Eind december kreeg Fenja ineens wat kleine bultjes (ongeveer 10 stuks) op haar lichaam. Ze zagen aan de huid iets rood maar heeft er niet veel last van gehad in de zin van jeuk of pijn in mijn ogen. Omdat ze een week daarvoor een AB injectie had gehad die 2 weken zou werken dacht ik dat het een reactie daarop was, voor de zekerheid een kuur probiotica gegeven. De bultjes bleven en dacht dat het dan misschien wel een allergische reactie op vlooienbeten (niet dat ik een vlo bij haar heb gezien) zou kunnen zijn dus behandeld met adventix, ook geen effect bultjes werden ook groter dus naar de dierenarts vorige week maandag. Daar bleken die bulten verstopte talgklieren te zijn, da heeft ze allemaal open gemaakt en alle talg eruit gehaald. De talgklieren lagen erg diep en hadden meerdere stugge kamers volgens de da, talg ging er niet makkelijk uit en erg leuk was het ook niet voor Fenja.
Alleen nu heeft ze alweer 4 nieuwe bulten gekregen in die tussen tijd. Heeft iemand een idee hoe ze hieraan komt en hoe ik het kan voorkomen dat ze nieuwe krijgt?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
verstopte talgklieren
Moderator: moderatorteam
- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
- suzan25
- Zeer actief
Re: verstopte talgklieren
Dank je voor het antwoord Inge, ik laat deze zitten om te kijken wat er gebeurt. Ze heeft er tot nu toe nog geen pijn of jeuk van gehad.Inge O schreef:daar kan je niks aan doen en (laten) openmaken is niet zonder risico omdat ze dan soms infecteren en dan ben je van de regen in de drup.
als ze er geen pijn of jeuk aan heeft zou ik ze gewoon zo laten.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Vaak 'rijpen' ze vanzelf en spatten ze dan bij geringe aanraking open. Goor verhaal en ook een gore toestand dan. Op zo'n moment ga ik ze wel uitknijpen en zet de kraan er ook wel op om uit te spoelen. Daarna genezen ze meestal wel.
Over het ontstaan is volgens mij geen duidelijkheid. ik heb wel het idee dat sommige rassen of honden en meer aanleg voor hebben. Enig ander advies dan de weerstand proberen te verhogen is er denk ik niet. Dat weerstand verhogen doe je door na te denken over vaccineren en voeding enzo.
Over het ontstaan is volgens mij geen duidelijkheid. ik heb wel het idee dat sommige rassen of honden en meer aanleg voor hebben. Enig ander advies dan de weerstand proberen te verhogen is er denk ik niet. Dat weerstand verhogen doe je door na te denken over vaccineren en voeding enzo.
- suzan25
- Zeer actief
Door mijn werk (ben ook trimster) zie ik idd wel meer verstopte talgklieren en die gaan ook heel makkelijk open. Bij Fenja totaal niet herkent doordat ze er heel anders uitzien, de bulten zitten diep in de huid en zijn hard. Het waren geen geabcedeerde talgklieren.Rosita Compagner schreef:Vaak 'rijpen' ze vanzelf en spatten ze dan bij geringe aanraking open. Goor verhaal en ook een gore toestand dan. Op zo'n moment ga ik ze wel uitknijpen en zet de kraan er ook wel op om uit te spoelen. Daarna genezen ze meestal wel.
Het gekke vind ik dat ze opeens gekomen zijn en zoveel tegelijk, terwijl ze ruim 3 jaar is en nooit iets aan haar huid heeft gehad. Het enige wat ik kan bedenken dat het misschien getriggerd is door de ab kuur, al had mijn da daar nog nooit van gehoord. Ze krijgt qua voer kvv (carnibest) en zelf samengesteld, ook ent ik selectief dmv titeren.