Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Baby op komst, hoe te handelen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Re: Baby op komst, hoe te handelen

Ongelezen bericht door smoekie »

Geer schreef:
Ayurveda schreef:en wat is er dan mis met als ik op de bank zit met de kleine dat de honden er naast zitten???
Dit mogen ze nu en als ze dat straks willen ook... ben niet zo moeilijk, en als ik ff te druk ben of er is visite dan niet en dat weten ze... :19: Ik denk dat het heel erg verschilt met hoe je zelf normaal gesproken met de hond om gaat, ik ben totaal niet bezig met heel dat roedel gedoe, het gaat zoals het gaat en dat gaat goed. Ze luisteren, ze hebben bepaalde regels en verder zijn het ''meestal'' voorbeeldige makkelijke hondjes. Dus dan ga ik na de geboorte van een kindje ook niet ineens op mijn alfa leiderschap letten.
Waar het vooral om gaat is dat je doet wat goed voelt. Als jij je er prettig bij voelt wanneer jouw honden bij je kindje op de bank liggen: vooral doen. Waar het mij om gaat is dat je niet iets moet doen 'omdat het moet van de boekjes'. Ik was (en ben) ook totaal geen 'dominante leider', heb eigenlijk weinig regels en Sophie is ook een hele makkelijke, gezeggelijke hond. Ik ging keurig 'volgens de boekjes' Sophie overal bij betrekken terwijl mijn moederinstinct vaak eigenlijk fluisterde 'en nu even opzouten'. Ik had gewoon niet altijd behoefte aan een Sophietje die zich bovendien ook steeds activer begon op te dringen juist doordat ik haar zo overal bij probeerde te betrekken. Dat ik de teugels wat heb aangetrokken en duidelijker ben in wat wel en vooral ook niet mag, kwam niet zozeer door mijn natuurlijke drang tot een Alpha-manier van omgaan met mijn hond, alswel doordat mijn hond zelf heel onzeker en vervelend werd door mijn eigen halfslachtige 'agossiepossiedoejegezelligmee'-gedrag. Daar snapte ze geen hol van. Daar kwam bij dat ik me toen 't puntje bij paaltje kwam eigenlijk helemaal niet wilde dat ze met haar neus bovenop mijn baby zat. Dat was wel degelijk een soort oerdriftje: afblijven, van mij.
Edit:

laat maar :roll:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

smoekie schreef:
Geer schreef:
Ayurveda schreef:en wat is er dan mis met als ik op de bank zit met de kleine dat de honden er naast zitten???
Dit mogen ze nu en als ze dat straks willen ook... ben niet zo moeilijk, en als ik ff te druk ben of er is visite dan niet en dat weten ze... :19: Ik denk dat het heel erg verschilt met hoe je zelf normaal gesproken met de hond om gaat, ik ben totaal niet bezig met heel dat roedel gedoe, het gaat zoals het gaat en dat gaat goed. Ze luisteren, ze hebben bepaalde regels en verder zijn het ''meestal'' voorbeeldige makkelijke hondjes. Dus dan ga ik na de geboorte van een kindje ook niet ineens op mijn alfa leiderschap letten.
Waar het vooral om gaat is dat je doet wat goed voelt. Als jij je er prettig bij voelt wanneer jouw honden bij je kindje op de bank liggen: vooral doen. Waar het mij om gaat is dat je niet iets moet doen 'omdat het moet van de boekjes'. Ik was (en ben) ook totaal geen 'dominante leider', heb eigenlijk weinig regels en Sophie is ook een hele makkelijke, gezeggelijke hond. Ik ging keurig 'volgens de boekjes' Sophie overal bij betrekken terwijl mijn moederinstinct vaak eigenlijk fluisterde 'en nu even opzouten'. Ik had gewoon niet altijd behoefte aan een Sophietje die zich bovendien ook steeds activer begon op te dringen juist doordat ik haar zo overal bij probeerde te betrekken. Dat ik de teugels wat heb aangetrokken en duidelijker ben in wat wel en vooral ook niet mag, kwam niet zozeer door mijn natuurlijke drang tot een Alpha-manier van omgaan met mijn hond, alswel doordat mijn hond zelf heel onzeker en vervelend werd door mijn eigen halfslachtige 'agossiepossiedoejegezelligmee'-gedrag. Daar snapte ze geen hol van. Daar kwam bij dat ik me toen 't puntje bij paaltje kwam eigenlijk helemaal niet wilde dat ze met haar neus bovenop mijn baby zat. Dat was wel degelijk een soort oerdriftje: afblijven, van mij.
Edit:

laat maar :roll:
Em. Zeg ik iets verkeerd?
smoekie
Zeer actief

Laat maar Geer :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:Laat maar Geer :ok:
Nee. Waarom? :boos:
smoekie
Zeer actief

Geer schreef:

Nee geer, daar mag ik je veel te graag voor :J:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
Geer schreef:

Nee geer, daar mag ik je veel te graag voor :J:
Muh. Je hoeft mij niet te sparen hoor.

