Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verkouden?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Herma en Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Drentsche Patrijs (moeder)- Duitse Staande (vader)
Contacteer:

verkouden?

Ongelezen bericht door Herma en Boris »

kan een hond ook verkouden zijn? (het is onze eerste eigen hond)
heb het nog nooit eerder gezien.

Er komt wat plakkerig groen spul uit de ooghoeken, niet heel veel. en uit zijn li-neusgat komt groen snot. zijn neus is ook aan het vervellen.
en het lijkt hem soms ook te jeuken, dan stopt hij zijn neus tussen je benen/arm en romp/ als het maar ergens tussen is, en gaat wrijven.
verder is hij goed te pas.
Herma en Boris
Zeer actief
Contacteer:

Re: verkouden?

toevoeging: hij moet wel vaker niezen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ja, een hond kan verkouden zijn, maar als er al zo'n vies vocht uit zijn ogen en neus komt, zou ik de dierenarts even bellen. Yentle is ook verkouden, maar die loopt alleen te niezen, neus en ogen zijn schoon.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Max is een tijdje geleden ook verkouden geweest, heb toen contact met de DA gehad. Mocht het een paar dagen aankijken als hij geen koorts kreeg. Hij voelde zich toen verder goed, ik maakte wel zijn ogen schoon met afgekoeld gekookt water. Zolang je hond er geen last van lijkt te hebben kun je het even afwachten maar als je merkt dat hij zich niet lekker voelt of koorts heeft zou ik even bellen met je DA als ik jou was.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Ik geloof niet zo in verkouden honden, kennelhoest wel maar dan zou hij ook hoesten en in de meeste gevallen is er dan geen afscheiding uit neus en ogen, misschien heb ik het mis hoor maar ik denk bij jou beschrijving aan iets iets anders, vooral omdat de afscheiding groen van kleur is en ook maar uit 1 neusgat komt. Ik zou als het mijn hond was de dierenarts bellen.
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ogen goed schoonhouden met gekookt water.
en even kijken naar de slijmvliezen.
zijn ze niet geirriteerd of flink rood dan kan je afwachten.
maar anders kan het ook een ontsteking zijn.
trouwens hier ook een snottie, dan wel alleen de neus.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

fleurie schreef:Ik geloof niet zo in verkouden honden, kennelhoest wel maar dan zou hij ook hoesten en in de meeste gevallen is er dan geen afscheiding uit neus en ogen, misschien heb ik het mis hoor maar ik denk bij jou beschrijving aan iets iets anders, vooral omdat de afscheiding groen van kleur is en ook maar uit 1 neusgat komt. Ik zou als het mijn hond was de dierenarts bellen.
En waren zou een hond niet verkouden kunnen zijn? Waar baseer je dat op? Zelfs katten kunnen verkouden worden. Het zijn net als wij zoogdieren en we zijn voor veel dezelfde ziektes vatbaar.
fleurie
Zeer actief

Vergelijkbare aandoeningen kan wel, maar het is niet hetzelfde als "onze" verkoudheid.

Kunnen honden ook een verkoudheid krijgen? Als je sommige honden geluid hoort maken, zou je zeggen van wel. Maar eigenlijk zijn dit ademhalingsproblemen die overeenkomsten vertonen met een verkoudheid bij de mens.

Besmetting
De oorzaak van verkoudheden bij de mens, het rhinovirus, vormt voor honden geen risico. Zij kunnen er niet mee besmet geraken. Dieren kunnen wel een ander virus uit de groep van de picornavirussen oplopen. Tot die groep behoort ook het rhinovirus. Zo zijn er onder meer de calicivirussen die katten kunnen besmetten en het mond- en klauwzeervirus dat evenhoevigen als rundvee, varkens, schapen, herten en geiten kan treffen.

Besmettingen, allergieën en andere aandoeningen kunnen stuk voor stuk leiden tot ziekte van de neus, het slokdarmhoofd, het strottenhoofd, de luchtpijp of de longen van honden. Rinitis (neus), sinusitis (verstopping van de sinussen), bronchitis (luchtwegen), laryngitis (strottenhoofd) en tonsillitits (keelamandelen).
Rhinosinusitis is de naam die we het geven als de aandoening zich vooral in de bovenste luchtwegen, de sinus- en neusholtes bevindt. Kennelhoest is de term die we gebruiken wanneer de infecties zich in de onderste luchtwegen bevindt, met name in de luchtpijpen en longen.
Afbeelding
fleurie
Zeer actief

En daarbij komt een vergelijkbaar iets bij honden veel minder vaak voor, mensen zijn vrij regelmatig verkouden en dat verloopt over het algemeen zonder noemenswaardige problemen.
Kennelhoest komt bij honden wel vaak voor.
In de 40 jaar dat ik met honden samenleef heb ik eerlijk gezegd nog nooit een "verkouden" hond gezien, wel honden met kennelhoest.
En ook een hondje met neus- en oogafscheiding, wat uiteindelijk iets veel erntigers bleek te zijn.
Afbeelding
Herma en Boris
Zeer actief
Contacteer:

neus is weer over, wat dat is geweest???? zijn wel bezig met natuurgeneeskunde voor allergien, troep wat uit lichaam moest? maar vind zo raar 1 neusgat.

en het vervellen van de neus: is weer mooie natte neus.
nu nog prut in de ogen. net kamillethee gekocht en maak ik het daar mee schoon.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”