Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe bewijs je dit (coupeervraag)?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Hoe bewijs je dit (coupeervraag)?

Ongelezen bericht door Naima »

Mijn broertje heeft een Dobermann, gecoupeerd. Dit is niet in Nederland gebeurd, de hond komt uit Letland en is daar (met de rest vd nestbroertjes en -zusjes) gecoupeerd. Mijn broertje heeft de hond wel al vanaf pup (dus hij heeft hem zelf geïmporteerd). Nu kwamen ze vorige week met 4 man sterk van de (dieren?)politie aan de deur bij hem. Of hij wist dat het in Nederland verboden is honden te (laten) couperen? Mijn broertje antwoordde dat hij dat weet, maar dat de hond niet in NL is gecoupeerd en legde uit dat dit al gebeurd was voor hij hem 'kreeg'. Nu was de vraag of hij dit kon bewijzen. Ze komen dus volgende week terug en zeiden dat als er geen overtuigend bewijs is, de hond in beslaggenomen kan worden en mijn broertje een boete tegemoet kan zien. Nu vindt hij die boete geen probleem, maar hij (en zijn vriend uiteraard) zit nu wel redelijk in de piepzak over die dreigende inbeslagname (alleen mbt het couperen overigens, die hond heeft echt nog nooit een andere hond of mens een haartje gekrenkt). Mijn broertje weet niet goed hoe hij moet bewijzen dat de hond gecoupeerd in Nederland is aangekomen. Via de stamboom is wel duidelijk dat hij van een Letse fokker komt, maar papieren over het wat wanneer couperen zijn er niet. Hij heeft de fokker al gemaild maar daar nog niks van vernomen. Zijn er andere manieren om aan bewijs te komen?
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Hoe bewijs je dit (coupeervraag)?

Ongelezen bericht door Reny »

:denken: Heeft hij foto's van de hond als pup?? (met gecoupeerde oren??)
De da waar de pup zijn inentingen heeft gekregen??

Verder zou ik de bewijslast bij de dierenpolitie laten :wink:
En de groeten van de mannen :zwaai
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

entingsbewijs, gechipt in land van herkomst, stamboom als hij die heeft.....contacten met de fokker etc....

wij hebben hier gecoupeerde (staart) DJTs, maar als daar controle over komt kunnen ze zonder problemen contact opnemen met de fokker (van de 4 zijn er nl 3 zonder stamboom, dus dat is niet aan te tonen op die manier) en er is mailwisseling etc waar in staat waar we ze gekocht hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

In de regels van de Letse kennelcub moet hierover iets terug te vinden zijn.
Daar zou ik zoeken.
Ook even de Raad bellen of die de kortste weg weten en een mail aan de FCI ( http://www.fci.be" onclick="window.open(this.href);return false; ) is ook slim, je weet nooit.

Die hond komt uit Letland en daar mag het, klaar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik kan je verder niet helpen maar ik schrik ervan dat ze dan ook meteen je hond in beslag(kunnen) nemen :N: Vraag me af of dat wel kan/mag :denken:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik geloof er niks van dat ze grond hebben om de hond in beslag te nemen. Het is nog altijd zo dat een bewijs van schuld nodig is en niet een bewijs van onschuld in ons rechtssysteem. De stamboom is uit Letland, daar is geen verbod. Er is ook geen verbod op het houden van een gecoupeerde hond. Dus waar zouden zij een grond moeten vinden op basis waarvan ze zijn hond gaan afnemen? Alles klopt tot de papieren aan toe. Mijn hond was ook gecoupeerd en dat was ook toen dat al verboden was. Ik heb er werkelijk nog nooit wat van gehoord eigenlijk.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heeft hij geen foto's van de pup toen deze nog bij de fokkker was.
En heeft hij niets getekend waaruit blijkt dat de hond al gecoupeert was voor de koop/ naar NL.
Ik zou de fokker niet mailen ,misschien kun je te lang wachten.
Maar gewoon bellen om een verklaring op te sturren van haar en de DA waar dat gebeurt is.
Kun je de fokker niet bereiken dan de DA daar proberen en vragen of hij de coupeerder is of weet..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Nanna schreef:Volgens mij hoeft je broer niets te bewijzen. De dierenpolitie moet maar bewijzen dat die hond hier gecoupeerd is. :19:
En volgens mij mag je best een gecoupeerde hond bezitten, je mag alleen niet meedoen aan shows en wedstrijden.

