Hij doet het er prima op en eet het smaak op,dus ik hou het maar zo
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kwaliteit Smuldier
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Kwaliteit Smuldier
Na de laatste "tik" die Max in november heeft gehad lijkt zijn smaak veranderd te zijn of zo;dingen waar hij vroeger een moord voor deed blieft hij niet meer en dus krijgt hij nu eigenlijk merendeels Smuldier.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Omdat het eigenlijk nooit goed is... ik wordt daar soms een beetje kriegel van (niet door jou overigens puur een algemene reactie)... geef je brok dan mishandel je je hond (wordt nog net niet gezegd maar zo lees je het wel)... vervolgens ga je kvv geven en dan is dat weer niet goed 'want er zit geen natuurlijke calciumbron in'.... eigenlijk doe je het alleen maar goed als je barft of achterlijk dure kvv geeft...rose schreef:malinois schreef:rose schreef:
Precies, en de calciumbron is geen natuurlijke (behalve bij de kipvariant, zo te lezen op de site) dus een verschil met barf of nrv is er wel degelijk.
Maar ik heb maar zo het idee dat jij het antwoord op jouw vraag heel goed zelf in kunt vullen
dat zou ook niet meer zo zijn volgens Mulder:
http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding ... 07249.html" onclick="window.open(this.href);return false;
daarnaast zal me die natuurlijke calciumbron echt worst zijn.... dat zit in brok ook niet en honden doen het al eeuwen goed op brok.
Dan moet de firma Mulder de site eens bijwerken.
Maar het doet er verder niet toe, ik was niet van plan om een discussie te gaan starten over een natuurlijke/onnatuurlijke calciumbron, dus waarom jij dit stukje er nu weer uit moet pikken snap ik even niet, het was een antwoord op de onderstaande vraag van Diana![]()
En ik ben ook wel benieuwd hoe jij er bij komt dat brokken al eeuwen bestaan?als het goed is bestaat smuldier uit louter dier. Dus wat is dan het verschil met NRV of Barf. Je voert per slot het hele prooidier dus waarom zou KVV dan meer mineralen en vitaminen hebben dan NRV of Barf.
Met eeuwen bedoel ik natuurlijk al een hele tijd... spreektaal je weet wel

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Oke, begrijpelijk maar ik heb het al eerder van jou op mijn bordje geschoven gekregen en dat vind ik weer wat minder, zeker als ik alleen ergens antwoord op geef.malinois schreef:
Omdat het eigenlijk nooit goed is... ik wordt daar soms een beetje kriegel van (niet door jou overigens puur een algemene reactie)... geef je brok dan mishandel je je hond (wordt nog net niet gezegd maar zo lees je het wel)... vervolgens ga je kvv geven en dan is dat weer niet goed 'want er zit geen natuurlijke calciumbron in'.... eigenlijk doe je het alleen maar goed als je barft of achterlijk dure kvv geeft...
Met eeuwen bedoel ik natuurlijk al een hele tijd... spreektaal je weet wel
En dat je er kriegel van wordt is zonde van je tijd, maar dat weet je vast zelf ook wel
Zolang jij achter jouw manier van voeren staat is het goed toch, dan hoef je niet in de verdediging te schieten want het maakt niet uit hoe iemand anders er over denkt.
Zo was ik ook niet toen ik net begon met kvv en nrv hoor, maar nu heb ik zo iets van: mijn honden doen het uitstekend en wat iemand anders van mijn manier van voeren vindt is niet mijn probleem.
Het schrijft in ieder geval op de fora waar ik kom een stuk gezelliger
- CatharinaH
- Actief
- Mijn ras(sen): 1 Keeshond
1 Boerenfox
1 Border Collie - Locatie: Waalre(onder Eindhoven)
Oke, ik wist niet dat het niet koken beter was. Op de verpakking stond dat je het 10 min. moest koken. Ik zal het de volgende keer gewoon rauw geven, scheelt ook nog tijd.Miranda schreef:KVV en brok kan best gemengd worden, hoor.CatharinaH schreef:Ik heb nu een soort voedingsschema gemaakt, naar aanleiding van de tip dat je kvv niet met brokken moet mengen.
Niet koken, gewoon rauw geven. Is veel beter en veel lekkerder.En een keer in de week kook ik runderhart voor ze.
Ga je als de brok op is helemaal over op kvv?
Persoonlijk ben ik niet voor puppybrok, maar ik zie dat je de zak op wil voeren, dat kan ik me dan ook wel weer voorstellen.
Ik weet nog niet helemaal zeker of ik helemaal overstap op kvv. Dus ik ga me er de komende tijd in verdiepen en dan een besluit maken.

