Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat te vragen bij een asiel hond?
Moderator: moderatorteam
- RBrettschneider
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Rakker, een Basset/Teckel (Beckel? ;) ) uit een pools asiel.
- Contacteer:
Wat te vragen bij een asiel hond?
Hoi iedereen,
Ik ben mijzelf druk aan het oriënteren op het in huis nemen van een leuke hond uit het asiel. Nu heb ik wel al wat ervaring met verschillende soorten honden omdat wij van huis uit eigenlijk altijd een hond in huis hadden, maar nu ben ik zelf ook in de gelegenheid om op een leuke wijze voor een hond te zorgen, want ik werk momenteel bijna altijd thuis. \o/
Ik heb al een beetje een beeld van wat voor hond ik zoek, niet te groot, iets in de richting van een dwerg schnauzer, of iets van die maat en ongeveer dat karakter. Kruisingen vindt ik ook vaak leuk.
Maar, stel, ik zie nu er nu één waarvan ik denk: "Wow, dat moet hem/haar worden!", en ik neem contact op met het asiel. Wat zouden jullie mij dan nog aanraden om rekening mee te houden, of wat zou ik in ieder geval moeten vragen? Ik zou het zo jammer vinden als ik te vlug in het diepe spring en mij dan later bedenk 'had ik daar maar aan gedacht'. Dat is niet leuk voor mij, of voor de hond die ik dan heb. Dit zijn van die dingen die gewoon in 1x goed moeten.
Dus, tips, suggesties, dingen waar ik rekening mee moet houden, vragen die ik zeker moet stellen? Ik hoor het super graag!
Ik ben mijzelf druk aan het oriënteren op het in huis nemen van een leuke hond uit het asiel. Nu heb ik wel al wat ervaring met verschillende soorten honden omdat wij van huis uit eigenlijk altijd een hond in huis hadden, maar nu ben ik zelf ook in de gelegenheid om op een leuke wijze voor een hond te zorgen, want ik werk momenteel bijna altijd thuis. \o/
Ik heb al een beetje een beeld van wat voor hond ik zoek, niet te groot, iets in de richting van een dwerg schnauzer, of iets van die maat en ongeveer dat karakter. Kruisingen vindt ik ook vaak leuk.
Maar, stel, ik zie nu er nu één waarvan ik denk: "Wow, dat moet hem/haar worden!", en ik neem contact op met het asiel. Wat zouden jullie mij dan nog aanraden om rekening mee te houden, of wat zou ik in ieder geval moeten vragen? Ik zou het zo jammer vinden als ik te vlug in het diepe spring en mij dan later bedenk 'had ik daar maar aan gedacht'. Dat is niet leuk voor mij, of voor de hond die ik dan heb. Dit zijn van die dingen die gewoon in 1x goed moeten.
Dus, tips, suggesties, dingen waar ik rekening mee moet houden, vragen die ik zeker moet stellen? Ik hoor het super graag!
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Wat te vragen bij een asiel hond?
Dingen als even alleen kunnen zijn, uiteraard na de wenperiode, is wel makkelijk als je bijvoorbeeld boodschappen moet doen of eens onverwachts weg moet. Hoe hij/zij met andere honden omgaat en of hij/zij eventueel los kan lopen. En heel misschien dat je iets over het verleden te weten kunt komen, hoewel dat niet altijd een garantie is voor hoe de hond bij jou kan zijn, kan je wel met dingen rekening houden zoals angst voor onweer of vuurwerk.
Succes met je zoektocht
Succes met je zoektocht
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wat je vooral helder moet hebben is wat de hond moet kunnen om bij jullie mee te kunnen draaien. Wat verwacht je van hem en wat brengt de toekomst aan dingen waar hij mogelijk mee moet dealen? ( bv kindjes?)
Als je dat helder hebt kun je op zoek naar een hond die in je plaatje past.
Persoonlijk vind ik het belang van het uiterlijk in het "pasprofiel" redelijk ondergeschikt.