Ik vind het een heel vreemd verhaal, ik zou die zogenaamde dierenpolitie maar eens vragen zich te identificeren.
Wat een raar verhaal. Ik ben het met Nanna eens. Wie eist bewijst, en laat ze zich sowieso maar even legitimeren als Vriend In Het Blauw voor je ze antwoord geeft. :ok:

Kan me wel voorstellen dat je broertje zich helemaal het heen en weer geschrokken is hoor, zou ik ook doen als er ineens 4 man aan de deur stond te dreigen dat ze m'n hond in beslag kunnen komen nemen. :N:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ah, ik zie dat ondertussen iedereen er hetzelfde over denkt als ik. Ik denk dus net als de rest dat het nergens op slaat.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Nanna schreef:
Tamara. schreef:Ik kan je verder niet helpen maar ik schrik ervan dat ze dan ook meteen je hond in beslag(kunnen) nemen :N: Vraag me af of dat wel kan/mag :denken:
Nee, natuurlijk niet. Dan zouden ze je natuurlijke kortstaart Aussie die je uit het asiel hebt ook zo van je af kunnen pakken, want ja, bewijs maar dat die niet gecoupeerd is :piew:
Dan hadden ze aan mij een slechte, met dat 'dreigen' :F: Daar zou ik dan werk van maken, idioten.
Maylala
Zeer actief

Nanna schreef:Ik denk eigenlijk dat je broer een stel van die geschifte doorgeslagen zogenaamde dierenliefhebbers aan de deur heeft gehad.
Ik zou de politie eens inlichten. :hmmm: Dit stinkt aan alle kanten.
Ik zie overigens politie ook niet met 4 man sterk aan de deur staan om over een hondje te praten. Jouw broer heeft zich laten intimideren.
Dat denk ik ook. Gewoon een stel Volkert van der G.'tjes volgens mij.
Laat ik het zo zeggen; als dit rechtsgeldig is allemaal, vreet ik m'n dweil op. :ok:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Ik weet het niet hoor.
Maar bewezen is dat de hond gecoupeert is ,want dat is te zien.
Nu aan de eigenaren het bewijs te leveren dat het niet hier is gebeurt.
En dat in beslag nemen mag volgens mij ook als je het niet kunt bewijzen waar het gebeurt is.
Want volgens de wet heb je iets illigaal in huis.
Maylala
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Ik weet het niet hoor.
En dat in beslag nemen mag volgens mij ook als je het niet kunt bewijzen waar het gebeurt is.
Maar stel nou, dat Roos in Griekenland haar staart kwijtgeraakt was, of zo. En dat ik dan met vakantie op Rhodos ben, denk "Aah wat een leuk hondje", haar in de auto laad en meeneem naar Nederland.
Kunnen ze dan mij op ieder gewenst moment m'n hond afnemen omdat ik niet kan bewijzen dat ik niet zelf die staart eraf gehakt heb? Ik vind het maar een vaag verhaal.
Afbeelding
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Ik vond het zelf ook vreemd hoor, en mijn broertje ook trouwens. Maar goed, bij 4 politieagenten in je woonkamer die allemaal beschuldigende vragen gaan stellen over je hond, raak je al snel wat onder de indruk denk ik. De hond heeft idd een stamboom voor zover ik weet (iig is wel de afstamming bekend) en zal de verdere tips even doorgeven. Denk dat dit hem wel gerust zal stellen, thnx :ok:

edit: overigens waren het wel echte politieagenten, tenminste: mijn broertje heeft wel om legitimatie gevraagd en ze hadden ook een echte politieauto (of 2, dat weet ik niet).
Laatst gewijzigd door Naima op 27 feb 2011 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:Want volgens de wet heb je iets illigaal in huis.
Nee hoor. Je mag gerust een gecoupeerde hond bezitten. De daad an sich (het couperen) is verboden.
Ja klopt als je kunt bewijzen dat hett niet hier in NL is gebeurt.
bouvierpoedel
Zeer actief

