Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

loopse teven in losloopgebied

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: loopse teven in losloopgebied

Ongelezen bericht door malinois »

tineke schreef:
malinois schreef:[ Buiten is hier altijd hier... daar is altijd veel op gehamerd dus dat heeft niets met loopsheden te maken maar elke hond MOET direct luisteren naar het hier commando, dat is ook bijna het enige wat ze buiten het veld hebben.
Maar waarom kon je dat dan niet met jagen net zo goed leren en ook zonder tt.
Omdat de prikkel te groot was om toch te jagen wellicht.
En zo is het met sommige reuen ook als het om een loopse teef gaat :wink:
Ik kan Micron zo het jagen afleren ,simpelweg omdat hij daar totaal geen belangstelling voor heeft.
Zou hij een enorme jachtpassie hebben is dat anders natuurlijk.
Jagen is ook niet iets wat je met trainen tegenkomt waarschijnlijk... konijntjes lopen er niet tijdens het appel bijv.
Loopse teef wel en daar kan je dus op trainen... vandaar dat ik het ook raar vind dat op veel hondenscholen loopse teven niet welkom zijn, jee dat is juist DE plaats om je hond iets te leren...
Het is niet dat mijn reuen totaal 0.0 belangstelling hebben voor loopse teven, integendeel, maar daar is de aandacht veel makkelijker voor te trainen.
In mijn geval dus he?!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

malinois schreef:
tineke schreef:
malinois schreef:[ Buiten is hier altijd hier... daar is altijd veel op gehamerd dus dat heeft niets met loopsheden te maken maar elke hond MOET direct luisteren naar het hier commando, dat is ook bijna het enige wat ze buiten het veld hebben.
Maar waarom kon je dat dan niet met jagen net zo goed leren en ook zonder tt.
Omdat de prikkel te groot was om toch te jagen wellicht.
En zo is het met sommige reuen ook als het om een loopse teef gaat :wink:
Ik kan Micron zo het jagen afleren ,simpelweg omdat hij daar totaal geen belangstelling voor heeft.
Zou hij een enorme jachtpassie hebben is dat anders natuurlijk.
Jagen is ook niet iets wat je met trainen tegenkomt waarschijnlijk... konijntjes lopen er niet tijdens het appel bijv.
Loopse teef wel en daar kan je dus op trainen... vandaar dat ik het ook raar vind dat op veel hondenscholen loopse teven niet welkom zijn, jee dat is juist DE plaats om je hond iets te leren...
Het is niet dat mijn reuen totaal 0.0 belangstelling hebben voor loopse teven, integendeel, maar daar is de aandacht veel makkelijker voor te trainen.
In mijn geval dus he?!
Oke maar dat heeft uiteraard niet iedereen.
Ik denk ook dat het te maken heeft waar je prioriteiten liggen qua training.
Orson moest onder alle omstandigheden komen ivm met zijn agressie naar vreemde ,daar heb ik me dus suf op getraind.
Ook met konijntjes ander wild ,want hij had wel degelijk een jachtpassie.
Dat ging goed ,twee keer is hij doorgelopen 1 keer achter een haas aan en 1 keer in Drenthe achter herten die vlak voor ons het pad overstaken.
Goed hij kwam wel terug maar niet direct zoals hij anders wel deed,ook bij herten op de langevelderslag.
Drentsche herten zijn zeker lekkerder :mrgreen:
Onze honden zijn niet bewust getraind met loopse teven ,uiteraard zal ik ze aanlijnen bij het ontdekken daarvan.
Maar dan zou ik een normale manier van doen wel op prijs stellen ,geen gemep naar mijn hond ,iets wat ik zeker bij Rio zou afraden :80: en even rekening met elkaar houden,meer niet :wink:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

laeken schreef:Ik ben het hierin wel met Bennie eens. Loopse teven zijn er nu eenmaal. Of ik de mijne nu 5 weken binnen ga houden of niet, je blijft er toch tegenaan lopen met een reu. Dus de enige manier om daar mee om te gaan is je manier vinden om met je eigen hond om te gaan. Als je niks van seksueel gedrag trekt in je dier dan moet je de hormonen laten verwijderen met de geslachtsorganen. Ben je meteen klaar. Als je niet wil dat de hormonen verwijderd worden moet je zorgen dat je met je eigen hond met hormonen om kan gaan. Wijzen naar mensen die honden hebben waar je hond opgewonden van raakt is wel een beetje ver gezocht. Dat is als zeggen dat een aanrander tegen zichzelf beschermd moet worden door alle vrouwen een sluier om te hangen. Misschien moet die aanrander leren omgaan met het feit dat er nu eenmaal vrouwen zijn? :
Die laatste opmerking zie ik vooral als een uit de hand gelopen streven het gedrag van honden naar onze mensleijke maatstaven te meten. Arme honden.

Hoe diervriendelijk het positieve trainen ook lijkt, ik zie hier eerlijk gezegd hetzelfde misverstand.

Castreren zou idd een mogelijke oplossing zijn om al dit soort problemen te omzijlen. Wat ik wil wel een beetje mis in je verhaal is het begrip voor normaal hondengedrag zoals ik dat in je vroegere topics wel kon lezen. Normaal is kennelijk de mensenmoraal geworden.

Terzijde: de essentie van mijn kritiek op Bennie was een andere.

Tenslotte: het ging dacht ik in dit topic om de vraag of loopse teven al dan niet in losloopgebieden mogen lopen. Het recht hebben ze, en als ' ik doe wat ik wil als het mag ' de norm wordt, dan houdt de discussie per definitie op. Dan is het zo, ze lopen er , dan is het niet anders.

