Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenscholen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Senta
Zeer actief

Hondenscholen

Ongelezen bericht door Senta »

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een vraag over hondenscholen.

Voor mijn site hond-en-handicap.nl ben ik bezig met een inventarisatie van hondenscholen die een speciaal programma hebben voor oudere en/of gehandicapte honden. Ook scholen die met zulke honden werken, zonder een aparte cursus ervoor te hebben, zijn erg interessant.

Om even een voorbeeld te geven van wat ik bedoel iets over mijn Oscar.

Oscar is ca 11 of 12 jaar oud. Hij is vrijwel blind (hij ziet waarschijnlijk nog iets van licht en donker), hij hoort slecht en hij loopt op 3,5 poten. Door die laatste handicap loopt hij met zijn achterpoten erg ver uit elkaar. Verder is er met hem helemaal niets aan de hand :engel:

Een gewone gehoorzaamheidscursus werkt voor hem niet vanwege zijn slechte gehoor en ogen. Behendigheid zoals dat normaal gegeven wordt kan niet, de kattenloop is te smal en door een band of over een hindernis springen kan ook niet, die ziet hij niet. Speuren zou wel kunnen, maar aangepast omdat hij mij niet meer kan terugvinden als het waait of als er erg veel andere geluiden zijn.

Maar het zou wel leuk zijn om iets met hem te doen.

Een ander voorbeeld zijn klanten van mij (honden dus) die door een ziekte of aandoening een rolstoel (ik noem het liever rollatortje :mrgreen: ) gebruiken. Die kunnen op de meeste cursussen ook niet goed uit de voeten.

Vandaar dus mijn vraag: zijn er in Nederland en Belgie hondenscholen die iets doen met / voor deze groep honden.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Hondenscholen

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat daar nooit naar wordt gevraagd bij een hondenschool.
En waar geen vraag is wordt niets georganiseerd.

Ik ben benieuwd naar de andere postings dus ik blijf even meelezen.
Wie weet zijn er scholen die daar iets mee doen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Mijn blinde kippetje zou het ook geweldig vinden, maar niet in een normale les.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik weet dat er op bij de hondenschool in Echt een vrouw die in een rolstoel zit, behendigheid doet met haar hond. En dat gaat dus echt goed.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Odi schreef:Ik weet dat er op bij de hondenschool in Echt een vrouw die in een rolstoel zit, behendigheid doet met haar hond. En dat gaat dus echt goed.
Ik denk dat het hier gaat om de honden die eventueel in een rolstoel zitten, niet de baasjes.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

DebbieZ schreef:
Odi schreef:Ik weet dat er op bij de hondenschool in Echt een vrouw die in een rolstoel zit, behendigheid doet met haar hond. En dat gaat dus echt goed.
Ik denk dat het hier gaat om de honden die eventueel in een rolstoel zitten, niet de baasjes.
Dat klopt @Debbie :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

DebbieZ schreef:
O, ja, verkeerd gelezen.

Er zullen best wel hondenscholen zijn die hiervoor open staan, denk ik.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

:) bij ons wel gehandicapte baasjes maar geen honden...we hebben wel een aantal veteranen bij de behendigheid die een aangepast parcours lopen ivm aandoeningen aan de gewrichten en ook een bijna blinde hond.
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Kelev de oude
Actief
Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising

Ongelezen bericht door Kelev de oude »

Ik ken geen scholen die zich toeleggen op gehandicapte hondjes.
Maar je kunt natuurlijk heel goed zelf aan de slag gaan om te zien of jouw hond het nog leuk vindt nieuwe zaken te leren.
Het speuren kan je alvast aanleren in een rustige achtertuin. Als dat aanslaat kan je dat natuurlijk stukje bij beetje uitbreiden. Als hij het leuk blijft vinden, kan je zelf ook wel (aangepaste) oefeningen bedenken die voor hem goed te doen zijn.
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Natuurlijk kan ik Oscar in mijn achtertuin gaan trainen, maar die achtertuin is te klein om hem op afstand te trainen, en er is teveel afleiding. Maar er zijn meer mensen met gehandicapte honden. Lang niet iedereen kan zelf met de hond aan de slag, niet iedereen heeft een achtertuin. Bovendien is het erg leuk om iets samen met anderen te doen. Voor veel mensen is het ook niet eenvoudig om zelf oplossingen te vinden. Als mensen met een gezonde hond het al nodig vinden om naar een cursus te gaan, dan is dat bij mensen met een gehndicapte hond toch ook niet ondenkbaar dat ze hulp en advies kunnen gebruiken. Vandaar mijn vraag.

Als mensen oefeningen weten of aanpassingen van hindernissen kunnen beschrijven, dan is dat ook heel handig.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik weet zeker dat als ik vokldoende aanvragen zou krijgen van handicaphondjes wij graag een groepje recreanten vanalleswat op zouden starten. geen probleem! moeten er wel aanmeldingen zijn
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”