Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik ben een hele slechte palentrainer

Moderator: moderatorteam

SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Re: ik ben een hele slechte palentrainer

Ongelezen bericht door SuusBG »

Ik gebruik de 2x2 methode, maar heb een hond die niks om speeltjes geeft :wink: Ik heb een eekhoorn (speeltje/knuffel) en om de nek daarvan een dik elastiek gedaan. Ik kan tussen dat elastiek voer klemmen, bv. stukjes worst of gedroogde long. Op deze manier kan ik toch iets gooien, en heeft Ginger toch voer (ze kan het er heel gemakkelijk afhalen, maar het voer valt er niet vanzelf af tijdens het gooien). Dus misschien dat dit nog een ideetje is? Gewoon een speeltje pakken, daar elastiek omdoen en kun je daar gemakkelijk voer onder klemmen :wink:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ziva is gek op speeltjes maar in het begin werkte de 2x2 met speeltjes ook niet echt. Ze werd veel te hyper. Ik ben toen zelf mee gaan rennen en voer uit mijn hand gegeven (wel een paar meter na de palen). Toen ging ze ineens denken en lukte het wel :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Bij Dana heb ik een combinatie van 2 bij 2 gemaakt (ook absoluut niet gericht op speeltjes) en de oude methode en free shape clickeren... klinkt maf maar het werkt wel..
ik heb het eerste gedeelte van de 2x2 weggelaten en 4 palen neergezet. maar wel 2 aan 2... op 6 uur dus niet zoals je normaal begint om kwart voor 3.
Dus je hebt 2 palen met de normale cm er tussen en 5 meter verder weer 2 palen.
Stil blijven staan en toen ze ertussen door liep (wel instekend richting links) geclickt en voer voor haar gegooid. Dit enkele malen herhaald totdat ze echt doorhad dat ze er op die manier doorheen moest. Toen een stukje verder gelopen en niets gezegd totdat ze zelf door de 2e set met palen ging..
Dit uitgebouwd door de click tussen de 2 sets met palen weg te laten en stug door lopen zonder een specifiek commando eraan te koppelen. Dus bij de eerste set met palen 'go' doorlopen en haar het zelf laten uitzoeken bij de 2e set.
Toen dit vloeiend ging heb ik de afstand tussen de 2 sets verkleind tot pak 'm beet 4 meter.. geoefend weer eerst met click tussen de 2 sets en daarna weer doorlopen. Verkleind totdat ze achter elkaar stonden 'go' 4 paaltjes en een voertje neergegooid. Soms (toen het erin zat) zonder commando zodat ze moest nadenken
Iedere keer dus voer in het gras gegooid.. soms gegeven als ze het niet kon vinden of als het gras te lang was...
ik heb volgens mij gefilmt dus ik zal eens kijken of ik het nog op film heb voor je want het is lastig uit te schrijven

kijk; dag 3 dus ik ben begonnen met meer afstand " onclick="window.open(this.href);return false; als ze iets fouts doet heb ik daar 'foutje' aan gekoppeld
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Zit momenteel met zelfde probleem. Bij de vorige hond moest ik ook de gehele rij blijven begeleiden. Bij Kay zij we begonnen straatje. Het staat nu wel redelijk dicht op elkaar, maar hij blijft op dat put steken. Zodra hij te veel moet buigen vind hij het te lang duren, word onrustig en doet maar wat. Gevolg een hond die blokkeerd en die de rest van parcours buiten zinnen is. Thuis doe ik nu zowel 2 x 2 als straatje. Straatje omdat hem dat wel zelfverzekerd maakt als ik het niet te moeilijk doe. 2 x 2 om hem de juiste insteek te leren. Hem er rustig door begeleiden is er bij Kay totaal niet bij helaas. Dus als er nog tips komen lees ik ook mee :D
Afbeelding
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Ongelezen bericht door SuusBG »

tja ik weet verder ook niet wat je zou kunnen doen..
Misschien de palen echt heeel langzaam gaan verplaatsen, per cm?
dus straatje op 9cm zetten, dit een paar weken oefenen, dan als dit erg goed gaat naar 8cm. enz.enz.

hahah ja per hond verschillend wat lastige toestellen zijn ;-) Met mijn vorige hond nooit problemen gehad bij de band, maar met Ginger juist wel. En mijn vorige hond was best lomp waardoor hij een paar keer van de kattenloop is gevallen, hij vond raakvlaktoestellen dus best eng. Ginger daarentegen vind raakvlaktoestellen juist het leukste wat er is. Zo zie je maar, elke hond is anders :mrgreen:
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Boutje schreef:Straatje lukt nu op 10 cm open, maar daar zitten we vast.
Ik twijfel nu om het hele tijd zo te laten of net niet, misschien denkt hij dat het een andere oefening is als het anders staat???
Of een andere methode???
Nog steeds geen idee...
pffff en dan zeggen ze dat de band moeilijk aan te leren is, net als de wip. Geen enkel probleem mee gehad bij geen van de honden. Alleen die @#%#%^$ palen...
Je zou nog kunnen kiezen om bv alleen in de het midden de palen iets naar elkaar toe te zetten en dan het begin en eind wel op 10cm.
Zo maak je vaak de overstap net wat kleiner en begrijpelijker voor de hond.
Iig succes met trainen, het is niet mijn methode. Vind het te lang duren en als er fouten ingeslopen zijn lastig te corrigeren.
Maar ken ook veel mensen waarbij het wel heel goed gaat, dus zal maar net zijn wat je ligt :wink:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk dat het probleem is dat je ze de palen niet zelfstandig aanleert. Je zit er veel te veel bovenop, helpt ze, waardoor er allerlei afhankelijkheden ontstaan.