Maar ga me nu a.u.b. niet vertellen dat het niet uitmaakt, of ze nu in losloopgebieden lopen of thuis in de tuin zitten, want dat klopt niet, en daar ging het in dit topic over.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zoie schreef: Die laatste opmerking zie ik vooral als een uit de hand gelopen streven het gedrag van honden naar onze mensleijke maatstaven te meten. Arme honden.
Nee, die opmerking geeft aan dat er soms zaken in het leven zijn waar je rekening mee moet houden omdat de wereld om je heen niet voor je aangepast zal worden. Het deel arme honden ontgaat me volledig. :wink:
Hoe diervriendelijk het positieve trainen ook lijkt, ik zie hier eerlijk gezegd hetzelfde misverstand.
Ik vraag om tolerantie voor normaal dierengedrag. Als je een reu hebt moet je dus ook zelf wat maatregelen nemen als hij de benen neemt bij elke loopse teef die ergens een plas gedaan heeft. Dat kun je moeilijk bij de loopse teef neerleggen toch? En waar is de link met positief trainen precies?
Castreren zou idd een mogelijke oplossing zijn om al dit soort problemen te omzijlen. Wat ik wil wel een beetje mis in je verhaal is het begrip voor normaal hondengedrag zoals ik dat in je vroegere topics wel kon lezen. Normaal is kennelijk de mensenmoraal geworden.
Je begrijpt niet wat ik zeg. Ik ga helemaal niet uit van een mensenmoraal. Ik moet zeggen dat ik je stukje erg moeilijk te begrijpen vind. Ik heb veel begrip voor hondengedrag. Mij hoor je niet schelden en schreeuwen als er een reu op mijn loopse teef af komt. Ik vraag wel vriendelijk om wat medewerking. Ik begrijp prima dat een reu aangetrokken wordt door een loopse teef. Waar mis je begrip voor hondengedrag? In het feit dat ik mijn eigen hond niet op ga sluiten zodat mensen met een reu altijd kunnen doen waar ze zelf zin in hebben? Waar is dan het begrip voor mij en mijn hond?
Terzijde: de essentie van mijn kritiek op Bennie was een andere.

Tenslotte: het ging dacht ik in dit topic om de vraag of loopse teven al dan niet in losloopgebieden mogen lopen. Het recht hebben ze, en als ' ik doe wat ik wil als het mag ' de norm wordt, dan houdt de discussie per definitie op. Dan is het zo, ze lopen er , dan is het niet anders.
Dat is al zo. Ze lopen er al. Ik kom ze zo vaak tegen. Alles heeft twee kanten. Als de loopse teven altijd allemaal weg zouden blijven dan hebben de mensen met reuen inderdaad geen zorgen meer. Kunnen ze zonder op te letten overal hun honden rond laten rennen. Ik zie alleen even niet welk begrip er dan nog vanuit de eigenaar van de reuen is? Die willen in feite dat alles bij de loopse teef gelegd wordt. Mag, alleen is de wereld nu eenmaal niet zo. Je kan zoveel willen met een reu. Als je hond katten jaagt kan je 12 jaar gaan zeuren over loslopende katten maar dan heb je wel 12 jaar lang niks dan gezeik met je hond. Immers, die katten lopen er al duizend jaar. Net als loopse teven. Ik heb nog nooit gehoord over een tijdperk waarin er geen loopse teven rondliepen buiten. Dat gaat ook niet gebeuren. Dus wat heeft het voor zin om je daar druk over te maken. Soms moet je uitgaan van de feiten en niet van de ideale wereld. Als er een bos bestond op korte afstand waar reuen niet los mochten dan ging ik daar wel heen. Als ik nu echter om 05:00 uur naar het strand ga dan kom ik nog Brigitte met Tank en Bunker tegen bij wijze van spreken. Je hebt helemaal geen opties met een loopse teef als je haar net met een luier om binnen wil houden. Zelfs in je eigen tuin maakt ze de reu van 3 huizen verder dol. Ik zie sowieso het wederzijdse deel niet zo als de teven op moet lossen tijdens de loopsheid. Wat vraagt iemand dan van mij? Dat ik slechts 10 van de 12 maanden per jaar met mijn hond iets kan doen? Dat staat gelijk aan 1 jaar per 6 jaar totaal van de wereld afzonderen. Volgens mij denken mensen met reuen daar niet eens over na. Stel je eens voor dat je hond 2 hele maanden per jaar niet buiten kan rennen? :denken: Het gaat immers niet om 3 dagen maar om een maand om de 5 maanden.
Maar ga me nu a.u.b. niet vertellen dat het niet uitmaakt, of ze nu in losloopgebieden lopen of thuis in de tuin zitten, want dat klopt niet, en daar ging het in dit topic over.
Dat vertel ik je wel. Heb je de topics hier nooit gelezen over honden die dagen bij de voordeur liggen omdat er een teef geplast heeft? Dat zou dus betekenen dat een loopse teef naar het buitengebied moet worden gebracht om te plassen. Zou je hier komen dan lopen er ook reuen achter je aan. Loop je in een bos dan zal er ook een reu de plas wel vinden. Ga je op boerenland lopen dan komt er wel een erfhond achter je aan en als je ergens op een industrieterrein gaat lopen zal er wel een of andere waakhond onder een hek door komen scheuren. Noem anders eens een plaats waar ik dan een maand lang mijn hond moet uitlaten zonder iemand tot last te zijn? Er vanuit gaand dat ik dus de totale 100% aan aanpassing bij mezelf zou willen leggen. Daar komt het toch op neer zoals jij het stelt? Hier staan de honden zelfs los voor de deur als mijn loopse teef binnen zit. :wink:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Zoie schreef:
Het maakt ook niet uit, waar mensen ook lopen met hun loopse teven er zullen altijd eigenaren van reuen last van hebben, in de wijk lopen tenslotte nog meer mensen dan in het bos, hier in de randstad tenminste wel, je kan je loopse teef ook niet alleen in je eigen tuin laten lopen (als je een tuin hebt) want daar vinden de reuen ze ook wel. Eigenaren van reuen vinden maar dat eigenaren van loopse teven rekening met hun reu moeten houden, maar andersom geldt dat natuurlijk ook. Denk eigenlijk dat eigenaren van loopse teven misschien nog wel meer last hebben van reuen.