Een lelijkerd die heerlijk probleemloos meedraait is een groter genot dan een schoonheid waar je s'nachts van wakker ligt.
Als je dat helder hebt kun je op zoek naar een hond die in je plaatje past.
Persoonlijk vind ik het belang van het uiterlijk in het "pasprofiel" redelijk ondergeschikt.
Een lelijkerd die heerlijk probleemloos meedraait is een groter genot dan een schoonheid waar je s'nachts van wakker ligt.
Laatst gewijzigd door Eline* op 01 mar 2011 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Ik zou voor mezelf heel duidelijk zien te krijgen wat je niet zoekt in een hond en juist daarnaar vragen.
De ideale hond bestaat niet en probleempjes zullen er altijd zijn, dat kan gewoon niet anders.
Maar zolang je die probleempjes ook zo ervaart en ze niet ziet als problemen kom je er wel uit.
Als je bijvoorbeeld graag een hond wil die lekker met andere honden kan spelen op het hondenveldje is het belangrijk dat je weet hoe de hond van je keuze met andere honden is.
Als hij daar niet mee kan kun je dat spelen wel vergeten en dan is die hond, hoe leuk en mooi je hem ook vindt niet de geschikte hond voor jou.
De ideale hond bestaat niet en probleempjes zullen er altijd zijn, dat kan gewoon niet anders.
Maar zolang je die probleempjes ook zo ervaart en ze niet ziet als problemen kom je er wel uit.
Als je bijvoorbeeld graag een hond wil die lekker met andere honden kan spelen op het hondenveldje is het belangrijk dat je weet hoe de hond van je keuze met andere honden is.
Als hij daar niet mee kan kun je dat spelen wel vergeten en dan is die hond, hoe leuk en mooi je hem ook vindt niet de geschikte hond voor jou.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- RBrettschneider
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Helemaal mee eens dat een hond niet 'perfect' hoeft te zijn. Dat bestaat ook niet echt. Zou ook weinig interessant zijn. Mensen en dieren horen hun eigen gekkigheden te hebben
Dat maakt ze juist interessant.
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
- Aantal honden: 3
Ik zou ten eerste zeker meerdere keren gaan kijken, wandelen etc voordat je een keuze maakt!
Succes en mocht je niet de ware kunnen vinden, klik dan op mijn onderschrift
groetjes, Ingrid
Succes en mocht je niet de ware kunnen vinden, klik dan op mijn onderschrift
groetjes, Ingrid

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt
www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- renee-uk
- Zeer actief
Maar met sommig gedrag zul je ook moeten kunnen leven, daarom vind ik het zo belangrijk dat je goed voor jezelf op een rij hebt wat je niet wil.RBrettschneider schreef:Helemaal mee eens dat een hond niet 'perfect' hoeft te zijn. Dat bestaat ook niet echt. Zou ook weinig interessant zijn. Mensen en dieren horen hun eigen gekkigheden te hebbenDat maakt ze juist interessant.
Je kunt honden best redelijk kneden maar dat moet wel bij het karakter passen natuurlijk.
Je kunt nou eenmaal van een erg baasgerichte hond niet verlangen dat ie zn baas niet belangrijker vindt dan de hondjes op het veld, net zo min als je van een jachthond kunt verlangen dat die nooit verder dan 5 meter van zn baas af gaat
edit: ik ben nogal van de lijstjes
waarom maak je er niet een met aan de ene kant wat je leuk vindt en aan de andere kant wat je absoluut niet wil hebben. Ik denk dat dat best een hoop duidelijk kan maken voor jezelf!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- RBrettschneider
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Goed idee Renee! Een lijstje kan soms inderdaad heel verhelderend zijn. Ik ga er vanavond eens aan beginnen om wat ik nu zo ongeveer in mijn hoofd heb zetten op een lijstje te zetten.renee-uk schreef:Maar met sommig gedrag zul je ook moeten kunnen leven, daarom vind ik het zo belangrijk dat je goed voor jezelf op een rij hebt wat je niet wil.RBrettschneider schreef:Helemaal mee eens dat een hond niet 'perfect' hoeft te zijn. Dat bestaat ook niet echt. Zou ook weinig interessant zijn. Mensen en dieren horen hun eigen gekkigheden te hebbenDat maakt ze juist interessant.
