Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verdiepingsdag Rasverenigingen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Verdiepingsdag Rasverenigingen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rosita is als ik mij niet vergis lid van geen enkele rv.

Even een vraagje tussendoor: hoe zit het in Duitsland met dit soort dingen?
Worden daar ook te allen tijde stambomen afgegeven? Ongeacht of de ouders aan voorwaarden voldoen of niet, zolang ze althans een stamboom hebben?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

In Duitsland worden de stambomen afgegeven door de rasvereniging. Voor zover ik weet, krijg je alleen een stamboom als je voldoet aan het fokreglement van de rasvereniging.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:In Duitsland worden de stambomen afgegeven door de rasvereniging. Voor zover ik weet, krijg je alleen een stamboom als je voldoet aan het fokreglement van de rasvereniging.
Om dat laatste ging het me.
Iemand een idee hoe het in Duitsland is wat betreft gezondheid van rassen?
En hoe het daar staat met fokkerij van rashonden zonder papieren?

Afbeelding

bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Nanna schreef:http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 022011.pdf

Schiet er maar op.
Ik zal dan wel weer de negatieveling zijn, maar hier zijn vooral de woorden plenair, multi-interpretabel, subdiscussies en terugkoppelen blijven hangen... :19:
Maar wie er meer uit haalt mag het zeggen hoor. :ok:
Terugkoppelen is wel al een vooruitgang toch :mrgreen: .
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
under the red sky schreef:In Duitsland worden de stambomen afgegeven door de rasvereniging. Voor zover ik weet, krijg je alleen een stamboom als je voldoet aan het fokreglement van de rasvereniging.
Om dat laatste ging het me.
Iemand een idee hoe het in Duitsland is wat betreft gezondheid van rassen?
En hoe het daar staat met fokkerij van rashonden zonder papieren?
Er worden in Duitsland regelmatig tollernesten geboren zonder FCI-stamboom. Ze hebben daar alternatieve verenigingen, niet FCI-erkend, met een eigen stamboek, eigen shows, enz. Deze bijvoorbeeld: http://www.drc-soltau.de/" onclick="window.open(this.href);return false; Ziet er professioneel uit maar is niet FCI-erkend.

DRC staat voor Deutsche Rassehunde Club. Voor retrievermensen lekker verwarrend; de erkende rasvereniging voor de retriever is de Duitse Retriever Club, ook afgekort als DRC.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef: Er worden in Duitsland regelmatig tollernesten geboren zonder FCI-stamboom. Ze hebben daar alternatieve verenigingen, niet FCI-erkend, met een eigen stamboek, eigen shows, enz. Deze bijvoorbeeld: http://www.drc-soltau.de/" onclick="window.open(this.href);return false; Ziet er professioneel uit maar is niet FCI-erkend.

DRC staat voor Deutsche Rassehunde Club. Voor retrievermensen lekker verwarrend; de erkende rasvereniging voor de retriever is de Duitse Retriever Club, ook afgekort als DRC.
Wel georganiseerd dus en geen "wilde" nesten, zeg maar, al hebben ze dan geen FCI-stamboom.
Hoe staat het met de gezondheid van die honden, weet je dat?

Afbeelding

under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
under the red sky schreef: Er worden in Duitsland regelmatig tollernesten geboren zonder FCI-stamboom. Ze hebben daar alternatieve verenigingen, niet FCI-erkend, met een eigen stamboek, eigen shows, enz. Deze bijvoorbeeld: http://www.drc-soltau.de/" onclick="window.open(this.href);return false; Ziet er professioneel uit maar is niet FCI-erkend.