Als mijn dames loops zijn wordt er tegen mijn pui aan gepist (9 hoog), wordt ik ook niet boos om kan gebeuren, maar dan moeten ze ook niet zeuren dat ze af en toe eens last van mijn loopse teef hebben. En er wordt gezeurd hoor, haast nog meer in mijn flat als dat ik in het bos loop. Als ik met mijn loopse teven uit de lift komt en er komt gelijk uit de andere lift iemand met zijn reu, dan moet ik ook altijd horen: o zijn ze weer loops o nou gaat mijn hond weer de hele tijd thuis zitten janken. Ja, daar kan ik ook niks aan doen hoor. Laat toch echt mijn teven niet casteren omdat iemand anders last van haar reu heeft dan. Ze hoeven van mij ook hun reuen niet te laten castreren.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Zoie
Zeer actief

gonnie schreef:
Zoie schreef:
Het maakt ook niet uit, waar mensen ook lopen met hun loopse teven er zullen altijd eigenaren van reuen last van hebben, in de wijk lopen tenslotte nog meer mensen dan in het bos, hier in de randstad tenminste wel, je kan je loopse teef ook niet alleen in je eigen tuin laten lopen (als je een tuin hebt) want daar vinden de reuen ze ook wel. Eigenaren van reuen vinden maar dat eigenaren van loopse teven rekening met hun reu moeten houden, maar andersom geldt dat natuurlijk ook. Denk eigenlijk dat eigenaren van loopse teven misschien nog wel meer last hebben van reuen.
tsja, wat een flauwekul. Ik zeg niet, nergens niet, en nooit niet, dat teven van de aardbodem moeten verdwijnen. Als je loopse teef in de buurt plast, en een reu ruikt dat, en het heeft weet ik het wat voor consequenties, dan is dat volledig en geheel het probleem van de reuenbezitter.

Ik vind deze situatie niet te vergelijken met het lopen van een teef in een losloopgebied.

Als jij dat anders ziet, dan is dat zo, en heb je het volledige recht daar je teef daar loops te laten lopen. Dan zal ik daar mee moeten dealen.Jammer voor mij, jammer voor mijn reuen, en heleboel andere reuen en eigenaren.

Maar uit mijn mond ga je niet optekenen dat ik dat als hetzelfde zie. Dat is het namelijk niet.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Bij ons in Capelle aan den IJssel is alles losloopgebied, dus dan zou ik nergens kunnen lopen. Hier mogen de honden overal los lopen. Er zijn alleen plekjes in Capelle aan den IJssel waar geen enkele hond mag lopen aangelijnd of los.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Zoie
Zeer actief

laeken schreef:[ Daar komt het toch op neer zoals jij het stelt? :
nee, daar komt het niet op neer. Maar als je een serieuze discussie wilt, moet er ook zoiets als het begin van een wil zijn elkaar te begrijpen. Dus a.u.b. geen verdraaingen, versimpelingen, en regelrechte onzinnigheden over wat ik feitelijk zeg.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Ik begrijp het best dat er reuen zijn die in het bos of waar dan ook achter mijn teven aankomen als ze loops zijn, wacht dan altijd op de eigenaar heb mijn honden in de dekrijpe periode aan de lijn geef de eigenaren altijd een seintje dat mijn teven loops zijn meer kan ik niet doen. Word echt ook niet boos als er een reu naar mijn teef toe komt, maar als ik heb gemeld dat mijn meiden loops zijn en de eigenaar blijft toch lekker de andere kant oplopen terwijl ik al een tijdje sta te wachten totdat hij of zij de reu op komt halen en dat doen ze niet, nou dan loop ik toch door ga geen uren wachten.

Tijdens de vorige loopsheden van de meiden (was al haast het bos uit) kwam er ineens een reu die ik kon achter mijn honden aan ik wachten en wachten maar niemand te zien, ik wist waar de eigenaar het bos uit moest dus ik helemaal terug naar de andere kant van het bos, daar gekeken en geroepen dat hun reu bij mij was,maar zag niemand heb daar nog een tijd staan te wachten maar echt helemaal niemand te zien. Ben toen toch maar weer terug gelopen op hoop van zegen dat de reu niet met me mee naar huis zou gaan. Hij is wel weer helemaal mee gelopen, maar toen ik het bos uit wilde gaan liep hij gelukkig terug, was wel de hele weg om aan het kijken of hij niet alsnog achter me aan zou komen, had dat niet leuk gevonden want ik moet een hele drukke weg over. Maar goed dat is goed afgelopen. Die reu vind mijn meiden altijd al leuk als ze niet loops zijn loopt hij ook al achter ze aan.

Loop trouwens altijd heel erg vroeg als het nog donker is dan zijn er haast helemaal nog geen mensen. Maar zal je zien als mijn honden loops zijn dan loopt er toch ineens iemand. Het is ook leuk als ik mijn teef wil laten dekken en wil zien of ze dekrijp is dan hoop ik altijd dat ik een reu tegen kom en dan zie je er nooit geen een. Als je reuen nodig hebt zie je ze nooit. :smile:
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Zoie
Zeer actief