Ah. Wacht. Het is vast iets Ted-gerelateerds!

Nou, shoot!
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Maar het ging me om mijn hond en haar beleving in het kindertjes krijgen :engel: :ok:[/quote]

Zal wel aan mij liggen hoor, maar snap nog steeds niet wat je nu eigenlijk wilt zeggen :scratch:[/quote]

Moet je alles goed lezen. :lees:
Raar topic, je mag geen eigen ervaringen of mening hebben :lekkerpuh: :ok:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik denk dat een aantal mensen hier proberen te zeggen is, dat je je hond niet meerdere rechten hoeft toe te kennen maar OOK niet te veel rechten wilt afnemen.

Mijn lijkt het eigenlijk heel simpel: hou gewoon alles zoveel mogelijk zoals het was. Waarom toch zo moeilijk?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Geer schreef:

Aha!
Nee maar dat snap ik ook wel! Het is ook zeker niet dat ik dingen ''volgens het boekje'' wil doen (zeker niet! ;))

Ik ben iemand die het gewoon op het gevoel doet dus dat was ik bij de komst van een kindje ook heus wel goed :D
Afbeelding
larissa
Actief
Mijn ras(sen): beagles
Contacteer:

Ongelezen bericht door larissa »

Gefeliciteerd met je zwangerschap :cheer:

Als voor de honden alles hetzelfde blijft (dus niet ineens straks niet meer op de bank, terwijl ze dat nu wel mogen) zullen ze de baby niet met "negatieve" dingen associeren en komt het helemaal goed.
(Omdat ik eerst een aantal dagen in het ziekenhuis moest blijven, heeft Marko wel eerst het eerst gedragen rompertje van de baby thuis aan Simba laten ruiken. )

Succes ook met jullie zoektocht naar grotere woonruimte, zal idd niet makkelijk zijn :ok:
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

larissa schreef:Gefeliciteerd met je zwangerschap :cheer:

Als voor de honden alles hetzelfde blijft (dus niet ineens straks niet meer op de bank, terwijl ze dat nu wel mogen) zullen ze de baby niet met "negatieve" dingen associeren en komt het helemaal goed.
(Omdat ik eerst een aantal dagen in het ziekenhuis moest blijven, heeft Marko wel eerst het eerst gedragen rompertje van de baby thuis aan Simba laten ruiken. )

Succes ook met jullie zoektocht naar grotere woonruimte, zal idd niet makkelijk zijn :ok:

Ja dank je :)
Ja nee er komen niet opeens grote andere regels, bijv : bank is bank alleen ja nu wil ik waarschijnlijk iets meer persoonlijke ruimte vooral als ik met de kleine zit ... maar heb alle informatie en discussies hier beetje op me in laten werken en ben het eigenlijk met meerdere meningen eens.
Het is ook best logisch dat niet alles hetzelfde kan blijven en uiteraard gaan er dingen veranderen ... ik hoop alleen dat de hond ( en dat is uiteraard helemaal aan mij ) er goed op reageerd.
Woonruimte daarentegen wil niet echt opschieten ... we zijn nog steeds in afwachting op een accoord maar duurt wel heel lang pfff
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Hier is Boomer altijd al gewend geweest alleen op de bank te mogen als er een kleed op ligt. Dat kleed ligt dus sinds de laatste maanden van mn zwangerschap niet meer over de hele bank, maar over de helft ervan. Zelf zit ik op de andere helft met Elyna. Of we zitten wel op 'de helft van Boomer' en dan kiest hij er zelf voor om er we/niet bij te komen zitten. Als er visite is, mocht hij zowieso niet op de bank.
Verder is hij gewend om overal in huis te mogen komen. Dat heb ik dus gewoon zo gelaten. Hij komt wel in Elyna's kamer, maar alleen als ik erbij ben. Okay, zo heel af en toe gaat hij als ik me 's ochtends aankleed, even gluren of alles wel goed is met Elyna, maar over het algemeen heeft hij die behoefte niet.

Ik weet niet hoe je honden zijn met visite? Hier heb ik Boomer de laatste maanden voor mn bevalling geleerd dat hij in de keuken achter een hekje gaat als de bel gaat. Dit met in mn achterhoofd dat hij altijd erg reageert als de bel gaat, naar de deur stormt en druk gaat lopen doen. Ik wil niet dat hij dan per ongeluk Elyna omver loopt of wat dan ook, dus hij heeft geleerd: Als de bel gaat = in de keuken.

