Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoeveelheid Smuldier
Moderator: moderatorteam
-
Peter27
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Hoeveelheid Smuldier
Vraag:
Mijn Bumper (lab teef, 3 jaar oud, 25kg) krijgt momenteel smorgens een bakje (400gram) smuldier en savonds farmfood brokken.
Nu ben ik bezig om geheel over te gaan op vers. Hierover heb ik ook andere topics geplaatst.
De dagen dat ik KVV wil geven heeft smuldier mijn voorkeur wegens de verkrijgbaarheid. Ik heb een kleine vriezer dus kan niet teveel tegelijk inkopen.
Nu is de richtlijn van Smuldier 30 gram per kilo lichaamsgewicht. Dit komt dus neer op 750 gram per dag.
2 bakjes smuldier is 800 gram. Normaal geef ik liever iets te weinig dan te veel. Maar om nou 50 gram eruit te gaan scheppen en te bewaren vind ik ook weer zo'n gedoe.
Hoe zouden jullie dit doen?
Mijn Bumper (lab teef, 3 jaar oud, 25kg) krijgt momenteel smorgens een bakje (400gram) smuldier en savonds farmfood brokken.
Nu ben ik bezig om geheel over te gaan op vers. Hierover heb ik ook andere topics geplaatst.
De dagen dat ik KVV wil geven heeft smuldier mijn voorkeur wegens de verkrijgbaarheid. Ik heb een kleine vriezer dus kan niet teveel tegelijk inkopen.
Nu is de richtlijn van Smuldier 30 gram per kilo lichaamsgewicht. Dit komt dus neer op 750 gram per dag.
2 bakjes smuldier is 800 gram. Normaal geef ik liever iets te weinig dan te veel. Maar om nou 50 gram eruit te gaan scheppen en te bewaren vind ik ook weer zo'n gedoe.
blablabla 
- signmodel
- Actief
- Mijn ras(sen): max en job, geweldige vullusbakkuh
Re: Hoeveelheid Smuldier
ik zou dan 800 gram geven en kijken of zij daar niet te dik van wordt, dan minderen.(maar ik heb een dunne man)
maar een lab heeft natuurlijk veel aanleg tot dik worden, dus ik zou eerder 500 a 600 gram geven.
maar een lab heeft natuurlijk veel aanleg tot dik worden, dus ik zou eerder 500 a 600 gram geven.

groetjes van ons.
- dagmar88
- Zeer actief
Charlie is tussen de 22 en 23 kilo en eet 400 a 500 gram per dag.
Ik zou gewoon kijken naar je hond en de hoeveelheid daar op baseren.
Ik zou gewoon kijken naar je hond en de hoeveelheid daar op baseren.
-
Peter27
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Bumper is erg slank en ze krijgt al ruim boven de richtlijn. Van de dierenarts moesten we al minder voeren nadat ze geholpen (gek woord eigenlijk) is. Dat hebben we niet gedaan.
Moet wel zeggen dat ze veel beweging krijgt, zeer goed gespierd is en ze zit aan de onderkant van de normale gewichtindex.
Ik denk dat ik ga beginnen met 2 pakjes smuldier en dan compenseren wanneer ze barf krijgt.
Dit kan ik makkelijker aanpassen namelijk.
Moet wel zeggen dat ze veel beweging krijgt, zeer goed gespierd is en ze zit aan de onderkant van de normale gewichtindex.
Ik denk dat ik ga beginnen met 2 pakjes smuldier en dan compenseren wanneer ze barf krijgt.
Dit kan ik makkelijker aanpassen namelijk.
blablabla 
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Izzy's ideale gewicht is ronde de 12kg en zij krijgt 200gr/dag. Hiermee blijft ze netjes op gewicht. Ik vind de 30gr/kg die smuldier aangeeft erg hoog. Natuurlijk ligt het er aan welke beweging je hond krijgt. Ik zou liever beginnen met minder geven (bijv 500gr) dan met meer omdat dat beter uitkomt. Smuldier zou zijn verpakkingen toch eens aan moeten passen 

- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Hier een Labrador teefje van 25 kg.. hier krijgt ze ongeveer 600 gram per dag.
-
Marion.
Eén bakje per dag. Je vooral niet houden aan de richtlijnen van Smuldier.Peter27 schreef:Vraag:
1 bakje is zat voor een Lab (hier delen 2 Goldens er eentje per dag).
- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Misschien eerst eens proberen op 600 gram, dus 1,5 bak per dag? kvv blijft wel even goed in de koelkast en zo hoe je niet te klooien met halve porties.
Marion, wat krijgen die van jou weinig. Mijn oudste kooikerhondje (gecastreerd) krijgt 200 gram per dag en krijgt echt niet minder.
Marion, wat krijgen die van jou weinig. Mijn oudste kooikerhondje (gecastreerd) krijgt 200 gram per dag en krijgt echt niet minder.
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Zo zie je maar weer dat het per hond ook heel erg verschilt.. want volgens mij zijn die honden van Marion ook niet echt slank.Renske schreef:Misschien eerst eens proberen op 600 gram, dus 1,5 bak per dag? kvv blijft wel even goed in de koelkast en zo hoe je niet te klooien met halve porties.
En daarmee bedoel ik dat het heel erg per hond verschilt. Sommigen hebben maar 400 gram nodig terwijl andere het dubbele nodig hebben..
edit: extra zin
Laatst gewijzigd door Ellen. op 28 feb 2011 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
mijn hond kun je rollen als ze meer dan een bakje smuldier per dag zou krijgen...
400 gram meer dan zát en ze moet nog afvallen dus ik zou idd gokken op 5 á 600 gram p/d
400 gram meer dan zát en ze moet nog afvallen dus ik zou idd gokken op 5 á 600 gram p/d

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zie marion ook vaak andere maaltijden posten voor haar dames 
Hier krijgen ze minder maag wegen ze rond de 20, maar onze wetter weegt 26-27 en die krijgt ongeveer 500.
Wat je kunt doen is het per week uitrekenen en dan per dag wat variëren als dat beter past in de hoeveelheid die je moet afmeten.
Ik bedoel: 1 dag 2 bakken en 1 dag 1 bak is nog steeds gemiddeld 600 gram per dag, bijvoorbeeld.
Dat kan prima, honden passen zich daar vlot op aan.
Ik doe het met barf ook, soms heb je iets dat gewoon groter is, tja, dan krijgen ze de dag erna minder.
Hier krijgen ze minder maag wegen ze rond de 20, maar onze wetter weegt 26-27 en die krijgt ongeveer 500.
Wat je kunt doen is het per week uitrekenen en dan per dag wat variëren als dat beter past in de hoeveelheid die je moet afmeten.
Ik bedoel: 1 dag 2 bakken en 1 dag 1 bak is nog steeds gemiddeld 600 gram per dag, bijvoorbeeld.
Dat kan prima, honden passen zich daar vlot op aan.
Ik doe het met barf ook, soms heb je iets dat gewoon groter is, tja, dan krijgen ze de dag erna minder.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Xena krijgt 1.5 pakje per dag, ze weeg zo'n 23 kg
Xito weegt 28 kg en krijgt 2 pakjes per dag
Xavi weegt rond de 28 kg en krijgt 2 pakjes per dag (jonge hond is nog in de groei)
en ze krijgen allemaal 1 boterham bruin brood elke dag.
Xito weegt 28 kg en krijgt 2 pakjes per dag
Xavi weegt rond de 28 kg en krijgt 2 pakjes per dag (jonge hond is nog in de groei)
en ze krijgen allemaal 1 boterham bruin brood elke dag.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Als Bob smuldier eet krijgt hij met zijn 15.5 kg ook 1 bakje
En de groeten van de mannen 

-
Marion.
Restje rode kool, of zoals vanavond broccoli. Ieder een half aardappeltje erbij. Een achtste stukje snitzel. Dat zijn echt altijd restjes.Marjoleine schreef:Ik zie marion ook vaak andere maaltijden posten voor haar dames
Maar goed, ter vergelijk. Saar is groot geworden op amper een koffiekopje brokjes per dag. Misschien spreekt dat meer mensen tot de verbeelding? Ze vrat gewoon niet meer.
Toen we gingen barfen op 2-jarige leeftijd (op de dag dat Miep werd geboren) ging ze met smaak eten. Eindelijk! Maar ze krijgt nog steeds niet de hoeveelheden die een normale hond van haar leeftijd krijgt hoor.
Maar goed, Marjoleine. Vertel maar wat ik fout doe.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zeg niet dat je wat fout doet, ik weet niet wat ze eten.Marion. schreef: Maar goed, Marjoleine. Vertel maar wat ik fout doe.
En al vertel jij 100 keer wat ze krijgen, dan nog is dat wat je zegt en wéét ik het niet.
Dus ik zeg niks, want ik wéét het niet.
Ik weet alleen dat mensen veelal zeggen wat ze (horen te) eten en alle dingen tussendoor vaak niet zien of met de mantel der liefde bedekken.
Of dat bij jou zo is weet ik niet, en ik ga ook niet het hele forum afsneupen om te zoeken naar de postings in kwestie, maar ik heb je vaak genoeg dingen zien posten als "Ik dacht dat ik vlees voor de meisjes uit de vriezer had gehaald, maar het blijkt nassi te zijn. Nou ja, lusten ze ook best".
En ik vind het best, ik zeg niet of dat goed of fout is. Ik zeg ook niet dat jouw honden dik zijn overigens. Dat insinueer je nu wel, maar ik zeg dat nergens.
Maar ik zeg wel dat ik je vaak genoeg zulke dingen heb zien posten als ik hierboven beschrijf.