Mmm bekend probleem

geclicker-traind?
Ik weet niet of je bv een "blijf" hebt? een blijf is bij eigenlijkl freeze in de houding waarin je nu staan.
Zoniet kun je dit wel vrij simpel aanleren natuurlijk, net als af/zit en blijf, in kleine stapjes.
Daarnaast zou ik altijd een release woord gaan gebruiken, dus zodra ze de houding mag verlaten geef bv "ok" of "go" of iets anders naar keuze.
Zonder dat woord of een ander commando mag je hond zijn positie niet opheffen.
Het makkelijkste kun je dit eerst oefenen bij een blijf oefening die je hond goed beheerst, bv zit of af.
Het voordeel hiervan is dat je dus straks wel met je stem kan belonen/aanmoedigen.
Gaat je hond wel uit de positie zonder dat jij dat zegt, zet hem gewoon weer terug en beloon uiteraard zodra het goedgaat.
Beloon vaker de positie dan het releasewoord, want het releasewoord is zowiezo leuk en alleen bedoelt dat je hond niet zelf commando gaat opheffen.
Ik weet niet of je hond ook nog gedragingen heeft die niet op commando staan?
Die je dus wel beloont/geclickerd hebt, maar die hij ook ongevraagd doet.
Zet deze onder commando, of als je er al een commando voor hebt mag hij ze alleen uitvoeren op commando.
Doet hij wat uit zichzelf, kun je gewoon negeren of kort zeggen jammer dan ik zei geen commando.