Maylala schreef:
bouvierpoedel schreef:Ik weet het niet hoor.
Maar stel nou, dat Roos in Griekenland haar staart kwijtgeraakt was, of zo. En dat ik dan met vakantie op Rhodos ben, denk "Aah wat een leuk hondje", haar in de auto laad en meeneem naar Nederland.
Kunnen ze dan mij op ieder gewenst moment m'n hond afnemen omdat ik niet kan bewijzen dat ik niet zelf die staart eraf gehakt heb? Ik vind het maar een vaag verhaal.
Volgens mij wel.
Lijkt mij net zoiets als moeten bewijzen door middel van geringt zijn of je wildvang of legale vogels in huis hebt.
Maylala
Zeer actief

Ik vond wel dit, gaat in dit stukje wel specifiek over sporthonden, maar ze spreken wel over inbeslagname van gecoupeerde honden en zo. :oeps:
Honden met gecoupeerde oren en/of staart, die door de politie in beslag genomen zijn en
vervolgens door een nieuwe eigenaar zijn geadopteerd of uit het asiel komen, kunnen
eveneens deelnemen indien vooraf een "Verklaring van geen bezwaar" door de FHN is
afgegeven. Deze verklaring kan worden aangevraagd bij het bestuurslid sportzaken –
sport@fhn.nl van de FHN onder overlegging van een verklaring van de politie of het asiel
van waaruit de hond werd geadopteerd waaruit blijkt dat de hond in beslag was
genomen. Tevens moet worden aangetoond dat de nieuwe eigenaar niet de eigenaar was
ten tijde van de inbeslagname.
Bron: http://www.fhn.nl/downloads/2010%20FHN% ... ezwaar.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou er voor de gein morgen toch eens een telefoontje aan rechtsbijstand en politie aan wagen. Anders even de DA bellen die er in Letland is bezocht, vragen of zij een gezellig verklarinkje kunnen opsturen of zo, voor de zekerheid. Al met al vind ik het nog steeds een bizar verhaal.
Afbeelding
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox

Ongelezen bericht door sterredag »

Ben het met de reacties hierboven eens behalve dan Maylala.

Het is verboden te couperen en te laten couperen, maar niet om in het bezit te zijn van....

Dus eh, idd laat hun dat maar bewijzen.

En als ze weer aan de deur zijn, niet binnen laten (moeten ze toch eerst een bevel voor hebben) en laten legitimeren en dan gewoon het algemene nummer van de politie bellen en vragen of de legitimatie idd in orde is en als dat zo is gelijk je beklag doen.
bouvierpoedel
Zeer actief

sterredag schreef:Ben het met de reacties hierboven eens behalve dan Maylala.

Het is verboden te couperen en te laten couperen, maar niet om in het bezit te zijn van....

En als ze weer aan de deur zijn, niet binnen laten (moeten ze toch eerst een bevel voor hebben) en laten legitimeren en dan gewoon het algemene nummer van de politie bellen en vragen of de legitimatie idd in orde is en als dat zo is gelijk je beklag doen.
Je hebt gedeeltelijk gelijk.
Je bent niet strafbaar op het in bezit hebbben als je aan kunt tonen dat het in een land is gebeurt waar dat toegestaan is.
Net als een geboren kortstaart moet je een bewijs hebben van de DA net na de geboorte.
Of wegens medische redenen zijn staart verloren is.
Strega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Strega »

bouvierpoedel schreef:
sterredag schreef:Ben het met de reacties hierboven eens behalve dan Maylala.

Je hebt gedeeltelijk gelijk.
Je bent niet strafbaar op het in bezit hebbben als je aan kunt tonen dat het in een land is gebeurt waar dat toegestaan is.
Net als een geboren kortstaart moet je een bewijs hebben van de DA net na de geboorte.
Of wegens medische redenen zijn staart verloren is.
Al zou dit het geval zijn (weet ik niet, maar dat zou ik wel raar vinden) dan nog ligt de bewijslast altijd bij de aanklager, dus moeten zij bewijzen dat het hier is gebeurd.

