De honden die ik er mee heb gezien konden alleen maar niet meer rechtdoor lopen omdat ze werden afgewend.
Ik heb er geen irritaties van gezien.
Maar dat kan aan mij liggen
Moderator: moderatorteam
Inge O schreef:maar waarom krijsen er dan niet veel meer honden á la rana?ranetje schreef: Daar zit (bij mij tenminste) wel een "telefooncentrale"
overigens, om een hond te laten krijsen hoef ik niet eens zo ingrijpend te werk gaan hoor, als ik dropje fysiek dwing op wat voor manier ook (en dan heb ik het dus over stomme dingetjes als haar even aanraken om haar ergens op een plekje te manoevreren of zo) krijst ze als een speenvarken, niet van de pijn maar uit protest : 'doe dit niet!!!'
Dat zou kunnen hoor EnnathEnnath schreef:Ik heb er niet zoveel "krijsenden" honden mee meegemaakt.
Wel heel duidelijk kunnen merken hoeveel macht je ermee hebt.
Ik denk dat die gil bij Ranetje ook gewoon met schrik te maken had.
Haar honden zullen niet erg gewend zijn aan zo'n groffe behandeling, die schrikken.![]()
Als je CM het lijntje achter de oren ziet leggen (let maar op hij doet het vaak) is het meestal bij honden die tjokvol adrenaline zitten.
Die worden er beheersbaar van zoals een paard van een praam.![]()
-en volgens mij om dezelfde reden-
Ik gebruik het bij Puchu als hij hier aangelijnd in de buurt loopt. Niet ivm trekken, maar ivm uitvallen naar reuen.ranetje schreef:Dank je Caro![]()
De honden die ik er mee heb gezien konden alleen maar niet meer rechtdoor lopen omdat ze werden afgewend.
Ik heb er geen irritaties van gezien.
Maar dat kan aan mij liggen
Van dat tuig weet ik niets...Caro. schreef: Ik heb dus ook nooit enige pijn bij hem gemerkt door dit tuig, ongetwijfeld zal het een vervelend gevoel geven als hij druk er op uitoefent, want ergens moet het effect vandaag komen natuurlijk.
Vandaar dat ik me dus afvraag of die hoge 'wurglijn' dan wel zo'n pijn zou doen, het werkt volgens dezelfde principes en dat zijn zenuwprikkels.
De u-lead zou ik nooit gebruiken als ik ook maar zou denken dat het Puchu echt pijn zou doen.
Nee het is absoluut niet vriendelijker als wurgen.Caro. schreef:Ik dus ook Inge en ik heb nooit de indruk gehad dat die honden vergaan van de pijn hiervan![]()
Daarom leek mij dit zowel vriendelijk als effectiever dan de hond gaan wurgen.
Nou goed, ik zal dat dan moeten aannemen, maar eerlijk gezegd heb ik daar wat moeite mee. Ik wil je wel geloven, maar ik zie het gewoon niet... ik zie die honden op tv niet pijn lijden bij gebruik hiervan. Ik zag bij die DD geen honden die pijn hadden door op deze manier gebruik te maken van de band. Ongetwijfeld wel een onaangenaam gevoel waardoor ze veel hanteerbaarder zijn, maar daar zal je op een bepaald moment bij compleet uit de hand gelopen gedrag, ook wel toe moeten overgaan. Dat houdt nu eenmaal een correctie in: pijnprikkel of onaangenaam gevoel.Ennath schreef:Nee het is absoluut niet vriendelijker als wurgen.Caro. schreef:Ik dus ook Inge en ik heb nooit de indruk gehad dat die honden vergaan van de pijn hiervan![]()
Daarom leek mij dit zowel vriendelijk als effectiever dan de hond gaan wurgen.
Maar wat je wel bereikt -zeker met een hond die nog niet vol met adrenaline zit en bekend is met de gevolgen van een hoog lijntje- is dat de hond voorzichtiger wordt en probeert te voorkomen dat hij zichzelf pijn doet: en dus makkelijker te houden is.
Zeer veel pijn is waarschijnlijk de verkeerde uitdrukking: zeer onaangenaam gevoel komt dichter bij. Maar vooral een soort slapmakend gevoel een "ik wil liever helemaal niet tegenstribbelen" gevoel.Caro. schreef: Als het een middel is om zeer veel pijn uit te oefenen, zou ik er op tegen zijn, maar ik ben daar nog niet van overtuigd
Hm, weet eigenlijk niet of ik het hiermee eens ben.Ennath schreef:Zeer veel pijn is waarschijnlijk de verkeerde uitdrukking: zeer onaangenaam gevoel komt dichter bij. Maar vooral een soort slapmakend gevoel een "ik wil liever helemaal niet tegenstribbelen" gevoel.Caro. schreef: Als het een middel is om zeer veel pijn uit te oefenen, zou ik er op tegen zijn, maar ik ben daar nog niet van overtuigd
Als ik je ooit ontmoet zal ik het je laten zien en voelen maar het is stomweg haast niet uit te leggen als je het van horen zeggen moet hebben.
Het enige waar ik het goed mee kan vergelijken is met pramen: maar dat moet je ook een keer gezien hebben om te begrijpen wat het is
Ik weet niet zo zeker of er geen endorfinen vrij komen: mijn innerlijke overtuiging is nou juist dat ze dat wél doen (daarom vergelijk ik het ook).chrico schreef: Bij het gebruik van een praam komt word er endorphine aangemaakt door het lichaam van een paard. Het gebruik van een lijn achter de oren heeft deze werking mijns inzien niet. Het is naar en vervelend voor een hond en hij kan hier aan ontkomen door ander gedrag te vertonen. Bij een praam kan dat niet want je wil juist dat het deze uitwerking heeft.