gonnie schreef:Bij ons in Capelle aan den IJssel is alles losloopgebied, dus dan zou ik nergens kunnen lopen. .
ik ken Capelle aan de Ijsel niet, maar als je nu mijn oorspronkelijke stukje leest, en je probeert de geest ervan te vatten, dan kan je toch ook begrijpen dat dat wat mij betreft de bedoeling niet is ? Ik liet mijn loopse teven ook los lopen, niet tot ieders tevredenheid, maar ook niet zomaar ondoordacht maling hebbend wat er verder nog rond kon lopen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zover ik weet is hier ook alles buiten de bebouwde kom losloopgebied. Je mag hier in elk bos en bij elk meer en elke uiterwaard je honden loslaten. En ze lopen dus ook overal. :wink: Overal waar ik loop zijn honden. Ik kan zelfs met mijn honden heel moeilijk fietsen omdat ik penen scheet als ik langs boerderijen moet waarvan ik weet dat ze loslopende mechelaars of rotties hebben. Ik durf dus nauwelijks met mijn honden op de openbare weg te fietsen. Als ik dan ga wandelen hier dan kom ik al buiten in losloopgebied waar half Nijmegen de hond uitlaat. Dus ik heb sowieso geen opties. Of de stad in en daar dealen met extreem veel aanloop van reuen, of gewoon waar ik woon wandelen en hopen op begrip, er is geen andere keuze. Net als bij gonnie dus. Waar je ook loopt, er zijn overal honden die last hebben van je loopse teef. Dan kies ik liever een losloopgebied dan een straat vol erfhonden waarvan de eigenaar vaak niet eens weet dat ze achter mijn honden aan zitten. Want als ik hier loop krijg ik ook honden zonder baas achter me aan. Honden die zichzelf uitlaten :engel: In Amsterdam in het centrum waar wij woonden waren alleen al 3 honden die gewoon alleen op straat liepen. Daar kan je helemaal niet lopen en dat was aanlijngebied waar echter geen handhaving werd toegepast. Daarom werden er wel eens hondjes doodgebeten of vreselijk gepakt door bv een akita die daar liep. Er liep ook een mechelaar en een enorme bandog. Allemaal ongecastreerde reuen. Die mensen met die reuen hielden dus rekening met niks. Dat maakte het mij onmogelijk uberhaubt een teef te hebben. Om het maar even van de andere kant te belichten als we toch praten over rekening met elkaar houden. De eigenaar van de teef is nl nog altijd degene die een probleem heeft. Nl een ongewenst nest. De eigenaar van de reu hoeft dat niet eens te weten en ligt daar geen seconde wakker van.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoie schreef:
nee, daar komt het niet op neer. Maar als je een serieuze discussie wilt, moet er ook zoiets als het begin van een wil zijn elkaar te begrijpen. Dus a.u.b. geen verdraaingen, versimpelingen, en regelrechte onzinnigheden over wat ik feitelijk zeg.
Ik geef toch aan geen snars te begrijpen van wat je wil zeggen? Er staat een vraagteken achter dus niet te snel oordelen. Ik vraag slechts of ik het goed begrepen heb en dat is wel iets totaal anders dan jij daar van weet te maken. :19: Dus als je iets vraagt dan zal dat wederzijds zo moeten gaan neem ik aan.
Afbeelding
Annechien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): jachthonden

Ongelezen bericht door Annechien »

ik ontwijk de gebieden waarin veel honden komen als die van ons loops is. Ik loop wel de wijk uit en dan zo naar het buitengebied (is 3 minuten lopen ofzo) en dan loopt ze niet los. Want er zit per oor niet 1 banaan, neuh een volledige tros per oor.
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ik liep vorige week buiten het dorp met mijn 2 intacte reuen toen er opeens een hond van het erf afkwam.
Die teef staat altijd op een afstand te blaffen en komt dan niet van haar terrein af.
Maar nu dus wel dus ik dacht gelijk die is vast loops en ja hoor.
Gelukkig had ik Fynn aan de lijn want die grijpt gelijk zijn kans en mevr was er niet vies van.
Asani liep wat achter haar aan en speelde wat maar probeerde verder niets.
Eigenaren zag of hoorde ik niet dus daar had ik ook geen hulp van.
Ik ben maar doorgelopen met een hond aan de lijn die andere gedachten daarover had en Asani kwam gelijk mee .
Ik was wel heel blij dat Fynn aan de lijn zat want dan had het toch anders gelopen vrees ik.
Je hoeft ze dus niet altijd tegen te komen in een losloop gebied met eigenaar erbij het kan ook anders.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Zoie schreef:
bennie schreef: Wanneer men ergens problemen mee heeft is er maar een gegarandeerde oplossing die werkt. Namelijk de oplossing die bij hen zelf ligt. Doe er mee wat jullie willen, maar wanneer men dit als uitgangspunt neemt, zal men zien dat veel aanhoudende problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Vertaald naar dit probleem ...
Hoe je over het probleem zelf ook denkt is een ding, maar als algemeen uitgangspunt vind ik het absurd.

Als ik last heb van mijn buren dan is het voor mezelf ongetwijfeld heel verstandig daar op een goede manier mee om te gaan. Maar dat is uiteraard geen rechtvaardiging voor alles wat zij doen, of een argument in de discussie wat overlast precies is.
Op het moment dat je buren schijt aan je hebben en ze in een koophuis wonen, blijf jij dus met een probleem zitten. Ongeacht of je vind dat dat hoort of niet. Je cirkel van controle reikt onvoldoende ver om daar iets aan te doen en dan ben je al snel op jezelf aangewezen. Zo zit het leven nu eenmaal in elkaar. Tis niet dat ik vind dat het zo moet, maar het is nu eenmaal zo.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

