Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Diesels allergie *update + vraagje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Diesels allergie *update + vraagje

Ongelezen bericht door Judith »

Wij hebben Diesel oktober 2009 uit het asiel gehaald. Hij had toen geen last van een allergie.

In eerste instantie kreeg hij Pedigree hondenvoer (ik weet het geen goed honden voer :N: )
Toen hebben wij hem over gezet op Franks Pro Gold, van de dierenwinkel (zal vast ook geen goed hondenvoer zijn :N: ).
Sinds mei 2010 begon hij last te hebben van jeuk aan zijn buik/liezen, hij begon hier aan te likken/krabben. Hij at toen al een paar maanden FPG. Op een gegeven moment was het heel erg rood en ben ik naar de DA gegaan met hem. Hij heeft toen Prednisolon pilletjes gehad, het ging toen iets beter maar het ging niet helemaal weg, en ik ben niet zo'n fan van prednison achtige middelen.

In November werd het weer erger en ben ik weer terug gegaan naar de DA, toen heeft hij een injectie gehad (waarschijnlijk antihistamine maar het is niet meer te achterhalen wat, er was namelijk een vervangende DA en die heeft het niet in het systeem gezet.) Toen is het 3 weken weggebleven, toen begon het weer terug te komen, en omdat het op zijn buik/liezen zat dachten ik en de DA dat het misschien gras of brandnetels (die staan hier ergveel langs de uitlaatroute) was.
Toen begon het te sneeuwen, de roodheid ging niet weg. Dus dat was het niet.
In Januari 2011 weer rode buik en nu ook zijn rechter oksel/voorpoot. Weer een injectie gehad (andere) en deze hielp niet.
Ook prednisolon pillen gehad, ook hier ging het niet mee weg.

Nu komt het rare, als wij thuis zijn zien wij Diesel nooit echt nooit krabben/likken aan zijn voorpoot of buik, wij hebben hem 1x zien likken aan zijn voorpoot en hij is dan in een soort trans en je moet hem dan echt toespreken om hem te stoppen. Dus hij moet het echt doen als hij alleen is, dus 's nachts en de uren die hij alleen zit. Die tijden zijn heel wisselend. (hij is niet langer dan 5 uur per keer alleen thuis en dit is 1 a 3x p week, ik werk onregelmatig).

Hij heeft er dus niet de hele dag van, dat is dus het rare als hij dus echt jeuk had dan liet hij het dus ook zien als wij er wel waren.
Het is nu rood/bruin van zijn speeksel en niet meer heel erg rood op de huid.
Ik zal even een goede foto maken.
Heeft het zin om hem (als de voerton leeg is) over te zetten op smuldier (soort eliminatie dieet)?
Is het niet dat het een soort tic is van hem als hij zich dus verveeld thuis? Een kong geven snapt hij niet, en ander lekker laat hij liggen totdat we terug zijn, daar kunnen wij hem niet mee afleiden.
Laatst gewijzigd door Judith op 30 apr 2011 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Re: Diesels allergie

Diesel liezen, deze foto heb ik net gemaakt.
Afbeelding

Diesels rechter oksel
Afbeelding
Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Re: Diesels allergie + foto's

Ongelezen bericht door Luna87 »

Als hij er weinig last van heeft (en dat zal wel meevallen zo te lezen) zou ik hem inderdaad op KVV zetten. Het zou kunnen dat het een reactie is op een bepaalde diersoort, maar granen zouden ook de boosdoeners kunnen zijn.

Voor een eliminatiedieet moet je een diersoort voeren die hij nog nooit op heeft (bv eend). Geef dit 6 weken en als de klachten weg zijn kun je een andere diersoort toe gaan voegen.
Dit kost wel heel veel tijd en moeite, ik wilde dit ook met Luna doen, maar had hier eigenlijk niet zoveel zin in :8): Ik heb gewoon de brokken de deur uit gedaan en ben vers gaan voeren. Probleem opgelost, klachten zijn weg :cheer:
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Die plekken bij de liezen had Kyra ook, maar zij had ook overal rode bulten en kale plekken in de vacht.
Bij haar hebben we een haartest gedaan, daar bleek dat kip (gevogelte) en graan de boosdoeners waren. Ik gaf al KVV, maar daar zat wel kip in.
We zijn overgegaan op een ander merk zonder gevogelte en granen en het is een wereld van verschil. Geen plekken meer, geen bulten meer en vooral geen jeuk.

Ik hoop dat jullie ook snel de oorzaak vinden.
summer07
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door summer07 »

Idd een test laten doen en/of een eliminatie dieet. De jeuk en plekken worden alleen maar erger, net als het likken en krabben. Zodra je weet waar hij jeuk van krijgt kan je gaan behandelen en dan bedoel ik niet met prednisolon e.d. maar door de juiste voer keuze en een behandeling met spuiten waarbij hij steeds een klein beetje vloeistof ingespoten krijgt waar hij allergisch voor is en daardoor een weerstand hier tegen opbouwd. Dit kost wel veel tijd en waarschijnlijk ook veel geld. (bij ons waren de kosten zonder het inspuiten al ruim boven de € 1500,00 en de behandeling met spuiten die waarschijnlijk een jaar zou duren kostte ook nog eens alles bij elkaar dus ook de bloedtesten tussendoor, het maken van de vloeistof e.d. € 2500,00)

