftijd dan ook wel heel erg verkleind (als de eierstokken goed zijn weggehaald, bijna nul). Het teefje waar jij het over hebt is waarschijnlijk dus niet erg vroeg gesteriliseerd. Wat ik wel echt schokkend vind is dat je dierenarts in die mythe gelooft dat een teef die gezoogd heeft, geen tumoren zal krijgen :roll: Dat was voor mij dus een reden een andere arts te zoeken :ugh:

Kees
Hier wordt ik nou toch zo niet goed van. T is wel duidelijk dat de nieuwe lading dierenartsen weer precies dezelfde onzin geleerd krijgt en daarbij vind ik jou even tactloos.
Alsof alles te voorkomen is wanneer je maar voor de eerste 6 maanden de binnenvoering amputeert :roll:
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 04 mar 2011 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Marjoleine schreef:
dagmar88 schreef:Dus kennelijk helpen die praatjes van de dierenarts wel bijzonder goed.
Oja, echt wel.
Ik ken genoeg mensen die het toch maar hebben laten doen, want ja, anders krijgt ze dus kanker zegt de dierenarts... :ugh:
Dat ze dan later (bij onze rassen) met een hopeloze vacht en vaak (bij de teefjes) met gedragsproblemen te maken krijgen, dat wisten ze niet.
Maar ja. Terugdraaien gaat niet.
Om deze reden heb ik er dus ook grote moeite mee als een DA ongevraagd advies gaat geven.
Ik hoef geen mening van de DA over mijn intacte honden, ook niet over het rauwe vlees wat ik ze voer e.d.
Ik heb geen vaste DA, en wissel dus wat af. Net met welk probleem ik zit.
Maar dan krijg je dus ook weleens ongevraagd advies. Nu kap ik dat altijd wel gelijk af en ze zien dan wel aan mijn reactie dat ik niet een of andere nitwit ben op dat gebied. Want met mijn herders krijg ik dus nog weleens advies over gedrag en "weet u wel dat...." of "ik zou dat toch niet accepteren hoor...." (Als hera blij tegen mij opspringt of als Cash wat happerig is).
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:
Casey schreef:Kanker voorkomen doe je alleen als je vroeg genoeg steriliseert: vóór de eerste loopsheid is de kans op kanker aan de melkklieren zowat nul (niet helemaal nul, maar wel net zo groot als de kans dat een reu melkklier-kanker krijgt), na de vierde loopsheid is de kans ongeveer 25%- net zo groot dus als bij een intacte teef. Kans op een baarmoederontsteling is na sterilisatie op welke leeftijd dan ook wel heel erg verkleind (als de eierstokken goed zijn weggehaald, bijna nul). Het teefje waar jij het over hebt is waarschijnlijk dus niet erg vroeg gesteriliseerd. Wat ik wel echt schokkend vind is dat je dierenarts in die mythe gelooft dat een teef die gezoogd heeft, geen tumoren zal krijgen :roll: Dat was voor mij dus een reden een andere arts te zoeken :ugh:

Kees
dagmar88 schreef:Hier wordt ik nou toch zo niet goed van. T is wel duidelijk dat de nieuwe lading dierenartsen weer precies dezelfde onzin geleerd krijgt en daarbij vind ik jou even tactloos.
Alsof alles te voorkomen is wanneer je maar voor de eerste 6 maanden de binnenvoering amputeert :roll:
ga jij nu niet een beetje heel erg voorbarig in de aanval? waar lees je dan dat kees aanraadt om persé te castreren? hij vermeldt alleen feiten, mag dat ook al niet meer :denken: ?
Nee. Het wordt in mijn ogen gepresenteerd alsof die teef dus geen kanker gehad zou hebben als ze vroeg genoeg gecastreerd zou zijn.
Beetje eigen schuld dikke bult wordt het op die manier.
Daarbij zijn het wel erg eenzijdige 'feiten'.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

gewoon zeggen dat je wel wilt fokken. :19:
discussie over. :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

krullie schreef:gewoon zeggen dat je wel wilt fokken. :19:
discussie over. :mrgreen:
:mrgreen: en dat je dan bij hem/haar komt laten enten en chippen...
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”