tineke schreef:Ik ken ook een dalmaat teefje die jaren samen leefde met een volle reu ,boerenfox.
Die waren altijd samen ook tijdens de loopsheid ,de reu taalde niet naar haar maar wel naar andere teven buiten.
Komt weleens vaker voor bij honden in een 1 roedel die samen opgroeien.
Wij hadden laatst een teefje in opvang die loops werd,een klein griffonnnetje ,Rio had daar totaal geen belangstelling voor ,het zou fysiek ook onmogelijk zijn geweest hoor.
Ze lag gewoon tegen hem aan en zat hem soms zelfs uit te dagen maar er kwam geen reactie van zijn kant.
Zet een grote teef voor hem loops en dan ziet het er heel anders uit :mrgreen:
Even geheel off topic: in de tijd dat Cody nog intact was en ik dus 3 intacte teefjes had, wilden geen van drieën tijdens hun loopsheid iets van hem weten. Hij wilde wel, graag zelfs :mrgreen: , maar alle drie beten hem echt van zich af. Zelfs zachtaardige Kyra werd wóest als hij zelfs maar in de buurt kwam.
Is dat normaal omdat hij deel van de roedel is of omdat ze vonden dat hij niet goed genoeg was? Het viel me nl. op dat andere loopse teven in de buurt ook niks van hem moesten hebben.
Ik heb me eigenlijk altijd afgevraagd of mijn inschatting dat hij niet helemaal goed in het koppie was, ook een reden was voor loopse teven om hem weg te bijten (het was ook geen snauwen, maar gericht wegbijten).
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hoi Lieke, mijn inschatting is dat hij ambivalent gedrag vertoonde. Dat is voor honden een duidelijke reden om een hond af te wijzen. Een hond moet 1 soort signaal geven en zeker niet meerdere tegelijk die elkaar tegenspreken. Dapper was een hond die alleen maar macho was. Dus teven waren dol op hem. Hij had niks in zich wat op opgeven leek en bang of agressief was hij ook totaal niet met teven. Ze mochten alles met hem doen, als hij zijn zin maar kreeg. Zelfs Eva die geen enkele reu accepteert als ze loops is tot nu toe was helemaal gek van hem. Cleo rent zelfs nog steeds naar alle bruine staffies en pitbulls in de hoop dat het Dapper is :jank: Dan is ze weer even helemaal verliefd. Ook al is het Dapper niet.

Dus ik denk dat hij dubbele signalen geeft. Bv angst of agressie gecombineerd met imponeergedrag. Een hond die imponeert maar door laat schemeren ergens best wel van onder de indruk te kunnen raken of evt agressief te worden is een grote no no voor teven. Mijn teven kunnen ook niet goed met bange of agressieve honden die stiekem stoer doen. Eva is zelf ook zo. Die doet alsof ze heel wat is maar ze is eigenlijk maar een hondje met een klein hartje. En ze heeft de tik dat ze zich niks laat vertellen. Dus andere honden worden kriegel van haar en gaan haar bijten soms. :oeps: :N: Dan blijft ze gewoon staan en doet niks terug en gaat gewoon door met raar doen naar de hond. Zelfs als ze bloed geeft ze er niks om. Ik denk dat Cody ook zoiets heeft. Iets onhandigs en iets wat andere honden laat merken dat hij niet helemaal tof is. :engel:

Dat van Eva wil ik overigens wel even verduidelijken voordat mensen er weer eens mee aan de haal gaan. :ok: Zij kan in principe met alle honden. Zit in pension met alles, zelfs de kleinste hondjes en pups. Dus ze kan het prima. Maar als er rondom huis iets is met honden dan combineert zij waaks en dominant gedrag met haar eigenlijk hele kleine hartje. Dus in feite is ze heel lief, maar ze wil ook laten zien dat ze alles daar bepaalt. Dus andere honden moeten doen wat zij zegt maar ze zal er nooit een druppel bloed om laten vloeien. Dat is natuurlijk onzin in de ogen van stoere honden. :U: :piew: Dus die gaan een gesprekje aan. Daarnaast heeft ze de tik, ik noem het maar tik, om totaal niet tegen een levend wezen te kunnen dat in haar face komt. :N: Dus niks of niemand mag zich aan Eva opdringen. Dat trekt ze absoluut niet en dat staat ze dus ook niet toe. :neenee: Dat maakt dat honden totaal in de war raken van al haar emoties door elkaar. Maar dat speelt alleen rondom huis en op vaste uitlaatplaatsen. Verder is ze een doos kan ze zelfs met chihuahua's zolang wij er maar niet zijn en iets met haar aan het doen zijn of zolang ze maar niet in haar territorium is :mann: Daar is ze zeer serieus over net als over ons en de roedel dus :N: :Q:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

bennie schreef:
Zoie schreef:
bennie schreef: Wanneer men ergens problemen mee heeft is er maar een gegarandeerde oplossing die werkt. Namelijk de oplossing die bij hen zelf ligt. Doe er mee wat jullie willen, maar wanneer men dit als uitgangspunt neemt, zal men zien dat veel aanhoudende problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Vertaald naar dit probleem ...
Hoe je over het probleem zelf ook denkt is een ding, maar als algemeen uitgangspunt vind ik het absurd.

Als ik last heb van mijn buren dan is het voor mezelf ongetwijfeld heel verstandig daar op een goede manier mee om te gaan. Maar dat is uiteraard geen rechtvaardiging voor alles wat zij doen, of een argument in de discussie wat overlast precies is.
Op het moment dat je buren schijt aan je hebben en ze in een koophuis wonen, blijf jij dus met een probleem zitten. Ongeacht of je vind dat dat hoort of niet. Je cirkel van controle reikt onvoldoende ver om daar iets aan te doen en dan ben je al snel op jezelf aangewezen. Zo zit het leven nu eenmaal in elkaar. Tis niet dat ik vind dat het zo moet, maar het is nu eenmaal zo.
Oke, dat laatste las ik anders.

Voor zover het klopt wat je zegt: welk probleem is er dan als sneeuw voor de zon verdwenen ? Burenoverlast kan buitengewoon vervelend zijn, en verhuizen is vaak de enige oplossing.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

laeken schreef:
Zoie schreef:
Ik geef toch aan geen snars te begrijpen van wat je wil zeggen? Er staat een vraagteken achter dus niet te snel oordelen. Ik vraag slechts of ik het goed begrepen heb en dat is wel iets totaal anders dan jij daar van weet te maken. :19: Dus als je iets vraagt dan zal dat wederzijds zo moeten gaan neem ik aan.
Laten we nu niet alles door elkaar gaan halen. Ik vraag geen 100% totale aanpassing van de teveneigenaar, ik vind alleen dat je met een loopse teef niet in een druk uitlaaatbos zou moeten lopen. Niet meer, niet minder.