Blacky(Keeshond), Molly(Boerenfox) en Lana(Border Collie)
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Hier ook terwijl een poot of kipcarbonade geen probleem is maar smuldier kip word er uitgekotstBudkes schreef:2 van mijn honden kunnen trouwens niet tegen de kipvariant van Smuldier. Daarvan gaan ze overgeven. Meng het af en toe door de pensvariant, dan gaat het wel goed.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
dat geldt ook alleen maar als je zelf samenstelt. maar honden doen het ook prima op 2 of 3 diersoorten hoor, als je alles in redelijke verhoudingen voert. want dat is het belangrijkst.malinois schreef:ik heb antwoord gehad, weet alleen niet of ik de hele mail hier zo neer kan zetten... het komt er in ieder geval op neer dat dit onzin is en dat het naar het rijk der fabelen verwezen kan worden.
Ik kan er buiten de Barf sites ook weinig over vinden eigenlijk... dus kvv 4 soorten zie ik nergens staan... alleen bij barf.

-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hier krijgen ze de enkelvoud vlees en pens gemend met FF.
Kip komt er niet meer in, het ziet eruit alsof enkel het vel erin zit en is ranzig vettig.
Kip komt er niet meer in, het ziet eruit alsof enkel het vel erin zit en is ranzig vettig.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het er juist goed uitzien, idd. vet, maar goed... dat mag ook wel eens per week als ze de rest hier pens/vlees krijgen...loony schreef:Hier krijgen ze de enkelvoud vlees en pens gemend met FF.
dat is juist vrij 'droog' niet qua bloed etc. maar wel qua vet als je het met kip vergelijkt...
In mijn ogen in ieder geval een prima afwisseling en de hondjes vinden het heerlijk....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Hutsje schreef:
dat geldt ook alleen maar als je zelf samenstelt. maar honden doen het ook prima op 2 of 3 diersoorten hoor, als je alles in redelijke verhoudingen voert. want dat is het belangrijkst.
Oke duidelijk! Dank je!

