Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden en kattenbesluit

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pelia33
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador retriever en Oud Duitse Herder

Honden en kattenbesluit

Ongelezen bericht door Pelia33 »

Als je een dagopvang wilt beginnen heb je de opleiding: Honden en Kattenbesluit nodig.
Ik hoorde dat het honden en kattenbesluit wordt afgeschaft of vervangen door iets anders.
Weet iemand hier meer over??
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Honden en kattenbesluit

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kan wel afgeschaft worden en iets anders voor in de plaats komen ,maar dan blijft het behaalde HKB toch van kracht.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
signmodel
Actief
Mijn ras(sen): max en job, geweldige vullusbakkuh

Ongelezen bericht door signmodel »

als je alleen een dagopvang begint niet.
wel als de hondjes en poezen blijven slapen.
lijkt me sterk dat t hkb afgeschaft wordt. ik ga s ff googlen.
Afbeelding

groetjes van ons.
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik ben ook in het bezit van het honden en kattenbesluit al een paar jaar

het is de bedoeling dat het HKB omgezet wordt in een ander besluit...dus een ander naamgeving ed...

dus afschaffen zal niet gebeuren alleen zal het veranderen in zijn vorm
groetjes Tamara
Pelia33
Vaste gebruiker

Ik begrijp hieruit dat je het HKB niet nodig hebt als je alleen een dagopvang wilt beginnen?
Ik dacht altijd dat je dit ook nodig hebt bij een dagopvang.
tkuijernl
Zeer actief

U valt onder het HKB als u bedrijfsmatig honden en katten verkoopt, opvangt of fokt. Wat is bedrijfsmatig? Een richtlijn hiervoor is:

koop/verkoop/opvang: circa 20 honden of katten per jaar
fokken: circa 4 nesten (20 pups) per jaar voor honden; voor katten circa 6 nesten (20 kittens) per jaar
De aantallen zijn een richtlijn. Ook bij lagere aantallen kan er sprake zijn van bedrijfsmatigheid als er met een zekere regelmaat activiteiten worden uitgeoefend. Als u bedrijfsmatig honden of katten fokt of opvangt, moet u een Uniek Bedrijfsnummer (UBN) aanvragen.

ik dacht ook dat je voor een dag opvang ook in het bezit moet zijn van het hkb (of je moet het zwart doen) dus heb het even opgezocht

je hebt namelijk wel te maken met de regels voor huisvesting/gezondheids regels en dergelijke als je een dagopvang hebt/runt
groetjes Tamara
signmodel
Actief

das dan mooi, dan doen de meeste het dus zwart want bijna niemand in t cirquit heeft hkb.
ik weet ook dat honden in benches verblijven bij zelfs vakantieopvangen (zo niet hkb)
maar kan je je ook weer afvragen wat er met opvang bedoeld wordt alhoewel dagopvang genoeg moet zeggen.
Afbeelding

groetjes van ons.
tkuijernl
Zeer actief

ik ben zelf van mening dat bijna 90 % van de dagopvang (in huiselijke sfeer) het zwart doet...

ook vakantie opvang gebeurt voornamelijk zwart...dus dat de meeste niet in het bezit zijn van het hkb verbaasd me niks...

ik fok zelf heel af en toe een nestje noorse boskatten en ik hoef ook niet in het bezit te zijn van het hkb...ik heb het wel omdat ik het gehaald heb toen ik in een dierenpension werkte waar het dus wel verplicht is.

bij mijn werk zijn ze ook bezig om een dagopvang te starten en zij zijn ook verplicht het hkb te halen (minimaal 1 van de 2 moet in het bezit zijn) heb het net nog even nagevraagd bij ze
groetjes Tamara
signmodel
Actief

jammer dat er zo weinig controle op is.
ben zelf niet in bezit van hkb maar weet er wel t een en ander vanaf,
heb ook pensions gezien die in bezit zijn van t hkb (nou je eigenaren) waar de regels ook niet in na geleefd worden,.
Afbeelding

groetjes van ons.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

signmodel schreef:jammer dat er zo weinig controle op is,.
Waarom jammer? Ik heb liever dat de huisvesting van de dieren goed gecontroleerd wordt, dan of het paiertje wel gehaald is. Jaren geleden heb ik het gehaald en het stelde toen nog heel weinig voor.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Als je de honden 'in bewaring neemt', is het HKB van toepassing. Een uitlaatservice hoeft bijvoorbeeld niet te voldoen aan het HKB.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
signmodel
Actief

ja dat bedoel ik ook.
ik bedoel jammer dat er niet op gecontroleert wordt dat er ook ergens honden in benches verblijven,
dus heb het over het onderkomen van de dieren. maar ik vind het papiertje op zich niet mis, je moet toch ergens een lijn trekken zodat mensen nooit later kunnen zeggen dat ze van niks wisten.
ik kan je er al zo 2 opnoemen, en ben ik nog niet eens van alle pensions ed bekijken type.
het enige waarop gecontrollerd wordt is de administratie.
Afbeelding