Ik heb ook met loopse teven gelopen, en ik weet dat het beslist nogal wat inspanning vraagt om reuen te ontlopen. Het is mij ook niet altijd gelukt, maar je kunt een heel eind komen, en dan nog is het zo dat reueneigenaren er last van kunnen hebben. Jammer voor de reueneigenaren en de reuen dan.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

laeken schreef:
Zoie schreef: Die laatste opmerking zie ik vooral als een uit de hand gelopen streven het gedrag van honden naar onze mensleijke maatstaven te meten. Arme honden.
Nee, die opmerking geeft aan dat er soms zaken in het leven zijn waar je rekening mee moet houden omdat de wereld om je heen niet voor je aangepast zal worden. Het deel arme honden ontgaat me volledig. :wink: :
jij maakt een vergelijking tussen het natuurlijke gedrag van een dier rond de voortplanting met het ziekelijke of tenminste criminele gedrag van een aanrander. Dat vind ik dus menselijke maatstaven op het gedrag van dieren leggen.

Arm, omdat die arme beestjes daar nu eenmaal nooit aan kunnen voldoen.

We leren reuen trouwens ook niet fatsoenlijk met teven om te gaan, we leren ze dat ze met hun driften geen kant op kunnen. En ja, dat vind ik ook zielig, en ik vind dat we ze daar zo weinig mogelijk aan moeten blootstellen.

Ik vind het trouwens ook niet fijn als mijn hond met een stok van een teef wordt gemept, en ik begrijp ook niet waarom je daar zo luchtig over doet. Fysiek corrigeren is uit den boze, maar dit mag wel ? ( de vraag is hier overigens retorisch bedoeld. )

En om dan maar meteen de link met positief trainen te leggen: ik geef toe, het is speculatief, en ik had beter dit stokpaardje van mij op stal kunnen laten staan want het leidt af van de discussie. Maar ik zie in het niet willen corrigeren ook een stukje ( jawel, het is walgelijk nederlands maar ik kom even op niets beters :wink: ) humanisering van het dier. Wat we bij mensen mishandeling zouden noemen, passen we ook niet toe op een dier.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Zoie schreef:
bennie schreef:
Zoie schreef:[..]

Oke, dat laatste las ik anders.

Voor zover het klopt wat je zegt: welk probleem is er dan als sneeuw voor de zon verdwenen ? Burenoverlast kan buitengewoon vervelend zijn, en verhuizen is vaak de enige oplossing.
Precies. Dus hoe sneller je de inschatting maakt dat je beter kunt verhuizen, des te sneller ben je van de stress af. Je kunt ook in het gevecht blijven steken, wat naast de overlast juist in meer stress resulteert. Op het moment dat een verandering uitzichtloos is, dan kun je je beter op een andere verandering concentreren. Wat je veel bij hondeneigenaren merkt, is dat ze vinden dat alles en iedereen om hun heen moet veranderen, terwijl ze zich juist op zichzelf moeten concentreren om het probleem op te lossen, want alles en iedereen krijg je never de nooit niet veranderd.
Zoie
Zeer actief

bennie schreef: Precies. Dus hoe sneller je de inschatting maakt dat je beter kunt verhuizen, des te sneller ben je van de stress af. Je kunt ook in het gevecht blijven steken, wat naast de overlast juist in meer stress resulteert.
kan zijn, maar wijken voor terreur heeft ook zijn prijs. Maar dat terzijde.
Op het moment dat een verandering uitzichtloos is, dan kun je je beter op een andere verandering concentreren. Wat je veel bij hondeneigenaren merkt, is dat ze vinden dat alles en iedereen om hun heen moet veranderen, terwijl ze zich juist op zichzelf moeten concentreren om het probleem op te lossen, want alles en iedereen krijg je never de nooit niet veranderd.
Terug naar het hondenbos: ik wil juist graag dat alles blijft zoals het is, dus dat de ongeschreven vrijwillig redelijk nageleefde regel: 'geen loopse honden in het uitlaatbos ' zo blijft.

ja, ik kom wel eens een loopse hond tegen, of net loops geweest, of gaat misschien wel loops worden - en dan gaat spok eventueel even of voor langere tijd aan de lijn. Grote stress levert dat niet op, vaak heb ik er best begrip voor of kan ik het volledig billijken dat iemand ergens met een loopse teef loopt , en soms vind ik het idd onhandig en niet fijn.

Blijkbaar is het een onderwerp dat aan discussie onderhevig is - dezelfde argumenten worden hier op het forum eindeloos herhaalt, de standpunten verschuiven blijkbaar - en ik zie niet in waarom ik of wie dan ook niet aan deze discussie zou meedoen.

Ja, misschien is er wel trend om niet langer rekening te houden met ongecastreerde reuen en dan heb ik pech gehad. Hoe ik daar mee om zal gaan, zal ik dan nog wel zien.

En hier houdt mijn begrip overigens wel op. Als teveneigenaren gewapend met werpstok of maatje 46 op pad gaan om mijn reu te trappen of te meppen mocht hij erop duiken dan heb ik daar wel problemen mee ja. Je kan spokkie ook gewoon even aanlijnen en hem aan zijn baas overhandigen b.v.

Overigens zijn het altijd de spokkies en de microns die zo'n behandeling krijgen, en nooit de orsons en de rio's.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Nou, dan doe ik het goed, ik loop wel met mijn honden in een uitlaatbos, maar bij ons in de wijk is het drukker met honden dan in het bos. Dus mijn conclusie is dat ik dan beter in het bos kan lopen.
En dan nog wat het is niet zo makkelijk om hier in de wijk te lopen want er lopen een hele zooi katten en dan vind ik het toch niet prettig als ik door de meiden gelanceerd word omdat ze achter de kat aanwillen. Plus dat de mensen het hier nodig vinden om het hele jaar de vogels te voeren en als ze gebarbequed hebben al hun botjes naar beneden te gooien, dus ik loop dan niet echt op mijn gemak als mijn honden ieder moment zo botje of andere etensresten op lopen te eten. Heb ik ze wel aan de riem maar er ligt zoveel dat ze altijd wel wat vinden.