Wel georganiseerd dus en geen "wilde" nesten, zeg maar, al hebben ze dan geen FCI-stamboom.
Hoe staat het met de gezondheid van die honden, weet je dat?
Misschien zijn er ook wel wilde nesten, daar heb ik geen zicht op. En er zijn nog meer van dergelijke verenigingen. Ik weet niet hoe de gezondheid is, deze club heeft wel een fokreglement met bijv. minimumleeftijd voor fokdieren, verplicht HD- en ED-onderzoek voor rassen + 45 cm en oogonderzoeken voor de retrievers. Helaas is de DNA-test dan weer niet verplicht.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Oftewel, een hele populatie Tollers verloren gegaan voor het ras. Dat is toch zonde? Genenspreiding is hetgeen we belangrijk zeggen te vinden en dan jagen we de mensen en hun honden het bastaardencircuit in.

Nee, kinderen en badwater, daar ga ik dan aan denken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Oftewel, een hele populatie Tollers verloren gegaan voor het ras. Dat is toch zonde? Genenspreiding is hetgeen we belangrijk zeggen te vinden en dan jagen we de mensen en hun honden het bastaardencircuit in.

Nee, kinderen en badwater, daar ga ik dan aan denken.
Daarom moet je zulke regels ook niet maken alleen voor leden, maar ook voor niet-leden.
Denk ik.

Verplichten tot lidmaatschap leidt tot niets.
Als mensen zonder papieren fokken doen ze dat toch wel. Hang er dan dit soort regels aan, laat de marktwerking effect hebben en ga knokken voor de mogelijkheid tot aankeuring van honden.

Dat is wat ik denk dat kan werken.

Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Rosita Compagner schreef:Wat een gemiep toch allemaal. Mooi iedereen aan laten fokken. Niemand die dat van bovenaf gaat regelen (we hebben de voorbeelden toch van bv de Saarlozen?). Wél alles testen wat we kunnen testen en noteren wat we kunnen noteren. Daar dan een duidelijke database van maken die gewoon voor iedereen toegankelijk is. Pups te koop aanbieden, waar dan ook, mét alle notities en uitslagen van de ouders.

Klaar.

Dan kan iedereen op zijn eigen blaren gaan zitten als'ie daar behoefte aan heeft.
Stuur jij dat ook nog even naar je rv('s) ? Ik ben daar ook voorstander van en heb het ook ingeleverd bij de RvB.
Goed plan Sonja. Dankjewel voor je hulp bij het omzetten van mijn kort door de bochttaal alhier in een nette brief. Onderstaand bericht heb ik gestuurd naar de RV's waarvan ik lid ben

West Highland White Terrier Club
Schotsche Terrierclub
Flatcoated Retrieverclub
Engelse Cockerclub Nederland

Geacht bestuur,

Naar aanleiding van de Verdiepingsdag Rasverenigingen en de door u gevraagde opinie wil ik graag mijn gedachten over het door de Raad van Beheer uitgedachte fokbeleid met u te delen.

Kort en bondig: niet zoveel regels. Of eigenlijk liever géén regels. Regels
zijn er toch maar om overtreden te worden...

Naar mijn mening is een stamboom niet meer dan een afstammingsbewijs. Een stamboom als kwaliteitsbewijs gaat niet lukken. Die kwaliteit komt vanzelf als mensen bewust kunnen kiezen, op een transparante manier.

Wat we moeten stimuleren, bijvoorbeeld door middel van voorlichting, is het testen van alles wat voor een ras van toepassing kan zijn. Die testuitslagen verzamel je in een database die voor iedereen toegankelijk en inzichtelijk is. Je hangt er géén waardeoordeel aan. Natuurlijk laat de database met een druk op de knop zien welke ouderdieren voor welke nazaten zorgden. Omwille van eventuele problemen met de privacy vermeldt de database alleen namen van honden en eventueel van fokkers. Op (namen van) honden berust namelijk geen privacywetgeving.

Om het de medewerkers van de RvB niet onnodig moeilijk te maken publiceren we alle testen waar een uitslag van verkregen is, of waarvan de eigenaar deze met verklaring dierenarts heeft ingestuurd. Het alleen opnemen van testen waarvoor een protocol is afgesproken geeft namelijk een scheef beeld van een ras. Er zijn legio rassen met grote problemen, terwijl bijvoorbeeld de HD- en ECVO-uitslagen subliem zullen zijn. Buitenlandse uitslagen kunnen ook worden opgenomen in de database, zonder waardeoordeel of interpretatie.