Je kunt honden best redelijk kneden maar dat moet wel bij het karakter passen natuurlijk.
Je kunt nou eenmaal van een erg baasgerichte hond niet verlangen dat ie zn baas niet belangrijker vindt dan de hondjes op het veld, net zo min als je van een jachthond kunt verlangen dat die nooit verder dan 5 meter van zn baas af gaat
edit: ik ben nogal van de lijstjes
waarom maak je er niet een met aan de ene kant wat je leuk vindt en aan de andere kant wat je absoluut niet wil hebben. Ik denk dat dat best een hoop duidelijk kan maken voor jezelf!
- renee-uk
- Zeer actief
Ik ben benieuwdRBrettschneider schreef: Goed idee Renee! Een lijstje kan soms inderdaad heel verhelderend zijn. Ik ga er vanavond eens aan beginnen om wat ik nu zo ongeveer in mijn hoofd heb zetten op een lijstje te zetten.
hou ons wel op de hoogte van je zoektocht hoor
ik vind het helemaal geweldig dat je voor een herplaatshondje gaat

- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
als het een goed asiel is vraagt deze naar jou beweegreden waarom je voor een bepaalde hond hebt gekozen. het asiel waar ik werk geeft altijd alle informatie wat er beschikbaar is van het betreffende dier. toch wil dat niet veel zeggen. het gedrag wat een hond vertoonde bij zijn oude baas hoeft hij niet te vertonen bij een nieuwe baas, puur omdat deze anders met de hond omgaat.
ik heb zelf 1 asielhond (charlie llhasa apso) van 13 jaar. kon niet met andere honden, bij mij loopt hij tussen de overige 5 honden zonder problemen. het enige is dat hij langzamer eet dan de andere dus apart eten krijgt.
wat wel een goede tip is, is om de hond mee te nemen voor een wandeling, ze reageren nl heel anders als ze buiten hun hok zijn.
ellen
ik heb zelf 1 asielhond (charlie llhasa apso) van 13 jaar. kon niet met andere honden, bij mij loopt hij tussen de overige 5 honden zonder problemen. het enige is dat hij langzamer eet dan de andere dus apart eten krijgt.
wat wel een goede tip is, is om de hond mee te nemen voor een wandeling, ze reageren nl heel anders als ze buiten hun hok zijn.
ellen
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
- Kelev de oude
- Actief
- Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising
Hier is wat ik doe.
Ik loop de hokken langs tot ik getroffen word door een paar ogen. Dan ga ik bij die kooi zitten kletsen met die hond. Zonder hem aan te staren. Meestal krijg je op een of andere wijze antwoord. Ondertussen observeer ik hem. Kijkt hij onbevangen, of juist ontwijkend? Staat zijn staart welbewust omhoog, of hangt hij rustig naar beneden?
Als ik hem zo een half uurtje of langer bekeken heb weet ik meer omtrent zijn karakter dan ik ooit aan een asiel-medewerker zou kunnen vragen.
Als het klikt kan je vragen wanneer je een korte wandeling met de hond zou kunnen maken.
Eventuele bijzonderheden krijg je van de medewerker zelf wel te horen.
Er is een redelijke proeftijd waarbinnen het asiel de hond kosteloos terugneemt mocht het thuis niet goed gaan. Daarna komen ze ook nog na een tijdje onverwacht op huisbezoek om te kijken of alles wel goed gaat.