groetjes van ons.
Pelia33
Vaste gebruiker

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb een uitlaatservice en wil graag een dagopvang beginnen.
Ik ga eens kijken waar je de opleiding kan doen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Pelia33 schreef:Bedankt voor al jullie reacties.
Wat ik begrijp heb je wel een HKB nodig ,maar de millieu vergunning hoef je niet aan te vragen omdat je gasten niet overblijven s'nachts zoals in een pension.
Maar een dagopvang mag je ook maar niet zo overal beginnnen ,dus ik zou dat maar even nagaan bij je gemeente qua vergunningen of het wel mag op de plaats waar jij wilt beginnnen.

.
Pelia33
Vaste gebruiker

bouvierpoedel schreef:
Wat ik begrijp heb je wel een HKB nodig ,maar de millieu vergunning hoef je niet aan te vragen omdat je gasten niet overblijven s'nachts zoals in een pension.
Maar een dagopvang mag je ook maar niet zo overal beginnnen ,dus ik zou dat maar even nagaan bij je gemeente qua vergunningen of het wel mag op de plaats waar jij wilt beginnnen.

.
Dat je niet zomaar overal mag beginnen was ik ook achter toen ik een hondenspeeltuin (crèche) begon.
Omdat de honden daar niet de hele dag verblijven heb je geen HKB nodig, maar ben op zoek naar een andere locatie om daar een dagopvang te kunnen beginnen, maar ik zeker de opleiding doen.
Nu nog even kijken waar ik die opleiding ga doen, wordt waarschijnlijk bij de LOI omdat ik geen tijd heb om naar 'school' te gaan ivm mijn bedrijfje.
bouvierpoedel
Zeer actief

Pelia33 schreef:
bouvierpoedel schreef:

.
Dat je niet zomaar overal mag beginnen was ik ook achter toen ik een hondenspeeltuin (crèche) begon.
Omdat de honden daar niet de hele dag verblijven heb je geen HKB nodig, maar ben op zoek naar een andere locatie om daar een dagopvang te kunnen beginnen, maar ik zeker de opleiding doen.
Nu nog even kijken waar ik die opleiding ga doen, wordt waarschijnlijk bij de LOI omdat ik geen tijd heb om naar 'school' te gaan ivm mijn bedrijfje.
Je neemt honden in "bewaring" zoals het HKB zegt en ook al is dat niet tijdens de nachht ,blijftt het in bewaring nemen voor anderen.
Dus je hebt een HKB nodig.
signmodel
Actief

leuk hoor dat je een dagopvang wilt beginnen. heel veel succes ermee.
en als je de curcus wilt volgen is het volgens mij maar 1 x per maand een dag school (in barneveld) maar je kan dit beter even googlen.
maar als je via een makelaar een terrein of wat dan ook zoekt/vind kan die je meer vertellen over de bestemmingsplannen en andere punten waar ik zo snel niet op kan komen vertellen.
een kennis van mij begint er as we speek ook mee maar van haar had ik dus vernomen dat je geen hkb nodig hebt, zal haar dit ook even melden.
Afbeelding

groetjes van ons.
bouvierpoedel
Zeer actief

signmodel schreef:leuk hoor dat je een dagopvang wilt beginnen. heel veel succes ermee.
en als je de curcus wilt volgen is het volgens mij maar 1 x per maand een dag school (in barneveld) maar je kan dit beter even googlen.
maar als je via een makelaar een terrein of wat dan ook zoekt/vind kan die je meer vertellen over de bestemmingsplannen en andere punten waar ik zo snel niet op kan komen vertellen.
een kennis van mij begint er as we speek ook mee maar van haar had ik dus vernomen dat je geen hkb nodig hebt, zal haar dit ook even melden.
Rijkweidte van het HKB.
Het HKB is van toepassing op.:
Asielen.
Pensions.
Creches. -het bedrijfsmatig in bewaring nemen van honden en katten.
Fokkers - kennels en handelaren .
Tussenhandelaren.
Dierenspeciaalzaken die honden en katten verkopen.
..
tkuijernl
Zeer actief

signmodel schreef:leuk hoor dat je een dagopvang wilt beginnen. heel veel succes ermee.
Klopt op het cursus centrum in barneveld is het 1x in de maand 1 dag school (deze heb ik ook gevolgd) maar daarnaast moet je niet vergeten dat je ook stage moet lopen op een pension/asiel en een paar dagen bij een dierenarts...dus als die dag school al een probleem is, is het stage lopen helemaal een probleem
groetjes Tamara
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”