dat is niet waar... ik heb er zeer goede resultaten mee gehad bijv. met XantosEnnath schreef:
Je leert een hond er ook niets mee -althans niet met dat kettinkje- je kan hem ermee beheersen, en dat kan nuttig zijn
Maar zodra die ketting achter de oren weg is vallen ze weer terug hetzelfde gedrag.

dat valt me 100% meeNanna schreef:http://kynologenvakbondnederland.nl/kvn ... nr-02-2011

Ik neem aan dat je nog meer Xantos deed dan het kettinkje achter zijn oren schuiven en doorlopen.malinois schreef:dat is niet waar... ik heb er zeer goede resultaten mee gehad bijv. met XantosEnnath schreef:
Je leert een hond er ook niets mee -althans niet met dat kettinkje- je kan hem ermee beheersen, en dat kan nuttig zijn
Maar zodra die ketting achter de oren weg is vallen ze weer terug hetzelfde gedrag.
En daarvoor hoefde later echt het lijntje niet meer hoog te zitten....
Jazeker, maar dat kettinkje heeft zeker meegeholpen in het normaal over straat gaan. Had je bij die hond bijv. een prikker omgedaan had dit totaal averechts gewerkt... daar fokte hij zich alleen maar door op. Hiermee niet, en nee het werd zeker geen mak lammetje... maar wel goed bereikbaar... en dan kun je een hond pas iets leren op het moment dat hij bereikbaar is.Ennath schreef:Ik neem aan dat je nog meer Xantos deed dan het kettinkje achter zijn oren schuiven en doorlopen.malinois schreef:dat is niet waar... ik heb er zeer goede resultaten mee gehad bijv. met XantosEnnath schreef:
En daarvoor hoefde later echt het lijntje niet meer hoog te zitten....

Vind ik ook ondanks dat ik het soms bij bepaalde honden ook gebruik. Nogmaals het is een onderdeel van de training en niet continu maar als het nodig is kan ik wel controle blijven voeren al is de manier waarop voor de hond minder fijn. Ik heb het dan niet over een beetje trekken aan de riem maar over het over straat sleuren van een grote zware hond die geleerd heeft dat als hij maar brute kracht erin gooit, de mens aan de andere kant van de lijn vanzelf wel meeloopt. Om te voorkomen dat de hond aan de overkant het slachtoffer word, pak ik de bovenste lijn vast zodat ik de hond in elk geval onder controle heb op dat moment zonder paniek of geruk wat totaal niet helpt.Jaap* schreef:
Ik vind het maar niks.
Welke hoek?malinois schreef:dat valt me 100% meeNanna schreef:http://kynologenvakbondnederland.nl/kvn ... nr-02-2011niet verwacht uit die hoek
Nanna schreef:http://kynologenvakbondnederland.nl/kvn ... nr-02-2011
kynologenhoekranetje schreef:Welke hoek?malinois schreef:dat valt me 100% meeNanna schreef:http://kynologenvakbondnederland.nl/kvn ... nr-02-2011niet verwacht uit die hoek

Laura Loeve zit in een eigen kynologenhoekmalinois schreef:kynologenhoekranetje schreef:Welke hoek?malinois schreef:
dat valt me 100% meeniet verwacht uit die hoek

bennie schreef:Daar zijn ook andere manieren voor, wil ik je best een keertje aanleren, met zo'n lijntje achter je oren.