Ik loop de hokken langs tot ik getroffen word door een paar ogen. Dan ga ik bij die kooi zitten kletsen met die hond. Zonder hem aan te staren. Meestal krijg je op een of andere wijze antwoord. Ondertussen observeer ik hem. Kijkt hij onbevangen, of juist ontwijkend? Staat zijn staart welbewust omhoog, of hangt hij rustig naar beneden?
Als ik hem zo een half uurtje of langer bekeken heb weet ik meer omtrent zijn karakter dan ik ooit aan een asiel-medewerker zou kunnen vragen.
Als het klikt kan je vragen wanneer je een korte wandeling met de hond zou kunnen maken.
Er is een redelijke proeftijd waarbinnen het asiel de hond kosteloos terugneemt mocht het thuis niet goed gaan. Daarna komen ze ook nog na een tijdje onverwacht op huisbezoek om te kijken of alles wel goed gaat.
- signmodel
- Actief
- Mijn ras(sen): max en job, geweldige vullusbakkuh
mocht oog op een teef vallen is het erg handig om te weten wanneer ze loops is geweest.

groetjes van ons.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier in het asiel (toen het nog open was) mag je echt niet langs de hokken lopen.Kelev de oude schreef:Hier is wat ik doe.
Ze hadden mappen met informatie over de honden en als je vragen had werden die beantwoord. Bij interesse kon je een of soms 2 honden te zien krijgen.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Kelev de oude
- Actief
- Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising
Ik denk dat de regels plaatselijk verschillen. Maar ik ben bij een paar asiels "vaste klant", en dan buigt men soms de regels een beetje.moosje schreef: Hier in het asiel (toen het nog open was) mag je echt niet langs de hokken lopen.
Ze hadden mappen met informatie over de honden en als je vragen had werden die beantwoord. Bij interesse kon je een of soms 2 honden te zien krijgen.
Tegenwoordig is het met behulp van Internet wel wat makkelijker om gericht te zoeken.
Je vult in wat je verlangt, en je krijgt een aantal hits voor je neus die min of meer jouw verlangens benaderen. Je krijgt een foto, met een kort signalement en het adres waar de hond is af te halen.
Zo ben ik aan mijn hond Mahér gekomen. Alleen ingevuld >Hond; reu. >moet goed kunnen met honden en kinderen. Ik kreeg ongeveer 300 hits van honden die aan mijn beschrijving voldeden.
Diezelfde middag een afspraak gemaakt in Asiel Bruchem, en de volgende dag samen met de Duitse herder Gibor gaan kijken naar een kruising whippet. De kennismaking verliep vlot en tot volle tevredenheid. Ik had genoeg gezien, maar in het asiel twijfelde men zeer aan het succes van deze onderneming. Ik kreeg de waarschuwing mee dat de hond een uitbreker en een zwerver was. Zij waren ook bang dat het op den duur met de Duitse herder niet goed zou gaan. Hun vrees is ongegrond gebleken. Mahér wilde niet uitbreken, integendeel, na drie dagen kon ik hem loslaten want hij verloor ons niet uit het oog. Hij is een zeer goede vriend van Gibor geworden. De herder is helaas overleden, maar Mahér is gelukkig nog steeds bij ons. Hij is sinds een jaar directeur van een harem van drie teven, en dat neemt hij heel serieus.
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
In het asiel waar ik Jules vandaan heb mocht ik gelukkig wel langs de hokken lopen....anders had ik haar nooit gezien, aangezien zij daar net pas zat en eigenlijk nog niet weg mocht. 

- Marieta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer
Ik moet zeggen. Wij laten sinds 3 jaar de mensen ook niet meer doorlopen naar de honden. Dit scheelt zooooveel in stress voor de dieren. We hadden eerst standdaard een herder of 15 zitten. Mensen liepen langs de hokken af omdat ze zo'n hokstress vertoonden, bijv tegen het plafond opspringen. Terwijl het in het echt een geweldige herder was. En dat krijg je mensen niet meer verteld als ze ze zo gezien hebben. We hadden vroeger veel honden aan de diarree.
