Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kunsttranen en keratoconjunctivitis

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Kunsttranen en keratoconjunctivitis

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Nog maar net genezen van een maag en darmontsteking schrik ik me een bult toen ik vorige
week maandag in Luka zijn ogen keek. Helemaal ontstoken, helemaal uit de lucht gevallen want 's ochtends had ik nog niks gemerkt.
Antibioticazalf en spoelen met boorwater hielp dus helemaal niet, na vijf dagen kon Lukatje zijn oogjes bijna niet meer openhouden en moest ik hem ook een pijnstiller geven.Komt nog bij dat hij een soort hoesten had, met bijna braken vanuit de keel.
Terug Da en nu een oogtest. Luka had helemaal geen vocht meer in de ogen. Kreeg een ooggel, heel goed spul en mocht om kunsttranen.
En antibiotica die heel snel aansloeg.
Nu is mijn vraag zijn er honden die ook Droge keratoconjunctivitis hebben. De kunsttranen moet ik voorlopig blijven geven, de ooggel tot vrijdag.
We hebben ook een luchtbevochtiger aangeschaft, want het percentage lag hier echt te laag.
DA had een brochure waarin poedels als risicorassen worden vermeld.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Re: Kunsttranen en keratoconjunctivitis

Ongelezen bericht door monky555 »

amy heeft kcs en ik gebruik al jaren (bijna 4) kunsttranen lacriforte en als ze ontstekingen heeft 5 dagen caf zalf. Gaat goed, bij haar zie ik redelijk snel dat ze last heeft want dan krijgt ze een blauwe gloed over haar ogen :wink: dan verhoog ik de tranen maar meestal doe ik 3x daags 3 druppels per oog. Succes & sterkte :roos:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Mama Sanneke
Zeer actief

monky555 schreef:amy heeft kcs en ik gebruik al jaren (bijna 4) kunsttranen lacriforte en als ze ontstekingen heeft 5 dagen caf zalf. Gaat goed, bij haar zie ik redelijk snel dat ze last heeft want dan krijgt ze een blauwe gloed over haar ogen :wink: dan verhoog ik de tranen maar meestal doe ik 3x daags 3 druppels per oog. Succes & sterkte :roos:
Thanx
Ik lees op het internet dat het ook kan veroorzaakt worden door een storing in het immuunsysteem
Dan moet ik meteen aan die daling van zijn witte en rode bloedcellen denken in december. Maar die waren begin januari
op peil.
Ik ben er niet echt gerust op, binnen twee weken moeten Luka zijn ogen opnieuw getest worden.
En dan dat hoestend braken kan ik ook niet thuisbrengen, hij is niet in kontakt geweest met andere zieke honden.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

de hond van mijn schoonouders had het, wel gekregen op oudere leeftijd trouwens. Ook hij kreeg kunsttranen en zo nu en dan een kuurtje met gel of zalf. Overgegaan is het niet, maar hij is er wel redelijk probleemloos heeeel oud mee geworden.
:pop:
Mariskah
Actief
Mijn ras(sen): 50% Rottweiler, 25% Berner Sennen, 25% Appenseller Sennen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mariskah »

'Nog maar net genezen van een maag-darmontsteking'; heeft ze diarree gehad wat behandeld is met Salazosulfa??
KCS kan daar namelijk een bijwerking van zijn: Bij (langdurig) gebruik kan als bijwerking de traanproductie worden verminderd,. Hierdoor treden droge ogen en ontstekingen van het hoornvlies op (zie ook sicca)
Sowieso in de gaten houden dat ze in de toekomst beter ook geen Salazosulfa kan krijgen omdat ze dus blijkbaar al gevoelig is voor die oogproblemen.
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Kori heeft ook een te lage traanproductie.
Zij krijgt momenteel tussen de 4 en 6 keer per dag kunsttranen (Lacriforte), 2 keer per dag Optimmune zalf en 3 keer per dag Pilocarpine via de bek.
Klinkt als een hele handel maar het werkt en dat is het belangrijkst. De pilocarpine hebben we geprobeerd af te bouwen maar dan zie je dat direct terug aan de glans in haar ogen, helaas...
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik heb jaren geleden ook een poedeltje gehad met hetzelfde. Gelukkig hoefde we de kunsttranen maar tijdelijk te geven.
Mama Sanneke
Zeer actief

Mariskah schreef:'Nog maar net genezen van een maag-darmontsteking'; heeft ze diarree gehad wat behandeld is met Salazosulfa??
KCS kan daar namelijk een bijwerking van zijn: Bij (langdurig) gebruik kan als bijwerking de traanproductie worden verminderd,. Hierdoor treden droge ogen en ontstekingen van het hoornvlies op (zie ook sicca)
Sowieso in de gaten houden dat ze in de toekomst beter ook geen Salazosulfa kan krijgen omdat ze dus blijkbaar al gevoelig is voor die oogproblemen.
Nee, wel Eusaprime.
Zou daar ook wel een invloed op kunnen gehad hebben zegt DA.
Vind het wel raar want Luka heeft al vaker antibiotica gebruikt.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”