Een rasvereniging moet geen politiestaatje worden maar een plezierige
vereniging waar ik met vragen terecht kan en mijn, in dit geval fictieve,
pupkopers aan de wandelingen kunnen deelnemen.

Nogmaals: liever zo weinig mogelijk of misschien wel geen regels. Fokken zoals ieder voor zich denkt dat het moet, maar wél gebruik makend van een objectieve en transparante database. Zelfs de niet-testers mogen blijven, hun, niet aanwezige, uitslagen spreken voor zich. Zo hebben we zicht op gezondheidsproblemen binnen een ras en sluiten we geen honden onnodig uit van de genenpool.

ik hoop hiermee een positieve bijdrage te hebben gedaan aan de
totstandkoming van een werkbare situatie voor hondenliefhebbers/fokkers.

Met vriendelijke groet,
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Hbe je nog een oplossing voor rassen waar helemaal geen gezondheidstesten worden gedaan? Want die komen ook in de database en wekken daarmee de indruk dat er geen problemen zijn.....
iedereen (is nu iedere rv) kan fokken zoals hij/zij denkt dat het meot, dat heeft tot de huidige stand van zaken in de fokkerij geleid.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:Hbe je nog een oplossing voor rassen waar helemaal geen gezondheidstesten worden gedaan? Want die komen ook in de database en wekken daarmee de indruk dat er geen problemen zijn.....
iedereen (is nu iedere rv) kan fokken zoals hij/zij denkt dat het meot, dat heeft tot de huidige stand van zaken in de fokkerij geleid.
Zónder database toch? Die krijg je nu wel.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Fijn Rosita! Ik hoop dat meerdere mensen jouw voorbeeld overnemen en die met hun eigen mening ook opsturen naar de rv's. Hoe meer mensen reageren hoe minder kans op weer een onwerkbaar systeem of 15 jr wachten :mrgreen:
Es schreef:Hbe je nog een oplossing voor rassen waar helemaal geen gezondheidstesten worden gedaan? Want die komen ook in de database en wekken daarmee de indruk dat er geen problemen zijn.....
Als er in die rassen wel problemen voorkomen die getest kunnen worden zullen toch fokkers echt zèlf het goede voorbeeld moeten gaan geven denk ik. Dan maak je het verschil naar pupkopers toe.
Als bij allemaal "niet getest" staat en bij een andere fokker wel zou voor mij de keus duidelijk zijn.
In de database zou bij ieder ras makkelijk de meest voorkomende ziektes kunnen staan. Ook rv's en fokkers horen hier voorlichting over te geven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef: In de database zou bij ieder ras makkelijk de meest voorkomende ziektes kunnen staan. Ook rv's en fokkers horen hier voorlichting over te geven.
Maar dat gebeurt dus niet.
Tenzij blijkbaar als dat opgelegd wordt.

Hoe wil je dat oplossen zonder het op te leggen?

Afbeelding

bennie
Zeer actief
Border Collie

Marjoleine schreef:
sirene schreef: In de database zou bij ieder ras makkelijk de meest voorkomende ziektes kunnen staan. Ook rv's en fokkers horen hier voorlichting over te geven.
Maar dat gebeurt dus niet.
Tenzij blijkbaar als dat opgelegd wordt.

