Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Langer blijven staan

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Langer blijven staan

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik heb Dino de gehoorzaamheid oefeningen aangeleerd zodat hij uiteindelijk zelf durft nadenken en zelf de dingen uitzoekt, niet alles voorschotelen zoals ik bij Kai gedaan heb. Maar nu stuit ik op een probleem. Met de houdingen (lig, zit,staan) ben ik hem nu aan het proberen van hem wat langer de houding te laten doen, vooral bij staan levert dat problemen op. Dino staat dan even en dan wil ik die tijd dat hij staat uitbreiden (stilletjesaan natuurlijk), maar Dino is zo gewoon van dat als baasje niets zegt dan zal ik maar iets anders proberen en zo begint hij vanalles te doen, alles uit de kast te halen dat hij kent behalve even blijven staan. Hij zoekt ook continu bevestiging dat hij goed bezig is, moeilijk uit te leggen wat ik juist bedoel :Q:
Iemand misschien een idee hoe ik hem kan aanleren van wat langer te blijven staan zonder dat hij allerlei dingen begint te doen? En liefst ook zonder dat ik hem ga aanraken?
Is dus bij deze oefening:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu moest hij niet lang blijven staan, maar normaal is dat langer en dat wil ik dus opbouwen.
Belonen met de stem werkt niet, want dan denkt hij ofwel dat de oefening gedaan is ofwel denkt hij dat er een andere oefening volgt, met in beide gevallen dat hij dus niet blijft staan.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Langer blijven staan

Ongelezen bericht door M@scha »

hoe heb je het staan aangeleerd?

hij heeft duidelijk geleerd dat belonen einde is dus dat werkt niet. je kunt wel een nieuwe beloning verzinnen. moooiii ofzo.

als je hem het een brokje in de sta lokt en dit dan vanaf nu anders noemt zoals recht ofzo en je hand voor hem houdt als een gebaarcommando icm het stemcommando en dan langzaam het gebaar vermindert?
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

als hij bevestiging nodig heeft om hem dit nu even aan te leren zou ik hem die gewoon geven en dan later weet hij wat het is dan miet het toch langzaam zelf kunnen.
Maar hij denkt nu dat hij van alles moet doen dus ik zou hem die bevstiging toch geven.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Mmm bekend probleem :mrgreen: geclicker-traind?

Ik weet niet of je bv een "blijf" hebt? een blijf is bij eigenlijkl freeze in de houding waarin je nu staan.
Zoniet kun je dit wel vrij simpel aanleren natuurlijk, net als af/zit en blijf, in kleine stapjes.

Daarnaast zou ik altijd een release woord gaan gebruiken, dus zodra ze de houding mag verlaten geef bv "ok" of "go" of iets anders naar keuze.
Zonder dat woord of een ander commando mag je hond zijn positie niet opheffen.
Het makkelijkste kun je dit eerst oefenen bij een blijf oefening die je hond goed beheerst, bv zit of af.
Het voordeel hiervan is dat je dus straks wel met je stem kan belonen/aanmoedigen.
Gaat je hond wel uit de positie zonder dat jij dat zegt, zet hem gewoon weer terug en beloon uiteraard zodra het goedgaat.
Beloon vaker de positie dan het releasewoord, want het releasewoord is zowiezo leuk en alleen bedoelt dat je hond niet zelf commando gaat opheffen.

Ik weet niet of je hond ook nog gedragingen heeft die niet op commando staan?
Die je dus wel beloont/geclickerd hebt, maar die hij ook ongevraagd doet.
Zet deze onder commando, of als je er al een commando voor hebt mag hij ze alleen uitvoeren op commando.
Doet hij wat uit zichzelf, kun je gewoon negeren of kort zeggen jammer dan ik zei geen commando.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

je hebt hem toch op een bepaalde manier STA geleerd. Wat vind je ervan om terug te gaan naar de basis en deze manier wederom te introduceren en deze langer uit te bouwen. dus hij moet er meer voor doen voor je een brokje geeft.

obedience manier
hond laten staan, rechterarm naar de zijkant en brokje naar m toegooen als ie staat. dan uitbouwen door steeds langer te laten staan.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Bedankt voor de tips iedereen :ok:

Hij kent handgebaar voor staan en hij kent blijf, maar het blijft moeilijk om hem zelfs met die hulpmiddelen te overhalen om toch niet vanalles te doen, maar ik ga even terug naar de basis en dan vandaar terug uitbouwen.

Ik heb niet geclickerd, ben niet zo voor de clicker zelf, maar wel een soort clickerwoordje en dan vooral hem zelf dingen uit laten zoeken wat minder leiden bijvoorbeeld, nu weet ik niet of dat wel zo goed is voor gehoorzaamheid :Q: Is de eerste hond waar ik dat bij probeer, dus het is ook wel een methode waar ik niet zo in thuis ben. Maar langs de andere kant lijkt Dino wel een pak gemotiveerder dan Kai.
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

je kan hem langer laten staan door hem in het begin brokje na brokje te geven als hij staat

dit kan je dan uitbouwen door 4 sec tussen de brokjes in te laten en zo verder...als hij dan weet dat de brokjes langer duren zal hij ook doorkrijgen dat hij die houding aan moet blijven houden

zo heb ik Remy het sta en blijf aangeleerd...eerst de sta...dan steeds brokje voeren zodat hij snapte dat hij moest blijven staan en dan steeds langer tussen de brokjes zodat hij bleef staan..

bij remy is "einde oefening" trouwens zijn bal en geen koekje dus dat verschil kende hij wel
groetjes Tamara
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”