Buiten dat alles vind ik dit nóg een reden om geen gecoupeerde hond te willen ;).
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Wat een raar verhaal. Hier loopt de helft ook gecoupeerd rond en gaan haan die daar naar kraait.
Volgens mij klopt hier iets niet of dit is niet het hele verhaal.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:Volgens mij hoeft je broer niets te bewijzen. De dierenpolitie moet maar bewijzen dat die hond hier gecoupeerd is. :19:
En volgens mij mag je best een gecoupeerde hond bezitten, je mag alleen niet meedoen aan shows en wedstrijden.
Ik ken een hond waar wel mee geshowd wordt, alleen zijn staart is gecoupeerd. Deze dobermann komt ook uit het buitenland waar wel nog gecoupeerd mag worden.
Afbeelding

Maar vreemd verhaal in ieder geval. Ik geloof dat de eigenaren van bovenstaande dober wel de coupeerinfo hebben om aan te kunnen geven dat het niet in Nederland is gebeurd.
bouvierpoedel
Zeer actief

Je mag ook nog gewoon met een gecoupeerde staart showen toch.?
En ook met een geboren kortstaart.
Alleen niet meer met gecoupeerde oren.
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

Nanna schreef:Ik denk eigenlijk dat je broer een stel van die geschifte doorgeslagen zogenaamde dierenliefhebbers aan de deur heeft gehad.
Ik zou de politie eens inlichten. :hmmm: Dit stinkt aan alle kanten.
Ik zie overigens politie ook niet met 4 man sterk aan de deur staan om over een hondje te praten. Jouw broer heeft zich laten intimideren.
Volgens mij heb je gelijk Nanna.
Ik zou ook even met de polite gaan bellen.
Dit stinkt echt.......
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Volgens mij rammelt dit verhaal aan de ene of andere kant.
Politie komt heus niet vier man sterk je huis in omdat je een gecoupeerde hond hebt. Dus het was of geen politie of het ging niet alleen maar om een gecoupeerde hond.
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

Ik vind het een heel vreemd verhaal, ik zou die zogenaamde dierenpolitie maar eens vragen zich te identificeren.
dit is ook precies zoals het werkt !!! Laat hun het maar bewijzen, hun komen met beschuldigingen dus ze kunnen de hond zeker niet zomaar in beslag nemen !!!
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Morgen even bellen met de meldkamer van de Dierenbescherming: 0900-2021210.

Mocht je er daar niet uitkomen laat het mij dan even weten, dan kan ik de vraag direct bij één van de inspecteurs wegleggen.
Ik durf hier geen zeker antwoord op te geven, maar het is raar dat de politie zich hier mee bezig houdt, meestal weten ze weinig over de dierenwet en houden ze zich er liever niet mee bezig.
junkie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelaar,dobermann,hollandse herder en een duitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door junkie »

Let op: In Nederland, Belgie, Duitsland en nog veel meer landen is het couperen bij wet verboden. Het is echter niet verboden om een volledig gecoupeerde Dobermann in bezit te hebben, mits afkomstig van een erkende fokker, woonachtig in een land waar het couperen door de nationale wetgeving is toegestaan. Met een dergelijke hond mag u in Nederland en Belgie echter niet deelnemen aan africhtingswedstrijden, examens en tentoonstellingen !!
Vando 21-9-2001 * 2-11-2012 Zorcan 19-12-2000 * 23-4-2009 Shita 18-5-2003 * 20-12-2008
kijk eens op mijn site http://www.hondensportfan.jouwweb.nl
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

junkie schreef:Let op: In Nederland, Belgie, Duitsland en nog veel meer landen is het couperen bij wet verboden. Het is echter niet verboden om een volledig gecoupeerde Dobermann in bezit te hebben, mits afkomstig van een erkende fokker, woonachtig in een land waar het couperen door de nationale wetgeving is toegestaan. Met een dergelijke hond mag u in Nederland en Belgie echter niet deelnemen aan africhtingswedstrijden, examens en tentoonstellingen !!
Honden met geamputeerde staarten of gecoupeerde oren dienen te worden toegelaten in
overeenstemming met de wettelijke voorschriften van hun geboorteland en die van het land waarin
de show plaatsvindt. Het keuren van al dan niet geamputeerde honden dient plaats te vinden
zonder onderscheid en uitsluitend in overeenstemming met de geldende rasstandaard.
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door rubyred »

Waarom heeft hij hond uit Letland? Is het omdat hij hond wilde met gecoupeerde oren?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”