Ik heb Iz de paaltjes aangeleerd terwijl ik gewoon bleef staan. Volledig onafhankelijk van mij dus. Met als resultaat dat ik nu overal kan lopen waar ik wil. ZIJ doet de palen, IK doe iets anders :wink:

Het duurt dan overigens wel iets langer in de aanleerfase. Ze moeten zelf nadenken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Ik heb hier met de channelwires ook een probleem gecreeerd waarbij de hond niet zelf ging weaven (telkens 1 keer en dan moest ik weer opnieuw opbouwen). Uiteindelijk heb ik het met 2x2 opnieuw opgebouwd en aangeleerd (zit ik nog middenin), maar nu ik hem zelf laat nadenken (en dat kost veel moeite, vandaar dat ik de channelwires had gedaan) lijkt eindelijk het kwartje gevallen ;).
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

denk ook dat je teveel je hond helpt en te weinig je hond zelf laat denken.
moet zeggen dat ik ook snel geneigt ben om te helpen waardoor je een minder zelfstandige hond krijgt.
heb Toy de palen aangeleerd 2 x 2 en ben zelf te snel gaan meelopen. Hierdoor is ze dus niet zelfstandig tot het einde en wil er bij de laatste nog wel eens uitkomen. Ga daarom zelf weer even terug naar de basis op het zelfstandig lopen
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Training training training en veel geduld.

Met Sem heb ik enorm veel tijd moeten steken in de weave. Sem wil namelijk vooruit lopen op alles. Het heeft echt wel meer dan een jaar geduurd voor hij fatsoenlijk kon weaven.
Maar als ik zie hoe hij nu door de palen gaat, heb ik daar geen seconde spijt van. Hij heeft mij niet nodig, weaved volledig zelfstandig (ik denk dat ik letterlijk op mijn kop kan gaan staan terwijl hij de weave doet). Het probleem was wel dat ik hem niet voorbij kon steken, ik moest altijd achter blijven of stil blijven staan. Maar ondertussen lukt dat ook, gewoon door training. Met kleine stapjes vooruit gaan en de weave heel veel apart trainen.

Neem gewoon je tijd!
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Marlon
Actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herder, Chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marlon »

Met ZoomZoom is het geen probleem geweest om de palen aan te leren. Ik heb het straatje gedaan, maar dan zonder wires (die had ik zelf niet). Eerst 4, daarna 6, 8, 10, 12 en daarna steeds verder naar elkaar gebracht. Dat werkte voor mij en hem uitstekend. Hij kon ze volledig zelfstandig, alle kanten. Alleen dat heb ik niet goed meer geoefend deze winter, dus nu moet ik altijd meelopen. Dus daar moeten we weer even terug aan werken. Ook deed hij ze alleen nog maar links, maar dat is nu ook weer goed.

Ik deed bij een sessie de palen op een bepaalde afstand van elkaar en dan als dat paar keer goed ging stopte ik. De volgende keer deed ik dat een of 2 keer en zette ik ze een klein beetje dichter bij elkaar. En dan een paar keer en weer stoppen. Meestal 3 keer per dag 5 minuten of zo. Vaak heel eventjes en dan weer stoppen. Altijd belonen eigenlijk. Gevolg, het is een van zijn favoriete toestellen. :D

Wel een klein wip probleempje :wink: Hij moet leren tot het einde door te rennen, want hij stopt nu te vroeg, waardoor de wip heel langzaam naar beneden gaat (hij weegt tenslotte maar 3 kilo). :tongue:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Nou had ik deze zondag even een succes. De 12 paaltjes stonden gewoon opgesteld en ik ben ze gewoon gaan proberen. Ik had deze week thuis fantiek geoefend met overigens 6 paaltjes in een straatje, maar ook met 2 x 2 voor zelfstandige insteek. En tot mijn verassing liep hij op training de paaltjes 2 keer goed. Helaas kwamen we de paaltjes in de training iets te vaak tegen en is het later op de rechterkant toch nog allemaal geblokkeerd en had ik dus te veel gevraagd. Maar zo te zien komen we er ook wel.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

:ugh: goed ik ben niet zo doorgetraind als jullie maar ik heb nog nachtmerries van die stomme paaltjes aanleren :engel:
Ik ben klein, en ik moest met Finn de lijn zo houden dat ik hem kon leiden via de paaltjes :oohja: maar die paaltjes waren okselhoogte, ik kon hem er echt niet doorheen leiden zonder zelf weer een paaltje in mijn oksel te hebben... had het beter los kunnen doen denk achteraf met voer of bal beloning :engel:
(moge duidelijk zijn dat Finn de paaltjes nooit onder controle heeft gekregen :pffff: )
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”