Mijn vorige Bull Terrier lag zo open, hals, oksels, liezen, achter z'n oren echt overal en had vuurrode vlekken, korsten en krabde z'n eigen helemaal open van de jeuk, zo zielig. Wij kregen te horen dat hij o.a. allergisch was voor huisstofmijd, gras en pollen en dan was het voer nog niet eens meegenomen. Aangezien Elvis van ellende zijn bench en de bank niet meer uit of af kwam en hij niet meer verder kwam dan de tuin omdat zijn lijf het niet trok hebben wij besloten om hem in te laten slapen. Het was geen hond waardig leven meer. Wat bij hem begon als een klein rood plekje groeide in 4 maanden uit tot een hoop ellende. Had het minder snel gegaan en was het geen hele rits met allergieën geweest hadden wij na een dieet ook de vloeistoffen geprobeerd.

Sterkte in ieder geval want het is echt niet leuk om je hondje zoveel jeuk te zien hebben.
Judith
Zeer actief

Re: Diesels allergie *update + vraagje

Even een update, want ik heb een vraag erbij.

Diesel heeft smuldier gehad en daar werd het echt heel erg van er kwamen steeds meer plekken bij, en toen ging hij wel zichtbaar krabben en likken.
Hij staat nu sinds 3 a 4 weken op zalm/rijst brokken.
Nu is het zo dat het bruine van het likken bijna helemaal weg is, we hebben hem veel laten zwemmen (zowel zoet als zout water). Blijkbaar likt hij dus niet meer, want het bruine komt niet meer terug.
Maar zijn buik/liezen blijven rood.

Hoe komt dit, hij blijft een rode huid hebben, maar het jeukt blijkbaar niet meer want het bruine van het likken is bijna weg en komt ook niet terug. Moet ik gewoon doorgaan met het zalm/rijst brokken voeren en gaat het uiteindelijk weg. Of is het nog steeds een allergische reactie? Het moeilijke is is dat we hem al nooit zagen krabben/likken, dus ik kan qua jeuk niet veel zeggen, alleen dat hij dus geen bruine speekselvlekken meer heeft.

Zo ziet het er nu uit, op de foto is de roodheid minder goed te zien dan in het echt, het is dus roder dan op de foto
Afbeelding
Zijn oksel is al veeel minder bruin geworden.
Afbeelding

En dan nog een klein vraagje, op deze foto zie je op zijn buik een witte plek, is dat een litteken van een operatie? We weten niets van Diesel, dus vroeg me af of dit een operatie litteken is.
Afbeelding
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Da's z'n navel die je ziet ;-) Als hij jeukvrij is op de zalm en rijstbrokken dan moet je dat toch zo laten. Als je vers bij wilt voeren, begin dan voorzichtig met vissoorten. Wanneer je enkelvoudige dingen toevoegt dan kun je goed controleren of er reactie op komt.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

die witte vlek is iig zijn naveltje.
Dat rood eromheen kan ik niet thuis brengen, geiiriteerd?
Afbeelding
De3staffies
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire terrier

Ongelezen bericht door De3staffies »

Candy heeft ook altijd last gehad van haar huid, alleen likte zij niet aan haar pootjes omdat ze jeuk had. Zij deed dat heel erg omdat ze ontstoken waren en dus heel veel pijn had, 2 jaar zijn we bezig geweest om uit te zoeken wat zij had. Alles geprobeerd, nu krijgt ze 1 keer in de twee dagen een prednison pilletje (de kleinste dosering) en het is zo goed als over...
Afbeelding
Zoals je het hier ziet zat het helemaal over haar lijf, vanaf haar kop tot haar knieen. Nu is ze helemaal weer gaaf, en geniet ze weer van haar leven.

Dat litekentje op het midden van zijn buik, is als ik het goed heb van zijn navelstreng. De mijne hebben dat nl ook :D
Afbeelding

Twinkeltje bedankt!!!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inez87 schreef:Als hij er weinig last van heeft (en dat zal wel meevallen zo te lezen) zou ik hem inderdaad op KVV zetten. Het zou kunnen dat het een reactie is op een bepaalde diersoort, maar granen zouden ook de boosdoeners kunnen zijn.

Voor een eliminatiedieet moet je een diersoort voeren die hij nog nooit op heeft (bv eend). Geef dit 6 weken en als de klachten weg zijn kun je een andere diersoort toe gaan voegen.
Dit kost wel heel veel tijd en moeite, ik wilde dit ook met Luna doen, maar had hier eigenlijk niet zoveel zin in :8): Ik heb gewoon de brokken de deur uit gedaan en ben vers gaan voeren. Probleem opgelost, klachten zijn weg :cheer:
:ok: Zou ik wel doen.
Je weet nu in ieder geval dat hij tegen zalm kan, dus zou je kunnen beginnen met een zalm mix.
Ik heb de kiezebrink mixen (bij lupa is zalm mix €17.75 voor 12 kilo) maar lupa heeft ook van eigen merk zalm mix.
Dan kun je na een paar weken een andere smaak (fazant, eend, konijn, lam) daar aan toevoegen en als laatste rund en kip.
Zo kom je er uiteindelijk achter wat hij niet verdraagt en kun je een kvv zoeken die daar bij past, zelf gaan samenstellen of een combinatie.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”