-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik bestel het altijd in de dierenzaak in pakken van 500gr die ziet er echt ranzig uit. De supermarktpakjes zien er beter uit.malinois schreef:Ik vind het er juist goed uitzien, idd. vet, maar goed... dat mag ook wel eens per week als ze de rest hier pens/vlees krijgen...loony schreef:Hier krijgen ze de enkelvoud vlees en pens gemend met FF.
dat is juist vrij 'droog' niet qua bloed etc. maar wel qua vet als je het met kip vergelijkt...
In mijn ogen in ieder geval een prima afwisseling en de hondjes vinden het heerlijk....
Heb vorig jaar wel een tijdje gehad dat er stukjes witte rubber in het voer zat. Dit heeft de man van de dierenzaak naar de fabrikant gestuurd en heb het vergoed gehad.
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Zou ik een tussendoorvraagje mogen stellen? Het blijft wel bij het onderwerp, namelijk. 
Ik heb mijn honden ook een tijdje KVV gevoerd, ook Smuldier, omdat dat stomweg nog betaalbaar was.
Dit is een tijd goed gegaan, daarna kreeg Rhodi ineens last van de anaalklieren. Dat had hij nooit eerder gehad. Dus naar de dierenarts; anaalklieren geleegd (drama), iets tegen de jeuk en na twee weken controle; ik kreeg te horen dat zo'n ontsteking vaak een tweede keer opvlamt en er dus een goede kans was dat hij bij de nacontrole nogmaals moest worden geleegd.
Ik heb hem toen weer terug op zijn oude brok (Smolke) gezet (dus gedurende de periode van de ontsteking) en het probleem was snel over; bij de nacontrole bleek het weer helemaal in orde, dus de ontsteking was niet opnieuw opgekomen.
Sindsdien durf ik niet meer zo goed Smuldier te voeren. Misschien onzinnig, misschien was er geen verband en was het eenmalig en domme pech, maar ik durf niet meer. Maar ik vind dat eigenlijk wel vervelend, want ik zou juist graag KVV voeren.
Nu krijgen ze af en toe eens een dagje Rodi, maar dat is veel duurder en kan ik minder vaak geven.
Mijn vraag; Zijn er meer mensen met honden die last kregen met de anaalklieren op Smuldier? Ik zou hier heel graag informatie over hebben.
Ik heb mijn honden ook een tijdje KVV gevoerd, ook Smuldier, omdat dat stomweg nog betaalbaar was.
Dit is een tijd goed gegaan, daarna kreeg Rhodi ineens last van de anaalklieren. Dat had hij nooit eerder gehad. Dus naar de dierenarts; anaalklieren geleegd (drama), iets tegen de jeuk en na twee weken controle; ik kreeg te horen dat zo'n ontsteking vaak een tweede keer opvlamt en er dus een goede kans was dat hij bij de nacontrole nogmaals moest worden geleegd.
Ik heb hem toen weer terug op zijn oude brok (Smolke) gezet (dus gedurende de periode van de ontsteking) en het probleem was snel over; bij de nacontrole bleek het weer helemaal in orde, dus de ontsteking was niet opnieuw opgekomen.
Sindsdien durf ik niet meer zo goed Smuldier te voeren. Misschien onzinnig, misschien was er geen verband en was het eenmalig en domme pech, maar ik durf niet meer. Maar ik vind dat eigenlijk wel vervelend, want ik zou juist graag KVV voeren.
Nu krijgen ze af en toe eens een dagje Rodi, maar dat is veel duurder en kan ik minder vaak geven.
Mijn vraag; Zijn er meer mensen met honden die last kregen met de anaalklieren op Smuldier? Ik zou hier heel graag informatie over hebben.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee hier gelukkig niet, nergens last van..

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb idd. gewoon die 400 gr. verpakking van de Jumbo.loony schreef:Ik bestel het altijd in de dierenzaak in pakken van 500gr die ziet er echt ranzig uit. De supermarktpakjes zien er beter uit.malinois schreef:Ik vind het er juist goed uitzien, idd. vet, maar goed... dat mag ook wel eens per week als ze de rest hier pens/vlees krijgen...loony schreef:Hier krijgen ze de enkelvoud vlees en pens gemend met FF.
Heb vorig jaar wel een tijdje gehad dat er stukjes witte rubber in het voer zat. Dit heeft de man van de dierenzaak naar de fabrikant gestuurd en heb het vergoed gehad.
Dat kan natuurlijk echt niet als dat echt rubber was

-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Rose:
Het ging eigenlijk meer om dit stukje
quote van een forumlid:
Met zelf samenstellen vind ik het weer iets enger omdat daar verder qua vitaminen/mineralen niets aan toegevoegd is
Dat begreep ik effe niet. Ik voer nu al 3 jaar NRV en daarvoor smuldier, carnibest en eigenlijk elk KVV wat ik kon kopen. Volgens mij is de KVV soort met de minst mogelijke toevoegingen de beste. Het vlees, bot en orgaan wat er in verwerkt zit heeft zijn eigen vitamines en mineralen. Net als wanneer ik het zelf samenstel.
Waar ik alleen niet achter kan komen is waarom de een zegt 4 soorten te voeren en de ander zegt dat dit overbodig is. Ik ben dus heel erg benieuwd hoe de honden het doen op bv alleen Smuldier pens en pens/compleet. Die van Malinois doen het er super op.
Ik vraag me dus af of in KVV soorten niet bv rundvlees zit met bv fazantkarkas en kip orgaan waardoor je toch ongemerkt op 3 of 4 soorten komt.
quote van een forumlid:
Met zelf samenstellen vind ik het weer iets enger omdat daar verder qua vitaminen/mineralen niets aan toegevoegd is
Dat begreep ik effe niet. Ik voer nu al 3 jaar NRV en daarvoor smuldier, carnibest en eigenlijk elk KVV wat ik kon kopen. Volgens mij is de KVV soort met de minst mogelijke toevoegingen de beste. Het vlees, bot en orgaan wat er in verwerkt zit heeft zijn eigen vitamines en mineralen. Net als wanneer ik het zelf samenstel.
Waar ik alleen niet achter kan komen is waarom de een zegt 4 soorten te voeren en de ander zegt dat dit overbodig is. Ik ben dus heel erg benieuwd hoe de honden het doen op bv alleen Smuldier pens en pens/compleet. Die van Malinois doen het er super op.
Ik vraag me dus af of in KVV soorten niet bv rundvlees zit met bv fazantkarkas en kip orgaan waardoor je toch ongemerkt op 3 of 4 soorten komt.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
smuldier gebruikt een calciumpoeder, net als er in brok gebruikt wordt. dus geen fazantkarkas daardoorheen hoor. kvv's geven aan wat voor diersoort erin zit en dat zit er dus ook in. ik vind alleen smuldier pens/compleet ook te eenzijdig maar dat vind ik ook van brokDianavdberkt schreef:Rose:
quote van een forumlid:

-
linlin
ja! sinds pak 'm beet een dik jaar voer ik het mormel smuldier. alle varianten gaan erin als koek maar toevallig heeft hij de afgelopen tijd wel gemieter aan z'n anaalkliertjes.Nakisha schreef: Mijn vraag; Zijn er meer mensen met honden die last kregen met de anaalklieren op Smuldier? Ik zou hier heel graag informatie over hebben.
ik heb ook de link gelegd met smuldier en wel om het feit dat hij er aanzienlijk kleinere drollen van fabriceert dan met zijn vorige eten (rodi en farmfood). die minidrollen gloepen langs die anaalkliertjes zonder dat ze opgemerkt worden en dan raakt de meuk verstopt en ontstoken, is mijn theorie van de hele koude poldergrond. nu leuk ik smuldier opzettelijk wat meer aan met vezelige vulling zoals brood, pasta, groenten. z'n drollen zijn weer van een geweldig formaat en z'n anaalklieren sprietsen weer vrolijk rond wanneer het nodig is.
hij eet nu dus eigenlijk als een ouderwets boerenmormel een beetje dat wat onze pot schaft met als basis smuldier en dat gaat tot nu toe heel goed. beter dan ooit, eigenlijk. afkloppen.
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Dus toch... ik heb inmiddels een stuk of drie mensen gevonden die het ook ervaren. Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen. Een wetenschappelijk onderzoekje word het toch niet, maar ik ben dus misschien niet helemaal gek dat ik het opvallend vond...linlin schreef:ja! sinds pak 'm beet een dik jaar voer ik het mormel smuldier. alle varianten gaan erin als koek maar toevallig heeft hij de afgelopen tijd wel gemieter aan z'n anaalkliertjes.Nakisha schreef: Mijn vraag; Zijn er meer mensen met honden die last kregen met de anaalklieren op Smuldier? Ik zou hier heel graag informatie over hebben.
ik heb ook de link gelegd met smuldier en wel om het feit dat hij er aanzienlijk kleinere drollen van fabriceert dan met zijn vorige eten (rodi en farmfood). die minidrollen gloepen langs die anaalkliertjes zonder dat ze opgemerkt worden en dan raakt de meuk verstopt en ontstoken, is mijn theorie van de hele koude poldergrond. nu leuk ik smuldier opzettelijk wat meer aan met vezelige vulling zoals brood, pasta, groenten. z'n drollen zijn weer van een geweldig formaat en z'n anaalklieren sprietsen weer vrolijk rond wanneer het nodig is.
hij eet nu dus eigenlijk als een ouderwets boerenmormel een beetje dat wat onze pot schaft met als basis smuldier en dat gaat tot nu toe heel goed. beter dan ooit, eigenlijk. afkloppen.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Bente kreeg een mix van barf en Smuldier met daarbij 's morgens een klein beetje brok en had de laatste anderhalf jaar veel gedonder met haar anaalklieren.Nakisha schreef:Dus toch... ik heb inmiddels een stuk of drie mensen gevonden die het ook ervaren. Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen. Een wetenschappelijk onderzoekje word het toch niet, maar ik ben dus misschien niet helemaal gek dat ik het opvallend vond...linlin schreef:ja! sinds pak 'm beet een dik jaar voer ik het mormel smuldier. alle varianten gaan erin als koek maar toevallig heeft hij de afgelopen tijd wel gemieter aan z'n anaalkliertjes.Nakisha schreef: Mijn vraag; Zijn er meer mensen met honden die last kregen met de anaalklieren op Smuldier? Ik zou hier heel graag informatie over hebben.
Max krijgt nog steeds het zelfde en mankeert niks.