Hoe wil je dat oplossen zonder het op te leggen?
Je zou kunnen linken vanuit die sectie naar een overzicht van veel voorkomende testen voor dat ras. Dat kan gewoon geautomatiseerd aangeboden worden.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Nanna schreef:Wie moet die database dan realiseren? De RV?
Dan zou het nog wel kunnen werken, als er tenminste capabele mensen voor zijn.
We weten allemaal hoe het is afgelopen met het doodsimpele online stambomenhuzarenstukje van de RvB :19: Nóóit meer wat van gehoord ;-)
Wellicht is het een idee om het zelf uit te werken en vervolgens aan te bieden aan de rvb?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ze hoeven het wiel niet uit te vinden bij de RvB er zijn toch zat goed draaiende databases. Kijk nr Finland en onze Peruanen database :pffff:
Er zijn altijd wel mensen binnen een ras die wel goed willen doen. Die kunnen dan toch de info beschikbaar stellen voor de database als de rv niet mee wil werken ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik begrijp niet waarom het Zweedse systeem niet gevolgd wordt.
Prima systeem. Dat is dacht ik vergelijkbaar met het Finse.

Het IS er allemaal al.

Afbeelding

Es
Zeer actief
Contacteer:

Misschien anders maar gewoon een deal met Finland sluiten en daar de Nederlandse honden bij in.
Op elke wandeling is
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:Misschien anders maar gewoon een deal met Finland sluiten en daar de Nederlandse honden bij in.
:mrgreen: Prima plan, ik vind de Finse site erg handig.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Misschien handig als mensen die hier ook een mening over hebben dit ook laten weten naar hun rv's. De RvB wil nu dingen gaan veranderen, er wordt nu nog druk overlegt. Als er straks door leden (is bestuur rv's) over gestemd moet worden is er verder geen overleg meer mogelijk. Daarom is het u belangrijk te laten weten aan je rv hoe jij erover denkt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Er is ook 'geklaagd' dat de rv's geen kans kregen om dingen te overleggen met hun achterban en dat er (ook) daarom Radar terug moet, iedere rv moet alles nu weer zien te verwoorden voor haar leden, de RV zou moeten zorgen voor persberichten of begrijpelijke verslaglegging. Hebben ook prmedewerker immers.
Op elke wandeling is
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Geweldig verslag. Over 10 jaar leest de nieuwe generatie het terug en weet precies wat er die dag besproken is. :pffff:

Hopelijk had iemand een memorecorder bij zich. :W:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:Er is ook 'geklaagd' dat de rv's geen kans kregen om dingen te overleggen met hun achterban en dat er (ook) daarom Radar terug moet, iedere rv moet alles nu weer zien te verwoorden voor haar leden, de RV zou moeten zorgen voor persberichten of begrijpelijke verslaglegging. Hebben ook prmedewerker immers.
Je bedoelt als laatste de RvB ipv RV toch ?

Ik ben het daar ook mee eens. De rv's moeten de gelegenheid krijgen om het met een leden te bespreken wat er leeft en wat zij willen. Het gaat immers over deze mensen.
Aan de andere kant begrijp ik ook dat rv's het na al die jaren ook niet meer zien zitten om dit soort dingen nu te gaan overleggen met leden. Immers, ze zijn van de RvB al min.20 jaar bezig met dit soort dingen en er komt niets van. Waarom zou je je leden dan opnieuw lastig vallen met vragen, ongerust maken over dingen enz enz terwijl er toch niets van terecht komt. Want wat moet je nu terugkoppelen naar je leden van die dag ? Er is niets besloten en er zijn eigenlijk geen keuzes voorgesteld. Die matrix is geopperd, een stamboom met gezondheidsuitslagen erop. Daarnaast is er gepeild hoe men denkt over DNA afstammings controle.
Dan kan je aan je leden vragen wat ze van die matrix vinden. En dan ?
Ik ben nog nieuw in de kynologie dus ws naïef en hoop dat we nu misschien wel wat kunnen veranderen en dat we daar ook iets in te zeggen hebben. Daarom denk ik dat het nu handig is om dingen te laten weten hoe je erover denkt. Rechtstreeks naar de RvB kan niet, dus dan via de rv's.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ja sorr, ik bedoelde ook de RVB.
Ik ben ook nieuw en val nog steeds van de ene verbazing in de andere teleurstelling in de kynologie. :( .
Op elke wandeling is
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”