En reuen mep ik niet bij mijn teven weg. Pak ze hooguit bij hun halsband, dat kan af en toe nog best lastig zijn, de vorige keer kwam er een Border Collie op mijn teven af, normaal luistert hij heel goed naar zijn baas maar ja die baas was nu nergens te zien, pak die hond dus bij zijn halsband trekt hij zijn kop eruit, zag mezelf daar al staan met een halsband van een hond waarvan ik niet weet waar hij woont. Ik probeer die hond weer bij me te lokken, maar dat ging nog niet zo makkelijk, hij wilde ondertussen namelijk weer naar zijn baas, ik kreeg hem gelukkig nog net te pakken en kon toen zijn halsband weer omdoen. Daarna ging hij naar zijn baas.
Heb een keer gehad, jaren geleden was mijn oppashondje loops en toen kwamen er twee reuen op die meid af, ik bleef dus netjes staan wachten, gaat die vent me tekeer niet normaal leek wel een viswijf, en hijzelf schopte zijn honden in hun zij omdat ze niet meer naar hem luisterde.
Ik zei nog tegen die man dat dat nou niet echt nodig was, maar dat vond hij dus wel moesten ze maar luisteren, hij had zelfs geen riemen bij zich dus kon hij ze ook niet aanlijnen, maar na die schoppen gingen ze toch wel met hem mee. Die man werd ook kwaad op me omdat ik er wat van zij dat hij zijn honden zo hard schopte.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
tineke

Het ligt er uiteraard aan hoe zo'n uitlaatbos bezocht wordt.
Hier in de omgeving is het uitlaatbos megadruk en kom je om de paar meter een hond tegen.
Overigens zijn hier best wel goede mogelijkheden om rustig te wandelen,met een beetje creatief zijn kom je dan echt wel een eind.
Maar ja dat moet je natuurlijk wel willen.
laeken
Zeer actief

Zoie schreef:Als teveneigenaren gewapend met werpstok of maatje 46 op pad gaan om mijn reu te trappen of te meppen mocht hij erop duiken dan heb ik daar wel problemen mee ja. Je kan spokkie ook gewoon even aanlijnen en hem aan zijn baas overhandigen b.v.
Ah, daar zit de frustratie. Kan ik me wel voorstellen als je van een tik met de werparm meppen met een werpstok maakt. Ik heb geen extra riemen en ik loop al met twee honden en een werpstok waarmee ik met Eva bal. Ik kan dus niet met een of andere reu aan de halsband aan de wandel gaan om naar de baas te gaan zoeken. Verder pak ik geen wildvreemde honden bij de halsband en ik hoop dat mensen dat ook niet bij mijn honden gaan doen want die vinden dat niet zo leuk. Die hebben liever een tik met een werparm denk ik. :ok: Dat is een buigzaam plastic ding en daarmee kan je een hond dus wegjagen zonder hem pijn te doen.

Maargoed, meppend met een werpstok dus. :engel: :U:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

tineke schreef:Het ligt er uiteraard aan hoe zo'n uitlaatbos bezocht wordt.
Hier in de omgeving is het uitlaatbos megadruk en kom je om de paar meter een hond tegen.
Overigens zijn hier best wel goede mogelijkheden om rustig te wandelen,met een beetje creatief zijn kom je dan echt wel een eind.
Maar ja dat moet je natuurlijk wel willen.
Ik ben het met je eens, heb een aardig idee van welk uitlaatbos je bedoelt en daar kom ik op een enkele keer na al niet met honden die niet loops zijn, laat staan met een loopse teef. :wink:
Maar zoals ik al eerder schreef, is het (in ieder geval voor mij) prima te doen om ergens te lopen waar ik niemand direct tot last ben (ik laat dan even in het midden of na mijn vertrek misschien alle reuen op tilt gaan van de loopse-teven-plasjes maar ik denk dat dat wel mee zal vallen), ook in de drukke omgeving waar ik woon (en jullie ook).
Ik zit er als teven-eigenaar ook écht niet op te wachten om iedere 10 meter een hitsige reu weg te moeten krijgen, dus ik kan me vook niet voorstellen dat dat voor iemand anders met een loopse teef wel een genoegen zal zijn.
Ik denk ook dat het met de overlast voor reuen door loopse teven in losloopgebieden niet veel erger zal zijn (of misschien wel helemaal niet erger) dan op de dagelijkse uitlaatrondes door de wijk.
tineke

LongFields schreef:Ik denk ook dat het met de overlast voor reuen door loopse teven in losloopgebieden niet veel erger zal zijn (of misschien wel helemaal niet erger) dan op de dagelijkse uitlaatrondes door de wijk.
In de wijk zitten ,hier althans de honden vast ,dus daar hebben wij geen last met loopste teven.
Wat rustige gebieden betreft zitten wij inderdaad in deze omgeving best goed :wink:
Het gaat mij meer om het totaal geen rekening willen houden ,en dat is iets wat jij zoals je aangeeft niet doet.
Er zijn losloopgebieden waar veel interactie is tussen honden ,oa Groenendaal,daar ontkom je er niet aan.
Ook met mooi weer op zondagmiddag de groende weelde, en ja daar ben ik weleens een loopste teef tegengekomen op zo'n drukke dag.
Uiteraard heeft die baas het recht om daar te lopen, en heb jij te zorgen dat je hond bij je komt.
Maar mocht dat even niet direct lukken dan verwacht ik van de eigenaar van de teef ook wat medewerking, en al helemaal geen losse handjes.
Zeker als je zelf reuen gehad hebt, en de andere kant van de medaille dus ook goed kent.
Wij hebben nu relatief makkelijke honden, maar als ik iemand zie met een hondagressieve hond wil ik daar best wel even rekening mee houden.
Omdat ik nog heel goed weet hoe het is om ook in die positie te zitten.
Gewon dus even rekening met elkaar houden ,jij als teveneigenaar weet tenslotte dat je hond loops is ,dus even inseinen, en als reueneigenaar dan even een stapje harder gaan lopen om je hond aan te lijnen.
laeken
Zeer actief