-
linlin
ik heb een vermoeden dat het kip of ei is. ik bedoel, een hond kan ook om welke reden dan ook last krijgen van die anaalklieren en dan helpt het produceren van minuscule drollen lekker mee.marian* schreef:Bente kreeg een mix van barf en Smuldier met daarbij 's morgens een klein beetje brok en had de laatste anderhalf jaar veel gedonder met haar anaalklieren.Nakisha schreef: Dus toch... ik heb inmiddels een stuk of drie mensen gevonden die het ook ervaren. Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen. Een wetenschappelijk onderzoekje word het toch niet, maar ik ben dus misschien niet helemaal gek dat ik het opvallend vond...
dan zou je je af kunnen vragen hoe het zit met het voedingspatroon van de hond met etterende anaalklieren zo in het algemeen.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
ik ben juist blij met de minidrollen van de smuldier
als ik dat zie in vergelijking met alleen maar brok voer eerder
wel geef ik een keer in de week een kipkarkas / penslap dus misschien helpt dat net genoeg tegen de anaalklierenproblemen
wel geef ik een keer in de week een kipkarkas / penslap dus misschien helpt dat net genoeg tegen de anaalklierenproblemen
Fenneke en Baloe

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Kleine drollen helpen zeker mee denk ik,maar ik weet niet of het puur daaraan ligt,tenslotte heeft ze lang deze voeding gehad en zijn die klieren pas na jaren gaan donderen.linlin schreef:ik heb een vermoeden dat het kip of ei is. ik bedoel, een hond kan ook om welke reden dan ook last krijgen van die anaalklieren en dan helpt het produceren van minuscule drollen lekker mee.marian* schreef:Bente kreeg een mix van barf en Smuldier met daarbij 's morgens een klein beetje brok en had de laatste anderhalf jaar veel gedonder met haar anaalklieren.Nakisha schreef: Dus toch... ik heb inmiddels een stuk of drie mensen gevonden die het ook ervaren. Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen. Een wetenschappelijk onderzoekje word het toch niet, maar ik ben dus misschien niet helemaal gek dat ik het opvallend vond...
dan zou je je af kunnen vragen hoe het zit met het voedingspatroon van de hond met etterende anaalklieren zo in het algemeen.
Ze zijn een paar keer uitgeknepen door de da,een paar keer gespoeld enz maar het bleef rommelen.
Er zijn ook meer dan genoeg honden die hun leven lang alleen brokken krijgen en er ook vaak last van hebben.Het kan ook nog eens aan de ligging (of bouw of hoe je het noemen wilt) liggen,Bij Bente zaten ze bijv. veel dieper dan bij Max.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
fenneke schreef:ik ben juist blij met de minidrollen van de smuldier![]()
Ik ook hoor,en ik ga lekker door op deze manier.Als je ziet wat er af en toe aan drollen buiten ligt
Alleen die anaalklierproblemen verhelp je dus niet altijd met wat jij noemt.

-
linlin
ja. er is geen exclusief verband maar het kan wel een factor zijn die bijdraagt.marian* schreef: Kleine drollen helpen zeker mee denk ik,maar ik weet niet of het puur daaraan ligt,tenslotte heeft ze lang deze voeding gehad en zijn die klieren pas na jaren gaan donderen.
Ze zijn een paar keer uitgeknepen door de da,een paar keer gespoeld enz maar het bleef rommelen.
Er zijn ook meer dan genoeg honden die hun leven lang alleen brokken krijgen en er ook vaak last van hebben.Het kan ook nog eens aan de ligging (of bouw of hoe je het noemen wilt) liggen,Bij Bente zaten ze bijv. veel dieper dan bij Max.
bij boe zit het ook een beetje mal. die heeft die stinkknikkers op 0900 en op 1500 zitten. ik knijp ze overigens zelf uit, als ik zie dat hij ermee loopt te zeuren.