In het begin wilde hij steeds Elyna's oortjes likken als ze op de grond lag, nu is het gewoon dat ze op de grond speelt en laat hij haar meer met rust. Wat hij wel steeds vaker gaat doen, is haar zn knuffel brengen en dan of demonstreren hoe goed hij die knuffel dood kan maken of m aan haar geven.

Verder doe ik zoveel mogelijk hetzelfde als altijd, alleen moet hij af en toe (helaas voor hem) moven, omdat ik dan met Elyna bezig ben. Als ze slaapt doen we net als vrijwel elke avond een spelletje samen.

Hij is gek op Elyna en Elyna is gek op hem, dus het gaat goed hier.
Het enige wat minder is, is dat hij nu niet meer mijn schaduw is, maar die van Elyna :S:
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

@ Reneey: Tsja iedereen is anders en heeft zo andere meningen dus laat ze idd op je inwerken en kies de tips uit waar je het zelf ook mee eens bent en welke ook van invloed zijn op jou en de hond! Hier zijn de hondjes super makkelijk dus hoeven ze niet in de keuken als de bel gaat maar bij een ander is dit juist wel een fijne oplossing, iedere zo zn ding! En heel veel suc6 met de woning, ik weet helaas uit ervaring hoe lastig dit is! Wij wonen op een klein flatje en de kleine komt dus bij ons op de slaapkamer en ik hoop dat we tzt kunnen verhuizen maar ''makkelijk'' zal dat heus niet gaan.

@ m@rleen: fijn dat het zo goed gaat met jou en de hond, hier zal ook niet veel veranderen en tuurlijk heb je wel is wat meer ruimte nodig, maar wel erg lief dat die 2 zo gek op elkaar zijn! hoop dat dat hier ook zo gaat lopen :)
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Je kent zelf je eigen hond het beste en je moet gewoon handelen naar je gevoel. Je kunt wel van te voren van alles bedenken hoe of wat maar soms loopt het anders en moet je improviseren of denk je dat een andere manier toch beter is.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar

Ongelezen bericht door wenche »

Wij hadden laatst onverwachts kennissen met een baby (8 maand) op bezoek en dat ging super... Beide honden waren wel wat druk in het begin (maar dat zijn ze altijd als er visite komt, zijn we nog druk mee aan het trainen) maar ze vonden het normaal dat de baby er ook was... DeeJay ging direct op zijn plaats en Pip ging met een schuin koppie van een afstandje zitten kijken, en toen ze door had wat het was (een mensje) ging ze ook op haar plaats liggen.

Ik heb nu het boek "hond en kind" thuis liggen van de bieb, gewoon eens om te kijken wat zij er over schrijven en wat ik eventueel aan tips er uit kan halen... De meeste dingen die ik tot nu toe tegen ben gekomen doen we al, of zijn we mee aan het trainen...
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

wenche schreef:Wij hadden laatst onverwachts kennissen met een baby (8 maand) op bezoek en dat ging super...
Dat ging hier laatst ook super. Skadi gedroeg zich keurig en heel erg beleefd en voorzichtig. Nieuwsgierig maar respectvol.

Tótdat ik de hummel op schoot had.
Toen ging ze naast me zitten haar wolvenhuil doen. Loeien als een luchtalarm. Waarop de kleine het op een blèren zette. Binnen no-time was de chaos compleet want de mamma van de mensenpup werd toch wat zenuwachtig van dat gehuil :smile:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
wenche schreef:Wij hadden laatst onverwachts kennissen met een baby (8 maand) op bezoek en dat ging super...
Dat ging hier laatst ook super. Skadi gedroeg zich keurig en heel erg beleefd en voorzichtig. Nieuwsgierig maar respectvol.

Tótdat ik de hummel op schoot had.
Toen ging ze naast me zitten haar wolvenhuil doen. Loeien als een luchtalarm. Waarop de kleine het op een blèren zette. Binnen no-time was de chaos compleet want de mamma van de mensenpup werd toch wat zenuwachtig van dat gehuil :smile:
:mrgreen: Hier was de mama ook behoorlijk zenuwachtig, een 'vechthond' bij haar baby :wink:
En die kleine was ook bang voor de blaffende hondjes van haar schoonouders...

Tot het joch zijn speelgoed in haar bek begon te stoppen, zij het keurig aan mij gaf en dan weer een nieuw speeltje bij hem ging halen, alles super voorzichtig :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”