We hebben het een keer moeten veranderen door een zieke hond, en we lieten de mensen niet meer door. Dit hebben we maar even volgehouden en er waren bijna geen honden meer aan de diarree na een week of 2. Ze waren rustiger, minder bijtincidenten door de stress, en de mensen kregen de hond te zien zoals ze echt waren. We hebben nu nog maar standdaard een herder of 3 zitten.
Hebben we een open dag? Dan mogen de mensen doorlopen, aan het eind van de dag zijn bijna alle honden aan de diarree.
Maar goed, dat was ff offtopic :N:
Ik zou in ieder geval jou wensen en jou situatie uitleggen. De hond die je eventueel hebt gezien kun je aangeven dat je die leuk vond. Je zal vanzelf te horen krijgen of die bij jou situatie past.
Wij hebben ook mappen met foto's en informatie liggen. Als de betreffende hond niet bij de situatie past van de hond, dan zijn we daar eerlijk in.
Een asiel zal als het goed is alles vertellen wat hij weet. Er kunnen altijd eigenaren zijn die verkeerde informatie hebben gegeven(hebben we ook wel eens zien gebeuren). Vondelingen wordt over gezegd wat ze zien in het asiel. En inderdaad, bij de ene persoon kan een hond heel ander gedrag vertonen als bij een andere eigenaar.
Ook dat hebben we al regelmatig meegemaakt. VOoral bij de dominantere honden
, mensen die er TE lief voor zijn, kunnen er niks mee. Daar komt niemand meer binnen. En dan bij mensen die duidelijk zijn en gewoon boven ze staan, die kunnen er alles mee bijvoorbeeld. Zo kan ik er nog wel meer noemen.
Het belangrijkste is dus gewoon. Eerlijk zijn! Dan komt het zeker goed!!!
Veel plezier!!!
Groetjes Marieta
Oh dit zijn onze hondjes
http://www.dierenasieleindhoven.dierenb ... ren/honden" onclick="window.open(this.href);return false;
We hebben het een keer moeten veranderen door een zieke hond, en we lieten de mensen niet meer door. Dit hebben we maar even volgehouden en er waren bijna geen honden meer aan de diarree na een week of 2. Ze waren rustiger, minder bijtincidenten door de stress, en de mensen kregen de hond te zien zoals ze echt waren. We hebben nu nog maar standdaard een herder of 3 zitten.
Hebben we een open dag? Dan mogen de mensen doorlopen, aan het eind van de dag zijn bijna alle honden aan de diarree.
Maar goed, dat was ff offtopic :N:
Ik zou in ieder geval jou wensen en jou situatie uitleggen. De hond die je eventueel hebt gezien kun je aangeven dat je die leuk vond. Je zal vanzelf te horen krijgen of die bij jou situatie past.
Wij hebben ook mappen met foto's en informatie liggen. Als de betreffende hond niet bij de situatie past van de hond, dan zijn we daar eerlijk in.
Een asiel zal als het goed is alles vertellen wat hij weet. Er kunnen altijd eigenaren zijn die verkeerde informatie hebben gegeven(hebben we ook wel eens zien gebeuren). Vondelingen wordt over gezegd wat ze zien in het asiel. En inderdaad, bij de ene persoon kan een hond heel ander gedrag vertonen als bij een andere eigenaar.
Ook dat hebben we al regelmatig meegemaakt. VOoral bij de dominantere honden
Het belangrijkste is dus gewoon. Eerlijk zijn! Dan komt het zeker goed!!!
Veel plezier!!!
Groetjes Marieta
Oh dit zijn onze hondjes
http://www.dierenasieleindhoven.dierenb ... ren/honden" onclick="window.open(this.href);return false;

- renee-uk
- Zeer actief
Oh verdorie kijk ik weer en ze zit er nog
Zena

off topic dus ik ben weer weg
Zena
off topic dus ik ben weer weg