Ik denk niet dat er hier mensen zijn die totaal geen rekening met reuen houden en hun hond in de eerste de beste losloop-plaats laten bevruchten toch? :wink: Er wordt net gedaan alsof mensen hier ineens hun hond lekker op zondagmiddag hoogloops een veld vol reuen op laten rennen en dan gaan roepen, ze is loops, lijn al jullie reuen aan. :tong: Dat doet toch niemand. :denken: Maar zelfs als je op een hele rustige plaats loopt kan er gewoon een reu aan komen rennen. Heel ver bij de baas vandaan. Ik begrijp dat ik bv die ambull die ooit kwam bij de halsband had moeten pakken en terug had moeten brengen naar het vakantiepark en daar had moeten vragen van wie hij was. Nou, ik was eerlijk gezegd al blij dat hij niet agressief werd van mijn pogingen hem het dekken te verhinderen en van het gegrauw van Eva en Cleo. En ik zag geen baas dus ik had niet geweten waar ik hem heen had moeten brengen. Of dat ik een flatcoat die aan komt rennen vanaf de parkeerplaats terwijl de baas nog de laarzen aan staat te doen moet vragen om aub niet Eva te gaan bezwangeren tegen mijn zin terwijl de baas eens halfslachtig op 400 meter verder een slappe poging doet de hond te roepen. Soms kom je gewoon in een situatie die vraagt om een noodmaatregel. Simpel. En om dan net te gaan doen alsof mensen met een loopse teef dat opzoeken en dan veel te heftig reageren is natuurlijk een beetje vreemd. Dat is een aanname doen terwijl niemand hier beweert zo te handelen.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Nee hoor, ik houd best rekening met reu eigenaren, maar ze moeten natuurlijk wel te zien zijn. Vanochtend had ik ook weer een reu achter mijn teven aan, dezelfde reu die meestal achter mijn teven aankomt als ze loops zijn, hoorde in de verte dat zijn eigenaar naar hem aan het fluiten was, dus ik keihard roepen dat Tobias bij mij was, zal hij ook wel gedacht hebben omdat mijn honden lekker aan het huilen waren, maar nadat Tobias even geroken had en merkte dat ze nog niet dekrijp waren en even met een teefje had gespeeld ging hij weer terug naar zijn baas, moest ik hem ook wel wegsturen maar goed hij luisterde wel en ging weg.

Ach, het ergste wat er kan gebeuren is dat hij er een dekt (zijn wel ergere dingen zou het erger vinden als ze onder een auto kwamen), want mijn meiden zijn natuurlijk weer haast allemaal tegelijk loops. Er begonnen er vorige week twee te gelijk een paar dagen later was de derde loops en binnenkort zal de vierde wel weer zover zijn, denk dat ze dadelijk allevier weer tegelijk dekrijp zijn, degene die net een paar dagen loops is was vanochtend al helemaal weg van Tobias een Border Collie en ging lekker met hem spelen dus binnenkort kan ik ze allemaal aan de lijn gaan houden. Als ze tegelijk dekrijp zijn lach je je soms echt een bult, als er een reu aankomt gaan ze allevier staan gillen en blerren van neem mij, nee ik wil, nee ik, bij mij moet je zijn. Maar dat doen ze dan ook tegen teven. Dat is dan wel even een geharrewar als er een reu in de beurt komt, maar heb al zo vaak met dat bijltje gehakt voorlopig is er nooit een gedekt dus het zal wel loslopen.
En dat gillen doen ze dus ook tegen de honden die hier los in de wijk lopen. Of in het flat, mijn buurhondje heeft het ook al weer door dat de meiden loops zijn. Dus waar je ook komt of woont of wat dan ook overal zijn er reuen die er last van hebben. Je kan het gewoon niet uit de weg gaan.

Ja, zou mijn honden kunnen laten castreren, maar ga mijn honden niet verminken omdat andere die een reu hebben last van mijn loopse teven heeft.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Zoie schreef:
gonnie schreef:
Zoie schreef:
tsja, wat een flauwekul. Ik zeg niet, nergens niet, en nooit niet, dat teven van de aardbodem moeten verdwijnen. Als je loopse teef in de buurt plast, en een reu ruikt dat, en het heeft weet ik het wat voor consequenties, dan is dat volledig en geheel het probleem van de reuenbezitter.

Ik vind deze situatie niet te vergelijken met het lopen van een teef in een losloopgebied.
Hier is op 1 minuut afstand een loslooppad waar ik ook overheenga met de honden loops of niet en ik ben niet de enige. Als er reuen echt niet te houden zijn bij de engelse bullenmeisjes die loops zijn dan zit de eigenaar/eigenaresse over haar hond heen om de achterkant te beschermen :F: en wacht even tot reueneigenaar zijn hond kan pakken., het andere kruising bordercollie teefje snauwt zelf prima weg :pffff: En als ze loops is tref ik ineens wel een paar reuen die blijkbaar los mogen lopen in de wijk en niet onder toezicht staan ineens bij mijn hek. Daar ben ik dan niet blij mee, want ik zit met eigen reu en teef waar ik mee naar buiten wil en zit dan echt niet op een hitsige reu op de stoep te wachten die geen baas in de buurt heeft :klaar: maakt het dan toch wel weer een beetje mijn probleem :roll:

En ik heb geen monchool die met pijnprikkels heeft geleerd niet achter loopse teven aan te gaan :oeps: hij is best geinteresseerd, en ik vraag ook als ik het opmerk of de teef loops is of moet worden, ik zie dat aan zijn gedrag. (Beetje stom soms als mensen het niet even gelijk zeggen, of het is beginnende loopsheid herken het wel aan hem) Maar hij is toch redelijk makkelijk weg te leiden, ik blijf er dan niet bij lopen omdat ik dat reutje pesten vind, hij wil wel maar mag niet.
Maar het is een ballengek :19: dan maar met de baas mee ballen gooien of spelletjes doen lijkt hij te denken :idea:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”